مرجع خبری پرسپولیس: صبح روز دوشنبه تمرين پرسپوليس براي دومين بار در فصل جاري در پارك طالقاني كه همه فوتبالي‌ها آن را به نام تپه‌هاي داوديه مي‌شناسند برگزار شد. درست در ميانه دهه شصت و اوايل دهه هفتاد علي پروين همين محل را براي تقويت قواي جسماني بازيكنان پرسپوليس و به اصطلاح بدنسازي مد نظر خود انتخاب مي‌كرد.

 

حالا كه مربي شناخته شده‌اي مثل زلاتكو كرانچار همان محل را براي تمرين‌هاي تيمش مد نظر گرفته خيلي‌ها مي‌گويند حتما علي پروين هم آن زمان چيزي مي‌دانسته كه تمرين در تپه را براي بالا بردن قواي جسماني تيمش برمي‌گزيده است.

 

اما محمد مولايي بدنساز پرسپوليس براي اين اتفاق توضيحاتي دارد. البته او هم شنيده كه از تمرين در پارك طالقاني چه برداشتي شده و همه ياد تپه و تمرين‌هاي عجيب دهه 70 و 60 افتاده‌اند: «اتفاقا وقتي داشتيم مي‌دويديم بازيكنان به شوخي مي‌گفتند اين شيب متعلق به فلان مربي است. همان‌هايي كه مي‌گفتند اگر بعد از تمرين تپه حالت بهم نخورد، تمرين هيچ تاثيري ندارد!» مولايي همزمان با گفتن اين حرف‌ها توضيح مي‌دهد كه تمرين اخير پرسپوليسي‌ها هيچ شباهتي به تمرين‌هاي تپه‌اي كه در ذهن اهالي فوتبال است، ندارد:

«ببينيد ما اولش مي‌خواستيم در مجموعه ورزشي انقلاب و زمين گلف اين مجموعه تمرين كنيم اما به خاطر مسابقات شهرستان‌ها موفق نشديم و به پارك رفتيم تا تمرين كنيم.»
مولايي ادامه مي‌دهد: «اينجايي كه ما تمرين كرديم تپه نيست، ما در يك مسير 900 متري و در يك جاده با سطح نرم تمرين كرديم. شيب اين سطح هم بين 10 تا 15 درجه است و اين شيب حركت بازيكنان را كند نمي‌كند.»

 

بدنساز پرسپوليس در مقايسه تمرين‌هاي فعلي با تمرين‌هايي كه زمان مربيگري علي پروين انجام مي‌شده، مي‌گويد: «من كه آن زمان نبودم تا ببينم چه تمرين‌هايي مي‌دهند اما شيبي كه ما براي تمرين‌ها در نظر گرفتيم زياد نيست و تقريبا نزديك به سطح صاف است. بايد در نظر داشته باشيد كه شيب 20 درجه به بالا براي بازيكنان مضر است و در اين سطح مشكلي پيش نمي‌آيد.»

وي ادامه مي‌دهد: «ما در اين جلسه تمرين فشار زيادي به بازيكنان نياورديم. كلا در اين جلسه تمريني ما حدود 30-20 دقيقه كار هوازي كرديم و با تغيير محل از زمين به پارك به تمرين‌هايمان تنوع داديم. در اين جلسه ما حدود 15-10 حركت اينتروال هم انجام داديم و در مجموع تمرين سنگيني نبود.»

مولايي مي‌گويد اين تمرين‌ها به طور كامل مورد تاييد كادر فني ازجمله سرمربي كروات پرسپوليس است: «از وقتي از دبي برگشتيم تصميم گرفتيم يك روز در هفته به دو فاكتور مهم كارهاي هوازي و سرعت در استقامت بپردازيم. توجه كنيد كه اين كار را در زمين صاف هم مي‌توانيم انجام بدهيم و به همين خاطر مي‌خواستيم در زمين گلف تمرين كنيم اما به خاطر تنوع، پارك طالقاني را انتخاب كرديم كه برخلاف تصورات عموم اصلا تپه نيست.»

بدنساز پرسپوليس درباره تمرين‌هاي پرفشار تپه مي‌گويد: «اين تمرينات با جليقه‌هاي مخصوص و درشيب تند انجام مي‌شود كه معمولا نتيجه معكوس دارد و منسوخ شده است.»

وي درباره دويدن روي پله‌ها و تمرين‌هايي از اين قبيل كه پيش‌تر از سوي مربيان سنتي پرسپوليس در نظر گرفته مي‌شد نيز توضيح مي‌دهد: «الان كه بيشتر بازيكنان يا مينيسك ندارند يا رباط، دويدن در شيب‌هاي تند و زمين‌هاي سفت برايشان مضر است.»

وي در پايان مي‌گويد: «متاسفانه در رسانه‌ها ديدم كه بسياري اين تمرين‌ها را به تمرين‌هاي تپه و قديمي تشبيه كرده بودند اما ما روز دوشنبه كلا 50 دقيقه و در يك فضاي جالب و هوايي لطيف تمريني معمولي را انجام داديم كه هيچ شباهتي به تمرين‌هاي تپه نداشت و فشاري هم به بازيكنان وارد نكرد.»

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)