پرسپولیس نیوز: سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار گزارشی، دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن را بررسی و به کلین‌شیت‌های علیرضا بیرانوند اشاره کرد.

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در گزارشی به بررسی دیدار تیم‌های ملی ایران و ژاپن، در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ پرداخت.

AFC درخصوص این بازی نوشت: در آستانه جدال دو غول شکست‌ناپذیر فوتبال آسیا، نگاهی به نکات کلیدی این مسابقه و تاریخ رویارویی دو تیم خواهیم داشت.

* محرومیت طارمی

مهمترین خبر تیم ملی ایران به غیبت مهدی طارمی مقابل ژاپن خلاصه می‌شود. او پس از دریافت دومین کارت زرد خود مقابل چین، از بازی نیمه نهایی محروم شد. با وجود اینکه ایرانی‌ها از محرومیت ستاره الغرافه ضرر کردند، اما آنها وحید امیری را در اختیار دارند. یوشینوری موتو نیز با پشت سر گذاشتن محرومیت خود، می‌تواند برابر ایران به میدان برود. البته کارت‌های زرد پس از مرحله یک چهارم نهایی، پاک شده و بازیکنان تنها با دریافت کارت قرمز، از بازی فینال محروم خواهند شد.

* رکوردهای بیرانوند و ژاپن

شاگردان کارلوس کی‌روش در تیم ایران، یکی از سه تیمی هستند که در پنج بازی ابتدایی خود در جام ملت‌های آسیا، دروازه خود را بسته نگه داشتند، اما رکورد شگفت‌انگیز علیرضا بیرانوند از این هم بهتر است. بیرانوند در مسابقات رسمی مختلف (شامل جام ملت‌های آسیا و جام جهانی) در ۲۰ بازی به میدان رفته و تنها چهار گل دریافت کرده و در ۱۷ بازی گلی نخورده است. دروازه او در این ۲۰ بازی تنها مقابل اسپانیا، پرتغال و سوریه باز شده است.

ژاپن نیز در این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا، آمار جدیدی در تاریخ رقابت‌ها به نام خود ثبت کرده است. تیم هاجیمه موریاسو تنها تیم تاریخ مسابقات است که در پنج بازی با اختلاف یک گل به پیروزی رسیده است.

* قدرت‌های آسیا با تاریخ‌های متفاوت

ایران و ژاپن دو قدرت فوتبال آسیا به شمار می‌روند و در دو دوره قبلی جام‌های جهانی شرکت کرده‌اند. ژاپن از سال ۱۹۹۸ در همه دوره‌های جام جهانی شرکت کرده، اما ایران بیشتر در سال‌های اخیر در قاره آسیا موفق بوده است. در حالی که ایران تنها ۹۰ دقیقه تا رسیدن به نخستین فینال جام ملت‌های آسیا از سال ۱۹۷۶ فاصله دارد، ژاپن در چهار دوره از هفت دوره اخیر مسابقات به قهرمانی رسیده و سه بازیکن فعلی این تیم در سال ۲۰۱۱، قهرمان آسیا شده‌اند.

ژاپن در فرمت جدید جام ملت‌های آسیا، تنها مقابل عربستان در سال ۲۰۰۷ شکست خورده است که صرف‌نظر از ضربات پنالتی، این آخرین شکست سامورایی آبی در جام ملت‌های آسیا بود. ایران هم با وجود اینکه برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ به نیمه نهایی می‌رسد، در قرن بیست‌ویکم در طول ۹۰ دقیقه یک دیدار جام ملت‌های آسیا شکست نخورده است. سه شکست ایران در ضربات پنالتی و دو باخت دیگر این تیم در وقت‌های اضافه مقابل کره جنوبی بوده است.

* رقبای ناآشنا

با وجود حضور متوالی ایران و ژاپن در مرحله مقدماتی دوره‌های اخیر جام ملت‌های آسیا و جام جهانی، این دو تیم همیشه در قرعه‌کشی‌های مختلف از هم دور بوده‌اند. از آخرین تقابل رسمی دو تیم که به برتری ۲ بر یک ژاپن در سال ۲۰۰۵ انجامید، بیش از یک دهه می‌گذرد.

آخرین بازی دو تیم در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۲ برگزار شد که کازویوشی، بازیکنی که هنوز هم به صورت حرفه‌ای بازی می‌کند، تک گل ژاپن را به ثمر رساند تا این تیم از سد ایران بگذرد (البته آخرین بازی دو تیم به مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ بازمی‌گردد که دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند).

تیم‌های ملی ایران و ژاپن از ساعت ۱۷:۳۰ فردا (دوشنبه) در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین به مصاف هم می‌روند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)