مدیران باشگاه پرسپولیس :

علی عبده: باشگاه پرسپولیس در دی ماه سال ۱۳۴۲ به دست علی عبده بنا شد و در آن رشته های بولینگ، والیبال، بسکتبال فعال بود.

عبده از آمریکا به ایران آمده بود و در جامعه ورزشی این کشور در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی شده بود. پس از انحلال باشگاه شاهین در سال ۱۳۴۶ بازیکنان این تیم را به پرسپولیس برد و پدر معنوی و اولین مدیر این تیم شد. عبده در سال ۱۳۵۸ به علت ایست قلبی در آمریکا درگذشت.

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ منطقه ای کشور ۵۱-۱۳۵۰

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ اول تخت جمشید ۱۳۵۲

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ سوم تخت جمشید ۱۳۵۴

نایب قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ دوم تحت جمشید ۱۳۵۳

نایب قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ چهارم تخت جمشید ۱۳۵۵

نایب قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ پنجم تخت جمشید ۱۳۵۶

عباس انصاری فرد: اولین مدیر منصوب سازمان تربیت بدنی بعد از انقلاب در پرسپولیس بود. وی از خرداد ۱۳۶۹ به مدت سه سال و تا پایان ۱۳۷۲ مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده داشت.

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال باشگاه های تهران ۱۳۶۹

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام در جام آسیا ۱۳۷۰

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام حذفی کشور ۱۳۷۱

نایب قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال باشگاه های تهران ۱۳۷۰

نایب قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام در جام باشگاه های آسیا ۱۳۷۱

امیر عابدینی: وی از آبان ۱۳۷۲، بعد از واگذاری پرسپولیس به وزارت مهادن و فلزات، مدیر عامل پرسپولیس شد. عابدینی متولد ۱۳۲۷ در تهران است و سابقه بازی در باشگاه پرسپولیس را نیز در کارنامه خود داشته است. وی پیش از مدیرعاملی استاندار لرستان و خراسان بوده است. وی تا زمستان ۱۳۷۹ در پست مدیریت پرسپولیس حضور داشت.

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ پنج آزادگان ۱۳۷۴

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ ششم آزادگان ۱۳۷۶

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ هشتم آزادگان ۷۸-۱۳۷۷

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ نهم آزادگان ۷۹-۱۳۷۸

قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام حذفی ۱۳۷۸

نایب قهرمانی پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ دهم ازادگان ۸۰-۱۳۷۹

شرکت پرسپولیس در ۴ دوره جام باشگاه های آسیا و کسب ۲ عنوان سومی این رقابت ها ۱۳۷۵ و ۱۳۷۸

اکبر غمخوار:او در خرداد ۱۳۸۱ مدیرعامل پرسپولیس شد. وی از فرماندهان سپاه در دوران جنگ بود که مسئولیت باشگاه فتح را نیز بر عهده داشت. دوران مدیرات او تا تابستان ۱۳۸۳ ادامه داشت.

کسب عنوان پنجم در لیگ سوم حرفه ای

مرحوم حجت الله خطیب: بعد از اکبر غمخوار به مدیرعاملی پرسپولیس منصوب شد و همزمان مدیرت اداره کل تربیت استان تهران را نیز بر عهده داشت.

کسب عنوان چهارم پرسپولیس در لیگ چهارم حرفه ای ۸۳-۸۴

محمد حسن انصاری فرد: اولین بازیکن فوتبال تاریخ باشگاه پرسپولیس بود که فرصت مدیرت این باشگاه را از پاییز ۱۳۸۴ پیدا کرد. انصاری فرد، متولد ۱۳۴۰ و از سال ۱۳۶۴ در پرسپولیس بازی کرده است. وی فعالیت ساخت ورزشگاه و واگذاری سهام را با درخواست سازمان تربیت بدنی متوقف کرد و تلاش خود را روی کسب عناوین تیم پرسپولیس معطوف کرد.

صعود پرسپولیس به فینال مسابقات جام حذفی ۱۳۸۵

کسب عنوان سوم مسابقات لیگ ششم حرفه ای

حبیب کاشانی: وی در سال ۱۳۸۶ مدیر عامل باشگاه پرسپولیس شد و پیش از آن نیز عضو هیئت مدیره این تیم بود. مدیریت او در این دوره یکسال بیشتر دوام نیاورد و پس از قهرمان شدن پرسپولیس در لیگ هفتم حرفه­ای از سمت خود استعفا داد. کاشانی در مهر ۱۳۸۸ نیز به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس منصوب شد.

قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفتم حرفه ای فصل ۱۳۸۶-۸۷

قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی ۱۳۸۹

عباس انصاری فرد: دوره دوم

داریوش مصطفوی: متولد ۱۳۲۲ در زمان تصدی مدیرت پرسپولیس ۶۵ ساله بود، مصطفوی سابقه بازی در باشگاه پرپولیس و تیم فوتبال را نیز دارد. وی در سال ۱۳۷۳ رئیس فدراسیون فوتبال شد و در تیر ماه ۱۳۸۷ به سمت مدیرعاملی پرسپولیس منصوب شد.

حبیب کاشانی : دوره دوم

محمد رویانیان:سردار محمد رویانیان نخستین مدیرعامل باشگاه پس از تاسیس وزارت ورزش و جوانان است که از نیمه دوم سال ۱۳۹۰ و در پی استعفای سرپرست (حبیب کاشانی) و تغییر هیات مدیره به مدیرعاملی باشگاه منصوب شد. سردار رویانیان از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی است که پس از جنگ در سمتهای مختلفی خدمت کرده است. از جمله ضمن تاسیس پلیس ۱۱۰ نخستین فرمانده مرکز فوریتهای پلیسی کشور (تا سال ۱۳۸۰) بود و پس از آن در سمتهایی نظیر فرماندهی پلیس راه کشور (تا سال ۱۳۸۴) ، فرماندهی راهنمایی و رانندگی کشور (تا سال ۱۳۸۶) و ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی، منشا تحول در خدمت رسانی به جامعه در این نهادها بود و با هدف تحول در باشگاه پرسپولیس و تبدیل آن به یک باشگاه حرفه ای مدیرعاملی باشگاه را پذیرفته است.

علی پروین(سرپرست موقت): پس از روی کار آمدن دولت جدید و با شعار واگذاری باشگاه ها وزارت ورزش و جوانان تصمیم به تغییرات در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گرفت. به این منظور ابتدا تصمیم به تغییر محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گرفت. به این ترتیب محمد رویانیان در روز دوم بهمن ماه ۹۲  از مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس برای چهارمین بار استعفا کرد و این‌بار با استعفای رویانیان موافقت شد. با تصمیم اعضای هیأت مدیره علی پروین به عنوان سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس انتخاب شد.

علیرضا رحیمی: پروین که با سودای مالکیت پرسپولیس پس از واگذاری مدیریت پرسپولیس را قبول کرده بود پس از آن که متوجه شد وزارت ورزش پرسپولیس را به وی و شرکت حامی اش یعنی بانک قرض الحسنه رسالت واگذار نخواهد کرد از این سمت کناره گیری کرد. به این ترتیب در تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۲ وزارت ورزش ترکیب جدید هیئت مدیره پرسپولیس را اعلام کرد و در نشست صبح هشتم اردیبهشت در وزارت ورزش و جوانان، علیرضا رحیمی به عنوان مدیرعامل جدید پرسپولیس انتخاب شد. در  جلسه هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس که در محل وزارتخانه و با حضور امیر رضا خادم برگزار شد،  حمیدرضا سیاسی به عنوان رییس هیأت مدیره، محمدابراهیم کاظم پور به عنوان نایب رییس، حمید استیلی به عنوان سخنگو و مهدی خواجه وند به عنوان دبیر هیأت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس انتخاب شدند.

بهروز منتقمی: پس از شکست پرسپولیس در هفته ششم لیگ برتر چهاردهم در تاریخ ۱۹ شهریور ۹۳ حمیدرضا سیاسی علی دایی را با تصمیم شخصی خود از سرمربی گری پرسپولیس کنار گذاشت و حمید درخشان را به جای منصوب کرد. علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه با این تصمیم مخالف بود و به همین دلیل هیئت مدیره رای به کنار گذاشتن او هم داد و از این روز بهروز منتقی قائم مقام پیشین باشگاه با عنوان سرپرست اداره امور باشگاه را به دست گرفت.

حمیدرضا سیاسی:  سیاسی به ریاست هیئت مدیره کفایت نکرد و با تصمیم اعضای هیئت مدیره مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم شد. وی تا ۱۵ آبان مدیرعامل پرسپولیس بود که از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و سپس بازداشت شد . گفته می شود اتهامات او دیدار با یک فرد ضدانقلاب در اسپانیا و همچنین شکایت اسپانسر پیشین باشگاه از او بوده که قراردادش توسط سیاسی یک طرفه فسخ شد.

علی اکبر طاهری: بعد از بازداشت سیاسی تا ۲۶ بهمن ۹۳ سرپرست باشگاه پرسپولیس بود که در این دوره یک نقل و انتقالات نیم فصل را پشت سر گذاشت و خریدهای عجیب او با نظر حمید درخشان و اضافه شدن بازیکنان بی کیفیتی مثل جعفرپور، میردورقی و تادئوی برزیلی در این دوره اتفاق افتاد.

محمدحسین نژادفلاح: با نارضایتی فزاینده هواداران و نتایج ضعیف این تیم با طاهری و درخشان وزارت ورزش وی را به عنوان قائم مقام باشگاه پرسپولیس با اختیار تام مدیرعاملی منصوب کرد. وی در این دوره با استخدام برانکو ایوانکوویچ و کمک گرفتن از حسین هدایتی برای مخارج باشگاه نتایج تیم را بهبود بخشید و موفق به صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان و بردن دربی برابر استقلال در هفته پایانی لیگ شد. از روز ۲۶ بهمن ۹۳ تا ۲۷ خرداد ۹۴ مدیریت او طول کشید.

علی اکبر طاهری(دوره دوم): با شروع لیگ پانزدهم علی اکبر طاهری بار دیگر جای نژادفلاح را گرفت و با حفظ برانکو که قرارداد یک و نیم ساله داشت وارد نقل و انتقالات لیگ پانزدهم شد و در پایان فصل به مقام نایب قهرمانی لیگ برتر رسید اما در پایان فصل بعد مقام قهرمانی لیگ برتر شانزدهم را کسب کرد. با این حال طاهری در اواسط لیگ هفدهم و در آبان ماه ۹۶ به دلیل ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سوی سازمان بازرسی کل کشور از سمت خود استعفا داد و جای خود را به حمیدرضا گرشاسبی عضو هیئت مدیره باشگاه به عنوان سرپرست جدید باشگاه داد.

حمیدرضا گرشاسبی: گرشاسبی در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۷، جایگزین علی‌اکبر طاهری در سمت مدیرعاملی پرسپولیس شد. در پی محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالاتی و حواشی و جرائم مربوط به قرارداد مهدی طارمی با پرسپولیس و شکایت باشگاه ریزه اسپور از پرسپولیس گرشاسبی برای سامان دادن به وضعیت پرسپولیس به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب شد. حل و فصل شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه و بخشش غرامت مالی این شکایت، قهرمانی در لیگ برتر هجدهم، پیروزی در پرونده جنجالی سوپرجام فوتبال ایران در دادگاه حکمیت ورزش که منجر به قهرمانی پرسپولیس در سوپر جام فوتبال ایران در برابر استقلال شد، رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا برای نخستین بار در تاریخ باشگاه و جذب بازیکنان در زمان بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی برای نیم فصل بعدی، از جمله دستاوردهای مدیریت گرشاسبی در پرسپولیس بود. گرشاسبی در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۸، به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، از مدیرعاملی پرسپولیس کنار رفت و جای خود را به ایرج عرب داد.

ایرج عرب: در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ طی حکمی از سوی مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش؛ ایرج عرب به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس منصوب شد. عرب تا قبل از این انتصاب به عنوان معاون مالی اداری در باشگاه پرسپولیس مشغول به فعالیت بود. تا اینکه در روز ۱ اسفند ۱۳۹۷ با اعلام رسمی مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و رئیس مجمع باشگاه پرسپولیس در حاشیه جلسه هیئت دولت سمت او از سرپرست به مدیر عامل تغییر کرد. عرب هم مانند دو مدیر قبلی با برانکو به مقام قهرمانی لیگ رسید و همزمان قهرمان جام حذفی و سوپرجام هم شد اما حواشی شدید عدم پرداخت دستمزد برانکو که منجر به فسخ یک طرفه قرارداد و جدایی این مربی تاریخ ساز باعث اعتراضات بسیاری به مدیریت او و برگزاری تجمعات اعتراضی هواداران مقابل باشگاه شد. عرب با انتخاب کالدرون به عنوان سرمربی و بستن تیم در نقل و انتقالات آخرین فعالیت های خود را انجام داد و در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۹۸، از مدیرعاملی پرسپولیس استعفا و جای خود را به محمدحسن انصاری‌فرد داد اما همچنان عضو هیئت مدیره پرسپولیس باقی ماند. او در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۸ از عضویت در هیئت مدیره پرسپولیس استعفا داد.

محمدحسن انصاری‌فرد: انصاری فرد به گفته خودش پس از برکناری از سوی وزارت ورزش انتخاب شد تا اعتراضات هواداران به وزارت ورزش به دلیل جدایی برانکو فروکش کند. جدایی گابریل کالدرون و انتقال یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس، در این دوره اتفاق افتاد. کالدرون به دلیل پرداخت نشدن قسط دوم و سوم قراردادش در نیم فصل قراردادش را فسخ و از پرسپولیس جدا شد. انصاری فرد در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ و به دلیل اختلاف شدید با وزارت ورزش و اعضای هیئت مدیره، از مدیرعاملی پرسپولیس استعفا داد و جای خود را به مهدی رسول پناه داد.

مهدی رسول پناه: یکی از عجیب ترین و پرحاشیه ترین دوران مدیریت باشگاه پرسپولیس با انتخاب رسول پناه به عنوان سرپرست و در ادامه مدیرعاملی پرسپولیس اتفاق افتاد. رسول پناه که در زندگی شخصی خود دندان پزشکی خوانده و از هم حزبی های وزیر ورزش و جوانان سلطانی فر بود با مدیریت خود در پرسپولیس به شهرت عجیبی دست پیدا کرد. از دست دادن بازیکنان بسیاری در نقل و انتقالات، قرار دادن سقف قرارداد برای بازیکنان، اختلاف با یحیی گل محمدی سرمربی تیم، بیرون آمدن چندین فایل صوتی و تصویری عجیب از صحبت های غیرقابل باور و توهین آمیز او به مربیان، بازیکنان و اعضای تیم پرسپولیس و حتی استقلال و چندین بار تجمعات اعتراضی هواداران پرسپولیس در نهایت باعث جدایی او از باشگاه شد.

جعفر سمیعی زفرقندی: بعد از استعفای مهدی رسول پناه در تاریخ ۸ آبان ۹۹ جعفر سمیعی که پیش از این مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان بود به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس انتخاب شد. وی پس از مدیرعاملی، ابراهیم شکوری را به عنوان معاون اجرایی باشگاه پرسپولیس منصوب کرد. با انجام یک دوره نقل و انتقالات نیم فصل و پایان لیگ بیستم با قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر کار سمیعی در پرسپولیس به پایان رسید. با روی کار آمدن دولت جدید سمیعی پس از انجام نقل و انتقالات پیش از لیگ بیست و یکم، اسعفای خود را تقدیم سجادی وزیر جدید ورزش کرد و از پرسپولیس جدا شد.

سید مجید صدری: با قبول استعفای سمیعی در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ سیدمجید صدری رئیس هیئت مدیره پرسپولیس و عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران از سوی هیئت مدیره به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس انتخاب شد و حکم سرپرستی سه ماهه او از سوی وزیر ورزش امضا شد. صدری در این مدت کارگزار جدید پرسپولیس را انتخاب کرد اما پس از سه ماه سجادی با تمدید مهلت سرپرستی صدری موافقت نکرد. هیئت مدیره صدری را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند اما سجادی حکم مدیرعاملی صدری را امضا نکرد و یک ماه بعد از پایان دوره سرپرستی صدری در تاریخ ۲۲ دی با معرفی اعضای جدید هیئت مدیره رضا درویش را به عنوان مدیرعامل پرسپولیس انتخاب کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)