هیچ‌کس نه سنش را می‌داندو نه اسم دقیقش را، فقط همین‌قدر می‌‌دانند که سال‌هاست در فوتبال ایران حضور دارد؛ صحبت از حسین کعبی است بازیکن ریزنقش و پیشین تیم ملی.

حسین کعبی در فوتبال ایران روزهای متفاوتی را تجربه کرده، روزگاری مدافع سختکوش و پرسرعت تیم ملی ایران بود و حتی قدم به جام جهانی گذاشت و امروز در تیم آخر جدول رده بندی لیگ برتر آخرین تلاش‌ها را برای کمک به سقوط نکردن تیم آبادانی انجام می‌دهد.

کعبی دنیای پیچیده فوتبال و اشتباهات خودش را در فراز و فرودش مقصر می‌داند و در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم از امیدهایش برای بازگشت به تیم ملی گفته است.

گفت‌وگوی تسنیم با حسین کعبی (که برخی‌ها می‌گویند نام اصلی‌اش حسون است) را در زیر می‌خوانید:

تسنیم: صحبت را با نفت آبادان آغاز کنیم، این تیم به رده هجدهم سقوط کرده و شرایط بدی دارد.

وضعیت نفت آبادان جالب نیست و خطرناک است. ما در انتهای جدول هستیم آن هم در شرایطی که دیگر تیم‌های قعرنشین مانند ذوب آهن و پیکان هم بازیکنان و هم مربی خوبی دارند. امسال هم با توجه به اینکه چهار تیم به صورت مستقیم به لیگ دسته اول سقوط می‌کنند و یک تیم هم راهی مرحله حذفی خواهد شد کار بسیار سخت برای ماندن در لیگ برتر خواهیم داشت.

** مشورت با دادکان و فرکی

تسنیم: چه شد که ریسک کردی و به صنعت نفت آبادان پیوستی؟

نفت را خودم انتخاب کردم. چون به شخصیتم می‌خورد. با بزرگانی چون محمد دادکان، حسین فرکی و چند بزرگ دیگر مشورت کردم چراکه اگر امروز حسین کعبی شده‌ام به خاطر آنهاست و بدون اجازه‌شان آب هم نمی‌خورم. شرایطم را به آنها گفتم اینکه از نظر روحی و فوتبالی مشکلی ندارم اما می‌خواهم به تیمی بروم که واقعا فوتبال بازی کنم و هوادار داشته باشد. بعضی از دوستان گفتند که به آبادان نیایم چون هواداران اینجا بسیار حساس هستند و تحمل شکست را ندارند اما گفتم در نهایت به من بی‌احترامی می‌کنند اما در مقابل فوتبال بازی می‌کنم.

دلیل اینکه در دو سال حضورم نتوانستم برای راه آهن بازی کنم این بود که این تیم تماشاگر ندارد که بخواهد به من فشار بیاورد. زمانی که در پرسپولیس بودم تماشاگران زیادی داشتیم حتی استیل آذین بودم به خاطر علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا تماشاگر داشتیم. انتخاب راه آهن برای بازی بد و اشتباه بود. در این تیم دو سال محو شدم البته نه فوتبالی بلکه به دلایلی که دوست ندارم درباره آن صحبت کنم.

تسنیم: رابطه‌ات با تماشاگران چطور است؟

تماشاگران صنعت هرکدام برای خودشان کارشناس هستند. حرف‌هایی که به من می‌زنند نشان می‌دهد که دقیقا متوجه می‌شوند بازیکنان در زمین چه کاری انجام می‌دهند. تبریز یا انزلی تماشاگران خودش را دارد اما تماشاگران آبادانی با آنها هم تفاوت دارند.

تسنیم: به غیر از نفت چه پیشنهادات دیگری در نیم فصل داشتی؟

در نیم فصل با عبدالله ویسی و فرهاد کاظمی برای رفتن به پیکان و ذوب آهن صحبت کردم حتی کارم با ذوب آهن تمام شده بود اما در نهایت تصمیم گرفتم به آبادان بیایم.

** تماشاگران آبادانی بهتر از توافق اصفهانی!

تسنیم: اگر با کاظمی به توافق رسیدی پس چرا به ذوب آهن نرفتی؟

مطمئن باشید هر بازیکن دیگری جای من بود حضور در نفت آبادان را قبول نمی‌کرد اما همانطور که گفتم این تیم را به خاطر تماشاگرانش که به من برای فوتبال بازی کردن فشار بیاورند انتخاب کردم. ذوب آهن بازیکنان خیلی خوبی دارد و شانس ذوب آهن بیشتر از نفت است برای ماندن در لیگ برتر اما فوتبال نفت آبادان مقابل پرسپولیس هم واقعا بی‌نظیر بود. در واقع این بازی ما با پرسپولیس را هر کارشناسی ببیند می‌گوید این تیم نمی‌افتد.

حتی زمانی که در راه آهن بودم و پرسپولیس را 4 بر 3 بردیم این گونه بازی نکردیم. اینکه تیمی در آزادی 2 بر صفر از پرسپولیس عقب بیفتد و بعد با 20 پاس به گل برسد واقعا بی‌نظیر است. شاید اکنون خیلی دیر شده اما با توجه به نزدیکی امتیازات می‌گویم که اگر همت کنیم می‌توانیم در لیگ برتر بمانیم اما متاسفانه بازی‌های شش امتیازی اخیر را باختیم و کارمان دشوار شد.
 

تسنیم: نگران این نیستی که با سقوط نفت خودت هم ناچار شوی به لیگ یک بروی؟

برایم مهم نیست. مهم ماندن نفت است نه اینکه سال دیگر تیم پیدا شود یا نشود. فوتبالم قوی است و دنبال سیاه بازی و زنگ زدن به این و آن نیستم. اگر یک نفر پشت سرم باشد، خداست. اینکه سال‌هاست بدون مصدومیت بازی می‌کنم برای این است که دل پاکی دارم. چرا خیلی‌ها از من بدشان می‌آید؟ چون واقعیت را می‌گویم. دوست ندارم کسی پشت سرم حرف بزند و جوابش ندهم. اینکه آنها مدیرعامل و سرپرست هستند من هم بازیکنم، نباید فکر کنند که چون بزرگتر هستند، هرچه می‌خواهند می‌توانند بگویند! با این حال احترام بزرگترها را هم دارم. من به یاوری بی‌احترامی کردم اما در بازی با فجر رفتم دست و پایش را بوسیدم.

تسنیم: حتما از این اخلاقت ضربه هم خوردی؟

 صددرصد ضربه خوردم. اگر با سیاست و سیاه بازی تو فوتبال می‌آمدم تا الان نمی‌ماندم. پدرم به من گفته در فوتبال به هیچکس باج نده و حتی اگر برادرت در تیم مقابل بود جلوی او محکم بازی کن و نان حلال برای خانواده‌ات ببر. این حرف همیشه یادم است. از زمانی که به تهران آمدم هم زندگی سالم داشتم. من را به داشتن پارتی یا دوپینگ متهم کردند اما 15 سال بدون حاشیه و درگیری بازی کردم. در این سه سال اخیر هیچ حاشیه‌ای نداشته‌ام و اگر در گذشته هم درگیری و اختلافی داشتم به این دلیل بود که آنهایی که می‌دانستند حسین کعبی حرفش را می‌زند من را سیاه می‌کردند و جلو می‎انداختند اما الان خدا را شکر به خودم آمده و فهمیده‌ام چه خبر است. خیلی‌ها با رابطه و دلال بازی فوتبالیست هستند، هر پولی هم می‌گیرند نوش جان‌شان اما مطمئن باشید اگر من این کارها را بلد بودم الان در ترکیب اصلی تیم ملی جای داشتیم.

تسنیم: منظورت اتفاقات دوران افشین قطبی است؟

ابتدا ماجرایی را بگویم. یحیی (گل‌محمدی) قبل از بازی نفت آبادان با نفت تهران من را موقع ناهار دید و گفت با این فوتبالی که مقابل پرسپولیس بازی کردی باید در تیم ملی باشی اما من گفتم که دیگر تمام شد و دنبالش نیستم. او سوال کرد چرا گفتم چون کسی پشتم نیست. درگیری که با افشین قطبی داشتم مطمئن باشید هر فرد دیگری بود با سیاست جلو می‌رفت اما من حقم را می‌خواستم. بعد از آن هم همه حق را به من دادند اما کسی پشتم در نیامد. همان‌هایی که من را جلو انداختند همان کسانی هستند که الان دارند تیم ملی بازی می‌کنند. عادل فردوسی‌پور خیلی چیزها را می‌داند و بعد از بازی نفت و پرسپولیس به من گفت که به 90 بیا و حرف‌هایت را بزن اما گفتم اگر بیایم خیلی چیزها را خراب می‌کنم اما به موقعش خواهم آمد و حرف‌های منطقی خواهم زد تا مردم بدانند در فوتبال چه خبر است.

تسنیم: چه زمانی می‌خواهی حرف‌هایت را بزنی؟

روزی که شرایط مهیا باشد حرف می‌زنم. همان‌هایی که طرف مشورتم هستند گفته‌اند که نگویم. دوست دارم مردم بدانند در آن دو سال چرا کعبی محو شد. آن هم بخاطر افرادی که پای‌شان ایستاد. راه آهن در شخصیت من نبود اما ناچار شدم به خاطر آدم‌های دیگر آنجا بروم.

** در مقابل دایی عددی نیستم

تسنیم: با دایی مشکل داشتی؟

با دایی هیچ مشکلی ندارم. عددی نیستم که بخواهم درباره دایی حرف بزنم. آدم‌هایی که اطراف دایی و انصاری‌فرد بودند متاسفانه آدم‌های درست و حسابی نبودند. ای کاش فوتبالی بودند و فوتبال را بلد بودند که بتوانم با آنها بحث کنم اما آنها این گونه نبودند. خودم در نیم فصل خواستم از راه آهن جدا شوم. حتی پول قراردادم را هم بخشیدم. مطمئن باشید هر فوتبالیست دیگری بود این رقم را نمی‌بخشید. با پولی که از راه آهن می‌خواستم دو بازیکن فوتبال می‌توانند بروند دو سال خانه‌شان بخورند و بخوابند!

تسنیم: پس چرا راه آهنی‌ها گفته بودند به دلیل مسائل مالی از این تیم جدا شدی؟

بماند. در موردشان حرف نمی زنم چون با دایی هیچ مشکلی ندارم و هنوز با هم در تماس هستیم اما دیگر نمی‌خواهم وارد این بحث‌ها شوم. از مدیر و مسئولان نفت آبادان سوال کنید. من را دیدند که فقط به کار خودم می‌پردازم. در این چند سال باقی مانده فقط فوتبال بازی می‌کنم و به کسی هم کاری ندارم چراکه این دوران تمام می‌شود و فقط رفاقت‌ها باقی می‌ماند. الان نگاه کنید کریم باقری که یک زمانی صد هزار تماشاگر نامش را صدا می‌زد کجاست؟ این روزها تمام می شود. فقط در این مدت دوستانم را شناختم.

تسنیم: باز هم به گذشته بازگردیم همان موضع را مقابل قطبی می‌گیری؟

بله صددرصد از حقم دفاع می‌کنم. پارتی نداشتم و با زحمت به فوتبال آمدم.  افتخار می‌کنم از جوانان فولاد به خواست خودم و با دمپایی به تهران آمدم و در کمپ تیم ملی تست دادم. افتخار می‌کنم همه بدانند من چگونه به فوتبال آمدم.کسی برای من زحمت نکشید. خودم فوتبالم قوی بود و با این جثه 94 بازی ملی دارم. فیلم بازی‌های تاریخ تیم ملی را ببینید اگر آمار یک بازیکن مانند من پیدا کردید هر چه خواستید بگویید.

** فقط از برانکو انتقاد کردند

تسنیم: بعد از قطبی، کی‌روش به تیم ملی آمده چرا این اندازه از او انتقاد می‌شود؟

این حرف را قبول ندارم. در فوتبال ما از بهترین مربی هم انتقاد می‌شود! مگر کی‌روش مربی کوچکی است؟ اسمش خیلی بزرگ است اما چرا باید برود بازیکن از خارج بیاورد، چون می‌داند ما بازیکن قوی نداریم. بعد از جام جهانی آلمان کدام بازیکن در فوتبال ایران بیرون آمده است. یک کارشناس مردانه بیاید بگوید. بعد از جام جهانی 50 تا کارشناس آمدند از حسین کعبی و دیگر بازیکنان انتقاد کردند. چرا بعد از حذف تیم ملی در جام ملت‌های آسیا این کارشناسان نیامدند؟! چرا بعد از باخت به لبنان و ازبکستان خبری از این کارشناس‌ها نبود؟! ما چه زمانی به لبنان باخته بودیم؟

ایراد و بدبختی ما از جای دیگر است نه مربی. کی‌روش بهترین بازیکنان را از لیگ‌های خارجی و لیگ برتر آورده است. زمان برانکو دو بازیکن از استقلال و پرسپولیس در تیم ملی بود اما اکنون چند نفر از پرسپولیس و استقلال به تیم ملی دعوت می‌شوند؟ از هر تیم شش بازیکن هستند. حتی بازیکنان ذخیره هم دعوت می‌شوند. چرا کارشناسی حرف نمی‌زنند؟ چون همه مردم پرسپولیسی و استقلالی هستند. برانکو محبوب نبود چون از پرسپولیس و استقلال یک بازیکن دعوت می‌کرد بقیه بازیکنان از شهرستان بودند و به همین دلیل تیم ملی قوی بود و پیشرفت می‌کرد. کارشناسی هست این حرف‌ها را بزند؟ خوب شد من کارشناس نشدم. می‌دانم چه خبر است تا هزار سال دیگر هم فوتبال و تیم ملی ما همین است.

تسنیم: قطبی اکنون در جی لیگ ژاپن است. آیا مربی با خصوصیاتی که تو گفتی می‌توانست در جی لیگ باشد؟

موضوعی را بگویم که فیلم آن هست و حمید استیلی، حشمت مهاجرانی و سعید عزیزیان هم شاهد هستند. در مراسم ختم پدرم در ولنجک، قطبی آمد من را بوسید و بغل کرد همه بازیکنان استقلال و پرسپولیس هم بودند. قطبی در گوش من گفت از لج خبرنگاران تو را به تیم ملی دعوت می‌کنم. سه روز به اعلام فهرست تیم ملی مانده بود و او گفت من را دعوت می‌کند. به او گفتم اگر دعوتم هم نکنی مهم نیست. سه روز بعد در فرودگاه بودم که به اهواز بروم. یک خانم خبرنگار به من زنگ زد که آن مصاحبه همه چیز را خراب کرد، چراکه من همه چیز را گفتم.

الان هم دلم از قطبی پر نیست و نفرینش نکردم چون فوتبال بی‌ارزش است. گفتم قطبی از من پول خواسته است. خبرنگاری به من زد گفتم اگر سال اولم بود پول می‌داد اما سابقه حسین کعبی را ببینید. خیلی‌ها آن زمان فکر کردند من دروغ می‌گویم اما آن بازیکن برزیلی را که قطبی به پرسپولیس آورد دیگر همه فهمیدند او چگونه است! اگر سیاست داشتم فیکس تیم ملی و کاپیتان می‌ماندم. وقتی در جلسه تیم ملی آمد و گفت که کاپیتان تیم ملی فلان بازیکن است می‌دانستم چه خبر شده، چراکه بازیکن تازه واردی نبودم. جواد نکونام از اسپانیا با من تماس گرفت و گفت که اگر بازوبند را بدهی با تو دعوا می‌کنم، خودم به قطبی زنگ می‌زنم اما من نمی‌توانستم از حقم دفاع نکنم. چوب حرف‌هایم را خوردم اما به کسی باج ندادم و نمی‌دهم. شاید به دسته یک هم بروم اما مثل برخی بازیکنان برای تیم پیدا کردن به این و آن زنگ نمی زنم.

** برج کعبی

تسنیم: البته برخلاف مسائل اخلاقی در مسایل مادی زود کوتاه می آیی؟

من اگر طلب‌هایم را بگیرم فکر کنم بهترین برج را در تهران بگیرم.

تسنیم: هنوز از استیل آذین هم طلب داری؟

مشکل مالیاتی داریم از علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا گرفته تا فریدون زندی و بقیه. مالیات ما 100 میلیون بود اما چون پرداخت نشده با جریمه به 200 میلیون رسیده است. 25 بازیکن سابق استیل آذین هستند که مشکل مالیات دارند و اگر باشگاه بخواهد واگذار شود باید با این بازیکنان تسویه شود. وضعیت مالیات هم جالب است. زمانی که در پرسپولیس بودم برای تسویه مالیات به این اداره رفتم.

در زمان مدیریت کاشانی از نیم فصل به پرسپولیس رفتم و قراردادم 200 میلیون بود اما در اداره مالیات بریده‌ای از یک روزنامه را در پرونده‌ام گذاشته بودند که کعبی برای نیم فصل 600 میلیون گرفته است. هر چقدر قسم خوردم که رقم قراردادم این اندازه نبوده، مسئول مالیاتی عنوان می‌کرد که آن بریده روزنامه سند است. به او گفتم شاید دشمن داشته باشم. به هرحال بیشترین مالیات را فوتبالیست‌ها می دهند و ما نمی‌دانیم که باید به کجا این درددل خود را بگوییم.

** کار هدایتی قانونی نبود

تسنیم: هدایتی عنوان کرد بازیکنان کم کاری کردند و او حق داشته از قراردادشان کسر کند.

هدایتی 40 درصد از ما کم کرد که این کار غیرقانونی است اما چون می‌خواستند هدایتی را در فوتبال نگه دارند ما نتوانستیم شکایت کنیم. از هر وکیلی می‌خواهید سوال کنید میزان کسر از قرارداد به صورت قانونی 10 تا 15 درصد است و هیچ باشگاهی نمی‌تواند 40 درصد کسر کند اما به دلیل آنکه قرارداد همه بازیکنان بالاتر از سقف قرارداد بود کسی نتوانست شکایت کند.

رفتم برای شکایت اما به من گفتند اگر کعبی نبودی همین الان محرومت می‌کردیم. شکایت نکردم و پولم ماند. هزینه مالیات بازیکنان استیل آذین هم مانده اما اواقعیت این است که هدایتی در فوتبال ما زحمت کشید و خرج کرد اما اطرافیانش نتوانستند کاری انجام دهند.

تسنیم: شاید استیل آذین قربانی توجه به مسائل مادی شد.

ببینید چه فوتبالیست‌های در آن تیم بودند. علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، فریدون زندی، امین شاپورزاده، حسین کاظمی، مهرزاد معدنچی اینها کم اسم‌هایی در فوتبال ما هستند؟ فوتبال الان به اسم نیست. ما چهار بازی اول صدرنشین بودیم. کسی باورش می‌شد استیل آذین سقوط کند؟

تسنیم: دلیل اصلی سقوط استیل آذین چه بود؟

مربی عوض کردن بیش از حد و اینکه اختیار هدایتی دست خودش نبود بلکه افراد دیگری برایش تصمیم می‌گرفتند. مطمئن باشید اگر بین سردار آجرلو و علی کریمی یکی از آنها در تیم می‌ماند استیل آذین سقوط نمی‌کرد، چراکه تیم دو تکه شده بود و مسلما آنها می‎توانستند تیم را جمع کنند. به هر حال در فوتبال این مسائل وجود دارد.

 

 

** زیرآب رویانیان را می زنند

تسنیم: در فوتبال ما بخش خصوص می‌تواند تیمداری کند؟

اگر بگذارند که البته نخواهند گذاشت. رویانیان را ببینید، بهترین پول را به بازیکنانش داده است. از اینگونه مدیران باید حمایت شود، با این حال دائم محکوم است. کدام سال پرسپولیس این گونه بوده و این همه امکانات داشته است؟ متاسفانه از این مدیران حمایت نمی‌شود. دو سال دیگر زیرآب رویانیان را هم می‌زنند و یکی از اقوام خود را جایگزینش می‌کنند، چراکه کسی پشت رویانیان نیست.

شاید رویانیان فوتبالی نباشد اما آمد تا فوتبال ما را به خاطر هواداران درست کند و هر بار صحبت کرد حامی خواسته‌های مردم بود. به بازیکنان قدیم پرسپولیس کمک کرد. هدایتی هم سال اول همینگونه بود اما نگذاشتند بماند. دعا می‌کنم رویانیان بماند چراکه اگر برود، در سال‌های آینده برای حفظ بازیکنان فعلی و آوردن بازیکنان جدید دچار مشکل شوند.

تسنیم: اما خیلی ها هم همین روش پول خرج کردن هدایتی و رویانیان را به ضرر فوتبال می‌دانند.

فوتبالیست‌ها را که نمی‌گذارند بروند قطر و امارات اینجا هم که پول‌شان را نمی‌دهند، خب چه کار کنند؟ باید در ایران پول خوب بگیرند که به کشورهای عربی نروند و خراب نشوند. مگر می‌شود به علی کریمی و کریم انصاری‌فرد فقط 200 میلیون داد؟ الان بازیکن دسته یکی با 100 میلیون قبول نمی‌کند، بازی کند!

** فوتبالیست هر چقدر پول می‌گیرد نوش جانش باشد

تسنیم: پس قبول داری نباید به هر بازیکنی هم پول بی‌حساب داد؟

آن بر می‌گردد به مدیریت. باید در قرارداد بازیکنان ذکر شود هر اندازه که بازی کنی، این اندازه هم پول می‌گیری. آن وقت دیگر فوتبالیست جرات نمی‌کند کم کاری کند. من فقط می‌توانم بگویم فوتبالیست هر چقدر پول می‌گیرد نوش جانش باشد. دردهایی که یک فوتبالیست می‌کشد هیچ فردی ندارد. بازیکن لیگ تمام نشده باید به اردوی تیم ملی برود. آن هم بازیکنانی که متاهل هستند و حتی فرصت نمی‌کنند فرزند خود را ببینند.

فقط می‌گویند فوتبالیست پول می‌گیرد اما کسی درک نمی‌کند فوتبالیست چه بدبختی می‌کشد. فوتبالیست‌هایی بودند که مینیسک و رباط پاره کردند و محو شدند. امید روانخواه کجاست؟ مجتبی جباری چرا باید این اندازه آسیب ببیند؟ چون آنها از فوتبال نان می‌خورند. ما که شغل دیگری نداریم. فوتبالیست‌های اروپایی را ببینید درآمدشان از تبلیغات بیشتر از فوتبال است اما در ایران بازیکنان فقط فوتبال را دارند.

** واقعا حیف است قطر به جام جهانی برود و ما نرویم

تسنیم: اما در فوتبال ما بازیکنان حق شرکت در تبلیغات را ندارند.

نمی‌گذارند. در فوتبال همه چیز را از ما گرفتند! چرا فوتبال ما پیشرفت نمی‌کند؟ همین است که فوتبال ما در جای خود باقی مانده است. امیدوارم تیم ملی حداقل به عنوان تیم سوم به جام جهانی برود تا بازیکنانی که می‌خواهند این رویداد را آزمایش کنند اذت ببرند. واقعا حیف است که قطر به جام جهانی برود و ما نرویم. این کشور مگر چه دارد؟

بازیکنان تیم ملی ایران را ببینید چه کسانی هستند. هر اسمی برای خودش اسطوره است. اشکان دژاگه در بهترین لیگ یعنی در انگلستان بازی می‌کند. من با او صحبت نکرده‌ام اما فریدون زندی که با اشکان حرف زده بود می‌گفت که آرزویش فقط این است که با تیم ایران به جام جهانی برود و رنگ این مسابقات را ببیند. بنابراین نباید این اندازه انتقاد کرد. به لبنان باختیم چه ایرادی دارد؟ چرا انتقاد می‌کنیم؟ برویم سراغ بازی‌های بعدی. امیدوارم آنقدر از تیم ملی حمایت شود که به جام جهانی برسیم.

تسنیم: به  تیم ملی هم فکر می کنی؟

زحمتم را می‌کشم. بازیکنان پرسپولیس و استقلال به دلیل آنکه بازی‌های‌شان پخش مستقیم می‌شود، در چشم هستند اما بازیکنی که خوب بازی می‌کند دیده می‌شود و می‌تواند برگردد.

تسنیم: از صنعت نفت به تیم ملی می رسی؟

بله شک ندارم. از نظر فوتبالی مطمئنم می‌توانم ملی پوش شوم.

تسنیم: یعنی  مسائل غیر فوتبالی می تواند مانع شود؟

صد در صد شاید بعضی ها دوست نداشته باشند برگردم.

تسنیم: یعنی شرایط دوران قطبی در زمان کی روش هم وجود دارد؟

نمی‌توانم بگویم. نمی‌دانم. این بر می‌گردد به وجدان آنها که عملکرد بازیکنان را ببینند. اما کی‌روش را از نظر شخصیتی دوست دارم. البته به شرطی که مربیان تیم ملی تیم های پایین جدولی مانند نفت آبادان، گهر، ذوب آهن را هم ببینند. بازیکنان خوبی دارند.

** دنیزلی سراغم را گرفت

تسنیم: اگر دنیزلی در پرسپولیس می ماند اکنون در این تیم بودی؟

این انتخاب با خودم بود. چند وقت پیش از ترکیه زنگ زدنند و گفتند که دنیزلی سراغم را گرفته و پرسیده کعبی از فوتبال کناره گیری کرده است. من هم گفتم به او بگویید به تیمی پیوسته‌ام که دارم بدبختی می‌کشم.

تسنیم: هدف اولت تیم ملی است یا نیفتادن نفت؟

هدف اولم نگاه داشتن صنعت نفت در لیگ برتر و بعد تیم ملی است.

تسنیم: فکر می کنی تیم ملی به جام جهانی برود؟

وضعیت تیم ملی مانند صنعت نفت آبادان شده است. به لبنان اتفاقی باختیم اما ازبکستان را در سال‌های اخیر این گونه ندیده بودم و واقعا قوی شده و کار ما دشوارتر شده است.

** همه می‌دانند مشکل تیم ملی از کجاست

تسنیم: آیا مشکل از کی‌روش است؟

اکنون از هر گروه دو تیم به صورت مستقیم به جام جهانی می روند اما در زمان دادکان تنها یک تیم مستقیم می رفت.  گروه ما در زمان تیم ملی برانکو را با این تیم فعلی مقایسه کنید. گروه ما کره شمالی، بحرین و ژاپن بودند که ما تیم اول بالا آمدیم. آن موقع بی تردید رسیدن به جام جهانی سخت‌تر بود. چرا تیم ملی به این روز افتاده است؟ مشکل مربی نیست. همه می‌دانند مشکل از کجاست. مردم که در نظرسنجی برنامه نود گفتند مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد. می‌نویسم فوتبال ما از این هم بد و بدتر می‌شود. این آقایانی که ادعای فوتبالی بودن دارند بیایند و مشکلات فوتبال را حل کنند.

** شانسی که یحیی آورد!

تسنیم: اگر به تیم ملی و جام جهانی بروی باز هم از آن فن‌های معروف که روی فیگو اجرا کردی، خواهی زد؟

خدا نکند. باز هم خدا را شکر می‌کنم که آن ضربه به صورت یحیی گل‌محمدی نخورد چرا که یحیی و فیگو کنار یکدیگر حرکت می‌کردند و اگر آن ضربه به صورت یحیی می‌خورد معلوم نبود الان کجا بود! آن صحنه واقعا اتفاقی بود تنها پایم را بلند کردم و او از مقابل من آمد. بعد از بازی با چلنگر به رختکن رفتم و عذرخواهی کردم که فیگو جواب داد فوتبال است و این چیزها طبیعی است. حالا اگر بازیکن ایرانی هم بود این کار را می‌کرد؟ به هر حال اصلا نمی‌گویم این خاطره خوبی برای من بوده است.

تسنیم: به نظرت گل محمدی در پرسپولیس موفق می‌شود؟

یحیی آنقدر مظلوم و باشخصیت است که حرف نمی زند. چه کسی فکر می کرد گل محمدی از راه آهن به پرسپولیس بیاید؟ فقط من بودم که قبل از تمام این اتفاق ها گفتم یحیی سرمربی پرسپولیس می‌شود چراکه دلش پاک است. یکی از کسانی که همواره پشت من در فوتبال بوده گل‌محمدی است. بعد از آنکه از راه آهن جدا شدم او با من تماس گرفت و پرسید که چه کار می‌خواهم بکنم. کدام مربی چنین رفتاری دارد؟ چرا همه بازیکنان پرسپولیس او را دوست دارند و وقتی گل می‌زنند به آغوش یحیی می‌روند؟ به خاطر همین دل پاک و شخصیت بالای او بوده است.

تسنیم: چرا در نیم فصل به پرسپولیس نرفتی؟

به یحیی هم گفتم نمی خواهم که بگویند به خاطر رابطه دوستانه با او به پرسپولیس رفتم. می‌توانستم به خاطر دوستی با گل‌محمدی به پرسپولیس بروم. بعد جدایی از راه آهن تنها یحیی با من تماس گرفت و گفت که جانم را هم برایت می‌دهم اما در نهایت تصمیم گرفتم به آبادان بیایم و به نفت کمک کنم. شاید چوب این کار را بخورم اما خودم انتخاب کردم.

تسنیم: بگوویچ می تواند به پرسپولیس کمک کند؟

او من، مبعلی، کاملی مفرد و آن نسل فولاد را به فوتبال ایران معرفی کرد. زمانی که هنوز رنگ ورزشگاه آزادی را ندیده بودم در بازی با پرسپولیس من را بازی داد و در رختکن به من گفت امروز باید خودت را نشان دهی. معلوم نیست اگر آن زمان بگوویچ نبود، حسین کعبی اکنون کجا بود و چه می‌کرد.

تسنیم: دلیل اینکه در دوران بازی این همه تیم عوض کردی چه بود؟

فوتبالیست برای پول بازی می‌کند. من هر پیشنهادی که از نظر مالی خوب بوده آن را انتخاب کردم. کدام فوتبالیست جواب سوال شما را این گونه می‌دهد؟ من فقط به پول فکر کردم.

تسنیم: آیا در فوتبال به اهدافت رسیدی؟

بله. به اهدافم رسیدم. در جام جهانی نوجوانان بودم و  به جام جهانی بزرگسالان رفتم. قهرمان بازی‌های آسیایی بوسان شدم و بهترین بازی‌ها را داشتم.

تسنیم: چرا در تیم لستر ماندنی نشدی؟ شایعه بود با آنها هم دعوا کردی؟

با کسی دعوا نکردم. به جز قطبی در فوتبال با کدام فرد دیگری اختلاف داشتم؟ در انگلستان چهار مربی عوض شد. مربی که من را خرید چهار تا بازی از من استفاده کرد اما آن مربی عوض شد. بعد از آن مربیان جدید که آمدند گفتند چون تیم در انتهای جدول است باید از بازیکنان شناخته شده انگلیسی استفاده کنیم و به همین دلیل هم از لستر جدا شدم.

تسنیم: سوال آخر این است سن "حسین" یا "حسون" کعبی چقدر است؟

سن من در سایت نفت آبادان است. این حرف سال‌هاست در دهان‌ها افتاده اما من خیلی وقت است که فوتبال بازی می‌کنم و دوست ندارم به این حرف‌ها جواب بدهم. گزارشگر تلویزیونی در آخر بازی پرسپولیس گفت نفهمیدیم سن حسین کعبی چقدر است. حالا بروم جواب او را بدهم؟ هر فردی می‌خواهد سن من را بداند به سایت نفت آبادان مراجعه کند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)