مرجع خبری پرسپولیس : كارلوس كی روش پرتغالي كه با تعطيلي بازي‌هاي تيم ملي به مرخصي رفته بود، حالا به ايران بازگشته تا تيمش را آماده دور دوم مقدماتي جام‌جهاني برزيل كند.

 

كی روش که از انتشار لیست تیم ملی توسط فدراسیون به شدن عصبانی است روز گذشته گفت‌وگوي مفصلي انجام داد و درباره مسايل زيادي صحبت كرد:

 

هواداران فوتبال ايران همواره در ليگ برتر به دنبال پديده‌ها هستند. در اين مدت شما پديده‌اي در ليگ برتر ديده‌ايد؟


معجزه ممكن است اتفاق بيفتد اما اين تفكر در فوتبال ايران وجود دارد كه همواره به دنبال معجزه هستيم. اين معجزه مي‌تواند فردا اتفاق بيفتد و حتي ممكن است هيچ‌گاه به وقوع نپيوندد. شما چند بار تا به حال ديده‌ايد كه تيم ملي زير 20 سال آمريكا در جام جهاني جوانان به مراحل نهايي راه پيدا كند؟ اگر براي آينده سرمايه‌گذاري نشود هيچ‌گاه اين اتفاق نمي‌افتد.
ما در ايران حتي از يك آكادمي خوب براي فوتبال پايه برخوردار نيستيم تا كار سراسري در كشور انجام دهد. حتي تيم ملي اميد به خاطر سهل‌انگاري و اينكه نمي‌دانست بازيكنش دو اخطاره هست از دور رقابت‌هاي مقدماتي المپيك حذف شد.
ما براي شروع كار نبايد منتظر فردا باشيم و بايد كار را از ديروز آغاز مي‌كرديم. كشورهاي ديگر كه در حال پيشرفت در فوتبال هستند امروز حاصل كارهاي سخت و تلاش مضاعف‌شان را مي‌گيرند. واقعا خجالت‌آور است اگر نتوانيم از پتانسيل و استعدادهايي كه داريم استفاده لازم را ببريم.

 


هواداران كه در حقيقت سرمايه‌هاي فوتبال محسوب مي‌شوند به چه اندازه از واقعيت‌هاي فوتبال مطلع هستند؟


اين علاقه يك قسمت از همان پتانسيلي است كه تعريف كردم كجاي دنيا براي يك بازي بين تيم صدر و قعر جدول 70 هزار نفر به ورزشگاه مي‌روند اما اين اتفاق در ديدار استقلال و فجر سپاسي رخ داد. حتي در كشورهايي مثل ايتاليا، فرانسه و آلمان اين تعداد تماشاگر به ورزشگاه نمي‌روند. البته در اين بين بايد حساب رئال مادريد، بارسلونا و منچستر را از سايرين جدا كرد. ما بايد به آنها احترام بگذاريم و به آنها دروغ نگوييم و اين حق هواداران است كه واقعيت را بدانند. آنها لياقت اين را دارند كه براي تفريح‌شان يك بازي با كيفيت را تماشا كنند. لياقت اين را دارند كه بازيكني را ببينند كه 90 دقيقه تلاش مي‌كند نه اينكه مدام خود را روي زمين مي‌اندازد تا آنها را فريب دهد.


آنها لياقت اين را دارند كه داوري را ببينند كه هر دقيقه بازي را متوقف نكند و حتي لياقت اين را دارند كه انجمني را پشت فوتبالشان ببينند كه آن را به خوبي براي فردا مهيا كند. بنابراين اگر به آنها دروغ بگوييم همين هواداران را هم به زودي از دست مي‌دهيم.

 

آيا شأن هواداران با كيفيت فوتبال ايران همخواني دارد؟ آيا كيفيت مسابقات ليگ در حدي است كه 70 هزار نفر را به ورزشكار بكشاند؟


خير، ديدارهايي كه در ليگ انجام مي‌شود لياقت چنين تماشاگراني را ندارد و بايد كيفيت مسابقات هر روز بهتر و بهتر شود.

 


با شناخت جو فوتبال ايران به نظرتان بار فني آن بيشتر است يا حاشيه‌اي؟


خيلي وقت‌ها بازي‌هاي باكيفيت هم انجام مي‌شود اما بايد به جايي برسيم كه تمام ديدارهايمان اينچنين برگزار شود نه اينكه با آغاز فصل كيفيت رقابت‌ها بالا باشد و با گذشت زمان هر لحظه از كيفيت آن كاسته شود. در يكي از بازي‌هاي آخر فصل گذشته كه در ورزشگاه بودم شاهد بودم تيمي كه بايد با جان و دل تلاش مي‌كرد تا سقوط نكند خيلي راحت بازي را واگذار كرد چرا كه بازيكنانش بدون انگيزه بودند و اين چيزي است كه ما بايد آن را از فوتبال بيرون كنيم. در مورد مسايل حاشيه‌اي زياد ورود نمي‌كنم و بيشتر روي كيفيت فني مسابقات متمركز هستم.

 


براي ارتباط با مربيان ليگي چه برنامه‌‌هايي داريد؟ در اين مورد انتقاداتي به شما وارد شده .


يكي از برنامه‌هاي من اين است كه با مربيان ليگ ارتباط نزديكي برقرار كنم. اواخر فصل گذشته چون برنامه‌هاي ما بسيار فشرده بود اين كار انجام نشد اما برنامه‌هاي من اين است كه در آينده و با به ثبات رسيدن ليگ اين كار را هر چه بيشتر و بهتر انجام دهم. از انتقادات مربيان بي‌اطلاع هستم و در اين مورد خبر ندارم.


اگر با يك مربي صحبتي داشته باشم اخلاقم اين است كه آن را رو در رو و چشم در چشم مطرح مي‌كنم. اگر يك مربي در نشريات مي‌خواهد به من پيغام برساند اين كار درست نيست و به نظرم او يك مربي حرفه‌اي نيست. مربي خوب خودش را پشت نشريات پنهان نمي‌كند و اگر موضوعي باشد آن را مستقيم به خود من مي‌‌گويد. يك مربي حرفه‌اي اين دل و جرأت را دارد تا صحبتش را به صورت مستقيم مطرح كند.

 


هماهنگي مسوولان با كارلوس كرش تا چه اندازه است؟


براي موفقيت و صعود به جام جهاني بايد تمام افراد تلاش كنند و با يكديگر باشند. البته با هم بودن به اين معنا نيست كه تمام افراد نظر يكسان داشته باشند بلكه گاهي وقت‌ها وجود نظر مخالف بد نيست و باعث پيشرفت مي‌شود. اگر تمام افراد يكسان فكر كنند هيچ‌وقت رشد نمي‌كنيم. اختلاف‌نظرها بايد مطرح شود و پس از آن با برنامه‌ريزي باعث پيشرفت شويم.

 

در بازي‌هاي دوستانه بازيكنان پس از دقيقه 60 دچار ناهماهنگي شدند. اين موضوع را چگونه تفسير مي‌كنيد؟


اين طبيعي است كه ناهماهنگي بين بازيكنان وجود داشته باشد. تازه كار خود را آغاز كرده‌ايم و شايد آنطور كه بايد و شايد ظاهر نشده باشيم. بازي ماداگاسكار را به اين علت گذاشته بوديم كه بازيكنان را براي ديدار برابر مالديو بسنجيم.


ديدار برابر مالديو را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟


ما در آزادي بازي بسيار خوبي را به نمايش گذاشتيم و توانستيم 4 گل به ثمر برسانيم. در ديدار برگشت با وجود اينكه حريف بازي فيزيكي و خشني انجام داد اما توانستيم عملكرد خوبي داشته باشيم و نشان داديم در اين شرايط نيز مي‌توانيم با آنها رقابت داشته باشيم. در اين بازي فقط به فكر اين بوديم كه نتيجه را به سود خود تمام كنيم.

 

منظورتان اين است كه بايد بازي‌هاي دوستانه‌ بيشتري برگزار كنيم؟


بله، طبيعي است كه براي دستيابي به هماهنگي نيازمند برگزاري بازي‌هاي دوستانه هستيم. فيفا همواره به فكر تيم‌هاي بزرگ است. برزيل در 5 سال اخير به طور ميانگين 1000 بازيكن به فوتبال معرفي كرده حال زماني كه فيفا قوانيني را اتخاذ مي‌كند به فكر اين كشورها خواهد بود. اين موضوع كه سالانه 8 بازي بين‌المللي انجام دهيم كمكي به تيم‌هاي برزيل و آرژانتين خواهد بود و براي تيم‌هايي همچون ايران، عراق مفيد نيست.
شجاعي و نكونام در بالاترين سطح بازي مي‌كنند اما بازيكنان ايراني كه در ليگ خودمان باز مي‌كنند چه زماني مي‌خواهند محك بخورند؟!

 

برنامه‌ريزي‌هاي فدراسيون براي بازي‌هاي دوستانه كافي نيست؟


ما نيازمند برگزاري بازي‌هاي بيشتري هستيم اما متاسفانه زماني كه اين برنامه‌ريزي‌ها صورت بگيرد خيلي‌ها اعتراض مي‌كنند كه چرا بازيكن ما را گرفته‌ايد. بايد تمام افراد از اين موضوع حمايت كنند تا بتوانيم به هماهنگي لازم دست يابيم. با برگزاري بازي‌هاي دوستانه مي‌توانيم به هماهنگي لازم برسيم. شايد نتوانيم در برخي از بازي‌هاي دوستانه از تمام بازيكنان استفاده كنيم اما هماهنگي بين بازيكناني كه در ايران فعاليت مي‌كنند مهم خواهد بود و هدف ما نيز جز اين نيست.

اخبار رسانه‌ها و مطبوعات را در مورد پيگيري مردم دنبال مي‌كنيد؟


متاسفانه اين امر در فدراسيون ضعيف است و افرادي كه بايد اين اخبار را به من منعكس كنند اين كار را انجام نمي‌دهند.

 

اين شايعه مطرح شده كه از درون فدراسيون اسامي برخي دعوت شده‌ها به تيم ملي اعلام شده است. آيا اين موضوع صحت دارد؟


اميدوارم اين موضوع حقيقت نداشته باشد و ترجيح مي‌دهم در مورد آن فكر نكنم. شكي ندارم كه چنين صحبت‌هايي مطرح شده، حتي اگر اين مساله حقيقت داشته باشد ترجيح مي‌دهم كه اين موضوع وجود نداشته باشد. كار بسيار اشتباهي صورت گرفته است. از سرپرست تيم ملي هيچ انتظاري ندارم كه راجع بازيكنان و مسايل فني صحبت كند. من ترجيح مي‌دهم كه با اين كلمات اين مساله را مطرح كنم كه اميدوارم اين مسايل حقيقت نداشته باشد زيرا فقط خودم در مورد مسايل فني صحبت مي‌كنم و هيچ‌كس حق چنين اظهارنظري را ندارد مخصوصا اگر اين شخص از مسوولان داخل فدراسيون باشد. يا خودم در مورد مسايل فني صحبت مي‌كنم و يا اينكه خودم اشخاصي را در اين زمينه معرفي مي‌كنم.

كرش مدعي شده تماشاگران را در آينده‌اي نزديك به ورزشگاه برمي‌گرداند.
عنوان شده كه فرهاد مجيدي در اين دوره به تيم ملي فوتبال دعوت شده است.


باز هم تاكيد مي‌كنم كه اميدوارم اين موضوع (انتقال اخبار تيم ملي از درون فدراسيون) صحت نداشته باشد و فقط در حد شايعه باشد. به هيچ عنوان حرفه‌اي نيست كه چنين اقدامي از سوي مسوولان فدراسيون صورت گرفته باشد. نشريات و مطبوعات هر سوالي دارند از خودم بپرسند. راجع به بازيكنان جديد و نفرات تيم ملي خودم اظهارنظر مي‌كنم همان‌طور كه در تمام دنيا چنين روالي وجود دارد. براي من غيرقابل پذيرش است كه اشخاص ديگري در مورد نفرات تيم ملي صحبت كنند.

 

پس شما تمام مسايل مطرح شده را رد مي‌كنيد؟


در همه جاي دنيا چنين روالي وجود دارد كه سرمربي در مورد بازيكنان تصميم مي‌گيرد در كار حرفه‌اي بايد به تمام افراد احترام گذاشته شود و حق تماشاگران، بازيكنان و كادر فني و تمام افراد حفظ شود.

 

كرش براي دستيابي به تركيب تيم ملي نظر دارد از بازيكنان ايراني شاغل در ليگ‌هاي خارجي استفاده كند. اين موضوع تا چه حدي قابل اجرا خواهد بود؟


تلاش مي‌كنم در هر نقطه‌اي از دنيا كه بازيكن ايراني‌الاصلي وجود داشته باشد و از كيفيت بالايي برخوردار باشد و افتخار كند كه پيراهن تيم ملي ايران را بپوشد اين امر رخ خواهد داد را در اختيار داشته باشم. اميدوارم در زمان كوتاهي اين موضوع انجام شود و بازيكنان زيادي به تيم ملي معرفي شوند.

 

شخص خاصي را مدنظر داريد تا در اين مرحله به تيم ملي اضافه شود؟


در حال حاضر قصد ندارم در اين اردو از بازيكنان ليگ‌هاي خارجي استفاده كنم اما فكرهاي خاصي را در اين زمينه دارم و مطمئن باشيد در اردوهاي آينده بازيكنان ايراني‌الاصل قدرتمندي به تيم ملي اضافه مي‌شوند.

 

تماشاگران ايراني چند سالي است كه از فوتبال فاصله گرفته‌اند. كرش چگونه اين فاصله را كم خواهد كرد؟


تمام تلاش خود را انجام مي‌دهم تا هواداران را به ورزشگاه برگردانم. سعي مي‌كنم اخلاق و تفكر بازيكنان را به گونه‌اي بسازم كه تماشاگران بخواهند به ورزشگاه بيايند و آنها را تشويق كنند. در هر جاي ايران كه باشيم چه در تهران و چه در تبريز اين پيغام را هواداران مي‌دهم كه پيراهن شماره 12 بر تن آنها خواهد بود. تماشاگران ايراني بايد در تمام ورزشگاه‌ها با پيراهن تيم ملي و با شماره 12 تيم را حمايت كنند. راهيابي به جام جهاني كار آساني نيست و اميدوارم با حمايت تمام تماشاگران اين امر اتفاقي بيفتد.

 

اتفاقي كه براي تيم فوتبال اميد رخ داد و از راهيابي به المپيك بازماند براي تماشاگران بسيار سخت بود. اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟


اين يك اتفاقي است كه رخ داده و البته بسيار نادر است. سوريه را نگاه كنيد كه از سوي فيفا محروم مي‌شود؛ ما مي‌توانيم اشتباهات كشورهاي ديگر را بپذيريم ولي براي خودمان سخت است. موضوعي كه مهم است و بايد به آن توجه كنيم اينكه بار ديگر آن را تكرار نكنيم.


عدم راهيابي به مسابقات المپيك شكست سنگيني براي هواداران فوتبال به حساب مي‌آمد.


ما بايد با اين اشتباه كنار بياييم و آن را فراموش كنيم. بايد اين موضوع را در كتابخانه خود قرار دهيم و به عنوان درس عبرتي به آن نگاه كنيم. بايد سعي كنيم و دست به دست هم بدهيم تا تيم‌هاي ايراني موفق شوند. بايد اين را بدانيم زماني اتفاقي مي‌افتد كه بازيكنان از عملكرد طبيعي خود خارج مي‌شوند. 11 بازيكن در زمين حضور دارند و ساير افراد روي نيمكت. بعضي ‌وقت‌ها اتفاق مي‌افتد كه بازيكن از تيم اخراج مي‌شود و يا مربيان اما به طور كلي بايد توجه داشت افرادي كه در اطراف فوتبال هستند، مثلا به عنوان مدير كار مي‌كنند تغيير نمي‌كنند.
مخصوصا اينكه تلاش اين افراد نيز براي پيشرفت فوتبال نيست. تمام تلاش خود را بايد انجام دهيم و براي انتخابي جام جهاني تلاش كنيم.
اگر كسي نمي‌خواهد و يا نمي‌تواند كمك كند در خانه بماند. بايد تلاش كنيم تا پرچم و برند تيم ملي را در تمام مسابقات به اهتزاز درآوريم.

 

برنامه‌هاي فدراسيون با برنامه‌هاي شما تطابق دارد؟


اين موضوع را به اختاپوسي تشبيه مي‌كنم. يك اختاپوس 8 سر و 8 پا دارد و اگر يك پاي او كار نكند، نمي‌تواند زندگي كند. تمام افراد بايد دست به دست هم بدهيم تا بتوانيم بهترين موقعيت را براي تيم ملي به وجود بياوريم.

 

صعود به جام‌جهاني فقط مربوط به من نيست؟


كرش مدعي شده صعود تيم ملي به جام‌جهاني فقط به او مربوط نمي‌شود، بلكه به تمام دست‌اندركاران فوتبال ارتباط دارد.

 

تعامل مربيان ليگ با تيم ملي در چه حدي است؟


اگر اين سوال را از من مي‌پرسيد بايد بگويم اين موضوع چيزي نيست كه بخواهم نگران آن باشم. فكر نمي‌كنم مشكل ما از مربيان باشد. بلكه مسايل ديگري وجود دارد كه بايد حل شود. بايد يك ساختار خوب در فدراسيون بگذاريم و 11موردي كه من مي‌خواهم اعلام كنم در همين زمينه است. «رم» يك روزه ساخته نشده و نياز به زمان داريم.

 

اولويت و هدف كارلوس كرش صعود به جام جهاني است در صورتي كه ما نتوانيم به جام جهاني راه يابيم نسبت به گذشته عقب‌نشيني خواهيم داشت همان طور كه در سال 2010 اين اتفاق رخ داد. نظر شما در مورد اين موضوع چيست؟


سوال كليدي و خوبي بود. براي همين است كه من به همه مسولان و هواداران اعلام مي‌كنم كه بايد دست به دست هم بدهيم تا بتوانيم راهي برزيل شويم. اگر بتوانيم به جام جهاني راه يابيم راه‌هاي پيشرفت در مراحل بعدي راحت‌تر خواهد بود اما در صورت عدم راهيابي يك عقب‌گرد بزرگ خواهيم داشت و 10، 15 سال بعد نياز به ريكاوري داريم. حضور در جام جهاني باعث مي‌شود اعتبار فوتبالمان بالا برود و بازيكنانمان مطرح شود. اين امر موجب حضور مربيان ايراني در كشورهاي خارجي و همچنين حضور بازيكنان در ساير كشورها خواهد شد. حضور در جام جهاني سطح ليگ فوتبال ايران را بالا مي‌برد و باعث مي‌شود مربيان بزرگ وارد اين ليگ شوند.

 

براي صعود به جام جهاني كار سختي در پيش داريم، اين طور نيست؟


صعود به جام جهاني تنها به من مربوط نمي‌شود بلكه به تمام دست اندركاران فوتبال ارتباط دارد. سال 98 براي كار به ژاپن دعوت شدم. پروژه‌اي را در تيم ناگويا گراهامپوس داشتم كه 3 هزار بازيكن جوان را براي پرورش جمع‌آوري كرديم و آنها را رشد داديم و الان مي‌بينيد كه آنها در حال حاضر در تمامي رده‌ها موفق هستند. تيم بانوان ژاپن در جهان به مقام قهرماني رسيد و بزرگسالان آنها در رنكينگ جهاني دوازدهم هستند و اين برنامه‌اي بود كه 20 سال پيش طراحي كردند و حالا نتيجه آن را مي‌بينند.
خيلي از جاها مشاهده مي‌كنيم كه فقط حرف مي‌زنند و كاري صورت نمي‌گيرد و تلاشي انجام نمي‌شود. بخش زيادي از بودجه را صرف يك تيم مي‌كنند و براي كارهاي پايه هيچ كار نمي‌كنند. اينها دروغ‌گوهاي بزرگ فوتبال هستند كه بايد با آنها مبارزه شود.
نبايد به باشگاه‌هايي كه براي تيم‌هاي پايه كاري انجام نمي‌دهند اجازه حضور در ليگ برتر را داد و به مديراني هم كه به پايه اهميت نمي‌دهند اجازه كار داد.

 

در مديران فوتبال ايران شخصي را سراغ داريد كه به كارهاي پايه اهميت دهد و از آن حمايت كند؟


چند نفر را مي‌شناسم و با آنها جلسه‌ برگزار كرده‌ام. كار كردن در پايه كسي را مي‌خواهد كه به مسايل مالي چشم داشتي نداشته و به فوتبال عشق بورزد و اين كار تنها با تلاش حاصل مي‌شود.

 

ديدار با بحرين، قطر و اندونزي را چطور ارزيابي مي‌كنيد. خيلي‌ها مي‌گويند ديدارهاي آساني داريم، اين درست است؟


كساني كه عادت به كار كردن ندارند، اين صحبت‌ها را مطرح مي‌كنند و فكر مي‌كنند همه چيز در زندگي آسان است. اولويت تيم ملي صعود به مرحله بعد است. ما فوتبال بازي مي‌كنيم و حق‌مان پيروزي و رو به جلو رفتن است. هر چه قدر بيشتر پيروز شويم، مردم خوشحال خواهند شد.

 


نظر شما در مورد حريفان تيم ملي ايران چيست؟


براي حريفان‌مان احترام قائليم. فلسفه ما اين است كه وقتي وارد ميدان مي‌شويم برايم اهميت ندارد كه حريف ما چه كسي باشد. تمام تمركز ما اين است كه نقاط ضعف و قوت را شناسايي كنيم. تمام تيم‌هايي كه با آنها بازي خواهيم كرد نقاط ضعف و قوتي دارند و فرق نمي‌كند ‌آن تيم برزيل باشد يا فلسطين.
تمام هدفم اين است كه وقتي تيمم از رختكن خارج مي‌شود به نقاط قوت خود و نقاط ضعف حريف فكر و با كيفيت فوتبال بازي كند.

 

شما چقدر به بازي زيبايي كه تماشاگران دوست دارند، اهميت مي‌دهيد؟


مهمترين چيزي كه اهميت دارد اينكه در زمين بازي خوبي را انجام دهيم. درسي كه از فوتبال گرفته‌ام اين است كه زماني كه زيبا و با كيفيت فوتبال بازي كني بهتر نتيجه خواهي گرفت.

 

اكثر مربيان خارجي كه وارد ايران شدند به هواداران قول دادند، شما چه قدر به اين موضوع اعتقاد داريد؟


اتفاقا من برعكس ديگر مربيان هستم و كمتر قول مي‌دهم و سعي مي‌كنم حاصل كارم بيشتر باشد. دنبال اين نيستم كه دوستان زيادي را دور خودم جمع كنم و به كار كردن فكر مي‌كنم و ترجيح مي‌دهم كه با گروهي كار كنم كه پر تلاش هستند.

 

چه صحبتي با هواداران داريد؟


قول من به هواداران اين است كه تمام تلاش خود را براي موفقيت فوتبال ايران انجام دهم و از آنها مي‌خواهم كه با ما همراه باشند و شماره 12را بر تن كنند و هميشه آماده باشند و شايد زماني از آنها خواستم كه وارد ميدان شوند و زماني هم كه همراهي و تشويق نكردند پس از آن پشيمان نشوند. يك بار ديگر به آنها مي‌گويم كه آساني را پيش رو نداريم و اگر همه با هم كمك كنيم، در پايان مي‌توانيم خوشحال باشيم.


نكته‌اي كه هواداران ايراني را خوشحال مي‌كند بازي با تيم‌هاي بزرگ است. برنامه‌هايتان در اين مورد چيست؟


يك مساله‌اي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه تيم‌هاي اروپايي در آستانه جام ملت‌ها دوست دارند با تيم‌هاي همسطح خود بازي كنند و اين امر مشكل است.
هدفي كه من با تيم ملي ايران دارم همان هدف مربي تيم اروپايي نيست، اما زماني كه به جام‌جهاني نزديك مي‌شويم شرايط بهتر است و تيم‌هاي اروپايي دوست دارند بازي‌هاي دوستانه‌اي را با تيم‌هاي مختلف جهان انجام دهند.
چيزي كه در جواني آموختم اين است كه پيغمبر نمي‌تواند به كوهستان برود و اين كوهستان است كه بايد نزد او بيايد.
به عنوان مثال زماني كه سرمربي پرتغال بودم وقتي با سوئد بازي داشتيم به دنبال حريفي مانند نروژ بودم، اما زماني كه به جام جهاني رفتيم اولين ديدار دوستانه‌مان با چين بود. چون ممكن است در جام‌جهاني با يك تيم آسيايي هم همگروه شويم.

 

از فوتبال داخلي خارج شويم و به فوتبال بين‌الملل كه طرفداران زيادي هم دارد بپردازيم. بازي كه بيشتر رسانه‌ها به آن پرداختند ال‌كلاسيكو بود، شما سرمربي رئال‌مادريد هم بوديد. نظرتان در اين مورد چيست؟


فقط رئال‌مادريد و مورينيو نبودند كه باختند بلكه بازنده اصلي اين ديدار خود فوتبال بود. دعواهايي كه در بازي شكل گرفت زياد خوب نبود. من هم مربي هستم و برخي اوقات كه احساسي مي‌شوم اشتباه مي‌كنم و هيچ مربي نيست كه بگويد دچار اشتباهي نمي‌شود. بنابراين بايد تمام تلاش‌مان اين باشد كه فوتبال برنده باشد.

 

علت اتفاقات ناخوشايندي كه اشاره كرديد چه بود؟ خيلي‌ها اعتقاد دارند مقصر اصلي آن خوزه مورينيو بود؟


همه مي‌دانند كه مورينيو شخصيت خاصي است و كسي نمي‌تواند منكر آن باشد. البته همه مربيان نقاط مثبت و منفي زيادي دارند و او توانايي‌هاي زيادي دارد و هيچ فرقي با مربيان ديگر ندارد.
كار كردن در رئال خيلي سخت است و من خودم اين تجربه را دارم. فشاري زيادي روي بازيكنان و مربي است. سرنوشتت در اين تيم به لحظه‌ها بستگي دارد و هر نفسي كه مي‌كشي مي‌تواني از يك شخص عاقل به يك ديوانه تبديل شوي. جو رئال مادريد واقعاً ديوانه وار است.


باخت‌هايي كه مقابل بارسلونا داشته است، چقدر در تصميم‌هاي ديوانه‌وار تاثير داشته است؟


به خاطر همين شكست‌ها و جوي كه در رئال است يك مربي برايش مشكل است كه خودش را آرام كند و تصميم‌هاي عاقلانه بگيرد. چيزي كه از مربيگري در رئال آموختم اينكه از يك تا 10 شمارش كنم و پس از آن تصميم بگيرم، اما در رئال بايد از يك تا هزار بشماريد و اگر اين كار را نكنيد كنترل خود را از دست خواهيد داد.

 

دوست داريم اين سوال را صادقانه پاسخ دهيد. اگر روي نيمكت رئال بوديد، خلاقيت بازيكنان بارسلونا را چگونه مهار مي‌كرديد؟


تنها شكلي كه در حال حاضر مي‌توانيد بارسلونا را شكست دهيد اين است كه مانند منچستر باشيد كه در دور مقدماتي جام باشگاه‌هاي اروپا در سال 1999 اين تيم را شكست داد. در آن زمان من در منچستر بودم و هم در خانه و هم خارج از خانه خيلي خوب بازي كرديم. درك اين مساله براي رسانه‌ها و هواداران مشكل است، اما مربيان اين را مي‌دانند كه اگر تيم‌ شما به فضاها زودتر برسد، بازي شما بهتر از بارسلونا خواهد بود. توپ، بازيكنان حريف و فضا، سه مساله مهم هستند. اگر مقابل بارسلونا فضا را از دست بدهيد كارتان سخت خواهد بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)