پرسپولیس نیوز : لیگ برتر رفته رفته به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود و حتی برخی از تیم‌ها به صورت چراغ خاموش نقل و انتقالات خود را هم برای فصل آینده آغاز کرده‌اند.

 شانزدهمین دوره از رقابت‌های حرفه‌ای لیگ ایران به روزهای پایانی‌اش نزدیک می شود. گرچه هنوز روی کاغذ چیزی قطعی نشده است، اما الان هم می‌توان گفت چهره تیم قهرمان، نمایندگان کشورمان در لیگ فصل آینده آسیا و یک تیم سقوط کننده به دسته اول به طور کامل شناخته شده است. این اتفاقات در حالی روی داده که هنوز ۴ هفته از این مسابقات باقی مانده است. این موارد نشان می‌دهد که فاصله طبقاتی در شانزدهمین دوره لیگ برتر زیاد بوده و تیم ها نتوانستند رقابت تنگاتنگی از ابتدا تا پایان فصل داشته باشند.

* چالش در فوتبال تبریز

از روزی که تعداد تیم‌های تبریزی در لیگ برتر به ۳ تیم افزایش یافت، بسیاری از کارشناسان اذعان داشتند که این ازدیاد تیم‌های تبریزی در لیگ برتر بیشتر از همه به ضرر فوتبال تبریز است چرا که فوتبال تبریز هنوز ظرفیت داشتن سه تیم در لیگ برتر را ندارد. این اظهار نظر ابتدا به زعم خیلی‌ها ناخوشایند آمد اما زمان نشان داد که کارشناسان و خبرگان فوتبال پر بیراه نگفته بودند. چالش ایجاد شده در فوتبال تبریز نشان می‌دهد که مدیریت و امکانات سخت افزاری در فوتبال تبریز به اندازه سه تیم لیگ برتری رشد نکرده است.

ماشین سازی که لیگ را با توپ پر و یک پیروزی جالب خارج از خانه آغاز کرد و در جدول (هنوز شکل نگرفته) هفته نخست بالاتر از همه تیم ها ایستاده بود و صدرنشین بود، مدتهاست که مشتری ته جدول است و تقریبا سقوط و بازگشت زودهنگام این تیم به لیگ یک قطعیت یافته است مگر آنکه اتفاقی در حد معجزه برای این تیم بیفتد.

تراکتورسازی هم که لیگ را با داعیه قهرمانی آغاز کرد، در نیم فصل دوم با بحران های شدید مالی، مدیریتی و البته فنی مواجه شد. چه بسا اگر نتایج خوب این تیم در نیم فصل اول و ضعف سایر رقبا نبود، تیم اول تبریز حالا حتی جایگاه سومی هم در جدول رده بندی نداشت.

شاید کم دغدغه ترین تیم تبریزی گسترش باشد که در حال حاضر در رده نهم قرار گرفته است و فاصله کم امتیازی این تیم با تیم های بالایی اش این احتمال را ایجاد کرده آنها در پایان لیگ شرایط بهتری در جدول داشته باشند.

* اصفهان، کمتر از انتظار

گرچه ذوب آهن و سپاهان رده‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند، اما این لیگ از معدود لیگ‌هایی است که هیچ یک از تیم های اصفهانی رده‌های اول تا سوم را به خود اختصاص نداده‌اند. واقعیت این است که فوتبال اصفهان بسیار کمتر از حد انتظار در لیگ شانزدهم حضور یافت. برای اولین بار در طول تاریخ ایران در یک فصل هر دو تیم نماینده اصفهان مبادرت به عوض کردن مربی کردند و فاصله کم امتیازی این دو تیم در رده های چهارم و پنجم با تیم های پایین دستی خود باعث شده تا آنها هیچ تضیمینی برای ادامه مسیر در این جایگاه ها نداشته باشند.

احتمال این که لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده بعد از سال ها بدون هیچ نماینده‌ای از استان اصفهان برگزار شود بسیار زیاد است. همین نکته نشان از افت فوتبال اصفهان در فصل جاری می‌دهد.

* «زشت و زیبا» در فوتبال مشهد

فوتبال مشهد هرچقدر بابت داشتن استعدادهای ناب شرایط خوبی دارد، تیم های این شهر و این استان به لحاظ مالی و فنی شرایط چندان به سامانی ندارند. سیاه جامگان که در این فصل سیاه روزی را هم تجربه کرد، به شدت با خطر سقوط به لیگ دسته اول مواجه است. اکبر میثاقیان آخرین تلاش‌های خود را برای بقای این تیم در لیگ برتر انجام می‌دهد. اما هیچ ضمانتی برای به سرانجام رسیدن این تلاش‌ها وجود ندارد.

پدیده اما حال و روز بهتری از سیاه جامگان دارد. به خصوص که این تیم در ۵ هفته اخیر بازی‌های خود را با پیروزی سپری کرد و تا رده هفتم جدول هم بالا آمد. اما این تیم هم به لحاظ مدیریتی و مالی روز های خوبی را تجربه نکرد.

* خوزستانی که انگار دیگر خوزستان نیست!

چه کسی است که باور نداشته باشد خوزستان، این سرزمین طلای سیاه، از نظر داشتن استعدادهای فوتبالی هم روی گنج نخوابیده است. این استان با داشتن سه تیم در لیگ برتر بعد از تهران در کنار آذرباییجان شرقی در جایگاه دوم قرار دارد اما انگار این خوزستان دیگر خوزستان سابق نیست.

بالاترین جایگاهی که خوزستانی‌ها در جدول دارند رده دهم است که این جایگاه در اختیار استقلال خوزستانی است که قرار بود از عنوان قهرمانی فصل گذشته‌اش دفاع کند. فولاد هم با همه امکانات و مدیریت مدرنی که دارد جایگاهی بهتر از یازدهمی ندارد و صنعت نفت هم در این فصل بیشتر به فکر بقا در لیگ برتر بود و برای بقا جنگید و حالا در رده دوازدهم جدول قرار گرفته است تا سه تیم خوزستانی همچون قطار سه رده پشت سر هم دهم، یازدهم و دوازدهم را به خود اختصاص داده باشند.

* فوتبال قم در برزخ

قم هم با داشتن صبا در لیگ برتر تک سهمیه لیگ برتری‌اش را حفظ کرد. فوتبال قم هم پتانسیل لازم برای حمایت کردن از تیم لیگ برتری را ندارد و کاملا مشهود است که اگر سایه فوتبال تهران و حضور این تیم در تهران نبود، قطعا خیلی پیش از این سقوط این تیم به لیگ یک قطعی شده بود.

* فوتبال تهران همچنان حرف اول را می زند

تهران با داشتن ۵ تیم پرسپولیس، استقلال، نفت، پیکان و سایپا بیشترین تیم را در لیگ برتر دارد. نگاهی به جایگاه تیم‌های تهرانی در لیگ برتر نشان می‌دهد که چه بخواهیم چه نخواهیم هنوز فوتبال تهران حرف اول را در فوتبال ایران می‌زند.

پرسپولیس و استقلال در رده‌های اول و دوم قرار دارند و پیکان و نفت هم رده‌های ششم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند تا چهار تیم از پنج تیم تهرانی حاضر در لیگ برتر در نیمه بالای جدول قرار داشته باشند و این آمار برای فوتبال تهران فوق العاده است. تنها تیم تهرانی حاضر در نیمه پایین جدول، سایپا است که البته این تیم را هم خطر سقوط به لیگ یک تهدید نمی‌کند تا فوتبال تهران بهترین عملکرد را در لیگ داشته باشد.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)