چهارشنبه 30 بهمن(15:12) 

مرجع خبری پرسپولیس : مجتبي شريفي امروز در نشستي خبري پاسخگوي اصحاب رسانه بود:

* بازيكنان پرسپوليس و استقلال را تهديد نكردم
پيش ار دربي 66 با بازيكنان جلسه هم انديشي داشتيم و جلسه تهديد و برخورد فيزيكي در كار نبود. به دنبال راهي بوديم تا ضمن افزايش جذابيت تكنيكي و تاكتيكي مسابقه، تنش و حاشيه به سكوها منتقل نشود. در گذشته با بروز درگيري بين دو بازيكن، ساير نفرات نيز وارد قائله مي شدند و حساسيت ها به سكوها كشيده مي شد.به دنبال اين بوديم كه با منشاء تحريك به جاي هوادار تحريك شده برخورد كنيم. اين منشاء در اولويت اول بازيكنان و گاهي اوقات كادر فني هستند كه يا به تصميم داور معترض مي‌شدند يا با برخورد نامناسب با بازيكن حريف منشاء خشونت مي‌شدند.
اعمال فشار به بازيكنان پرسپوليس و استقلال را رد مي‌كنم و مي‌توانيد از خود بازيكنان در اين مورد سوال كنيد. با همه آنها دوست هستم؛ اما گاهي اوقات رفيق يك رفيق ديگر را محروم مي‌كند. پيش از مسابقه به بازيكنان دو تيم گفتم در صورت تحريك هواداران يا برخورد زننده، تا آخر فصل محروم مي‌شوند كه بازيكنان هر دو تيم در اين موارد بسيار بزرگوارانه برخورد كردند. لازم عدالت و انصاف برخورد مستقيم با منشاء تحريك است نه هوادار تحريك شده
.

* ليدرها بايد تحت نظر مدير عامل باشگاه باشند
مديران بايد ليدرهاي باشگاه را كنترل كنند. اگر مديران نتوانند سكوها را تحت كنترل در آوردند توبيخ و جريمه خواهند شد و روابط فوتباليشان را محدود مي كنيم. آنها حلقه واسط هستند و بايد به اين مسئله توجه لازم داشته باشند. قرار است ليدرهاي باشگاه استقلال و پرسپوليس تعويض شوند. امروز برخي ليدرهاي جديد پرسپوليس توسط آقاي تهراني به فدراسيون آمده بودند. در باشگاه استقلال نيز اين كار صورت خواهد گرفت.

* زارع بايد جريمه مي‌شد
اين كه مي‌گويند كميته انضباطي در امور داوران دخالت مي‌كند صحت ندارد. مازيار زارع به خاطر آنكه لباسش را از تن بيرون آورد طبق ماده 35 آئين نامه انضباطي بايد جريمه مي‌شد. برخي مسائل در آئين نامه هاي انضباطي معروف به عرف است. لباس در آوردن نيز در جامعه ما خلاف عرف و يك رفتار غير ورزشي محسوب مي‌شود. او هيچ تماشاگري را تحريك نكرد؛ اما به دليل حركت غير ورزشي 500 هزار تومان جريمه شد.

* نمي‌توانستيم با برهاني برخورد كنيم
در برخوردي كه در دربي 66 بين عليرضا حقيقي و آرش برهاني رخ داد، برهاني پيراهن حقيقي را كشيد و اين امر خطا بود و طبق آئين نامه نمي‌توانستيم در اين نوع خطاها ورود كنيم؛ اما عليرضا حقيقي با آرنج به سينه برهاني زد كه اين يك برخورد زننده بود. من با زارع و حقيقي مفصل صحبت كردم و آنها بابت اين حركات خود عذر خواهي كردند. قرار است اين عذر خواهي در رسانه‌ها نيز منعكس شود.

* احضار بازيكن لزومي ندارد
در اكثر مواقع كميته انضباطي مي‌تواند بدون احضار بازيكن براي او راي صادر كند، مثلا در رفتاري كه شهاب گردان مرتكب شد نيازي به احضارش نبود. از اين پس نيز در بازي‌هاي مهم بلافاصله بعد از مسابقه راي صادر مي‌كنيم تا فاصله اي بين تحقق خطا و اعمال محروميت نباشد.

* تيم بانوان استقلال منحل شد
در مورد فوتبال بانوان استقلال و نوجوانان اين باشگاه صلاحيت رسيدگي نداشتيم و بايد كميته انضباطي هيات فوتبال استان به آن رسيدگي مي‌كرد. هر چند كه كميته انضباطي باشگاه استقلال تيم بانوان استقلال را منحل و بازيكنان و مربيان تيمش را اخراج كرد. حتي بازيكنان و مربيان اين تيم به كميته انضباطي پناه آوردند. خانم فريده شجاعي نايب رئيس بانوان فدراسيون گفت بهتر است به اين مطلب پرداخته نشود زيرا در حقوق بين الملل پرداختن به اين موضوع صحيح نبود با اين حال اگر نيازي مي‌بينيد تيم را مجددا تشكيل دهند تا از سوي كميته انضباطي هيات فوتبال استان منحل شود.

* از جريمه ها سودي به كميته انضباطي نمي‌رسد
جريمه هاي كه از سوي بازيكنان تيم‌ها در مسابقات غير ليگ برتر پرداخت مي‌شود عوايدش به كميته مسابقات و فدراسيون پرداخت مي‌شود. آنهايي كه مربوط به ليگ برتر هستند به فدراسيون اختصاص مي‌يابد و كميته انضباطي سودي از اين جريمه‌ها ندارد و حتي يك ريال بودجه هم در اختيار ندارد.

* ابلاغ آئين نامه جديد انضباطي
شنبه آينده از سوي رئيس فدراسيون آئين نامه جديد انضباطي به ما ابلاغ خواهد شد كه با آئين نامه كنوني تفاوت هاي بسياري خواهد داشت. در حال حاضر بر اساس ماده32 آئين نامه به دليل آنكه تماشاگران پرسپوليس اشعه ليرز به صورت دروازه بان ابومسلم مي‌انداختند 3 ميليون تومان باشگاه پرسپوليس را جريمه كرديم و در صورت تكرار اين اتفاق جريمه بيشتر خواهد شد. مديران باشگاه بايد به فكر باشند و افرادي كه چنين كاري انجام مي دهند شناسايي و اخراج شوند.

*در پرونده نيكبخت ماله كشي نكردم
اينكه مي‌گويند در اين پرونده ها ماله كشي شده است بايد بگويم ماله كشي واژه قشنگي است اما ما اين كار را نكرديم. نيكبخت به مدت دو سال از حضور تيم ملي محروم و تقريبا 10 ميليون جريمه نقدي شد. 5 ميليون و 400 هزار تومان پاداشي است كه او بايد به فدراسيون باز گرداند. نمي توانستم بيشتر از 10 ميليون تومان نيكبخت را جريمه كنم. اين حداكثر جريمه اي بود كه در آئين نامه انضباطي ذكر شده است. نمي توانم از خودم ماده سازي كنم. با اين حال اگر اين جريمه كم است؛ ببخشيد. در آينده جبران خواهم كرد.
در مورد پرونده كاظمي گفتم كه دلايلي مبني بر محكوميت ايشان و اينكه نتواند او تيمداري كند وجود ندارد. نه الان كه در گذشته نيز همين گونه بوده است. اگر شاهداني بودند كه نيامدند بنابراين چه راه حلي مي توانيد داشته باشيد. اگر كسي مستنداتي دارد بياورد تا به آن بپردازيم. من حتي به دوستاني كه با شاه حسيني در ارتباط بودند گفتم كپي اسنادي را كه ايشان مي‌گويد در اختيار داريم بگيريد و براي من بياوريد. خودم نمي خواهم از او بگيرم كه فكر كند مي‌خواهم مداخله كنم.

*مولايي استخلاص مي شود
شوراي ضد دوپينگ محكوم شد با اين حال مولايي گفت الان مي‌توان چيزهاي بگويم كه شايد اين صحبت هاي جديد بتواند براي من بخششي به بار آورد. روز گذشته نيز در فدراسيون با كفاشيان، هاشميان و نبي به همراه علي مولايي جلسه اي داشتيم و تلاش مي‌كنيم تا ايشان استخلاص شود يعني زودتر اين محروميت برايش به پايان برسد. داريم مقدمات كار را طوري فراهم كنيم كه فيفا دلايل ما را بپذيرد و محروميت او به حداقل برسد.

* سقوط به دسته اول از فصل بعد در نظر گرفته مي‌شود
اگر هر بازيكني 150 امتياز منفي بگيرد تا آخر فصل با او مدار مي ‌كنيم و فصل آينده او را به ليگ يك مي‌فرستيم و قرار دادش فسخ مي شود. البته ليگ يك جاي بدي نيست فقط انعكاس آن در اخبار كمتر است و دستمزد كمتري داده مي شود.
علت اينكه نيكبخت را از باشگاه هاش بيرون نكرديم به دليل اين بود كه او تخلفش ملي بود و بايد در اين زمينه ملي فكر مي كرديم. چون در اين صورت باشگاه مدعي مي شد بازيكن ما را چرا از ما گرفته ايد و ما جوابي براي آنها نداشتيم.

* خواهان دوربين انضباطي هستيم
بخشي از حكم هاي انضباطي كه در اروپا صادر مي شود از روي دوربين انضباطي است. صادق تر از دوربين وجود ندارد. گاهي اوقات ناظر گزارشي مي‌دهد اما مي آيند و قسم مي‌خوردند كه اينگونه نبود و طرف ديگر نيز قسم مي خورد كه چنين چيزي واقع شده است. بنابراين در اين شرايط بايد گزارش ناظر را قبول كنيم مگر آنكه خلافش صادر شود. اما در فيلم و تصوير جاي هيچ شبهه وجود ندارد و كاملا مستند است. ما حتي از فدراسيون خواسته ايم با صدا و سيما در مورد در نظر گرفتن دوربين انضباطي در مسابقات با ما تعامل داشته باشد. هزينه آن را پرداخت مي كنيم تا اين دوربين تخلفات را نشان دهد. اشخاصي كه قرار است اين دوربين را در دست بگيرد تعليم خواهيم داد. مثلا در اتفاق ديروز بازي پرسپوليس تخلف گردان ثابت شد. من از اين صحنه‌ها ديده ام. اين اتفاق ممكن است حتي به مرگ بچه‌ نيز منتهي شود. چرا بايد چنين رفتارهاي شود.

* آئين نامه انضباطي اقليمي
30 درصد از آئين نامه ما اقليمي است و به فيفا ربطي ندارد. ما موقعيت هاي اقليمي را در نظر مي گيريم و فيفا نيز در اين مسائل دخالت نمي ‌كند. اينكه مازيار زارع پيراهنش را در مي آورد موضوع اقليمي ما است. ما به بازيكنان گفته ايم زير پيراهن شان پوششي داشته باشند.

* بازيكنان ما همگي اهل دين هستند
همه بازيكنان ما اهل دين هستند. كاري به ظاهر بازيكنان نداريم. فوتبال بهترين راه است تا صبوري را به بازيكنان آموزش دهيم. بازيكن بايد ياد بگيرد كه اگر بر روي او تكل زد گذشت كند. نبايد دين را در نماز و روزه خلاصه كنيم و وقتي وارد ورزشگاه شديم همه چيز را كنار بگذاريم. اين شامل گذشت، صبوري ، عفت و كرامت مي شود و در همه امور زندگي جريان دارد.

* با هيچ كس خصومت ندارم
من با آقاي شاه حسيني روابط تيره ندارم. همگي آنها بزرگ و رئيس آن من هستند. گاهي اوقات نيز خواستار آن هستند كه من جواب گذشتگان را بدهم اما چنين كاري را نمي كنم. پرونده گمشده نداريم. برخي مي گفتند علي دايي يك ميليون تومان جريمه شده اما اين حكم اجرا نشده است. من تمام پرونده ها را گشتم هيچ پرونده اي گمشده اي وجود ندارد. آخرتم را براي فوتبال نمي‌فروشم و به اين مسائل كاري ندارم كه چه كسي پرسپوليسي يا استقلالي است. من راي خود را بدون توجه به اين امور صادر مي‌كنم. 40 پرونده ديگر تا صفر شدن پرونده ها داريم.
حتي پرونده اي داشتيم كه به خاطر 500 هزار تومان بوده و ما با اين بازيكن نوجوان همانند يك بازيكن ليگ برتر برخورد كرده ايم و برايش دو ساعت وقت گذاشته ايم.
برخي تخلفات نبايد آشكار شود ما بايد ستار و پوشاننده عيب‌ها باشيم و برخي تخلفات نيز كه دليلي برايش وجود ندارد آن را آشكار نكنيم. به من مي گويند فلان بازيكن فلان ايرادها را دارد. ما به زندگي شخصي افراد حق ورود نداريم با اين حال اگر فكر مي كنيم از گذشته پرونده اي مانده شما را قسم مي دهم آنها را به من بگوييد.

* امان نامه دو قبضه مي ‌دهند
اينكه مي گويند شاهدان تهديد مي شوند را قبول ندارم. من حاضرم امان نامه دو قبضه از كميته انضباطي و قوه قضائيه بياورند چه كساني مي ‌خواهند اين افراد را تهديد كنند من فرد بزرگي را نمي بينم كه چنين فشارهاي را اعمال كند اما زماني كه هيچ كس سخني نمي گويد و دليلي وجود ندارد من نمي توانم حرفي بزنم.

* واعظ آشتياني اعاده خواهي كرد
زماني كه در مورد پرونده فيروز كريمي راي صادر كرديم نماينده حقوقي باشگاه استقلال سندي به همراه نداشت اما پس از آن واعظ آشتياني اعاده خواهي كرد و گفت: من دليل جديدي در مورد مبلغ قرار داد فيروز كريمي دارم و مي خواهم آن را ارائه كنم و خودم شخصا مي خواهم اين دلايل را بياورم. اين سند در آن زمان نزد نماينده حقوقي باشگاه نبوده است بنابراين من صحت و سقم آن سند را نمي دانم.
از 426 راي كه كميته انضباطي از اول فروردين 87 تا 29 بهمن 87 صادر كرده فقط 62 راي به شوراي استيناف رفته است كه حدود 12 راي نقض است.

* به رختكن تيم‌ها ورود مي‌كنيم
فيفا براي محروميت ها از لب خواني استفاده نمي كند اما برخي از بازيكنان مي گويند در رختكن به ما مربيان ناسزا مي گويند. بنابراين در آئين نامه جديد ما براي خود حق ورود به رختكن را قائل شديم و حتي در تمرين تيم هاي پرطرفدار نيز ورود خواهيم كرد.
اينكه مي گويند كاهش امتياز يا محروميت تيم ها قانون دارد. طبق قانون فيفا كاهش امتياز و محروميت بايد توسط خشونت غالب انجام شود؛ خشونت غالب يعني مانع از انجام برگزاري مسابقه يا مانع از به پايان رسيدن مسابقه. در دربي تهران پس از 14 سال يك داور ايراني قضاوت كرد بنابراين خشونت قالبي وجود نداشت و شرايط خوبي بازي برگزار شد.

* با مديرعامل ابومسلم برخورد مي ‌كنيم
به بني اسد تلفن زدم و گفتم اگر بار ديگر توپ جمع كن هاي مشهد در هنگام برگزاري مسابقه ايجاد مشكل كنند براي شخص مدير عامل محروميت هاي را در نظر خواهيم گرفت و حتي مانع از ورود خود بني اسد به ورزشگاه مي شويم.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)