پرسپولیس نیوز: رضا یلوه معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس در مورد قرارداد با شرکت آتیه داده پرداز بعنوان کارگزار برند باشگاه پاسخ داده و از هواداران پرسپولیس می‌خواهد با همراهی در این پروژه، باشگاه را در عبور از گردنه سخت کنونی یاری رسانند.

ابتدا از جزییات قرارداد با شرکت آتیه شروع کنیم که بعنوان کارگزار برند فعالیتش را با پرسپولیس آغاز کرده اما همه بعنوان اسپانسر آن را می‌شناسند.

با توجه به شرایط باشگاه و مسدود شدن نسبی کانالهای درآمدی سنوات قبل، ما چاره ای جز رسیدن به کانالهای جدید درآمدی نداشتیم و می بایست ضمن بررسی روشهای درآمدی متدوال در باشگاه های بزرگ دنیا با استفاده از ظرفیت های هواداری ایده های جدید منطبق با شرایط هواداران پرسپولیس را برنامه ریزی می‌کردیم. برای این امر در زمان آقای انصاریفرد توان زیادی برای یافتن مجموعه مناسب صرف شد و نهایتا پس از بیش از ۴۰ روز مذاکره  توانستیم به تفاهم با یک شرکت برسیم که توانمندی لازم و خوشنامی کافی را برای این امر داشته باشد.

اول اما لازم است در خصوص کارگزاری برند و اسپانسر باشگاه تفاوت قائل باشیم، در واقع کارگزاری برند و بازاریابی ورزشی که تفاوت زیادی با اسپانسرینگ دارد سالهاست که در دنیا توسط شرکتهای بزرگ در باشگاه‌های بزرگ انجام می شود، مثال آن شرکت لاگارده و بسیاری دیگر از شرکتها می باشند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. این شرکتها تمام ظرفیت برند باشگاه را با توانمندیهای فنی و تجاری خود می‌آمیزند تا درآمدزایی کنند و بخشی از درآمد را هم بواسطه سرمایه‌گذاری که انجام می دهند بر می‌دارند، اسپانسر اما معنی و رویکرد متفاوتی دارد، اسپانسر سفارش می‌دهد تا در قبال استفاده از بخشی از فضاهای تبلیغاتی فیزیکی یا آفلاین، برند خود را برای مخاطبین توسعه دهد. آتیه داده پرداز اما نقش کارگزار را دارد و ظرفیت های لازم را برای درآمدزایی‌های تازه برای باشگاه ایجاد می کند.

این شرکت زیر ساختهای عظیمی در ارائه خدمات فنی دارد و امتحان خود را در دادن سرویس به بیش از ۲۰ بانک پس داده است. پس می‌‌تواند جامعه بزرگ هواداری پرسپولیس را سرویس دهی کند و خدمات ارائه دهد.

مهمترین فعالیتی که باشگاه پرسپولیس در استفاده از ظرفیتهای این شرکت داشته چیست؟

مجموعه فعالیت های کارگزاری بسیار گسترده است، از تولید محتوا بگیرید تا توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن‌های هواداری. از ارائه شبکه تخفیف بگیرید تا قرارداد با سازمان های بزرگ جهت ارائه خدمت به باشگاه و هواداران. اما در حال حاضر ساخت و راه‌اندازی اپلیکیشن رسمی باشگاه در کمتر از ۲ ماه مهمترین دستاورد این همکاری است. اپلیکیشنی که در ابتدای راه قرار دارد و  قرار است در طی یک پروسه بلند مدت و فازبندی شده خدمات به هواداران ارائه دهد.

چه خدماتی؟

هرجور خدمتی که تصور کنید. از خدمات فرمال اپراتوری مثل خرید شارژ و اینترنت گرفته تا خدمات پیشرفته‌تر مثل VOD یا پخش فیلم و سریال ایرانی، خارجی و یا محتوای سمعی و بصری تولید شده ورزشی و خدمات جامع بانکی یا امکان سفارش خرید اقلام روزمره در قالب فروشگاه و غیره. این خدمات سطح تماس تجاری ما را با ارائه دهندگان سرویس و کالا افزایش داده و جامعه هواداری نیز می توانند در یک فضای خوب نسبت به تأمین نیازهای خود اقدام کنند و نفع آن برای باشگاه محبوبشان محفوظ باشد. متوجه باشید که دادن سرویس به چند میلیون کاربر کار ساده‌ای نیست و بر آمدن از پس تهدیدها در این مقیاس گسترده از عهده شرکتهای بزرگ و با پشتوانه عظیم فنی بر می‌آید. البته که به سرانجام رسیدن چنین پروژه‌ای نیاز به همراهی، همدلی تمام ارکان باشگاه و اعتماد هواداران میلیونی پرسپولیس دارد.

باید توجه داشت که این یک معامله برد برد است میان باشگاه و هواداران چرا که دیگر قرار نیست هوادار به تنهایی بار کمک دادن به باشگاه را به دوش بکشد بلکه باشگاه نیز وظیفه خواهد داشت خدماتی را به هوادارانش ارائه دهد.

خیلی از هواداران نگران عایدی این طرح ها و سرنوشت درآمدها هستند.

اتفاقاً اینجا دقیقاً جایی است که نباید نگرانیهایی از این دست وجود داشته باشد. ریال به ریال درآمد حاصل از این همکماریهای آنلاین و آفلاین مستقیم به جیب باشگاه می‌رود و هیچ باشگاه دیگری هم در این وسط حضور ندارد تا نگرانی درمورد نحوه تقسیم پول وجود داشته باشد. البته بدیهی است که درصد کمی از درآمد به کارگزار بابت هزینه های نیروی انسانی، بازاریابی و تبلیغات، تولید محتوا و توسعه و زیرساخت فنی تعلق می یابد که تمام آن به صورت شفاف در قرارداد تصریح شده است.

خوبی قرارداد داشتن با یک شرکت سهامی عام این است که تمام حساب و کتابها بصورت شفاف صورت می‌گیرد اما پیش از این شرکتهای کوچک و بعضاً کاغذی در ارائه خدمت در فوتبال حضور داشتند و هنوز هم دارند.

این چند وقت هجمه های زیادی برای لطمه زدن به وجه این کار بزرگ اقتصادی انجام شد و حتی برخی سیاستگذاری و هدایت اینستاگرام باشگاه را هم به این شرکت ربط دادند.

سیاستگذاری و اختیار اینستاگرام باشگاه صددرصد در اختیار باشگاه پرسپولیس است و این شرکت فقط در تهیه و تولید محتوای فاخر در شأن میلیونها دنبال‌کننده این صفحه و اپلیکیشن باشگاه ما را همراهی و کمک می‌کنند. قطعاً همکاری آنها فقط در سطح استفاده از تجربیاتشان برای تبدیل  محتوای خام  به یک محتوای تجاری و جذاب خواهد بود.

این شرکت برای تولید محتوا اقدام به ساخت استودیو و به کارگیری نیروهای توانمند تولید محتوا کرده است و شایسته نیست که بعد از این همه هزینه که برای اهمیت دادن به هوادار برای تولید محتوای با کیفیت پرداخت می شود این همه توهین و ناسزا به این دوستان داده شود.

این شرکت تمام توان فنی و نیروی انسانی ماهر خود را به کار گرفته و فضای بزرگی را برای کار روی طرح تجاری‌سازی پرسپولیس ایجاد کرده است. نباید کاری کرد که شرکتهای بزرگ جرأت نکنند برای کمک به ورزش کشور ورود کنند.

ما برای خصوصی شدن ابتدا می بایست از مرحله تجاری‌سازی عبور کنیم تا ارزش واقعی برند پرسپولیس برای متقاضیان عیان گردد. نباید به سمتی برویم که انبوهی از بدهی‌ها را به نفر بعدی که سکان‌دار مدیریت می گردد انتقال دهیم.

کار بزرگ عزم بزرگ می طلبد و این مهم بدون همراهی و همدلی هوادار ممکن نیست.

از دیگر زمینه های درآمدی باشگاه سامانه ۳۰۳۰ بود. آیا همچنان به روشهایی از این دست معتقد هستید.

در مقاطع مهمی سامانه‌های هواداری اپراتوری مخصوصاً از سوی شرکت معظم ایرانسل درآمدزایی خوبی را برای باشگاه رقم زد.

این شرکت در قالب پیش پرداخت مبالغی را به باشگاه در قالب قرض‌الحسنه میداد و پس از حصول درآمد از سامانه های هواداری آنرا مستهلک می نمود اما همانطور که می دانید موضوع خدمات ارزش افزوده در یکسال اخیر مورد نظر وزارت محترم ارتباطات نبوده و روش ثبت نام در این سرویس ها تغییر یافت. این امر منجر به ریزش شدید مخاطبان شد و عملاً امکان درآمدزایی از طریق آن تقریبا مختل گردید.

اما بدیهی است پتانسیل هواداری وجود دارد و هوداران زیادی علاقمند به کمک به باشگاه می باشند برای این امر نیز همچنان امکان ۳۰۳۰ با کمک ایرانسل، همراه اول و رایتل فراهم است اما در شیوه های جدید نیز از طریق اپ و سایر روش هایی که به هواداران ارائه می‌گردد می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

همچنین موضوع کارت هواداری با همکاری سه جانبه باشگاه، کارگزار و یک بانک به زودی دنبال می گردد و هواداران خواهند توانست تا ضمن استفاده از خدمات بانکی ویژه هواداری نسبت به استفاده از شبکه تخفیف نیز اقدام کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)