مرجع خبری پرسپولیس : اجی، مجی، لاترجی را بگو ؛ قهرمانی!

وجود افردی خرافه‌گرا و خرافاتی در فوتبال ایران در چند سال اخیر و توجه ویژه برخی مطبوعات زرد باعث شد یک دغدغه

 بزرگ برای فوتبال ایران به نام جادوگر به وجود آید، مقوله ای که اگر مدیران فرهنگی فوتبال ایران فکری برای درمان آن نکنند بدون شک در ماه ها و سال‌های آینده می‌تواند به مشکلی بزرگ و سخت تبدیل شود که گریبان فوتبال ایران را بگیرد. امروز هر کسی می تواند با ادعای این که قادر به انجام حرکات خارق‌العاده است می تواند از هر کسی که دلش می خواهد اخاذی کند. اگر به نکات زیر به طور ویژه توجه کنید در می‌یابید ورود این عنصر در فوتبال ما و پیدایش چنین نظریه‌ای چه تبعاتی تلخی در پی خواهد داشت.

 

برای نخستین بار موضوع استفاده از توانایی‌های فردی به عنوان جادوگر برای تیم فوتبال سایپا مطرح‌شد که در آن مقطع یکی از خبرگزاری‌های ورزشی کشور که در کورس قهرمانی قرار داشت با درج این گزارش مدعی شد یکی از رقبای سرسختش توسط ارتباطات خاص سرمربی خود فردی را به عنوان جادوگر استخدام کرده تا به واسطه توانایی او بتوانند حریفان خود را از صحنه رقابت بیرون کند تا بتوانند در پایان فصل با آرامش و راحتی بر سکوی قهرمانی تکیه زند.

آن روزها که هیچ کسی به دنبال چنین حواشی جان‌فرسایی نبود خبرگزاری‌ایپنا که زیر نظر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پاس تهران فعالیت داشت با انتشار گزارشی مدعی شد که مجتبی تقوی در تیم سایپا تنها به واسطه حضور جادوگر توانسته به موفقیت دست پیدا کند. آنها با بیان مطلالبی عجیب مدعی شدند مدیران وقت باشگاه سایپا با استخدام فردی به عنوان جادوگر زمینه موفقیت خود را فراهم آوردند.

در این گزارش اعلام شد این فرد که ( الف – الف) نام دارد

 قبل از هر بازی با دادن وردهای مختلف‌ و پاشیدن مایعات خاص در درون دروازه سایپا و ریختن مایعاتی نامشخص در دروازه تیم مقابل به بازیکنان تاکید می‌کرد شما برنده این بازی هستید که در نهایت حرف به به واقعیت تبدیل شد.

انتشار این گزارش برای اولین بار فضایی رسانه‌ای ایران سر و صدایی عجیب به راه انداخت و به گونه‌ای که برخی از اهالی رسانه‌مدعی شدند چنین موضوعی تنها برای پیروزی در فضایی روانی است یعنی این که مدیران خبرگزاری مربوطه برای غلیبه بر اعصاب و روان بازیکنان و مدیران باشگاه رقیب چنین بحثی را به راه انداختند تا بتوانند به سرانجام مدنظر خود دست یابند اما تداوم این موضوع در سالهای بعد چنین فرضیه‌ای را به وجود آورد که گویا به راستی فعالیت فرد یا افرادی به عنوان جادوگر در فوتبال ایران زیاد دور از واقعیت نیست و برخی مدیران و سرمربیان خرافه‌گرا با استخدام فردی به عنوان جادوگر به دنبال موفقیت از این روش در فوتبال ایران هستند.

دومین مرتبه ای که بحث حضور جادوگر در فوتبال ایران به شکل رسانه ای مطرح گردید موضوع همکاری اکبر میثاقیان با یکی از اقوام بازیکنان خود به عنوان انرژی درمان بود، وی که در آن مقطع در باشگاه ابومسلم فعالیت می کرد به دفعات از پسر عموی یک از بازیکنان خود کمک می‌گرفت تا توسط توانایی وی بازیکنان خود را برای پیروزی در مسابقات لیگ برتر و جام‌حذفی آماده کند. این مساله که فردی به عنوان یک فرد نزدیک به سرمربی با بازیکنان تیم ارتباط داشته باشد مساله غیر قابل قبولی نبود اما وقتی ماجرا تبدیل به یک حاشیه بزرگ شد که یکی از روزنامه های ورزشی کشور مدعسی شد فرد مدنظر برخی اوقات بازیکنان را واردار می کند تا روی تخت خواب بخوابند و به توصیه‌های وی برای تکرار وردهای ختلف گوش کنند.

در این گزارش جنجالی ذکر شده بود که فرد نزدیک به سرمربی وقت ابومسلم با حضور در جایگاه ویژه‌استادیوم محل بازی ابومسلم از ابتدای بازی تا انتهای بازی به بازیکنانی که شب قبل به آنها توصیه کرده بود وردهای مدنظرش را تکرار کنند خیره می شد و به نوعی به آنها انرژی می‌داد، این موضوع زمانی به اوج جنجا ل خود رسید که معاون فرهنگی وقت باشگاه ابومسلم تمام مسائل مطرح شده را به نتوعی تائید کرد تا به عینه برای کسانی که حاضر نبودند به هیچ وجه بپذیرند که برخی مربیان در لیگ برتر از افراد معلوم الحالی به عنوان جادوگر استفاده می کنند، این مقوله به کلی اثبات شود.

پس از این افشاگری دیگر برای کسی زیاد سنگین نبود که تیمی برای موفقیت خود در رقابت‌های لیگ برتر فردی را به عنوان جادوگر استخدام کند اما این مساله برای عده‌ای سودجو تبدیل به راهکاری برای کسب درآمد نامشروع شد چرا که عده‌ای با سو‌استفاده از موقعیت‌برخی تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی از طرق مختلف بازیکنان، مربیان و کادر مدیریتی را تحت فشار قرار می دادند که اگر مبلغی به آنها پرداخت نکنند یا اگر به دستورات وی عمل نکند وی با استفاده از قدرت خود این تیم و باشگاه را به بحرانی بزرگ هدایت می کند تا دیگر رنگ موفقیت را به خود نببینند.

به عنوان مثال زمانی که علی دایی در باشگاه سایپا به عنوان سرمربی مشغول فعالیت بود به یکباره تیم سایپا با مشکل فنی رو به رو شد.این مشکل هیچ دلیلی جز نکات فنی و استرس‌های بیش از اندازه بازیکنان و کادر فنی این تیم نداشت اما وجود تفکری خرافه‌گرا نزدیک تیم سایپا و سو استفاده برخی افراد شیاد باعث شد این موضوع در رسانه‌های گروهی کشور مطرح شود که تیم فوتبال سایپا توسط فردی به عنوان جادوگر طلسم شده و اگر باشگاه سایپا به ویژه علی دایی با این فرد تماس برقرار نکند این تیم نمی‌تواند به هیچ وجه به عنوان قهمرنانی دست پیدا کند.

علی دایی و پرسنل باشگاه سایپا که به هیچ وجه دوست نداشتند به این موضوع دامن زنند علی رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر کنار آمدن با فرد شیاد راه عقلانی را در پیش گرفت و به سراغ مرجعیت بزرگ جهان اسلام رفت و با کمک گرفتن از سخنان گهربار حضرت‌آیت الله بحجت( رحمته‌علیه) توانست بر دسیسه‌های شیطانی این فرد فائق اید.

پس از علی دایی افراد دیگری نیز در تیرس سو استفاده افراد شیاد قرار گرفتند اما هر یک با کمک گرفتن از روش های بزرگان موفق شدند با این پدیده به گونه‌ای عقلانی برخورد کنند و با توکل به خداوند متعال از این اخاذی و فرصت‌طلب به سلامت عبور کنند. هرچند تا کنون مدیران فوتبال ایران و مدیران عرصه فرهنگ کشور قدمی برای ریشه‌کردن چنین پدیده ‌برنداشتند اما این امیدواری از سوی اهالی جامعه فوتبال وجود دارد که با طرد افراد خرافه گرا برای همیشه موضوع جادوگر و جادوگر بازی را به دست فراموشی بسپارند. امروز افرادی نظیر امیر قلعه نویی، علی دایی ، حمید استیلی، صمد مرفاوی و دیگرمربیان جوان و معتقد فوتبال ایران با توکل بر توانایی حضرت حق به هیچ وجه اجازه ‌سواستفاده به برخی افراد سودجو را نمی‌دهند تا مبادا با توجه آنها به این افراد زمینه ترویج چنین پدیده‌ای فراهم آید.

امروز اعتقاد مربیان نسل جوان به توصیه‌های ائمه اطهار و توجه‌ویژه آانها به ادعیه‌های مورد تائید بزرگان جهان اسلام این زمینه را فراهم آوردن تا کسی دیگر به خود اجازه ندهد برای موفقیت مقطعی در فوتبال ایران به سمت عواملی خرافی به عنوان جادو یا جادوگر برود چرا که این بساط تنها برای افرادی منافع دارد که از ترویج خرافه‌گرایی صاحب کیسه‌های پر از پول می‌شوند

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)