سابقه منازعات ورزشي «آبي-قرمز»به پيش از پيروزي انقلاب اسلامي بر مي گردد.تيم موسوم به «استقلال» در سال 1329 با نام «تاج» اعلام موجوديت نمود.در افكار عمومي اين تيم و باشگاهش با نام اعضاي مهم هيئت مديره آن شناخته مي شد؛«امير اسدالله علم»وزير دربار وقت و «سپهبد پرويز خسرواني» فرمانده نيروي هوايي وقت شناخته مي شد و در سال هاي بعد نيز به طور كامل به عنوان تيم فوتبال «تيمسار خسرواني» معروف شد.انتساب «تاج» به سياستمداران پهلوي باعث مي شد كه همواره افكار عمومي به آن به عنوان نماينده رژيم حاكم بنگرند. سندي كه در اين جا منتشر مي شود مربوط به سال 1349 بوده و طبيعي است در آن سال كه اوج خفقان سياسي پس از قيام 15 خرداد سال 42 به شمار مي رفت، حوادث جاري ميان هواداران اين دو تيم به ابراز احساسات سياسي مردم نسبت به تيم منتسب به رجال پهلوي تبديل شود. بديهي است كه اين سابقه تاريخي هيچ خدشه اي بر مديران فعلي اين تيم كه امروز بر تارك ورزش ايران اسلامي مي درخشد وارد نخواهد كرد.

موضوع: برخورد طرفداران تيم تاج و پرسپوليس[در سند به اشتباه پاس قيد شده است] پس از پايان مسابقه فوتبال تيم‌هاي تاج و پرسپوليس تماشاچياني كه در ميدان بودند به دو گروه تقسيم شده و در خيابان به راه افتادند طرفداران تيم تاج خيلي كم بودند و هوداران تيم پرسپوليس بسيار زياد بودند به چند گروه تقسيم و پشت سر دسته اول حركت نمودند. طرفداران تيم تاج با شعار (قهرمان آسيا متشكريم) و ديگران با شعار (پرسپوليس تو قلب مردم قهرمانه) به راه خود ادامه مي‌دادند در اين موقع شعار طرفداران تيم تاج عوض شد و همگي مي‌گفتند تاج قهرمان ـ تاج قهرمان و مخالفين آنها فرياد مي‌زدند تاج … مال ـ تاج … مال جمعيت موقعي كه از تخت جمشيد گذشت عده‌اي مي‌گفتند (يا فوتبالو جمعش كنيد ـ يا تيمسارو عوض كنيد) و عده‌اي ديگر مي‌گفتند (مرگ بر اين تيمسار قانون شكن) در دروازه دولت پليس به مردم حمله كرد طرفداران تاج شعار مي‌دادند جاويد شاه ـ جاويد شاه و طرفداران پرسپوليس فرياد مي‌زدند مرگ بر اين دولت قانون شكن و عده‌اي هم در حالي كه فرار مي‌كردند شعار مي‌دادند مرگ بر اين ديكتاتور.
جمعيت طرفدار تاج از ورود به خيابان سعدي منصرف شدند و به طرف لاله‌زار رفت. در اين بين عده‌اي از طرفداران پرسپوليس نيز به خيابان لاله‌زار داخل شدند و تا ميدان سپه بر ضد تيم تاج و تيمسار خسرواني شعار مي‌دادند البته پليس چند مرتبه آنان را متفرق كرد لكن مجدداً به هم پيوستند.
هنوز هم تاج

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)