بررسی 10 اتفاق مهم پرسپولیس در سال 1390

مرجع خبری پرسپولیس : سال 90 هم نفس های آخر خود را می کشد و تا کمتر از 48 ساعت دیگر سال 91 با اتفاقات غیرقابل پیش بینی از راه خواهد رسید.

 

بد ندیدیم در واپسین ساعات سال 1390 به بررسی 10 اتفاق مهمی که در این سال برای سرخپوشان پایتخت رخ داد بپردازیم، اتفاقاتی که از قهرمانی در جام حذفی با هدایت علی دایی تا معجزه ایرلندی ایمون زاید در ده دقیقه طلایی دربی را شامل می شود.

 

قهرمانی جام حذفی ، آخرین هدیه دایی به پرسپولیس

سرخپوشان پایتخت که برای رسیدن به فینال قرعه سختی داشتند با رکورد شکنی در اهواز و شکست سپاهان پا به بازی رفت و برگشت فینال جام حذفی گذاشتند. در روزهایی که اختلاف حبیب کاشانی و علی دایی تیتر یک رسانه ها را به خود اختصاص داده بود، سرخپوشان در ورزشگاه آزادی 4-2 ملوان را شکست دادند و با وجود شکست 1-0 در انزلی جام قهرمانی را بالای سر بردند. نکته جالب اینکه هواداران ملوان طاقت قهرمانی سرخپوشان را در انزلی نداشتند و مستطیل سبز را پس از سوت پایان مسابقه به میدان جنگ تبدیل کردند!

 

اتفاق عجیب تر اینکه حبیب کاشانی و دوستانش به همراه بوقچی های تحت قرارداد همه مدال ها را درو کردند تا به بسیاری از بازیکنان پرسپولیس روی سکوی قهرمانی مدال نرسد! در نهایت هم جام قهرمانی روی دوش بوقچی ها چهار گوشه زمین را طی کرد!

 

نمایش بزرگ برای کنار گذاشتن دایی و حضور استیلی روی نیمکت

با پایان یافتن رقابت های حذفی و دومین قهرمانی پی در پی پرسپولیس و دایی و به دنبال بالا گرفتن اختلاف سرپرست موقت باشگاه با سرمربی، حبیب کاشانی با تشکیل کمیته ای فرمالیه تحت عنوان کمیته فنی کار انتخاب سرمربی سرخپوشان را آغاز کرد. از میان سه گزینه هدایت پرسپولیس یعنی علی دایی، حمید درخشان و حمید استیلی، انتخاب کمیته فنی کسی نبود جز «علی دایی» اما پشت پرده اتفاقات دیگری رخ داد! در شرایطی که شهریار در مسافرت خارح از کشور حضور داشت تا نیمه های شب به او فرصت دادند تا برنامه خود را اعلام کند که عملا امکان پذیر نبود و در نهایت گزینه مورد نظر سرپرست موقت باشگاه روی نیمکت سرخپوشان نشست.

 

بازگشت جادوگر سرخ

علی کریمی برای پوشیدن دوباره پیراهن پرسپولیس قید حضور در فینال جام حذفی آلمان را زد و گلزن کرشن را به مقصد تهران ترک کرد تا مقابل لنز دوربین عکاسان خبری قرارداد خود را با پرسپولیس امضا کند. بازگشت شماره 8 به جمع سرخپوشان بدون شک یکی از بهترین روزهای هواداران در سال 90 بود.

 

بدترین شروع تاریخ لیگ با هدایت حمید استیلی

سال 90 شاید بدترین سال زندگی حمید استیلی باشد. سرمربی سابق سرخپوشان در روزهای تلخ پس از درگذشت برادرش هدایت سرخپوشان را پذیرفت و در 15 بازی لیگ برتر و جام حذفی هدایت پرسپولیس را به عهده داشت. متاسفانه به گواه تمامی آمار و ارقام استیلی بدترین شروع تاریخ بازی های لیگ را برای پرسپولیس به نام خود ثبت کرد. شکست های پی در پی و قرار گرفتن تیم در رتبه های انتهای جدول ، فشار سکوها برای برکناری سرمربی در اعتراض به نحوه حضور استیلی روی نیمکت این تیم و در نهایت خداحافظی مقابل استقلال از جام حذفی در شرایطی که آبی ها به لطف استفاده از مواد نیروزا تیم نصفه و نیمه پرسپولیس را شکست دادند. استیلی در نهایت به طور اسفناکی از سمت خود برکنار شد تا بخشی از محبوبیت خود را نزد هواداران این تیم به طور کلی از دست بدهد.

 

بازگشت سلطان با همراهی سردار

با حکم محمد عباسی هیئت مدیره جدید باشگاه پرسپولیس پس از نزدیک به 2سال شامل علی پروین، محمد رویانیان، لطف الله فروزنده دهکردی ، محمد پنجعلی و محمد حسین نژاد فلاح کار خود را آغاز کرد. سردار رویانیان که پیش از این در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، رئیس پلیس و رئیس راهنمایی و رانندگی در میان مردم شناخته شده بود برای ایجاد تحول مدیریت عامل سرخپوشان را به عهده گرفت. در این میان علی پروین هم بالاخره به آرزویش رسید و به تشکیلات پرسپولیس راه یافت، او در مقطعی مدیریت راهبری سرخپوشان را هم به عهده گرفت اما با آمدن مصطفی دنیزلی این سمت را رفته رفته از دست داد و به عنوان حامی کادرفنی گاهی به تمرینات سرخپوشان سر می زد.

 

اولین اقدامات سردار

رویانیان از همان روزهای نخست حضورش در پرسپولیس اقدامات جالب توجهی انجام داد. از کنار گذاشتن تشکیلات بوقچی ها تا مذاکره با مربیان بزرگی چون اسون گوران اریکسون، روبرتو دونادونی و مصطفی دنیزلی که در نهایت با اجابت خواست هواداران یعنی بازگشت افندی به جمع سرخپوشان همراه شد. برنامه های سردار برای درآمدزایی و جذب اسپانسرهای قوی از دیگر اقدامات رویانیان در نخستین ماه های مدیریت در باشگاه پرسپولیس بود. رویانیان در نقل و انتقالات نیم فصل هم توانست با بازگرداندن مهدوی کیا و جذب مهرداد پولادی و آسمیر آودوکیچ توانایی های خود را به رخ مدیران رقیب بکشد.

 

سرمربی محبوب میلیون دلاری

بازگشت دنیزلی به پرسپولیس اتفاقی بود که خوشبین ترین هوادار سرخپوشان هم توقع آن را نداشت. خبری که نخستین بار از طریق مرجع خبری پرسپولیس منتشر شد و رفته رفته قوت گرفت تا افندی پس از مدت ها جدایی از مستطیل سبز بار دیگر هدایت سرخپوشان را بر عهده بگیرد. هرچند که در مورد مبلغ قرارداد او حرف و حدیث های بسیاری مطرح شد اما دنیزلی با پیروزی حماسی در دربی پایتخت و شروع امیدوار کننده در آسیا نشان داد انتخاب هواداران پرسپولیس، کاملا به حق بوده است.

 

معجزه ایرلندی و تعویض طلایی در دربی 74

شب عجیبی بود! بر خلاف جریان بازی استقلال توانست با 2 گل از پرسپولیس پیش بیفتد. آبی ها که با دوپینگ و الطاف بی پایان کمیته داوران و سازمان لیگ سه دربی قبلی را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند مشغول ساختن القاب جدید برای مربی خوش چهره شان بودند! در چنین شرایطی با اخراجی مهرداد اولادی، مصطفی دنیزلی ریسک بزرگی انجام داد و مهاجم ایرلندی خود را به همراه مهدی مهدوی کیا روانه زمین کرد. 10 دقیقه زمان کافی بود تا آتش بازی کیا و ایمون زاید یک پیروزی دراماتیک را برای سرخپوشان رقم بزند. مهاجم ایرلندی که در مجموع دقایق حضورش در زمین کمتر از 10 ثانیه توپ را در اختیار داشت، در 10 دقیقه سه بار دروازه گلر ملی پوش و میلیاردی آبی ها را گشود تا پرسپولیس با یک پیروزی پاک، بدون استفاده از مواد نیروزا، اشتباهات داوری و کمک های سازمان لیگ پاسخ محکمی به کری خوانی آبی ها بدهد. نتیجه ای که خیلی ها در کنار پیروزی 6 بر صفر سال 52 آن را در تاریخ دربی ثبت کرده اند.

 

شروع امیدوار کننده در آسیا و ناکامی حاشیه سازان

در شرایطی که برخی رسانه های معاند از اختلاف شدید علی کریمی و مصطفی دنیزلی خبر می دادند پرسپولیس در نخستین بازی آسیایی اش در ریاض به مصاف تیم تا دندان مسلح الهلال رفت و در پایان با خوش شانسی سعودی ها تنها با کسب یک امتیاز به تهران بازگشت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)