فیفا در گزارشی به تحلیل گروه F جام‌جهانی پرداخت و از دیدار ایران و آرژانتین در سال 1977 به عنوان تنها تقابل رسمی این دو تیم نام برد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی فدراسیون بین‌المللی فوتبال در تحلیلی که از گروه F رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل داشته به شرایط ایران در این گروه هم اشاره کرده است.

تحلیل کلی:

گروه F تنها یک بازی کلاسیک دارد. به این معنی که تنها دو تیم این گروه قبلا با یکدیگر بازی کرده‌اند و پنج بازی دیگر به هیچ وجه در هیچ تورنمنتی برگزار نشده است که بخشی از آن به دلیل نخستین حضور تیم ملی بوسنی‌وهرزگوین در جام جهانی است و ایران هم تنها در رقابت‌های دوستانه با رقبای خود در این گروه مواجه شده است.

دو تیم آرژانتین و نیجریه که تیم‌های قوی‌تری در این گروه هستند از یکدیگر شناخت کافی دارند. دیدار آنها در ژوئن آخرین نسخه از تقابل‌های هیجان‌انگیز دو تیم مقابل یکدیگر بوده است که لیونل مسی و جان اوبی میکل در راس این تقابل هستند. این دو بازیکن پیش از این در رقابت‌های مختلف در قالب تیم‌های ملی خود سه بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند: فینال جام‌جهانی زیر 20 سال که در سال 2005 در هلند برگزار شد، فینال رقابت‌های فوتبال المپیک چین در سال 2008 و بازی دور گروهی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی که در سه بازی آرژانتین برنده از زمین خارج شد.

تیم‌ها:

درباره قهرمان دو دوره جام‌جهانی و همین طور مسی که دوباره شانس خود را برای قهرمانی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی امتحان می‌کند، چیز زیادی نیست که ندانیم. مردان آلخاندرو سابیا نخستین شانس برای صدرنشینی در گروهی هستند که نیجریه در پنجمین حضورش در جام‌جهانی به دنبال صعود به مرحله بعد است. در عین حال بوسنی باز هم برای ارائه فوتبال زیبا که آنها را تبدیل به چهارمین خط حمله برتر اروپا در رقابت‌های انتخابی کرد، تلاش می‌کند. ایران هم با مربیگری کارلوس کی‌روش پرتغالی امید دارد که سازماندهی قوی را با قابلیت‌های تکنیکی خود که خیلی وقت است به وسیله آن شناخته می‌شود، ترکیب کند.

بازیکنان مهم:

لیونل مسی، سرخیو آگرو و گونسالو هیگوآین (آرژانتین)، جان اوبی میکل، ویکتور موزس و ویکتور اوبینا (نیجریه)، ادین ژکو، وداد ایبیسویچ و میرعالم پیانیچ (بوسنی)، رضا قوچان‌نژاد، جواد نکونام و کریم انصاری‌فرد (ایران).

بازی دیدنی: بوسنی – نیجریه:

در شرایطی که همه انتظار دارند آرژانتین به عنوان تیم نخست از این گروه صعود کند دیدارهایی مثل بوسنی با نیجریه تعیین می‌کند که چه تیم دیگری به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کند. تیم اروپایی باید با چالش‌های بازی در محیطی جدید روبه‌رو شود؛ در حالی که نیجریه‌ انتظار دارد که برای نخستین بار بعد از جام‌جهانی 1998 به مرحله بعد صعود کند.

نگاهی به گذشته:

آرژانتین 2 – نیجریه یک، 25 ژوئن 1994، بوستون

این بازی که به عنوان آخرین حضور دیگو مارادونا برای آرژانتین همیشه در یادها می‌ماند، با حضور ستاره‌هایی چون دیگو مارادونا، کلودیو کانی‌گیا، فرناندو ردوندو و گابریل باتیستوتا از یک سو و بازیکنان رو به رشد نیجریه از جمله رشیدی یکینی، فینیدی جرج و امانوئل آمونیکه زیبا شد. آفریقایی‌ها به وسیله بازیکن خود سامسون سیاسیا به طور شگفت‌انگیزی از حریف قدرتمند خود پیش افتادند. بعد از آن کانی‌گیا با دو گل خود بازی را به سود آرژانتین برگرداند. بازیکن بلوند آرژانتین که با پاس زیبای مارادونا گل دوم خود را به ثمر رسانده بود، در حالی که اشک می‌ریخت "دیگو" را صدا می‌زد تا لحظه‌ای تاریخی برای هواداران آرژانتین رقم بخورد.

آیا می‌دانستید؟

تیم ملی بوسنی و هرزگوین که نخستین بازی رسمی‌اش را به عنوان یک کشور مستقل در نوامبر سال 1995 انجام داد می توانست در دوره گذشته جام جهانی حضور داشته باشد اما در دو بازی رفت و برگشت پلی‌آف به پرتغال باخت. در حال حاضر 24 نفر از 26 نفر بازیکن بوسنی خارج از این کشور بازی می‌کنند.

عدد: 36

رقم سال‌هایی که از اولین و آخرین بازی آرژانتین و ایران می‌گذرد. در این بازی که با تساوی یک بر یک به پایان رسید و در تاریخ 22 مارس 1977 برگزار شد دو تیم برای شرکت در جشن 75 سالگی باشگاه رئال‌مادرید در این شهر به میدان رفتند. یک سال بعد آلبی‌سلسته نخستین قهرمانی خود را در جام‌جهانی در خانه به دست آورد؛ در حالی که ایران برای اولین بار در این تورنمنت مهم شرکت کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)