مرجع خبری پرسپولیس : با جذب کریم انصاری فرد ، 7 سهمیه خرید بازیکن از لیگ برتر برای سرخپوشان پایتخت به پایان رسید.

 

 با جذب کریم انصاری فرد، سیدجلال حسینی، مهرداد پولادی، شهاب گردان، محسن بنگر، حسین ماهینی و محمد قاضی، بسیاری از رسانه ها پرسپولیس را تیم کهکشانی خطاب می کنند اما وضعیت سرخپوشان در نقل و انتقالات چگونه است؟

 

 

سرخپوشان پایتخت در لیگ یازدهم کاستی های بسیاری داشتند تا جایی که به گواه بسیاری از دوستداران این تیم، تلخ ترین فصل تاریخ باشگاه پرسپولیس یازدهمین دوره رقابت های لیگ برتر بود.

 

پرسپولیس بیش از هر چیز از ضعف گلرها و نداشتن نفرات دفاعی مطمئن خسران دید. همین امر موجب شد تا سردار رویانیان با لیستی که از سوی مصطفی دنیزلی در اختیار او قرار گرفته بود به تقویت نقاط ضعف این تیم برای فصل آینده بپردازد. به همین بهانه مروری داریم بر پست به پست سرخپوشان برای مشخص شدن نقاط ضعف و قوت این تیم در نقل و انتقالات، هر چند همین امروز هم باید رویانیان و پرسپولیس را برنده قطعی فصل نقل و انتقالات لیگ برتر نامید.

 

1_ در خط دروازه به جرات می توان گفت پس از خداحافظی احمدرضا عابدزاده از دنیای فوتبال، هواداران پرسپولیس همچنان در انتظار حضور یک دروازه بان شش دانگ و مطمئن در چهارچوب دروازه تیمشان هستند، انتظاری که البته تا امروز ادامه دارد.

 

عملکرد آسمیرو آودوکیچ دروازه بان بوسنایی سرخ ها در لیگ قهرمانان آسیا که یکی از اصلی ترین عوامل لغو قانون ممنوعیت استفاده از دروازه بان های خارجی در لیگ برتر بود موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و هواداران پرسپولیس در انتظار تمدید قرارداد این گلر 32 ساله باشند، اتفاقی که البته گفته می شود به دلیل پیشنهاد مالی این دروازه بان هرگز رخ نداد تا وی پس از مذاکره با مس کرمان در نهایت با منتفی شدن حضورش در پرسپولیس به لوکا بوراک بوسنی برود. آودوکیچ البته با وجود عملکرد قابل دفاع اش در چهارچوب دروازه پرسپولیس ، نشان داد دروازه بان بی نقصی نیست، گو اینکه ضعف در مهار ضربات ایستگاهی و پنالتی در همان 7 تجربه حضورش در دروازه پرسپولیس به وضوح مشخص بود.

 

پرسپولیس اما با جذب شهاب گردان نشان داد جدایی آودوکیچ چندان هم بی برنامه نبوده است. شهاب گردان که یکی از اصلی ترین عوامل تنها موفقیت آسیایی سبز پوشان ذوب آهن محسوب می شود سال ها پیش به عنوان یک دروازه بان امید به تمرینات پرسپولیس آمد اما با وجود تاکید مربی دروازه بان های وقت باشگاه ، قراردادی با این بازیکن امضا نشد تا در اصفهان و ذوب آهن اصفهان خودش را در فوتبال ایران مطرح کند. گردان را یکی از استعدادهای فعلی فوتبال ایران در خط دروازه می دانند، بازیکنی که اگر اسیر جو متفاوت باشگاه پرسپولیس نشود و به حاشیه نرود می تواند پس از سال ها خیال هواداران پرسپولیس را از بابت دروازه این تیم راحت کند. پرسپولیس اما برای انتخاب جانشین گردان یک دروازه بان از منطقه بالکان را زیر نظر دارد که مطابق خبرهای رسیده بزودی قراردادش را با سرخپوشان امضا می کند و مسعود داستانی همچون سال گذشته گلر سوم این تیم خواهد بود.

 

2_ با جذب حسین ماهینی، حمیدرضا علی عسگری دیگر به ناچار به پست غیرتخصصی اش در پرسپولیس تبعید نخواهد شد. علی عسگری طی فصول گذشته به علت ضعف مفرط علیرضا محمد به عنوان تنها دفاع راست تخصصی پرسپولیس به ناچار در پست غیرتخصصی به بازی گرفته شد و به قیمت از دست رفتن بخشی از توانایی های فردی او، پرسپولیس هم خسارت بسیاری از عدم حضور یک مدافع کناری مطمئن دید. حالا با جذب ماهینی و حضور مهدی مهدوی کیا با تجربه، می توان دفاع راست را هم یکی از نقاط قوت پرسپولیس در لیگ دوازدهم دانست.

 

3_ ضعف بزرگ پرسپولیس در دفاع میانی، توپ هایی که بارها و بارها از فضای خالی بین مدافعین پرسپولیس عبور کرد و شکست های متوالی را برای سرخپوشان رقم زد. سرخ ها برای فراموش کردن آن روزها دو مدافع میانی خود را که به دلیل محرومیت انضباطی هفته ها این تیم را به شهر بی دفاع تبدیل کرده بودند و پس از بازگشت نیز هرگز نتوانستند انتظارات را برآورده کنند در لیست مازاد قرارداد تا زوج دفاع میانی سپاهان به عنوان بهترین خط دفاعی لیگ برتر راهی پرسپولیس شوند. حضور سید جلال حسینی در پرسپولیس یکی از آرزوهای دیرین هواداران بود که بارها تا آستانه امضای قرارداد با سرخ ها پیش رفته بود اما در نهایت راه دیگری را در پیش گرفته بود اما با حضور رویانیان معادلات تغییر کرد. با حضور حسینی و زوج سه سال گذشته اش در سپاهان به نظر می رسد عبور از سد دفاعی پرسپولیس در لیگ دوازدهم به سادگی ممکن نباشد. تمدید قرارداد رضا نورمحمدی هم خیال هواداران را تا حدودی زیادی از مدافعان میانی تیمشان راحت کرده است.

 

4_ مهمترین علامت سئوال کارشناسان و هواداران پرسپولیس اما این روزها نبود هافبک دفاعی استاندارد در فهرست این تیم است. اگر پولادی را یک مدافع چپ صرف فرض کنیم، سرخپوشان در پست هافبک دفاعی تنها سامان آقازمانی را خواهند داشت و در دفاع چپ تنها مهرداد پولادی! در این شرایط به نظر می رسد ضرورت تمدید قرارداد امیرحسین فشنگچی نباید از خاطر مدیران پرسپولیس محو شود، با تمدید قرارداد فشنگچی می توان ضعف پرسپولیس را تا حدودی پوشش داد، حضور فشنگچی در دفاع چپ می تواند پولادی را در معادلات یک خط جلوتر قرار دهد و در پست اصلی اش یعنی هافبک دفاعی به بازی گرفته شود. اتفاقی که البته در چند بازی آسیایی آخر سرخ ها اتفاق افتاد و البته نتیجه بخش بود. با این وجود اما همچنان همه در انتظار امضای قرارداد «سوسا» برزیلی که سابقه بازی در لالیگا اسپانیا و لیگ پرتغال را نیز دارد برای مرتفع شدن ضعف سرخ ها در هافبک دفاعی هستند.

 

5_ یک خط جلوتر اما اگر علی کریمی قراردادش را تمدید کند و محمد نوری در فرم ایده آل قرار بگیرد دغدغه کمتری وجود دارد. حضور علی عسگری، غلامرضا رضایی و البته امیرحسین فشنگچی می تواند ترکیب تنها نقطه قوت سرخ ها را در لیگ یازدهم حفظ کند. با این حال اما به نظر می رسد امضای قرارداد با محمدرضا خلعتبری نیز برای تقویت قوای هجومی خط میانی سرخ ها بی تاثیر نخواهد بود. مهاجم تکنیکی و ریز نقشی که گفته می شود در آستانه امضای قرارداد با پرسپولیس قرار دارد.

 

6_ با جذب آقای گل لیگ برتر و تمدید قرارداد ایمون زاید، همچنین جذب محمد قاضی، همگان در انتظار خط آتش رویایی سرخ ها در لیگ دوازدهم هستند. هرچند ترافیک خط حمله سرخ ها نگرانی های بسیاری را به وجود آورده اما اگر این خریدها بر مبنای سیستم سال آینده تیم انجام شده باشد باید گفت نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. هر چند تمدید قرارداد هادی نوروزی و البته جواد کاظمیان را باید از اقدامات عجیب رویانیان در فصل نقل و انتقالات دانست. اگر سرخ ها در فصل آینده از دو مهاجم هدف در ترکیب استفاده کنند می توان به پیروزی های پر گل این تیم دل بست، هرچند سبک بازی زاید، قاضی و انصاری فرد تا حدودی زیادی به هم شبیه است و به نظر می رسد دستکم یک نفر از این جمع به ناچار نیمکت نشین خواهد شد.

 

به این ترتیب عمده نگرانی هواداران همچنان از بابت پست هافبک دفاعی است، ضعفی که البته به نظر نمی رسد کادرفنی پرسپولیس و سردار رویانیان به سادگی از کنار آن عبور کرده و بدون مجهز کردن تیمشان در این بخش پای به مسابقات بگذارند.

 

پویا نوایی

انتهای گزارش اختصاصی / استفاده از این خبر تنها با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)