پرسپولیس نیوز :  حکایت نوزده سال عاشقی را نوشتن سخت است. نوزده سال پرفراز و نشیب و سرشار از خاطره و مخاطره.

روزها از پی هم گذشت و این خانه هنوز «کلبه عشق» است. از این نوزده سال گفتن و نوشتن می شود مثنوی هفتاد من کاغذ. می شود به ناگفته هایی پرداخت که هر یک فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار می دهد. می توان به صدها مورد از اقدامات تاثیرگذاری پرداخت که هر یک به نوعی گره ای از مشکلات پرسپولیس را حل کرده. می شود به خیلی از موارد به آرشیو و مطالب اشاره کرد که خروجی اش فقط انسجام در تیم و باشگاه و یا آرامش دادن به هواداران در بحرانی ترین روزها بوده. اینکه پیروزی و بچه های تحریریه اش در همه این سالها چگونه به کرات، در گرفتن حق پرسپولیس و هواداران کوشیده اند و به ویژه در برخی مقاطع سکوت مصلحتی مدیران و مسوولان باشگاه را جبران کرده اند نیازی به گفتن نیست.
***
حرف بسیار است و خاطره فراوان. نشریه ای که 26 مهر ماه 1376 و در سالروز قهرمانی پرسپولیس در جام در جام آسیا فعالیت خود را آغاز کرد و یک روز بعد هم با تیتر خاطره انگیز و فراموش نشدنی «آره بابا قرمزته» روی کیوسک ها منتشر شد خیلی زود در دل هواداران جای گرفت و استمرار انتشار آن و بسیاری مسائل دیگر دست به دست هم داد تا پیروزی به بخشی از زندگی بسیاری از هواداران تبدیل شود. هوادارانی که می گویند در منزل کوچک مان به اندازه نیمی از یک اتاق آرشیو تک تک شماره های روزنامه را داریم و دلمان نمی آید آنها را دور بیندازیم. بسیارند هوادارانی که در طول این نوزده سال همچنان با پیروزی زندگی می کنند و به رغم گرایش بسیاری از مردم به فضای مجازی و سایبری هنوز دل از پیروزی نمی کنند فراوان هستند. شاید بتوان گفت که رمز موفقیت و جاودانگی روزنامه پیروزی به عنوان دومین روزنامه پرتیراژ ورزشی (با اختلاف تیراز قابل ملاحظه نسبت به سایر جراید ورزشی) صداقت بوده و یکرنگی دست اندرکاران آن با هوادران. شاید بتوان تاکید کرد که در همه این سالها ملاک و اولویت روزنامه هوادار سالاری بوده و مصلحت پرسپولیس و لاغیر!
آرشیو روزنامه موجود است و نمی توان ادعایی غیر واقع داشت. در همه این سالها حمایت از باشگاه، تیم و تلاش برای احقاق حق پرسپولیس در دستور کار تحریریه روزنامه بوده و خیلی راحت می توان این ادعا را اثبات کرد که در روزنامه پیروزی میزان انتقادهای سازنده در دوران مدیریتی برادران انصاری فرد (عباس و محمدحسن) به مراتب بیشتر از دیگر ادوار بوده. پیروزی به عنوان ارگان غیر رسمی هواداران و پل ارتباطی خانواده بزرگ پرسپولیس در همه این سالها تلاش کرده حرف حق را بزند. در بسیاری از مواقع این پیروزی بوده که صدای هواداران را به گوش مسوولان و دست اندرکاران ورزش و فوتبال رسانده و به دور از ملاحظات مانع از تضییع حق تیم شده. نمونه های بسیاری در این باره وجود دارد.پیروزی در سالهای آغازین انتشار خود به سراغ پیشکسوتان پرسپولیس رفت و خیلی از انها که خبری از انها در رسانه ها منتشر نمی‌شد را به جامعه فوتبال دوباره معرفی کرد و در دل همین اقدامات بسیاری از پیشکسوتان به عنوان مدیر یا مربی به بطن فوتبال بازگشتند. پادرمیانی های پیروزی برای حل بسیاری از مشکلات بین کادر فنی با مدیریت یا بازیکنی با مربی و حل و فصل مسائل نیز به وفور در این سالها رخ داده. فریادها و افشاگری های پیروزی در این سالها و انتقادات صریح در وزارت ورزش، مسوولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با مدرک و مستند در بسیاری از موارد برای مدیر مسوول، سردبیر یا خبرنگاران پیروزی دردسرهایی ایجاد کرده اما لذت دفاع از حق و حقوق هواداران چیزی نبوده که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
***
عاشقی و دلدادگی و کار کردن به عشق پرسپولیس و هواداران پیروزی نیست که بدان اشاره نکرد. در همه این سالها بوده اند بسیاری از خبرنگاران و یا اعضای بخش فنی روزنامه که پیشنهاد مالب بسیار بهتر و اغوا کننده تر از سایر رسانه های ورزشی را نادیده گرفته و به خاطر تعصب به پیروزی و عشق به پرسپولیس در این خانه مانده اند و اگر هم برخی رفته اند هنوز هم به نوعی با ما در ارتباط هستند و به رغم مسوولیت های محکمی که دارند با افتخار و عشق در خدمت این رسانه هستند بی آنکه انتظاری داشته باشند.
درباره پیروزی و تاثیرگذاری آن می توان بسیار نوشت و با ذکر مستند و مثال همه این موارد را اثبات کرد. شاید روزنامه نشستی با اعضای تحریریه تیم داشته باشند. یادمان نمی رود که آن سالها آقای درستکاری پیرمرد مهربان و دوست داشتنی روزنامه هر هفتته دوبار به دفتر اداره پست می رفت و نامه های پرشماری را به دفتر روزنامه می آورد و دکتر انصاری فرد مدیر مسوول روزنامه نیز با حوصل فراوان تک تک نامه ها را می خواند و گزیده ای از آن را برای انتشار در اختیار سردبیر قرار می داد و یا اینکه به اغلب نامه ها پاسخ می داد. این ارتباط صمیمانه هنوز هم وجود دارد اما به نوعی دیگر.پیروزی را بتوان از معدود رسانه های جهان دانست که نزدیکترین، صمیمانه ترین و عاطفی ترین ارتباط را با هواداران داشته. آن سالها که خبری از اینستاگرام، کانال های تلگرامی نبود و مجموعا دو، سه سایت خبری فعالیت داشتند روزنامه پیروزی پایگاه و مامن هواداران بود. هواداران دسته به دسته به دفتر روزنامه می آمدند تا با بازیکن محبوب خود دیدار کنند و یا اینکه ایجاد برخی ستون های خاص یک دیگر از ویژگی های منحصر به فرد روزنامه پیروزی بود. ستون هایی که بعضا در هیچ رسانه ای مشابه آن وجود نداشته و ندارد. اما از پرمخاطب ترین و اثرگذارترین و محبوب ترین ستون های روزنامه بوده یا ستون هایی که برخی خبرنگاران با سابقه پیروزی در این سالها آن را نوشته و می نویسند و همین نوشته ها زمینه ساز برقراری یک ارتباط عاطفی خاص شده و آرامش عجیبی را به خواننده منتقل می کند.
روزنامه پیروزی علاوه بر تمامی مواردی که بدان اشاره شد یک ویژگی خاص دیگر هم داشته و آن اینکه ما برای اینکه تبدیل به بولتن رسمی باشگاه نشویم در همه این سالها به شکلی کاملا مستقل فعالیت کرده ایم تا بتوانیم اثرگذاری بیشتری نیز داشته باشیم. روزنامه پیروزی به جرات در هیچ دوره ای در مناسبات و مراودات مالی خاصی با باشگاه نداشته و البته قابل کتمان هم نیست که به رغم حمایت های بسیار و حل و فصل بسیاری از مشکلات و وسایل در برخی ادوار به واسطه سلایق و دیدگاه های برخی مدیران مورد کم لطفی هایی نیز قرار گرفته است. درباره کم لطفی هایی که در حق مدیران روزنامه پیروزی و یا اعضای تحریریه از سوی برخی مسوولان باشگاه و یا تیم ایجاد شده نیز می توان مطالب بسیاری نوشت. کم لطفی هایی که شاید در سالهای اخیر نیز به نوعی دیگر به چشم دیده ایم اما دم نزده ایم و همه این اتفاقات را به عشق پرسپولیس تحمل کرده و سعی نکرده ایم حاشیه ای ایجاد کنیم.
در پیروزی پرسنل آن در همه این سالها مشکلات و بحران های مالی عدیده را به جان خریده و حتی بوده ادواری که خبرنگاران و صفحه بندهای روزنامه ماهها حقوق نرفته اند اما با تمام وجود به کار خود ادامه داده اند. حتی بوده دوره هایی که روزنامه تاوان مشکلات مالی باشگاه را پس داده و ناخواسته درگیر مسائل و مشکلات مالی باشگاه و از این بابت آسیب های جبران ناپذیری نیز دیده.
یکی دیگر از اثرگذاری روزنامه پیروزی در تاریخ رسانه های ورزشی این بوده که بسیاری از بزرگان و خبرنگاران مطرح فعلی رسانه های ورزشی به عنوان هوادار و بدون تجربه کاری فعالیت رسانه ای خود را در روزنامه پیروزی آغاز کرده اند و با تلاش بزرگترهای روزنامه و استعداد و علاقه ای که خودشان داشته اند داشته اند توانستند با پشتکار و کوشش فراوان به توفیق های مهمی دست یابند. به جرات می‌توان گفت هم اکنون در تمامی سایت های خبری خبرنگاران، عکاسان و یا صفحه بند و تایپیست هایی فعالیت می کنند که به عنوان هوادار در پیروزی استارت زده و حالا نیز به نوعی دیگر هوای پرسپولیس را دارند. بسیاری از این عزیزان و دوستان نیز هم مسوولیت های مهمی چون سردبیر دبیر تحریریه یا مدیر فنی را در رسانه های مهم و اثرگذار ورزشی کشور و حتی مسئولیتهای مدیریتی در باشگاه ها دارند و مایه افتخار ما و خانواده روزنامه پیروزی هستند

یادداشت حسین قدوسی- سردبیر پیروزی

ما هم در پرسپولیس نیوز بیستمین سال انتشار پیروزی را به همه دوستانمان در این روزنامه از مدیرمسئول تا خبرنگاران و اعضای فنی تبریک می گوییم، روزنامه ای که 10 سال است هرشب تیترها و صفحه یک آن را منتشر می کنیم!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)