پرسپولیس نیوز: سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت: با پیگیری‌های وزارت ورزش و جوانان و همکاری بانک مرکزی رفع مشکل تهیه ارز باشگاه‌ها در حال انجام است. باشگاه پرسپولیس همچنین در نظر دارد با پرداخت معوقات خارجی و داخلی خود، بدهی‌ها را تا پایان تابستان به صفر برساند.

حمیدرضا گرشاسبی به مسائل گوناگون اشاره کرد و از برنامه‌ها برای آینده باشگاه سخن گفت که می‌تواند پرسپولیس را وارد دوران جدیدی کند. دورانی که در آن هر روز و هر شب با بحث درباره بدهی‌ها، احکام بین‌المللی، تهدید کسر امتیاز و مشکلات برای کسب مجوز حرفه‌ای‌سازی و مواردی از این دست، سپری نشود.

با این گفتگو همراه باشید.

آقای گرشاسبی، در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌ها، رفع نیاز ارزی باشگاه است، به ویژه که طبق اعلام‌های رسمی، با کمبود ارز در کشور هم روبرو نیستیم؟

خوشبختانه این مشکل با ورود وزارت ورزش و جوانان، پیگیری‌های خوبی که از سوی وزیر محترم و معاونان ایشان صورت گرفت و همکاری بانک مرکزی در حال مرتفع شدن است تا نیاز ارزی کلیه باشگاه‌ها تامین شود. به هر حال مراودات بین‌المللی در هر عرصه‌ای درگیر موضوع ارز است. عدم رفع این مشکل، وجهه کشور را خدشه‌دار می‌کند. در حال حاضر صحبت‌های مطرح شده، بسیار نویدبخش است. از سوی دیگر همه می‌دانیم ورزش تاثیر رسانه‌ای و اجتماعی گسترده‌ای دارد و این مساله از نظر روانی روی سایر مراودات بین‌المللی، مثل گردشگری یا فعالیت شرکت‌های بین‌المللی تاثیر مثبت می‌گذارد.

پس با این اوصاف، نگرانی‌ها در این حوزه مرتفع شده است؟

بله. مسائل در حال انجام است و در حال حاضر نگرانی ما مرتفع شده است.

باشگاه در این مدت چه کرد؟

به هر حال نمی‌شود دست روی دست بگذاریم. ما به عنوان امانتدار باید جلوی به وجود آمدن مشکلات غیر قابل جبران را می‌گرفتیم. در چنین مواقعی باید مشکلات را مدیریت کنیم. بالاخره گاهی مساله محدودیت زمانی را باید در نظر گرفت. به هر ترتیب سعی کردیم تا مساله خطرناکی برای باشگاه و تیم حادث نشود و الان خوشحال هستیم که در ادامه می‌توانیم ارز مورد نیاز را برای رفع نیازهای ضروری دریافت کنیم.

از دیگر مسائل مهم و سرنوشت‌ساز در باشگاه پرسپولیس، مقوله بدهی‌ها است که همواره آبستن حوادث و مشکلات حقوقی برای باشگاه از کسر امتیاز تا سایر موارد است. با توجه به دستورالعمل کنفدراسیون، برنامه‌ریزی برای تسویه این بدهی‌ها چگونه است؟

بخش عمده‌ای از بدهی‌های باشگاه پرداخت شده است و روند باشگاه با وجود تمام مشکلات مثبت بود. البته با بسیاری هم سازش کردیم و بودند افرادی که قسمتی یا بخش عمده‌ای از طلب خود را در این سازش‌ها و مذاکرات به پرسپولیس بخشیده‌اند.

ما در حال حاضر منتظر تزریق منابع مالی هستیم تا نسبت به تسویه موارد بعدی اقدام کنیم.

می‌توانید رقم باقی مانده بدهی را اعلام کنید؟

ما حدود ۴۰ میلیارد بدهی و معوقات داشتیم که الان به نزدیک ۸ میلیارد تومان رسیده است.

یعنی در نظر دارید تا قبل از پایان تابستان این رقم را به صفر برسانید؟

برنامه‌ریزی باشگاه برای این منظور است تا در فهرست کنفدراسییون فوتبال آسیا و مراجع بین‌المللی چون فیفا وC.A.S بدهی‌های باشگاه صفر شود.

با خونسردی در این باره صحبت می‌کنید در حالی که این یک اتفاق خارق‌العاده برای پرسپولیس فوتبال خواهد بود.

امیدواریم با تحقق پیش‌بینی‌ها و درآمدها، این مهم برای اولین بار در تاریخ باشگاه محقق شود و پرسپولیس به نقطه صفر مالی برسد. از آن زمان تازه این باشگاه می‌تواند برای آینده خودش برنامه‌ریزی کند.

باشگاه باید در همین مقطع زمانی، هزینه‌های جاری خود و پرداخت به تیم را هم داشته باشد، منابع اعتباری بالایی را نیاز خواهید داشت؟

بخشی از این منابع مربوط به درآمدهای ما از شرکت در مسابقات مانند تبلیغات محیطی است که در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دارد. بخش دیگری را از اسپانسر تامین می‌کنیم. ما با قانون ممنوعیت کمک دولت روبرو هستیم چون باشگاه حرفه‌ای به حساب می‌آییم. به این ترتیب باید با مساعدت و همکاری فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و حامی مالی خودمان بر این مشکلات غلبه کنیم.

تکلیف بدهی مالیاتی که بخش اعظم بدهی‌ها را شامل می‌شود چه خواهد شد؟ صرفا معلق شده است یا اینکه به صورت قطعی حل خواهد شد؟

باشگاه پرسپولیس که هیچگاه چنان درآمدهایی نداشته است. بدهی مالیاتی با تدبیر و دستور وزیر امور اقتصاد و دارایی و پیگیری‌های وزیر ورزش و جوانان معلق شده است تا مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. پرونده در حال بررسی و حسابرسی است. امیدواریم با توجه به اینکه در تمام این سال‌ها هزینه‌ها از درآمد بیشتر بوده است این مساله حل و فصل شود.

یکی از مسائل مورد بحث در روزهای گذشته، این بود که از قول شما آوردند، حضور بازیکنانی که قرار است به پرسپولیس بیایند برابر پرسپولیس اخلاقی نیست. آیا این موضوع را به این شکل مطرح کرده بودید یا منظور دیگری در میان بود؟

فکر می‌کنم توضیحی که خواهم داد، همه چیز را روشن کند. این بازیکنان در حال حاضر نسبت به قراردادی که با باشگاه‌ها و تیم‌های خودشان دارند، متعهد هستند. این تعهد هم اخلاقی و هم حرفه‌ای است. پرسپولیس هم بازیکنانی می‌خواهد که به چنین تعهدهایی پایبند باشند. صحبتی که من با این بازیکنان داشتم، چیز دیگری بود. نظر شخصی من هم بود و لزوما موضع باشگاه نبود. هیچ اجباری هم برای آنها نگذاشتیم. صرفا یک توصیه و پیشنهاد با توجه به تجربه‌های موجود بود. به آنها گفتم اگر توانستید و باشگاه‌هایشان موافق بودند، برای عدم حضور در این بازی توافق کنند. دلیلش هم حاشیه‌هایی است که به هر حال در کنار فوتبال وجود دارد و با توجه به بزرگی پرسپولیس، مورد حساسیت قرار می‌گیرد. صحبت ما این بود که این بازیکنان به هر حال موظف هستند بهترین کیفیت و عملکرد خودشان را نشان بدهند. طبعا بازیکنان خوبی هستند و ممکن است این مساله حساسیتی را نسبت به آنها نزد هواداران و حتی رسانه‌ها پس از بازی با پرسپولیس ایجاد کند.

از سوی دیگر ممکن است روزی که برابر پرسپولیس قرار می‌گیرند، مثل هر بازیکنی که روز بد دارند یا روزشان نیست یا به خاطر حوادث و اتفاقاتی که در هر بازی فوتبال امکان وقوع دارد با حاشیه یا بدبینی روبرو شوند و در رسانه‌ها یا تیم‌های خودشان دچار مشکل شوند. تمام بحث ما این بود که خودشان آسیب نبینند. همانطور که گفتم اجبار، شرط، فشار، یا حتی انتظاری هم در کار نبود.

شما قبل و بعد از بازی اول با آقای برانکو صحبت داشتید. الان پس از اولین مسابقه احساس شما نسبت به سرنوشت تیم تا پایان نیم فصل چیست؟

واقعیت این است که ما نسبت به ابتدای فصل قبل، ۵۰ درصد از بازیکنان اصلی خودمان را در اختیار نداریم. صادق محرمی، وحید امیری، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و حتی مهدی طارمی را نداریم. سنگینی محرومیت از نقل و انتقالات هم که بر گرده باشگاه و تیم بوده است. ما فصل را اینگونه آغاز کردیم. خوشبختانه تیم دوره آماده‌سازی خودش را طبق برنامه و به خوبی پشت سر گذاشته است. برنامه‌های آقای برانکو مو به مو عملیاتی شد. ما هم توانستیم به استثنای وحید امیری، خواسته‌های آقای برانکو را تامین کنیم و در جذب بازیکن جدید هم در دو مورد اقدام بیشتر از خواست ایشان داشتیم و منتظر هستیم تا در نیم فصل دوم به تیم اضافه شوند.

با تمام این اوصاف نگفتید پس از اولین بازی، چه احساسی به سرنوشت تیم در نیم فصل اول دارید؟

بچه‌ها و کادر فنی کار خیلی سختی دارند ولی ما در باشگاه، اعضای تیم و هواداران فقط برای قهرمانی می‌جنگیم. با بال‌های بسته پرواز می‌کنیم و تا نیم فصل خودمان را حفظ می‌کنیم. من بعد از اولین بازی احساس قوی‌تری نسبت به همه این موارد داشتم.

قرار بود جام قهرمانی سوپر جام در بازی با فولاد خوزستان به پرسپولیس تحویل داده شود. آیا با فدراسیون صحبتی داشته‌اید که این پرونده زودتر بسته شود، با توجه به اینکه همه جزئیات آن معلوم است؟

یکسری مراحل قانونی دارد که در حال طی شدن است. فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ برتر و کمیته انضباطی این بازی را سه بر صفر اعلام کرده‌اند. ما منتظر رأی کمیته استیناف هستیم و امیدواریم هر چه سریعتر این رأی اعلام شود.

امروز خبرهای خوبی دریافت کردیم. مطلب دیگری است که بخواهید مطرح کنید؟

از هواداران می‌خواهیم مثل همیشه و حتی بیشتر از همیشه مراقب تیم باشند و از آن حمایت کنند. با توجه به شرایطی که گفتم. فشار زیادی روی این بچه‌ها وجود دارد. البته باشگاه هم فشار و دشواری‌های زیادی را تحمل می‌کند. ما با وجود همه مشکلات شرایط را طوری مدیریت کرده‌ایم که دو قهرمانی پیاپی را داشته باشیم و در اکثر شاخص‌ها برترین باشیم. قطعا یکی از شاخصه‌های برتر ما هم، هواداران هستند. از آنها می‌خواهیم کمک و حمایت کنند تا در اخلاق هم جزو برترین‌ها باشیم. بسیار اهمیت دارد که از بازیکنان در شرایط سخت و در نتایج مختلف حمایت کنند و انگیزه و انرژی و اعتماد آنها را در بالاترین سطح نگه دارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)