مرجع خبری پرسپولیس : برنامه «90» دوشنبه شب فرصت پيدا كرده بود كه در تعطيلي ليگ برتر به مسايل مختلفي بپردازد.

 

«90» اين هفته با دعوت از ميروسلاو بلاژويچ و مهدي مهدوي كيا و همچنين صحبت با برخي از ملي‌پوشان ايران در ديداري كه با شكست سه بر يك شاگردان بلاژويچ همراه و مانع از صعود ايران به جام جهاني 2002 شد، خاطرات آن بازي را دوباره براي مردم زنده كرد و سعي داشت پس از حدود 10 سال به واكاوي علل باخت ايران در آن بازي بپردازد.

بلاژويچ سرمربي پيشين تيم ملي و كنوني مس كرمان نخستين ميهمان «90» بود كه درباره آن بازي حسرت برانگيز، گفت: به هر حال باخت مقابل بحرين نقطه بدي در كارنامه فوتبالي من بود. با اين حال مي خواهم بگويم كه بازيكناني كه آن روز در اختيار من بودند، حتي 40 درصد توان خود را نداشتند و اگر بحرين جوانمردانه بازي مي‌كرد، ما حتما بازي را مي‌برديم، چرا كه آن‌ها فقط 30 دقيقه وانمود مي‌كردند كه مصدومند. من از مردم ايران عذرخواهي مي‌كنم، اما پشت اين بازي حوادث مرموزي وجود دارد. هر چند كه گفته‌ام حقايق اين بازي را در قالب كتاب خاطراتم چاپ مي‌كنم، اما همسرم از من خواسته كه تا زماني كه زنده هستم، اين كتاب را منتشر نكنم، چرا كه هنوز خيلي از مسايل آن بازي برايم روشن نيست و درست نيست كه ندانسته كسي را متهم كنم.

 

 

در ميان صحبت‌هاي بلاژويچ بخش‌هايي از حرف‌هاي بازيكنان تيم ملي هم پخش مي‌شد. علي دايي درباره اتفاقات پيش از آن بازي و اين كه بازيكنان ايران قبل از بازي با بحرين كشك بادمجان خورده بودند، گفت: همه اينها توجيه باخت به بحرين است. خود بازيكن بايد بداند كه قبل از چنين بازي مهمي كشك بادمجان بخورد يا نه. در مدتي كه با بلاژويچ كار كردم چيزهاي زيادي از او ياد گرفتم. او هميشه با جان و دل براي تيم ملي كار مي‌كرد، اما فكر مي‌كنم عدم مديريت صحيح او در چند روز قبل از بازي بحرين نقطه منفي كارنامه او در ايران بود.

 

يحيي گل محمدي هم درباره اين بازي گفت: هنوز نمي دانم كه چرا بازيكنان تيم ملي قبل از آن بازي اين قدر آزاد بودند و عليرضا نيكبخت هم با تاييد وجود كشك بادمجان در ميان غذاهاي سرو شده براي بازيكنان پيش از بازي با بحرين از تلخ بودن شكست مقابل اين تيم صحبت كرد.

 

اما سرمربي سابق تيم ملي با رد صحبت‌هاي برخي از بازيكنان تيم ملي، گفت: برخي چيزهايي كه دوستان مان گفتند، صحت ندارد. من براي همه بازيكنان يك رژيم ورزشي طراحي كرده بودم، اما بازيكنان فكر مي‌كردند كه بحرين تيم دست و پا بسته‌اي است و به راحتي مي‌توانند اين تيم را شكست دهند و همين عامل باخت ما بود.

 

بلاژويچ در ادامه برنامه گفت: من در سن 76 سالگي اصلا احساس پيري نمي كنم و همين الان هم فعاليت زيادي دارم. فوتبال ايران استعدادهاي زيادي دارد و مي‌تواند در آينده اي نزديك به قدرت اول آسيا تبديل شود.

 

سرمربي كروات درباره صحبت‌هايي كه 10 سال پيش در «90» مطرح كرده بود و گفته بود كه سرمربي تيم ملي ايران بايد پوست كروكوديل داشته باشد، درباره اين سوال فردوسي پور كه آيا كي روش هم پوست كروكوديل دارد، گفت: شما مربي بسيار خوبي در تيم ملي داريد و من اميدوارم كه با او به جام جهاني صعود كنيم. كي روش مانند فرگوسن مربي بزرگي است و مي تواند ايران را به پيشرفت برساند.

 

فردوسي‌پور به شوخي خطاب به سرمربي كروات مس كرمان گفت كه مردم ايران نگران شما هستند، چرا كه خيلي سيگار مي‌كشيد و بلاژويچ در پاسخ به او گفت: من هم اينجا به مردم ايران قول مي دهم كه ديگر سيگار نمي‌كشم. حداقلش اين است كه در ورزشگاه‌ها سيگار نمي‌كشم، چرا كه نگراني مردم ايران براي من خيلي ارزشمند است.

 

ميهمان بعدي «90» مهدي مهدوي كيا بود كه از رشت با فردوسي‌پور صحبت مي‌كرد. هافبك پيشين تيم ملي درباره اتفاقات بازي ايران و بحرين ، گفت: من دوست دارم هم از نظر فني و هم از نظر حاشيه‌اي درباره آن بازي صحبت كنم. از نظر فني بايد بگويم كه نبودن يحيي گل محمدي در خط دفاع ما و همچنين عدم حضور كريم باقري در خط هافبك و در كنار آن اشتباه تاكتيكي بلاژويچ در بازي دادن همزمان به من خذيراوي و پژمان جمشيدي در سمت راست زمين از عوامل اصلي شكست ما در آن بازي بود. حتي من شب قبل از بازي بارها با كريم باقري صحبت كردم و به او گفتم كه پست دفاع آخر را قبول نكن، چرا كه ما به تجربه تو در جاي ديگري احتياج داريم.

 

مهدوي كيا درباره اتفاقات حاشيه‌اي آن بازي هم، گفت: يكي از عواملي كه خيلي براي من عجيب بود، آزادي بود كه از سوي بلاژويچ به بازيكنان داده شده بود و من هيچ جا اين آزادي را نديدم كه بازيكنان تا ساعت 12 شب فرصت داشته باشند هر جا كه مي‌خواهند بروند. روز بازي هم اتفاق‌هاي عجيبي رخ داد. ما در جايي خارج از هتل غذا خورديم و كشك بادمجان هم در ميان غذاهاي آنجا وجود داشت، اما يك بازيكن حرفه‌اي بايد بداند كه در روز بازي چه غذاهاي بايد بخورد.

 

هافبك داماش در ادامه صحبت‌هايش، گفت: من خيلي خوشحال شدم كه ايران توانست در بازي برگشت خود در بحرين يك امتياز شيرين بگيرد، نكته‌اي كه هيچ كس پس از آن بازي اشاره نكرد، اين بود كه اعضاي نيمكت تيم ملي بعد از به ثمر رسيدن گل تساوي همگي به سمت بازيكنان داخل زمين آمدند و با آن‌ها خوشحالي كردند و اين تقريبا شبيه چيزي بود كه در سال 96 در تيم ملي وجود داشت. چنين جوهايي را من خيلي كم در تيم ملي ديدم. من اين مساله را در سال 2000 يا 2002 خيلي كمتر مي ديدم، اما در سال 2004 وجود داشت و بعد از گل محمد نصرتي همه نيمكت نشينان خوشحال شدند و اين نشان مي‌دهد كه كي‌روش شرايطي را به وجود آورده كه بازيكنان ذخيره هم با هم همدل هستند.

 

* عليرضا جهانبخش كاپيتان تيم ملي فوتبال جوانان نخستين ميهمان «90» در استوديو اين برنامه بود. آقاي گل رقابت‌هاي مقدماتي قهرماني آسيا در تهران از آروزهايش براي ادامه فوتبال خود صحبت كرد.

 

* عادل فردوسي‌پور در اين برنامه بخشي از وقت «90» را هم به فوتبال بانوان اختصاص داده بود. فريده شجاعي و نيلوفر اردلان كاپيتان تيم ملي فوتبال بانوان دو ميهمان اين بخش بودند كه دقايقي درباره فوتبال بانوان و مشكلات و نيازهايش صحبت كردند كه بيشتر حرف‌هاي آن‌ها نيز حول حمايت بيشتر از بانوان مي‌ چرخيد.

 

* شاهرخ بياني بازيكن دهه‌هاي 50 و 60 استقلال نيز آخرين ميهمان «90» بود كه درباره برخي خاطرات خود در سال‌هاي بازيكني‌اش و همچنين اختلاف‌هايي كه با سعيد مراغه‌چيان و امير قلعه نويي پيدا كرده بود، صحبت كرد. بياني اعتقاد داشت كه بازيكنان دهه 60 از بازيكنان دهه‌هاي بعدي فوتبال ايران بهتر بودند و با وجود امكانات كم عملكرد خوبي از خود به جاي گذاشتند.

 

* سعيد آذري، مدير عامل باشگاه استيل آذين در آخرين بخش «90» درباره كسر 12 امتياز از اين تيم در ليگ دسته يك فوتبال، گفت: اين پرونده‌ مربوط به سه سال قبل است كه يونگ 260 هزار يورو با استيل آذين قرارداد داشت و از اين مبلغ 196 هزار يورو پرداخت شده بود، حتي باقي اين پول را هم باشگاه به خشايار محسني، مدير برنامه‌هاي يونگ داده بود كه رسيد آن هم در باشگاه موجود است، اما يونگ گفته بود كه پولي به من نرسيده و به همين خاطر از استيل آذين شكايت مي‌كنم. بعيد مي دانم كه بتوانيم تغييري در اين راي ايجاد كنيم، اما همه تلاش خود را مي‌كنيم كه 12 امتياز از دست رفته را به استيل آذين بازگردانيم.

 

* سوال نظرسنجي اين هفته «90» به پيش‌بيني نتيجه‌ بازي ايران و اندونزي اختصاص داشت و پس از اين كه يك ميليون و 200 هزار نفر در اين نظرسنجي شركت كردند، 76 درصد از مردم معتقد بودند كه ايران با اختلاف دو گل اندونزي را مي‌برد، 21 درصد به پيروزي ايران با اختلاف يك گل راي دادند، دو درصد اعتقاد داشتند بازي مساوي مي‌شود و يك درصد هم به شكست ايران مقابل اندونزي راي دادند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)