مرجع خبری پرسپولیس : علي پروين سرمربي اسبق تيم فوتبال پرسپوليس تهران در صدر پر افتخارترين مربيان تاريخ فوتبال ايران قرار گرفت.

در بررسي عملكرد پر افتخارترين مربيان فوتبال ايران فقط قهرماني در ليگ، جام حذفي و مسابقات باشگاهي آسيايي در نظر گرفته و تنها دوره سوپر جام فوتبال ايران نيز در فهرست افتخارات مربيان محاسبه شده است.

‪.۱‬علي پروين(‪ ۳‬قهرماني ليگ، ‪ ۳‬جام حذفي، يك جام آسيايي)
حدود يك دهه از آخرين قهرماني علي پروين با پرسپوليس در فوتبال ايران سپري شده است، اما پروين هنوز بهترين كارنامه در فوتبال باشگاهي كشور را دارد.

 

 

 

 

او در سالهاي ‪ ۷۸ ،۷۷‬و ‪ ۸۰‬با پرسپوليس قهرمان ليگ شد و در سالهاي ‪۷۰ ،۶۶‬ و ‪ ۷۷‬سه جام حذفي را با پرسپوليس بدست آورد و در سال ‪ ۷۰‬با پرسپوليس جام برندگان جام آسيا را بدست آورد.

‪ .۲‬منصور پورحيدري( ‪ ۲‬قهرماني ليگ، ‪ ۲‬جام حذفي، يك جام آسيايي) پر افتخارترين مربي آبي‌ها كسي نيست جز منصور پورحيدري كه ‪ ۵‬جام ارزشمند را براي استقلال كسب كرده است.

پورحيدري در دو فصل ‪ ۶۸‬و ‪ ۷۹‬استقلال را به مقام قهرماني ليگ رساند. او در فصل ‪ ۸۰‬نيز يك قدم با كسب جام فاصله داشت كه اگر اين اتفاق رخ مي‌داد، اكنون به جاي علي پروين در صدر اين فهرست قرار داشت.

او در سال‌هاي ‪ ۷۴‬و ‪ ۷۸‬با استقلال قهرمان جام حذفي شد و مهمتر از همه در تابستان ‪ ۱۳۷۰‬استقلال را به دومين عنوان قهرماني‌اش در آسيا رساند.

‪ .۳‬امير قلعه نويي(‪ ۳‬قهرماني ليگ، ‪ ۲‬جام حذفي)
تنها مربي تاريخ فوتبال ايران است كه با دو تيم مختلف ليگ برتر را فتح كرده است. قلعه نويي در فصل ‪ ۸۴‬و ‪ ۸۷‬با استقلال دو بار قهرمان ليگ برتر شده است و در اين فصل نيز عنوان قهرماني را با سپاهان بدست آورد.

اين مربي در فصل ‪ ۸۰‬و ‪ ۸۶‬نيز استقلال را قهرمان جام حذفي كرد. البته وي در دو فصل متوالي با تيمهايش او از مرحله مقدماتي حذف شده اند.

‪ .۴‬فيروز كريمي( ‪ ۲‬قهرماني ليگ، يك جام حذفي، يك جام آسيايي)
سالهاي اوايل دهه هفتاد روزهاي خوش فيروز كريمي با پاس در فوتبال ايران بود. پاس با هدايت اين مربي در دو فصل پياپي ‪ ۷۰‬و ‪ ۷۱‬قهرمان ليگ شد. در سال ‪ ۷۱‬قهرماني جام باشگاههاي آسيا نيز به كارنامه فيروز كريمي اضافه شد.

كريمي در سال ‪ ۷۳‬با بهمن قهرماني جام حذفي را جشن گرفت كه اين آخرين عنوان قهرماني براي كريمي در فوتبال ايران بود. كريمي البته سابقه قهرماني در ليگ دسته دوم را نيز دارد.

‪.۵‬زدراكو رايكوف( ‪ ۲‬قهرماني ليگ، يك جام آسيايي)
درخشش استقلال در اواخر دهه ‪ ۴۰‬مديون حضور يك مربي صاحب سبك از يوگسلاوي بود. رايكوف كه همين ‪ ۳‬سال پيش از دنيا رفت، در سالهاي اواخر دهه چهل با استقلال چندين جام داخلي و بين‌المللي را كسب كرد.

دو قهرماني استقلال در ليگ‌هاي ‪ ۴۹‬و ‪ ۵۳‬به همراه قهرماني جام باشگاههاي آسيا در سال ‪ ۴۹‬رايكوف را تبديل به يكي از پرافتخارترين مربيان تاريخ استقلال كرد.

‪.۶‬بيژن ذوالفقارنسب( ‪ ۲‬قهرماني ليگ، يك جام حذفي)
در سالهاي اوليه دهه هفتاد سايپا ظهور ناگهاني در فوتبال ايران داشت و با حضور در ليگ آزادگان ‪ ۷۲‬همه پيش بيني‌ها را بر هم زد و در اولين فصل حضورش با پشت سر گذاشتن پرسپوليس( استقلال در اين سال در دسته سوم بود) علاوه بر قهرماني ليگ، جام حذفي را نيز بدست آورد.

مربي اين تيم كسي نبود جز بيژن ذوالفقارنسب كه يك سال بعد عنوان قهرماني اش را تكرار كرد و اين بار با شكست استقلال.

‪ .۷‬مجيد جلالي( يك قهرماني ليگ، يك جام حذفي، يك سوپرجام)
جلالي در فوتبال ايران صاحب ركورد ويژه‌اي است و تنها مربي است كه ‪ ۳‬جام باشگاهي را فتح كرده است.

جلالي با پاس در فصل ‪ ۸۲‬قهرماني ليگ برتر را بدست آورد. در فصل ‪ ۸۳‬صبا باتري را قهرمان جام حذفي كرد و در تابستان سال ‪ ۸۴‬تنها سوپر جام برگزار شده را با صبا بدست آورد.

جلالي با وجود دو بار كسب سهميه آسيايي هيچگاه موفق به حضور در ليگ قهرمانان آسيا نشده است.

‪ .۸‬بهمن صالح نيا( ‪ ۳‬جام حذفي)
در روزهايي كه ملوان با قهرماني‌هاي خود در جام حذفي افتخار آفريني مي كرد، بهمن صالح نيا هدايت اين تيم را بر عهده داشت.

صالح نيا در سالهاي ‪ ۶۵ ،۵۵‬و ‪ ۶۹‬ملوان را ‪ ۳‬بار قهرمان جام حذفي كرد.

ملوان از سال ‪ ۶۵‬تا ‪ ۷۰‬با صالح نيا ‪ ۵‬بار به فينال جام حذفي رسيد كه در دو دوره قهرمان و ‪ ۳‬بار نيز نايب قهرمان شد.

‪ .۹‬آلن راجرز( ‪ ۲‬قهرماني ليگ)
سرمربي انگليسي سرخپوشان در اوايل دهه پنجاه دو بار متوالي پرسپوليس را قهرمان ليگ تخت جمشيد در سالهاي ‪ ۵۰‬و ‪ ۵۲‬كرد.

پرسپوليس با هدايت اين مربي با كلاس و كاربلد تبديل به يك تيم هجومي شد و در اولين فصل ليگ تخت جمشيد بدون باخت قهرمان ليگ شد.

‪.۱۰‬حسن حبيبي( ‪ ۲‬قهرماني ليگ)
حبيبي يكي از برزگترين مربيان مكتب پاس است كه بلافاصله پس از پايان دوران بازيگري، مربي اين تيم شد و در سالهاي ‪ ۵۵‬و ‪ ۵۶‬دو بار متوالي اين تيم را قهرمان ليگ تخت جمشيد كرد.

‪ .۱۱‬استانكو پوكله پوويچ( ‪ ۲‬قهرماني ليگ)
دو قهرماني پرسپوليس در ليگ‌هاي ‪ ۷۴‬و ‪ ۷۵‬حاصل كار اين مربي كرووات در فوتبال ايران بود. استانكو شانس كسب جام آسيايي را هم داشت و البته پرسپوليس با استانكو از نيمه نهايي جام حذفي نيز انصراف داد تا شانس كسب يك جام ديگر براي اين مربي از دست برود.

‪ .۱۲‬فرهاد كاظمي( يك قهرماني ليگ، يك جام حذفي)

سپاهان اولين تيم شهرستاني بود كه موازنه قهرماني تيمهاي تهراني را بر هم زد و با حضور فرهاد كاظمي در فصل ‪ ۸۱‬ليگ برتر شگفتي ساز شد. كاظمي يك سال بعد اولين قهرماني جام حذفي را نيز براي سپاهان به ارمغان آورد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)