مرجع خبری پرسپولیس : اولگ بلوخین ستاره سال های دور تیم ملی شوروی سابق هرگز در دوران مربیگری نتوانست به مانند دوران بازیگری نبوغ خود را ثبات کند.

اولگ بلوخين، مرد سال سابق فوتبال اروپا، آخرين نامي است كه پرسپوليس براي نيمكت‌ خود در نظر گرفته است. يك مربي كلاسيك روسي كه هرگز در عرصه مربيگري، نبوغ دوران بازيگري را نشان نداد. بلوخين، ستاره نسلي است كه در دو دهه 1970 و 80 در فوتبال اروپا خودي نشان داد. نسلي كه با استعداد بي‌نظير مربيگري والري لوبانوفسكي، تئوريسين بزرگ فوتبال شرق گل كرد. لوبا، آخرين چهره پرافتخار شوروي سابق در عرصه مربيگري است. كسي كه توانست در كوچه پس‌كوچه‌هاي فوتبال ماشيني اين ابرقدرت بي‌انعطاف، رگه‌هايي از حس و جذابيت را بيابد. سرگئي علي‌نيكف، الكساندر زاواروف، اولگ پروتاسوف و ايگور بلانوف، بزرگ‌ترين بازيكنان اين نسل بودند. فوتبال شوروي اما در جام‌جهاني 1990، بعد از توفيق در جام ملت‌هاي 1988، براي هميشه در عرصه ملي غروب كرد و ديگر آنها حتي به دشواري موفق به صعود به جام‌هاي جهاني شدند. با جدايي اوكراين، جمهوري فوتبال‌خيز شوروي، اين وضع بدتر شد و فوتبال روسيه علي‌رغم برخي پيروزي‌ها در رده باشگاهي، تا زمان گاس هيدينك براي موفقيت در رده ملي صبر كرد. اين يك وقفه 20 ساله بود كه با فكر هلندي اتفاق افتاد.

بلوخين در شرايطي به ايران مي‌آيد كه ظاهرا روابط خوب ديپلماتيك فعلي ميان ايران و روسيه، در اين انتقال بي‌تاثير نيست. او با سابقه حضور در جام‌جهاني 2006 و سپس يك تيم پايين‌جدولي در ليگ روسيه، براي نسل فوتبال‌دوست ايراني چندان شناخته شده نيست، كه مديران تيم ناكامي‌هاي احتمالي را پشت نامش پنهان كنند. او به محض ورود به پرسپوليس مجبور به نتيجه‌گيري است. چيزي كه در شرايط بحران‌زده پرسپوليس كه با كمترين سازمان‌دهي ليگ را آغاز كرده است، واقعا بعيد به نظر مي‌رسد.

اصرار مديران پرسپوليس به جذب مربي خارجي، در ابتدا ستودني به نظر مي‌رسيد. تصور اوليه اين بود كه آنها به دنبال جلب يك مربي بزرگ و آگاه براي پيشرفت تيم هستند. اما به مرور و با افزايش نام‌ها و كاهش سطح كيفي آنها، مشخص شد كه مقياس پرسپوليس براي استخدام مربي خارجي، چيزي بيش از سليقه مديرعامل يا موثر‌ترين عضو هيات‌مديره نيست. در واقع پرسپوليس فلسفه خاصي براي جذب مربي خارجي نداشته و به همين دليل است كه تا به حال چهار مليت و سبك مختلف تا يك قدمي قرارداد با اين تيم پيش رفته‌اند. اين در حالي است كه به نظر بسياري از كارشناسان فوتبال، شرايط اداري پرسپوليس، كار را براي فعاليت بزرگ‌ترين مربي خارجي هم غير‌ممكن مي‌كند.

اعتماد به يك مربي ايراني، ساده‌ترين و عاقلانه‌ترين كار ممكن بود. حداقل به اين دليل كه تا آغاز ليگ برتر فوتبال ايران، چيزي نزديك به دو هفته باقي مانده است. به اعتقاد بسياري اين يك زمان استاندارد براي مربي خارجي است… البته فقط براي اينكه نام بازيكنان را ياد بگيرد!

اگر طرفدار پرسپوليس هستيد، فصلي مبهم و سخت را پيش رو خواهيد داشت. اين پيش‌بيني يكي از مهم‌ترين بازيكنان پرسپوليس است كه در روزهاي گذشته سرانجام با تيمش به توافق رسيد. ريشه اين ناباوري، در مديريتي است كه همه اصول را به چالش كشيد.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)