روزي خوب براي كريمي، نوري، اولادي و انصاري‌فرد
مرجع خبری پرسپولیس : كارلوس كي‌روش در سومين مرحله تمرين پيش از رويارويي با ماداگاسكار، در حالي بر مرور تاكتيك و تزريق تفكر جديد در فوتبال ملي ايران تاكيد داشت.

 

ساعت 19 روز جمعه بازيكنان تيم ملي در زمين اصلي كمپ تيمهاي ملي فوتبال گرد هم آمدند تا زير نظر كي‌روش و دستيارانش براي يك ديدار تداركاتي (ماداگاسكار) و يك ديدار رسمي (مالديو) آماده شوند.

 


 

در اين تمرين نيز همه بودند جز محمدرضا خلعتبري – كه همراه تيمش در اردوي فرانسه است و اجازه حضور در ايران را نداشت – البته آندرانيك تيموريان هم اگرچه بود، اما نقشي در تمرين تيمي نداشت و زير نظر پزشك تيم همچنان فعاليتهاي بازيابي براي رفع آسيب ديدگي را پشت سر مي‌گذاشت.  

 

آغاز تمرين  

 

بازيكنان با همان لباسهاي خاكستري -مخصوص تمرين – گرم كردن را آغاز كردند و در چشم بر هم زدني حركات كششي و نرمشي را به اتمام رساندند تا سراغ برنامه‌هاي بعدي كي‌روش بروند.  

 

پس از اين مرحله كه حميد استيلي – سرمربي سرخپوشان پايتخت – و دستيار – تازه رسيده و آلماني‌اش – در يك طرف زمين و اكبر ميثاقيان در طرف ديگر زمين به دقت كار بازيكنان را زير نظر گرفته بودند، ملي‌پوشان به دو بخش تقسيم شدند.  

 

چند نفري كه بيشتر شامل دروازه‌بانها بودند، تنيس فوتبال بازي كردند و ديگر بازيكنان كاورهاي دو رنگ پوشيدند تا پاسكاري تحت فشار را تمرين كنند. گويي اين بخش نيز همچنان در ادامه راه گرم كردن بازيكنان براي برنامه‌هاي اصلي تاكتيكي تيم بود؛ چرا كه در بيشتر تمرينهاي تيم ملي اين برنامه‌ها جاي دارد.  

 

از همين زمان بود كه علي كفاشيان – كه تازه از سفر به ژاپن بازگشته – در كمپ تيم ملي حاضر شد و در كنار ترابيان از وضعيت تيم با خبر شد.  

 

شروع كار تاكتيكي

 

 

 

پس از گذشت نيم ساعت از تمرينهاي ابتدايي كه البته بخشي از آن به فوتبال سبك گذشت، كي‌روش از همه بازيكنان خواست تا بدون كاور در ميانه ميدان جمع شوند. او چندي با آنها صحبت كرد و از ايده‌هايش گفت و سپس از تداركات خواست تا كاورهاي سرمه‌اي رنگ را به بخشي از بازيكنان بدهد. اين آغاز بخش تاكتيكي برنامه‌هاي كي‌روش بود كه در گوشه‌اي ديگر از زمين با روبوسي كفاشيان با استيلي و آندرانيك همراه بود.

 

 

بيشتر تمركز سرمربي پرتغالي تيم ملي در تمرين روز گذشته بر ضربه‌هاي ايستگاهي ارسال شده از جناحين و نحوه قرار گرفتن و موقعيت سنجي بازيكنان قرار داده شده بود.

 

 

بازيكنان پس از اينكه به دو بخش تقسيم شدند، يكي از آنها – كه بيشتر نكونام يا حيدري بود – در گوشه‌هاي زمين سانترهايي را به روي دروازه ارسال مي‌كرد و مدافعين در پي دفع توپ بودند و مهاجمين به دنبال ضربه به سوي دروازه رحمتي. البته اين تمرين مدام قطع مي‌شد تا كي‌روش با حرارت هرچه بيشتر نكات فني را به بازيكنان گوشزد كند.

 

اين ضربه‌هاي ايستگاهي ارسالي از جناحين هم از چپ صورت مي‌گرفت و هم از راست. البته ضربه‌هاي كرنر نيز در دستور اين تمرين قرار داشت.


 

 

 در بيشتر اوقات اين تمرين، كريم انصاري‌فرد – بازيكن شماره 10 تمرين تيم ملي – در صف نخست دفع توپ بود و بر روي تير يك قرار مي‌گرفت و كي‌روش تاكيد زيادي بر نحوه عملكرد او داشت. او حتي در دقايقي از اين تمرين به انصاري‌فرد تاكيد مي‌كرد كه پس از دفع توپ بايد همه حواسش به ضد حمله و رفتن به سمت دروازه حريف و يا دفاع از دروازه خودي باشد.

 

 

 

 

 اين بخش تمرين كه بيشتر به مرور تفكرات تاكتيكي كي‌روش گذشت، از جذابيت خاصي براي مربياني كه بر روي سكوها نشسته بودند، برخوردار بود.

 

 

 

 

در اواخر اين تمرين اندك اندك نورافكن‌هاي كمپ تيم ملي روشن شد تا بازيكنان راحت‌تر بتوانند به تمرين ادامه دهند.

 


 

 

 

كريمي دروازه رحمتي را گشود

 

 

 

يك بخش مهم ديگر تمرين تيم ملي، ضربات پنالتي بود. در اين بخش هر كدام از بازيكنان توپي به دست گرفتند و از روي نقطه‌اي كه كي‌روش كنار آن قرار داشت، ضرباتي را به سمت دروازه زدند.

 


 

 

 

پنالتي‌ها را علي كريمي آغاز كرد و رحمتي در دفع آن ناكام بود. پس از آن دروازه‌بانها – رحمتي، حقيقي و گردان – يكي پس از ديگري جاي خود را عوض مي‌كردند و بازيكنان پي در پي ضربه‌هاي پنالتي را به سمت دروازه مي‌زدند. بدون اغراق همه ضربه‌هاي زده شده از سوي بازيكنان گل شد. البته شايد نگرفتن پنالتي هم جزيي از تمرين دروازه‌بانها بود.

 


 

 

 

تا اين لحظه درحالي كه 90 دقيقه از تمرين گذشته بود، كفاشيان و استيلي همچنان ايستاده تمرين را نظاره‌گر بودند، اما ميثاقيان كمپ را ترك كرده بود.

 


 

 

 

ضربه‌هاي ايستگاهي نوري و اولادي

 

 

 

پس از آن كي‌روش از بازيكنان خواست تا نوشيدني و ميوه بخورند و براي رفتن به هتل آماده شوند. البته اين آخرين لحظات تازه شروع كار آدمك‌هاي ديوار دفاعي بود كه مابين ضربه‌هاي كريمي، اولادي، نوري و برخي ديگر از بازيكنان و دروازه‌بانها بايستند.

 


 

 

 

كريمي و اولادي از سمت چپ و پشت محوطه جريمه به سمت دروازه ضربه مي‌زدند و پژمان نوري به همراه تني چند از سمت راست.

 


 

 

 

در اين دقايق پاياني تمرين، بيشتر ضربه‌هاي يار شماره 8 تيم ملي به آدمك‌هاي آبي و قرمز مي‌خورد، اما چند ضربه اولادي و نوري به زيبايي تمام يا به درون دروازه رفت و يا با قدرت به تيرك دروازه برخورد كرد. اين بخش تمرين نيز چيزي حدود 10 دقيقه به طول انجاميد تا تمرين 100 دقيقه‌اي بازيكنان تيم ملي در روزي كه حتي 10 تماشاگر عادي هم در كمپ تيم ملي حضور نداشت به پايان برسد.

 


 

 

 

در پايان تمرين، كي‌روش و دستيارانش به كنار زمين، جايي كه شربت و ميوه در آن قرار داشت، آمدند، با كفاشيان و استيلي خوش و بشي كردند و در نهايت مرد پرتغالي درحالي كه گاز محكمي به سيب مي‌زد به سمت اتوبوس رفت تا براي استراحت به هتل المپيك برود و در انديشه بازي عصر يكشنبه برابر ماداگاسكار باشد.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)