پرسپولیس نیوز : برنامه نود شب گذشته بعد از نزدیک به پنجاه روز روی آنتن رفت تا به بررسی عملکرد تیم ملی و کارلوس کی‌روش بپردازد؛ برنامه‌ای که محل اظهارنظر موافقان و مخالفان سرمربی بود و در بخش دیگری کارلوس کی‌روش را به‌ عنوان مهمان ویژه در برنامه حاضر می‌دید.

بالاخره بعد از یک تعطیلی بلندمدت با آغاز رقابت‌های لیگ بر‌تر، برنامه نود هم به تلویزیون برگشت؛ آن ‌هم درست در شبی که اولین بازی‌های لیگ بعد از پنجاه روز برگزار شد. همین برگزاری بازی‌های لیگ بر‌تر، موجب شد تا عادل فردوسی‌پور استثنائا امشب با بررسی عملکرد تیم ملی در استرالیا برنامه‌اش را روی آنتن ببرد؛ برنامه‌ای که با اطلاع قبلی همه می‌دانستند میزبان کارلوس کی‌روش است و موضوعش با توجه به حذف در یک‌چهارم نهایی علاوه بر بررسی نتایج تیم ملی، موضوع کارنامه کی‌روش هم هست.

پرسش پیامکی برنامه با اشاره به همین پیش‌زمینه در خصوص عملکرد چهارساله کارلوس کی‌روش در تیم ملی بود و اینکه آیا مردم از این عملکرد رضایت دارند یا خیر که البته در پایان برنامه کارلوس کی‌روش با درصد بالایی از آرا از مخاطبان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون رأی اعتماد گرفت. در نتایج نظرسنجی که در پایان برنامه اعلام شد، ۸۸% درصد مخاطبان برنامه رضایت خود را از حضور چهارساله مرد پرتعالی در تیم ملی اعلام کردند.

اما همان ‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این برنامه به محل بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها هم بدل شد و برای این منظور و پیش از حضور کی‌روش در برنامه دو مهمان موافق و مخالف کارلوس کی‌روش در برنامه حاضر شدند؛ یکی دکتر بیژن ذالفقارنسب بود که سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی را هم داشته و در این روز‌ها یکی از منتقدان سفت و سخت و جدی کارلوس کی‌روش است و دیگری، علیرضا منصوریان، مربی جوان تیم نفت که از موافقان مرد پرتغالی در تیم ملی است. منصوریان که به واسطه حضور در تیم امید و جوانان ارتباط نزدیک‌تری هم با کارلوس کی‌روش داشته، با شناخت بیشتر به دفاع از حضور این مربی در فوتبال ایران پرداخت.
 
دکتر ذالفقار نسب: قرارداد کی‌روش عاقلانه نبود

دکتر بیژن ذالفقارنسب، حرف‌های خود را با انتقاد از نحوه امضای قرارداد با کارلوس کی‌روش آغاز کرد و گفت: با او قرارداد عاقلانه بسته نشده و این قرارداد بنا بر اصول بین‌المللی تمدید نشده است. او در ادامه با اشاره به ایراداتی که همه از عملکرد فدراسیون فوتبال در قبال کارلوس کی‌روش می‌گیرند، گفت: «متأسفانه در کشور مثل ایران می‌بینیم که حتی یک فدراسیون هم نمی‌تواند روی یک مربی بزرگ بین‌المللی نظارت داشته باشد تا او بر اساس نظریات خودش عمل کند».

ذالفقارنسب برای اثبات ادعای خود مبنی بر خودسر بودن کی‌روش و انجام اقداماتی بیشتر از حوزه فعالیتش به برکناری عباس ترابیان، سرپرست وقت تیم ملی، خسرو والی‌زاده، مدیر رسانه‌ای تیم ملی توسط او اشاره کرد و ادامه داد: «قرارداد با مربیان ایرانی را لغو کردند و بر اساس عرف بین المللی اجازه‌ای به کمیته فنی ندادند. عملا کی‌روش بدون هیچ نظارتی کارش را انجام داد. من به خودم این اجازه را می‌دهم که بگویم قرارداد کی‌روش بین ۳۲ مربی جام جهانی در رده هفتم یا هشتم بود؛ اما جایگاه کشور ما، جایگاه ۳۱ در جام جهانی بود. به عقیده من ضعیف‌ترین نتیجه را با کی‌روش در جام جهانی گرفتیم. در جام ملت‌ها سه نتیجه خوب مقابل امارات، قطر و بحرین گرفتیم اما این‌ها تیم‌های درجه دوم آسیا هستند».

ذوالفقارنسب ادامه داد: البته کی‌روش در شب بازی با امارات یک کار حرفه‌ای کرد و گفت ما دوست داریم با ژاپن بازی کنیم. او بار زیادی را از روی دوش بازیکنان برداشت. ما در بازی دوستانه با عراق که کی‌روش نمی‌خواست دستش رو شود عقیده من این بود که تیم ملی تهاجمی شده است. تیم ما با ۴ دفاع خطی بازی کرد و دو بال و دو فوروارد. من احساس کردم که تیم ما رویکرد جدیدی را نسبت به تیم‌های آسیایی دارد. اما در نیمه دوم دوباره به‌‌ همان حالت تدافعی برگشتیم. در بازی اصلی با عراق همه حرفه‌ای‌ها می‌دانند که بهترین پنالتی زنان را برای پنالتی نخست و آخر نگه می‌دارند. من تعجب کردم که حاج صفی زد. یا نکونام باید می‌زد یا سید جلال. نیمکت ما متشنج شده بود. اشتباه دیگر گروش در همین ضربات پنالتی بود.

دکتر ذالفقار نسب در بخش دیگر سخنانش گفت: ««من دوست دارم درباره چگونگی تمدید قرارداد دوم ایشان حرف بزنم. قرارداد اول را آقایان سعیدلو و علی آبادی انجام دادند؛ آن هم در دفتر سعیدلو. کی‌روش‌‌ همانجا فهمید که وضعیت مدیریت ورزش ما چطور است. در نوبت دوم قرارداد یک میلیون و چهارصد دلار ایشان به یورو تبدیل شد که این خودش نزدیک به ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. از آن عجیب‌تر قبول پرداخت مالیات‌های ایشان بود. خود فدراسیون به باشگاه‌ها دستور داده مالیات کسی را قبول نکند. من هیچ چیزی را متوجه کی‌روش نمی‌بینم و می‌خواهم به مدیریت ورزش اشاره کنیم. وقتی یک مربی بزرگ است، فدراسیون هم باید از او کارهای بزرگ بخواهد. الان چه کسی کی‌روش را کنترل می‌کند؟ من می‌گویم کی‌روش باید خیلی خوب نظارت و مدیریت شود و با توجه به حقوقی که می‌گیرد کار کند. ایشان مسئولیت داشتند، روی تیم‌های پایه ما نظارت داشته باشند اما این کار را نکرده‌اند. کی‌روش بیش از نیمی از سال را در خارج از ایران است و این اصلا جالب نیست. وقتی فدراسیون می‌گوید همه باید قرارداد روشن داشته باشند، قرارداد کی‌روش را هم روی خروجی سایت فدراسیون قرار بدهند. من می‌گویم، مربیان ایرانی خصومتی با کی‌روش ندارند. ایشان نوآوری‌هایی داشتند و بازیکن سالاری را از فوتبال ما حذف کردند و نظم را برای ما به ارمغان آوردند؛ اما من تعجب می‌کنم چرا ایشان تا امروز یک بازیکن بازی ساز را به تیم ملی معرفی نکردند».

ذوالفقار نسب در پایان سخنانش گفت: «ما باید به لیگمان ارج بدهیم. کی‌روش لیگ ما را خسته کننده قلمداد کرده بود. لیگ ما کامل نیست و نظام صحیحی ندارد، ولی هزینه‌هایی که برای ورزش می‌شود، اگر برای باشگاه‌های ما شود، می‌توانند پیشرفت کنند. من نکته دیگری که درباره قرارداد کی‌روش باید بگویم، این است که در صورت صعود ایران به جام جهانی روسیه، ایشان یک میلیون دلار پاداش می‌گیرند. این طبیعی است اما اگر خدای ناکرده ناکام شدیم، آیا جریمه‌ای برای ایشان در نظر گرفته شده است؟ کی‌روش از اولین روز قراردادش تا پایان آن تقریبا ۵۰ میلیارد تومان پول می‌گیرد و من می‌گویم باید این قرارداد زیر نظر کار‌شناسان باشد».

منصوریان: راننده لامبورگینی برای یک خودروی معمولی

علیرضا منصوریان، سرمربی تیم نفت تهران، دیگر مهمان این برنامه بود که در صحبت‌هایش از لزوم برچیده شدن شکاف میان مربیان داخلی و خارجی گفت: دامن زدن به این فضا، تنها فوتبال ما را متشنج می‌کند. او با اشاره به اینکه استفاده نادرست از کارلوس کی‌روش به ضعف مدیریتی خودمان بازمی‌گردد، حضور کارلوس کی‌روش در ایران را آوردن مکتب منچستریونایتد به فوتبال ایران خواند.

علیرضا منصوریان که کاملا در حمایت از کی‌روش سخن می‌گفت، در این برنامه گفت: ««به نظرم ما نسبت به هزینه دلاری یا ریالی خودمان هزینه بالا باشد. اما در آن زمان که کی‌روش آمد برای ماشینی که راننده معمولی می‌خواست راننده لامبورگینی را آوردیم. ما یا باید نتیجه را بخواهیم و یا در آینده ساختار‌ها را ببینیم. ایشان در بدو ورود به چمن کمپ تیم ملی ایراد گرفت. در کوچک‌ترین کشورهای همسایه در یک منطقه معمولی ۴۵ زمین فوتبال دارند. ما چه امکاناتی فراهم کرده‌ایم که حالا جواب می‌خواهیم. به عقیده من نسبت به پولی که هزینه کرده‌ایم چیزهای بیشتری گرفته‌ایم. ما چقدر باید هزینه می‌کردیم تا کره جنوبی را در کشورش ببریم و مستقیم راهی جام جهانی شویم؟ من می‌خواهم بگویم، ایشان مربی خوبی است وطبیعی است که آوردن یک مربی خوب هزینه دارد. شما به لیگ ما نگاه کنید. خیلی‌ها زیر ۵۰۰ هزار دلار در یک سال نگرفته‌اند. ما میلیون‌ها دلار برای بازیکنان خارجی سرمایه گذاری کرده‌ایم اما چه چیزی پس گرفته‌ایم؟ ما پس از ۲۰۱۰ افت پرستیژی کردیم و حتی در آسیا پنجم شدیم».

منصوریان ادامه داد: «در حال حاضر ما اول آسیا هستیم. همیشه همه می‌گفتند ما با جوانگرایی در جام ملت‌ها تیم را فدای جام جهانی کنیم. حالا کی‌روش این کار را کرده است. اجازه بدهید که درباره قرارداد حرفی نزنم اما یک مربی هر چه بیشتر پول بگیرد به نفعش است. اگر کی‌روش توانسته از فدراسیون ما پول زیادی بگیرد از ضعف فدراسیون است. سال گذشته در جمعی بودم که تلاش می‌کرد با برنامه ریزی سن بازیکنان لیگ را پایین بیاورد. برنامه هم الزام کردن باشگاه به استفاده کردن از بازیکنان جوان بود. امسال سه سال پایین آمده. اگر با این روش پیش برویم قطعا پیشرفت می‌کنیم. ما در تیم ملی نمی‌توانیم یک دفعه تغییر نسل بدهیم. کارلوس ریسک بزرگی کرد که پورعلی گنجی را در پست غیر تخصصی‌اش استفاده کرد. او اما بهترین مدافع ۱۰ سال اخیر در مرحله مقدماتی شد. او اگر ضعیف عمل می‌کرد همه کی‌روش را بیخ دیوار می‌گذاشتند. اما حالا که ریسک کرده و نسل را عوض کرده و شکل روند بازی را تغییر داده چرا کسی چیزی نمی‌گوید. همین عراق که امکاناتی ندارد ۱۰ تا بازی دوستانه انجام داد».

سرمربی نفت تهران هم در پایان این بحث گفت: «خیلی از اتفاق‌هایی که می‌افتد از جانب خود ماست. اینکه چرا مربی ایرانی دیده نمی‌شود، ضعف خود ماست. من درباره ضربات کاشته یک نکته‌ای را بگویم. وقتی تیمی ۱۰ نفره می‌شود بیشترین موقعیت را از ضربات کاشته می‌گیرد. در کل می‌خواهم بگویم که ما نتوانستیم از کی‌روش استفاده کنیم و این ضعف از خود ما است. ما به جای اینکه از او چیزی بخواهیم برایش دست انداز درست کردیم. ما در جام ملت‌ها مشکل این را داشتیم که کار فدراسیون و وزارت خانه به کجا می‌رسد. هنوز هم این مشکل هست. ما پای مسابقه‌های بزرگ باید آرامش را برای ملی پوشان فراهم کنیم. من دیشب کی‌روش را دیدم. او هنوز نگران فضای کارش و مشکل بین وزارت خانه و فدراسیون فوتبال است. مسئولان ما صبح روز مسابقه مصاحبه می‌کنند. خوب است که برای منافع ملی همه ما در یک مقطع سکوت کنیم. در سالهای قبل همدلی در تیم ملی نداشتیم. من این تیم را با تیم مایلی کهن قیاس می‌کنم. بعد از گل ششم دایی به کره جنوبی همه روی سرو صورت دایی بودند. اگر من امروز از فلسفه مربیگری کی‌روش دفاع می‌کنم، به خاطر فضای علمی آن است. تا قبل از کی‌روش ما نمی‌دانستیم جی پی اس چیست؟ اما ایشان خیلی از چیز‌ها را با خودش به ایران آورد».

 

نقاط مثبت و منفی را گوش می دهم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه شب در ویژه برنامه نود حضور پیدا کرد و در ابتدای صحبت هایش در مورد نظرات ذوالفقارنسب و منصوریان دو مهمان حضوری این برنامه گفت:"نقطه نظرات را شنیدم. خوشحالیم که این نقطه نظرات را می شنویم  در جریان بودن فوتبال را نشان می دهد. من همیشه سعی می کنم که نظرات مثبت و منفی را گوش بدهم. مهمترین نکته این است که از هر دو نقطه نظر چیزهایی یاد بگیریم و بهترین نتیجه را بگیریم.

انتقادات از حد و مرزش فراتر نرود
وی ادامه داد: باید با ذهن باز خود نتیجه گیری کنیم و بهترین تفکر را داشته باشیم. این گفتمان این فرصت را به ما می دهد تا مطمئن شویم که چه مطلبی صحت دارد. این گفتمان برای شخص من نیز خوب و زیباست که این صحبت ها جریان دارد و سرزندگی فوتبال را نشان می دهد. این نقاط نظر مختلف فوتبال را به سمت بهتر شدن سوق می دهد. البته مهم این است که این انتقادات از حد و مرز خود فراتر نرود. گاهی برخی مربیان و برخی اصحاب رسانه نمی توانند مرز احترام یا عدم احترام را در انتقاداتشان درک کنند."

نتیجه تیم ملی ناراحت کننده خواهد بود
سرمربی تیم ملی در مورد عملکرد این تیم در جام ملتهای آسیا گفت: کار ما به دو بخش تقسیم می شود : عملکرد ایران و نتیجه گیری. مسلما در آینده این نتیجه است که در یاد خواهد ماند و ناراحت کننده خواهد بود. با توجه به عملکردمان در جام ملتها لیاقتمان بیش از این بود اما داوری بسیار بد و افتضاح در بازی اخیر مانع از حضور ما در نیمه نهایی شد. البته این به هیچ وجه توجیه یا بهانه نیست.

عملکرد ما فراتر از انتظار بود
تقصیر عراق نبود که بیش از ۸۰ دقیقه ده نفره بازی کردیم. با توجه به شرایط اب و هوایی کار بسیار مشکلی را داشتیم. رطوبت هوایی بسیار بالا بود اما از بعد عملکرد ، نگرش و تعهد بازیکنان با در نظر گرفتن این که ایران بدترین شرایط آماده سازی را در میان تیمها و برگزاری بازیهای دوستانه و اردوها داشت ، عملکرد ما فراتر از آن چیزی بود که انتظار می رفت. باید عرض کنم که من و دیگر بازیکنان ناراحت هستیم. دوست داشتیم که یک مدال را پیشکش فوتبالدوستان ایران کنیم و از این بابت تردیدی نداریم. هواداران قهرمان این دوره از مسابقات بودند. آنها بهترین بودند. "

بهترین مدال را از هواداران گرفتم
کی روش با تقدیر از عملکرد هواداران ایرانی در استرالیا گفت: از جانب بازیکنان مراتب تقدیر و تشکر خود را از هواداران ایرانی در استرالیا عرض می کنم. درد داریم و ناراحت هستیم. می خواستیم این هدیه را به هواداران فوتبال ایران اهدا کنیم. به عنوان مربی فلسفه من این است که ما باید هر کاری که لازم است را انجام دهیم تا جایگاه پیراهن تیم ملی را در جایگاه بهتری قرار دهیم و افتخار و غروری که در هواداران تیم ملی در استرالیا می دیدیم بهترین مدالی بود که در زندگی ام بدست آورده ام.

باید به بازیکنان افتخار کرد
وی در ادامه گفت: هواداران ایران باید به عملکرد بازیکنان افتخار کنند. بازیکنان روحیه تیمی و نگرش بی نظیری را با هدایت یک کاپیتان فوق العاده و بازیکنان باتجربه مثل سیدجلال حسینی و امیر حسین صادقی به جای گذاشتند. گروهی دیگر از بازیکنان هم سراسر استعداد و شور و اشتیاق بودند. با این بازیکنان امیدی برای آینده ای خوب برای فوتبال ایران زنده شد."

بازیکنان در یک مسیر حرکت می کنند
سرمربی تیم ملی در مورد محبوبیت خود در میان هواداران بیان کرد : این درک و انتظارات هواداران از تیم ملی را نشان می دهد. استحقاق حضور در نیمه نهایی را داشتیم. می خواستیم مدال را تقدیم هواداران کنیم. هر بار که تیم ملی درون زمین بازی می کند روحیه جنگندگی بسیار بالایی دارد و مثل یک تیم بازی می کند. روحیه جنگندگی بازیکنان را می توان در عملکرد دفاعی دید. تمام بازیکنان ما فقط در یک مسیر حرکت می کنند : باید بازیها را ببریم. در بازیها سبک خاصی از فوتبال را ارائه می دهیم. سبک بازی ما بر مبنای پاسکاری نیست و با توجه به شخصیت بازیکنانمان ترجیح می دهیم که از سبک فوتبال مستقیم استفاده کنیم تا به پیروزی برسیم.

ستاره اصلی مسابقات «تیم » بود
کارلوس کی روش خاطرنشان کرد: این نگرشی که بازیکنان در ۹۰ دقیقه ایجاد می کنند به قلب هواداران نفوذ کرده است. بازیکنان عملکرد فوق العاده ای در این زمینه داشته اند اما مهمترین مسئله در کل بازیکنان این بود که ستاره اصلی مسابقات "تیم" بود. همه هواداران از این بابت قدردان هستند و به داشتن بازیکنانی شجاع افتخار می کنند. به عنوان مثال در بازی مقابل عراق تحت شرایطی سخت در زمانی که در حالت طبیعی بازی تحت اختیار ما بود و می توانستیم گلهای دوم وسوم را هم به ثمر برسانیم اما با ده نفره شدن تیم را مجددا سازماندهی کردیم و سعی کردیم با بازیکنانی تهاجمی رو به جلو حرکت کنیم. هرگز حتی وقتی ده نفره شدیم دست از حمله برنداشتیم.  دژاگه در آمادگی کامل نداشت و با حضور قوچان نژاد در خط حمله از سمت چپ و راست حمله کردیم و دو بار بازی را به تساوی کشاندیم اما متاسفانه ضربات پنالتی نتیجه بازی را تعیین کرد. این نگرشی است که هواداران از آن لذت می برند و به آن احترام می گذارند."

چرا تیم ملی پلان دوم نداشت
کی روش در ادامه در مورد نداشتن پلان بی در تیم ملی گفت :" مگر پلان بی رئال مادرید و بارسلونا چیست ؟ تیمها سعی می کنند که همیشه یک سیستم و سبک خاصی پیدا کنند و احمقانه است که بخواهیم این سبک را در مسابقات عوض کنیم. باید به کار خود ایمان داشته باشیم و باید اعتقاد داشته باشیم که این برنامه و راهکاری که در اختیار داریم بهتر از قدمهایی است که فقط در برخی دقایق قابل استفاده هستند. من هیچ وقت در ارتباط با گزینه های تاکتیکی خودم صحبت نمی کنم ، این مربوط به مربیان و کارشناسان ورزشی است. من انتقادات در مورد نداشتن پلان بی را نمی پذیرم اما به آن احترام می گذارم. ما با سیستمی نزدیک به ۳-۳-۴ بازی کردیم و هافبک نفوذی ما می توانست در حملات به عنوان مهاجم فعالیت کند.

دو پیشنهاد ارائه می کنم
وی ادامه داد: البته در خیلی از بازیها سبک بازی ما در نیمه های اول و دوم متفاوت داشت و آماده بودیم تا نگرشمان را در بازیهای مختلف عوض کنیم. به برخی از افراد دو پیشنهاد می دهم : اول این که بیشتر راجع به فوتبال تحقیق کنند و دوم این که بیشتر به مسائل فوتبالی توجه کنند. من در جایگاه مناسبی نیستم تا پاسخگوی چنین سوالاتی باشم چرا که نقطه نظر مخالفی دارم.  تیم ما در بازیهایی مثل گینه ، کره یا لبنان انعطاف پذیری خوبی را از خود نشان داد. هر چند که ما اردوهای مختلفی را برگزار نکردیم اما همه بازیکنان وظیفه خود را به خوبی می دانند. بازی سوم ما در جام ملتها مقابل امارات متحده عربی بود. جهانبخش در سمت راست، آزمون در سمت راست، سروش رفیقی به جای مسعود شجاعی و وحید امیری در سمت چپ بازی کردند. چهار بازیکن هجومی جوان داشتیم که سیستم این بازی با بازی مقابل بحرین تفاوت داشت. در هر دو بازی نگرش ما در زمان دفاع یا در زمان حمله یکسان بود. این نشان می دهد که تیم در مسیر رسیدن به بلوغ قرار دارد."

حضور بازیکنان مالکیت توپ را بالا می برد
سرمربی تیم ملی افزود:"سبک بازی یک تیم را بازیکنان موجود در آن تعیین می کنند. وقتی در تیمی مثل رئال مادرید بازیکنانی مثل زیدان و بکام حضور داشته باشند طبیعتا درصد مالکیت توپ بیشتر می شود. حضور رونالدو در تیم ملی پرتغال سبک تیم ملی را تعیین می کند یا همین طور روی کاستا بازیکنی متفاوت با فیگوست. یادم است که در سال ۲۰۰۸ که با منچستریونایتد مقابل بارسا بازی کردیم و قهرمان شدیم نمی توانستیم که سبکی مشابه بارسا را ارائه بدهیم چرا که گیگز، رونالدو یا رونی را در اختیار داشتیم. در آن بازی هم مالکیت توپ را به حریف دادیم و از فوتبال مستقیم استفاده کردیم. در حال حاضر اشکان دژاگه و مسعود شجاعی بازیکنانی هستند که من در اختیار داریم، فوتبال مستقیم به سود ماست.

عمر عبدالرحمان را که در اختیار ندارم!
وی افزود: ما بازیکنی مثل عمر عبدالرحمان را در حال حاضر در اختیار نداریم اما در هر تیمی مهم این است که بتوان از پتانسیل موجود استفاده کرد و از سیستمی استفاده کرد که بازیکنان نیز به آن اعتماد و اعتقاد دارند. در تیمهای من همه بازیکنان این وظیفه را دارند که دفاع کنند. در تیم من همه بازیکنان باید با هم دفاع یا با هم حمله کنند و بدین ترتیب می توان یک تیم برنده و پیروز را شکل داد. پس از آن باید از مشخصه های بازیکنان موجود استفاده کرد و مربی باید فرمول پیروزی را برگزیند."

دلیل بازی دوستانه به عراق
فردوسی پور گفت که شاید بهتر بود که ایران با حریفی به جز عراق بازی دوستانه برگزار می کرد که کی روش در این باره بیان کرد:"بازیهای دوستانه فضای کاملا متفاوتی دارند. می توان شش تعویض انجام داد و مربیان سعی می کنند که در آن بازی نکات مختلفی را امتحان کنند. هدف یک بازی دوستانه آماده سازی است و ممکن است ریسک هایی انجام شود که در بازیهای رسمی انجام نمی شود. در ایران از هر بازی دوستانه استقبال می کنیم چرا که مردم باید حقیقت را بدانند. اگر عراق برای بازی مقابل ایران ابراز آمادگی می کرد، هیچ بازی دوستانه ای نمی توانستیم انجام بدهیم. آنها همه هزینه های این بازی را تقبل کردند. من حتی توان مالی را در اختیار نداشتم تا یکی از دستیارانم را بفرستم و حریفان را آنالیز کند. اگر برونئی، سریلانکا یا هر تیم دیگری برای  بازی دوستانه ابراز آمادگی می کرد، می پذیرفتم چرا که این برایمان خیلی مهم بود."

کاری می کنم ذوالفقارنسب حامی من شود
سرمربی تیم ملی ایران در پاسخ به پرسشی در مورد انتقاداتش از ویلیامز در بازی ایران و بحرین و خشم او از عملکرد داور استرالیایی در بازی ایران و استرالیا اظهار داشت:"گاهی حرفهایی زده می شود که هرگز رخ نداده است. مثلا یکی از منتقدین (ذوالفقارنسب) به مسائلی اشاره کرد که اگر بخواهم به واقعیت اشاره کنم  باعث می شود او تبدیل به یکی از هواداران من شود و بیش از منصوریان از من حمایت کند. در بازی مقابل بحرین دو اقدام انضباطی رخ داد: بازیکن شماره ۱۲ بحرین دو بار  با آرنج به قوچان نژاد و آندرانیک تیموریان ضربه زد. پس از بازی در کمال ارامش و احترام از عملکرد داوری تجلیل کردم و گفتم که هرگز در مورد عملکرد داور نقد فنی انجام نمی دهم. فقط گفتم که داوران باید تمرکز بیشتری روی آرنج زدن داشته باشند چرا که این روی سلامت فیزیکی بازیکنان اثر منفی می گذارد.

جمله ای که کی روش به داور گفت
کی روش ادامه داد: من فقط از این کلمات استفاده کردم. گفتم که داور باید " پیش فعال" تر می بود. این شرایط در فوتبال آسیا حاکم است. فوتبال آسیا در اختیار افرادی است که فاصله زیادی با واقعیت های فوتبال دارند و ناظر بازی در گزارش خود پس از بازی نوشت که شنیده است که کی روش از داور انتقاد کرده است و مطبوعات نیز داستانی را نوشتند که هرگز حقیقت نداشت. AFC مرا به توهین به داور متهم  کرد اما اگر یک مربی صحبت های جدی راجع به داور انجام داده است، وظیفه داور این است که در کمال حرفه ای گری کارش را انجام بدهد. اگر داور چنین شخصیتی ندارد ، مسئولین نباید او را برای بازی مقابل بحرین انتخاب می کردند.

ویلیامز به یک کشور لطمه زد
ویلیامز به خاطر حس بدی که نسبت به یک مربی داشت، به کل یک کشور و کل فوتبال ایران لطمه زد. متاسفانه فوتبال ایران قدرت لازم را در کرسی های AFC ندارد. از شما می خواهم که اتفاقات دقایق آغازین بازی مقابل عراق را نشان بدهید. بازیکن عراق که آخرین مدافع این تیم بود، با دستش توپ را قطع کرد و داور کارت زرد نشان داد. داور نه تنها در این صحنه بلکه باید در صحنه های دیگری به بازیکنان عراق کارت قرمز نشان می داد و آنها را اخراج می کرد. مسئله ای که مرا شوکه کرد این است که وقتی هنوز اشک های بازیکنان ایران روی صورتشان است و هواداران فوتبال ایران از یک تصمیم بسیار بد از جانب داور ناراحت هستند، ما توجه خود را به جاهای دیگری به جز توجه داور جلب می کنیم. به طور مثال گروه هماهنگ شده ای که از قبل می خواستند به بازیکنان پیش از جام ملتهای آسیا لطمه بزنند. گروهی که می خواستند به بازیکنانی که مشکل سربازی داشتند ، لطمه بزنند."

کی روش افزود:"بازی میان ایران و بحرین از بعد تاریخی بازی بسیار حساسی بود. من گفتم که داور باید بیشتر به این مسئله توجه می کرد.حرکتی که بازیکن شماره ۱۲ بحرین انجام داد موجب درگیری کادر فنی دو تیم شد. من گفتم که داور باید در حد کنترل این صحنه باشد. یک داور باید کاراکتر لازم برای کنترل یک بازی را بدون تحت تاثیر قرار گرفتن داشته باشد. اگر داور به خاطر صحبت هایی از نظر روحی به هم ریخته بود نباید تحت تاثیر قرار می گرفت."

ماجرای پنالتی زن های دیدار با عراق
سرمربی تیم ملی ایران در مورد چینش پنالتی زن ها مقابل عراق گفت :" شرایط آب و هوایی و رعد و برق مانع از آن شد که به اندازه کافی تمرین پنالتی انجام بدهیم. البته می دانستیم که کدام بازیکنان می توانند از فرصت پنالتی خود استفاده کنند. تعویض ها ممکن است که ارنج پنالتی زن ها را عوض کند. این تصمیم با سه مبنا انجام می شود : اول این که کدام بازیکنان در تمرینات بهتر پنالتی زده اند ، بعد این که بازیکن در آن زمان از نظر روحی در چه شرایطی باشد و بعد این که باید در نظر گرفت که ده بازیکن درون زمین از نظر بدنی و روحی بسیار خسته بودند و نسبت به تیم عراق از نظر روحی مشکلات بیشتری را داشتیم چرا که بازیکنان ما با عملکرد غیرمنصفانه داور احساسی شده بودند. حاج صفی بهترین پنالتی زن ما بود . البته نه خاج صفی و نه امیری هم مردود نشدند. آنها سعی کردند که شرایط بازی را عوض کنند و برایشان احترام زیادی قائلم."

دلایل مصاحبه علیه درخشان و قلعه نویی
کی روش در مورد حرفهای خود پیرامون سرمربیان پرسپولیس و استقلال بیان کرد:"من در چهار سال حضورم در این جا الگو بودم و هرگز در مورد لیگ و باشگاه ها صحبت نکردم. اعتقاد قلبی دارم که مربیان با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کنیم. ما خانواده هایی داریم که در زمان شکست هایمان درون خانه می گریند. مربیان همیشه باید در کنار هم باشند. ممکن است که آنها نقطه نظرات مختلفی داشته باشند اما وقتی که می دانند بعد از بازی ، هنوز اشک های بازیکنان روی صورتشان است، یک آقایی می گوید که سرمربی باید اخراج شود، این یک مشکل تاکتیکی نیست، این یک مشکل شخصی است. برای اولین بار در چهار سال اخیر این را گفتم. فراموش نکنیم که حتی وقتی برخی مسئولین مدعی شدند که من قصد فروش بازیها را به قطر دارم، هرگز واکنشی نشان ندادم.

می خواستم ثابت کنم توان مصاحبه کردن را دارم
وی افزود: تصمیم من این بود که به این افراد ثابت کنم که اگر قصد صحبت کردن داشته باشم، توانش را دارم. اگر یک مربی بخواهد جواب بدهد این  کار را خواهد کرد. باید بگویم که کاری که کردم، کار صحیحی نبود اما می خواستم بگویم که از آنها نمی ترسم و سکوت نشانه ضعف من نبود. امیدوارم که این کار دوباره از من تکرار نشود و بتوانیم با احترام به بقیه کارمان را ادامه بدهیم. ما مربیان مقابل هم قرار نداریم. وقتی در جام جهانی با هفت گل با پرتغال مقابل کره شمالی پیروز شدیم، برای خانواده مربی حریف خیلی ناراحت بودم. این افراد می خواستند که از نظر روحی بر تمرکز بازیکنان لطمه وارد کنند. اکثر بازیکنانی که برای تیم ملی کار کردند ، ماه هاست که حقوق نگرفتند. امروز تمام کادر من پس از شش ماه کار کردن بدون دریافت حقوق به مرخصی رفتند. ما با کمال عشق و تعهد برای این کشور کار کردیم و امیدواریم این الگوی خوبی برای برخی افراد باشد تا احترام بیشتری به کار ما قائل شود.اگر کسی می خواهد سنگی پرتاب کند باید به حرف دو طرف قضیه گوش کند تا درک بهتری داشته باشد. ما مربیان می توانیم متحد کنار هم باشیم تا به موفقیت برسیم."

قصد پایان دادن به کارم را دارم!
کی روش در ادامه گفت که در صورت فراهم نشدن شرایط ایده آل،  قصد خاتمه کارش با تیم ملی را دارد :"آیا مسیر درستی است که از مردم پنهان کنیم که اردو یا بازی تدارکاتی پیش از جام ملتها نداشتیم؟ در دور روز گذشته با رئیس فدراسیون صحبت کردم و امیدوارم که او بتواند درست به درخواست من پاسخ بدهد. من عاشق مردم و بازیکنان هستم. امیدوارم که کفاشیان تفاهم دوطرفه ای را ایجاد کند."

ایران به من همه چیز داد
فردوسی پور خطاب به کی روش گفت که از دو میلیون شرکت کننده در نظرسنجی، ۸۸ درصد از عملکرد وی در چهار سال اخیر رضایت داشتند. مربی پرتغالی گفت :" ایران به من همه چیز داد، هواداران به من همه چیز دادند اما من نتوانستم چیزی به آنها بدهم. نسبت به این پیامک های برنامه شما می توانم دو واکنش داشته باشد: یا این که سکوت کنم و کارم را ادامه بدهم یا این که آمار بدست آمده را یک وظیفه سنگین ببینم چرا که نمی توانم به مردم دروغ بگویم. من راه دوم را انتخاب می کنم.

مشکلات مان بیشتر شد
کی روش در پایان گفت: با کمال احترام و عشقی که نسبت به بازیکنان و هواداران فوتبال ایران دارم باید بگویم که نمی توانیم به این سبک از آماده سازی ادامه بدهیم. ما قبل از جام جهانی مشکلاتی داشتیم اما پس از جام جهانی این شرایط بدتر شد. این صحبت من به خاطر احترامی است که برای مردم قائل هستم.  به نظر می رسد که در مسیر جام های جهانی آینده این مسائل عوض نمی شود و از کفاشیان خواستم تا با یک تفاهم دو جانبه به مسیرمان خاتمه بدهیم. بازیهای بعدی ما در ژوئن خواهد بود. اگر نتوانیم به درستی روند آماده سازی را داشته باشیم احتمال حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی وجود دارد."

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)