دوشنبه 21 بهمن (13:04)

مرجع خبری پرسپولیس : رئیس کمیته فنی باشگاه پرسپولیس گفت : تغییر سرمربی یک ریسک است که می تواند سرانجام مثبت یا منفی داشته باشد.

فريدون معيني پيرامون شرايط فعلي تيم فوتبال پرسپوليس و تغييراتي كه در كادر فني اين تيم صورت گرفته، اظهار كرد: معتقدم شرايط و مشكلات فعلي تيم فوتبال پرسپوليس فقط بحث فني نيست و نمي‌توان به طور قطع انتظار داشت كه با تغيير سرمربي تيم، نتايج به سود آنها خواهد بود.
وي افزود: تنها بخشي از مشكلات موجود به وضعيت مربيگري تيم‌ برمي‌گردد و بخش مهم ديگر به خود مجموعه باشگاه مربوط مي‌شود؛ فكر مي‌كنم بحراني كه اكنون پرسپوليس را فرا گرفته در نتيجه مجموعه عوامل متعددي است كه مهمترين آنها مصدوميت شديد چندين بازيكن كليدي تيم بود.
وي گفت: پرسپوليس ليگ امسال را خوب شروع كرد و بازي‌هاي قابل قبولي را هم برابر حريفاني چون سايپا، پاس و… به نمايش گذاشت اما آسيب‌ديدگي شديد ميثاق معمارزاده و پس از آن مهدي واعظي و البته مصدوميت خليلي و بادامكي، لطمه جدي به روند اين تيم زد؛ البته ممكن است عده‌اي بگويند ساير بازيكنان سالم پرسپوليس هم نفرات برجسته فوتبال ايران هستند، اما بايد بدانيم كه هميشه حضور مجموعه‌اي از بازيكنان برجسته عامل موفقيت تيم نيست؛ براي مثال آ.ث ميلان زماني بهترين بازيكنان را
جمع كرد اما در رقابت‌هاي همان سال يكي از كانديداي سقوط به دسته پايين‌تر بود.

معيني ادامه داد: پرسپوليس اكنون خوب بازي نمي‌كند و معتقدم هنوز به مهارت‌هاي تيم لازم دست پيدا نكرده است. اين مهارت‌ها در برخي مواقع به سرعت براي يك تيم حاصل مي‌شود و زماني هم دير بدست آمده يا در نهايت دستخوش ناملايمات و شرايط موجود تيمي شده كه اصلا حاصل نمي‌شود.
اين كارشناس فوتبال افزود: دورانديشي و پيش‌بيني واقعيات يكي از اصول اصلي مديريت در باشگاه‌ها و تيم‌هاي مختلف است؛ بالاخره ممكن است بازيكنان هميشه سالم نباشند و بايد پيش از هر حادثه شرايطي را پيش‌بيني كرد يا اينكه برنامه‌هايي براي مديريت در مقاطع بحراني و حساس در دست داشت.
وي با بيان اينكه تغيير سرمربي پرسپوليس در مقطع كنوني، يك ريسك بزرك است، گفت: معمولا انتظار مي‌رود با انجام چنين تغييراتي به تيم شوك وارد شود اما بايد پذيرفت كه سرانجام قطعي اين تغييرات مشخص نيست؛ اكنون مي‌بينيم تيم برق با تعويض سرمربي خود همچنان شكست مي‌خورد اما در مقابل سايپا با مايلي‌كهن موفق شده است.
معيني گفت: از بين رفتن مشكلات و قرار گرفتن در يك سير صعودي نياز به عميق‌تر فكر كردن، با برنامه بودن، دورانديشي و در نظر گرفتن واقعيات است كه مي‌طلبد در باشگاه بزرگي چون پرسپوليس لحاظ شود وگرنه نبايد انتظار كسب موفقيتي بزرگ داشت. تغيير مربي شايد خوب باشد اما همه كار نيست و بايد مسايل مهمتر ديگري چون نيروي انساني، حل مشكلات مالي، هماهنگي بين‌ بخش‌هاي مختلف، انجام وظيفه هر فرد در جايگاه خودش را هم در نظر داشت و اينكه با جديت روند جاري را كنترل و نظارت كرد. مشكلات در هر مجموعه‌اي بايد در مسير و با كمترين اتلاف وقت حل شود وگرنه بدون شك ما شاهد عميق‌تر شدن آنها خواهيم بود.
وي افزود: براي مثال تيم بزرگي چون منچستر يونايتد اگر يك بازي را در ليگ برتر با شكست مواجه شود، در كمترين زمان علت و مشكلات عامل اين شكست را شناسايي و رفع مي‌كند؛ آنها پيش از شروع مسابقات شرايط مختلف را پيش‌بيني مي‌كنند و الفباي مديريت بحران را به خوبي مي‌دانند اما متاسفانه در باشگاه‌هاي ورزشي ما ديده مي‌شود كه اكثر به دنبال وصله زدن هستيم و كار را با واقع‌بيني و برنامه‌ريزي به صورت بنيادين پي‌گيري نمي‌كنيم. فكر مي‌كنم در تيمي مثل پرسپوليس اگر شرايط را در زمان‌هاي لازم كنترل مي‌كرديم، چه بسا پيرواني مي‌توانست با اين تيم نتيجه بگيرد اما ما حالت‌هاي بحراني را به سرعت و در زمان خود كنترل و دفع نكرديم.
معيني همچنين با بيان اينكه هنوز فرهنگ مشاوره در كشور ما جايي ندارد، گفت: متاسفانه بحث مشاوره خصوصا در بخش ورزش حضوري كم‌رنگ يا بي‌رنگ دارد؛ شنيدم كه قرار است “توميسلاو ايويچ” براي دادن مشاوره‌هاي فني به مربيان پرسپوليس عازم اين تيم است؛ اين تصميم بسيار خوبي بود اما به واقعيت تبديل نشد. واقعيت اين است كه هنوز فرهنگ مشاوره در بخش ورزش و فوتبال ما جاي خود را پيدا نكرده است؛ براي مثال “الكس فرگوسن” كه مربي بسيار بزرگ و شناخته‌ شده‌اي در سطح فوتبال جهان است، جداي از دستياراني كه در تيم منچستر دارد، از چهار مشاوره حرفه‌اي هم براي تمامي مسابقات و برنامه‌هاي تيمش كمك مي‌گيرد. اين اصلا عيبي ندارد كه ما از ديگران مشاوره و كمك بگيريم و سرانجام تصميم نهايي با خودمان باشد.
وي افزود: در حال حاضر هم اين رويه به طور طبيعي در باشگاه پرسپوليس هم وجود دارد و به اندازه كافي نسبت به بحث مشاوره توجه نمي‌شود. بنده رييس كميته فني باشگاه هستم و تنها در مواقعي كه نظري از من خواسته شد، آن را بيان كردم. شكل كار ما به گونه‌اي است كه هر زمان احساس نياز شده و درخواستي باشد، صحبت‌ها و نظرات مختلف مطرح مي‌شود.
رييس كميته فني پرسپوليس با رد هرگونه دخالتي در تصميمات فني اين باشگاه، در اين‌باره گفت: بنده هيچ‌ وقت در تصميم‌گيري‌هاي فني پرسپوليس دخالتي نداشتم چرا كه اصلا كميته فني به خودي خود نمي‌تواند ايجاد تصميم كند؛ بايد مسوولان از ما بخواهند تا مسايل و صحبت‌هايي مطرح شود. كميته كمك مي‌كند تا راه هموار موفقيت تيم هموار شود اما معتقدم در جايگاه تعريف شده واقعي‌اش در فوتبال روز دنيا به آن شكل لازم فعال نيست.
معيني پيرامون حضور “وينگادا” در تيم پرسپوليس نيز اظهار كرد: شناخت زيادي از اين مربي ندارم اما در همين حد هم فكر مي‌كنم يك مربي باتجربه است كه مي‌تواند از اين نظر كمك خوبي براي پرسپوليس باشد؛ در مجموع همان‌ طور كه گفتم تاثيرات مربي بخشي از برطرف كردن موانع و تقويت تيم است و بخش اصلي ديگر به شرايط داخل مجموعه برمي‌گردد.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)