مرجع خبری پرسپولیس : بعد از مسكوت ماندن پرونده واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس، اخيرا اساسنامه اين دو باشگاه‌ پرطرفدار ورزشي اصلاح شد تا گام هاي بعدي واگذاري برداشته شده و طلسم واگذاري آنها در سال جاري بشكند.

 

بعد از مسكوت ماندن پرونده واگذاري دو باشگاه ورزشي در اواخر سال گذشته، اخيرا واگذاري اساسنامه باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس توسط هيات واگذاري اصلاح شد تا گام هاي بعدي براي واگذاري اين شركت‌هاي حساس و پرطرفدار برداشته شود.

 

گرچه با اصلاح اساسنامه گام مهمي در واگذاري اين دو شركت برداشته شده است ولي همچنان ابهامات زيادي در خصوص نحوه قيمت گذاري، نحوه فروش، روش واگذاري، ميزان واگذاري و زمان عرضه وجود دارد كه اين موضوعات مهم زمان و نحوه واگذاري سرخابي‌هاي را در هاله اي از ابهام قرار داده است.

 

در اين راستا محمود افضلي ـ معاون سازمان خصوصي سازي ـ در مورد آخرين وضعيت واگذاري سهام سرخابي‌هاي پايتخت، گفت:واگذاري سهام دو باشگاه پر طرفدار ورزشي در حال پيگيري است و مراحل نهايي آن در حال انجام است.

 

وي با بيان اينكه اساسنامه اين دو باشگاه اصلاح و نهايي شده است، افزود: اين دو شركت بايد ثبت شده و اطلاعات لازم را ارائه دهد تا مراحل واگذاري طي شده و شرايط واگذاري آن توسط هيات واگذاري به تصويب برسد.

 

معاون سازمان خصوصي سازي با اشاره به اينكه مراحل اداري واگذاري در حال انجام است،در مورد زمان نهايي واگذاري سهام باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس گفت: واگذاري سهام باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس در برنامه واگذاري هاي امسال قرار دارد و بعد از انجام هماهنگي هاي لازم با وزارت ورزش سهام اين دو باشگاه عرضه مي شود.

 

در حالي كه اقدامات نهايي براي واگذاري سهام باشگاه استقلال و پرسپوليس در حال انجام است كه بعد از گذشت سه سال از موضوع واگذاري سهام استقلال و پرسپوليس هنوز مشخص نيست كه سرانجام واگذاري اين دو باشگاه پرطرفدار ورزشي به كجا مي رسد و با توجه به اشكالاتي كه در صورت‌هاي مالي و نحوه‌ قيمت‌گذاري آنها وجود دارد، سهام آنها به چه شكل، با چه ميزان و با چه قيمتي به فروش مي رسد؟

 

اين در حالي است كه با تصويب انتقال سهام استقلال و پرسپوليس از گروه يك به گروه دو و واگذاري 80 درصد سهام اين دو باشگاه توسط هيات دولت كه در مهر 90 انجام شد مشخص شد كه دولت قصد دارد با در اختيار گرفتن 20 درصد سهام سرخابي‌ها نزد خود، مابقي سهام استقلال و پرسپوليس را به صورت خرد به فروش برساند.

 

اين در حالي است كه هنوز شيوه واگذاري 80 درصد سهام سرخابي ها مشخص نيست و گزينه‌هاي مختلفي براي فروش اين ميزان سهم وجود دارد.

 

يكي از گزينه ها اين است كه ممكن است براي پيشكسوتان و طرفداران، صندوق‌هاي سرمايه گذاري با واحدهايي بسيار خرد و كمتر از يك درصد ايجاد شود تا اين صندوق‌ها سهام باشگاه‌ها را در زمان واگذاري خريداري كنند كه در صورت واگذاري سهم با اين روش، مالكيت اصلي همچنان در اختيار دولت باقي مي‌ماند زيرا در صورت واگذاري 80 درصد سهام باشگاه‌ها به صورت بسيار خرد، مديريت آن‌ها همانند گذشته به صورت دولتي اداره مي شود.

 

از سوي ديگر به نظر مي رسد كه به دليل حساسيت‌هاي اجتماعي كه بر تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس حاكم است دولت قصد دارد طوري مديريت كند تا از تنش‌هاي اجتماعي موجود در باشگاه‌ها بكاهد ولي اين موضوع نبايد اصل اجراي اصل 44 و واگذاري مديريت و مالكيت را زير سوال ببرد.

 

با اين حال به دليل حساس بودن واگذاري اين دو باشگاه، بايد ديد چه تدبيري براي واگذاري باشگاه‌هاي پر طرفدار كشور انديشيده مي شود تا علاوه بر واگذاري صحيح در زمان مناسب، عواطف و احساسات طرفداران اين دو باشگاه نيز رعايت شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)