پرسپولیس نیوز : رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ضمن انتقاد شدید از کسانی که در برنامه‌های تلویزیونی به داوران اتهام می‌زنند، گفت: فدراسیون باید هر چه سریعتر تکلیف قهرمانی و کرمانشاهی را روشن کند. این دو یا باید محکوم شوند یا تبرئه.

فریدون اصفهانیان درباره صحبت‌های مسوولان باشگاه مس در مورد داور دیدار تیمشان با پرسپولیس، اتهام‌های امیر عابدینی به مظفری زاده، ناکامی داوران بین‌المللی در تست آمادگی جهانی و وضعیت تیم داوری ایرانی نامزد حضور در جام جهانی سخن گفت.

 

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

*این روزها باز هم اتهام‌هایی به برخی داوران زده می‌شود. تازه‌ترین اتهام را امیر عابدینی متوجه سعید مظفری‌زاده کرده است. موضع کمیته داوران درباره این حرفها چیست؟‌

 

قبلا هم گفته‌ایم که درست نیست به داوران در یک برنامه پربیننده تلویزیونی اتهام بزنند. با این حال به رییس فدراسیون نامه نوشتیم و خواستیم که هر چه سریع‌تر به شکایت عابدینی از مظفری‌زاده رسیدگی شود تا مساله مانند ماجرای قهرمانی و کرمانشاهی فرسایشی نشود. این مساله به یک اپیدمی تبدیل شده و اگر هر چه سریع‌تر اقدامی برای رفع آن نشود، داوران دچار مشکل می‌شوند.

 

*تصور نمی‌کنید در چنین مواردی، داوران باید از خود دفاع کنند؟ طبق قانون داوران حق مصاحبه ندارند.

 

درست نیست که در موارد این چنینی به داور بگوییم حرف نزن چون ما پیگیر ماجرا هستیم. در این مواقع داوران می‌توانند صحبت کنند و از خود دفاع کنند. همانطور که مظفری‌زاده در همان برنامه حاضر شد و از خود دفاع کرد.

 

*به هر حال مطرح کردن این مسائل در رسانه ها اقدام پسندیده‌ای نیست.

 

دقیقا! ضمن این که عابدینی علاوه بر داور دو نفر از نمایندگان فدراسیون را که برگزار کننده بازی و مورد اعتماد فدراسیون هستند را زیر سوال برد. واقعا درست نیست که تحت تاثیر باخت قرار بگیریم و صحبت‌هایی کنیم که بعدها مشکل‌ساز شود.

 

*گفتید که به کفاشیان نامه‌ای داده و از او خواسته‌اید اتهام‌های عابدینی را پیگیری کند. آیا پس از آن پیگیری کردید که کار به کجا رسیده است؟

 

قطعا مساله پیگیری می‌شود. دیدید که رییس کمیته استیناف در مورد علی‌ دایی هم صحبت‌هایی مطرح کرد و در نهایت هم اعاده دادرسی دایی نتیجه داد. نمی‌دانم کمیته استیناف چطور دایی را بخشید چون من که در جلسات آنها نیستم ولی می‌گویند با توجه به اسناد و مدارک دایی این تصمیم را گرفته‌اند. پس کارها پیگیری می‌شود. باید پرونده‌ها زود به نتیجه برسد که افکار عمومی هم مطلع شوند.

 

*قبول دارید که بررسی پرونده محسن قهرمانی بیش از حد طولانی شده است؟‌

 

یک بار رییس کمیته انضباطی گفت که طی 15 روز تکلیف پرونده را روشن می‌کند ولی حالا از 15 روز گذشته و خبری نیست. یعنی چه؟ یا قهرمانی و کرمانشاهی مشکل دارند که باید محکوم شوند یا مشکلی ندارند و باید تبرئه شوند. تکلیف این دو نفر باید زودتر روشن شود چون زندگی‌شان دچار مشکل شده است.

 

*پس از بازی مس و پرسپولیس که به پیروزی 6 بر صفر سرخ‌پوشان انجامید. پرویز مظلومی و مسوولان باشگاه کرمانی مدعی بودند که چون داور بازی اصفهانی بوده و مس با ذوب آهن در قعر جدول رقابت تنگاتنگی دارد داور هوای حریف را داشته است! نظر شما چیست؟

 

داوران حاضر در لیگ برتر باید بتوانند برای تیم‌های استان خود هم داوری کنند. اگر اصفهانی بودن داور بازی مس و پرسپولیس مشکل داشته، پس چرا وقتی داوران تهرانی برای تیم‌های تهرانی قضاوت می‌کنند کسی ایراد نمی‌گیرد؟ داور که برای تیم شهرش آبروی خودش را نمی‌برد. اصلا به ما چه مربوط که تیم شهرمان چه نتیجه‌ای می‌گیرد!

 

*درباره حرکت مظلومی که قصد داشت بازیکنانش را از زمین بیرون بکشد چه نظری دارید؟

 

خودش گفت که نمی‌خواسته این کار را بکند. امیدوارم همین‌طور باشد که گفته ولی صحنه‌های بازی نشان می‌داد که چه برخوردی صورت می‌گیرد. مربیان، بازیکنان و داوران ما باید حرفه‌ای باشند و حرفه‌ای ظاهر شوند.

 

*هفته قبل داوران بین‌المللی فوتبال ایران در کشور امارات تست آمادگی جسمانی دادند؛ ولی چند نفر از آنها نتوانستند آن را با موفقیت بگذرانند. ماجرا از چه قرار بوده است؟

 

من هم شنیده‌ام که یک داور مشکل مصدومیت داشته و دو نفر دیگر هم نتوانستند تست را پاس کنند اما هنوز گزارش کامل آن به صورت کتبی به ما نرسیده است.

 

*داور محروم سعید مظفری‌زاده بود؟

 

بله!

 

*برخی از کارشناسان در ناکامی داوران بین‌المللی در این تست، کمیته داوران را مقصر می‌دانند و می‌گویند که داوران ناآماده نباید برای تست فرستاده می‌شدند. قبول دارید؟

 

اتفاقا برعکس! وقتی در تهران از داوران تست می‌گرفتیم، همین عزیزان از جمله مظفری‌زاده می‌گفتند که چون 10 روز دیگر تست دارند بهتر است در ایران تست ندهند چون ممکن است محروم شوند. ما حتی این مسائل را رعایت کردیم که آنها به مشکل نخورند و با روحیه مناسب در تست شرکت کنند. می‌توانستیم در ایران از آنها تست بگیریم ولی اگر محروم می‌شدند یا در تست خارجی قبول نمی‌شدند، آن وقت می‌گفتند که اگر در ایران تست نمی‌دادند موفق می‌شدند. داوران بین‌المللی می‌توانند تا 40 روز نتیجه تست خارجی خود را ارائه دهند ولی نتیجه تست داخل ایران برای آسیا قابل قبول نیست. ضمن این که ترکی، فروغی و مظفری‌زاده در لیگ برتر و رقابت‌های آسیایی داوری می‌کردند.

 

*منتقدان می‌گویند محسن ترکی از نظر روحی و جسمی آماده نبوده و شما نباید او را به امارات می‌فرستادید.

 

ما نمی‌خواهیم برای داوران مشکل درست کنیم. خیلی از داوران در تست‌های بین‌المللی رد شدند و از فهرست بین‌المللی خارج شدند. آنها باید آبروی داور ایرانی را حفظ کنند و تست‌ها را با موفقیت پاس کنند. این دست خودشان است. درست است که در لیگ قضاوت نمی‌کنند اما تمرین که می‌توانند، بکنند. آمادگی فقط به قضاوت کردن نیست.

 

*داورانی که در تست مردود شده‌اند آیا فرصت دیگری خواهند داشت؟‌

 

باید بپرسیم که آیا فرصت دیگری برای آنها وجود دارد یا خیر. فکر می‌کنم چنین فرصتی وجود داشته باشد.

 

*وضعیت علیرضا فغانی و کمک‌هایش که نامزد حضور در جام جهانی هستند، چگونه است؟

 

خوشبختانه شانس او بیشتر شده است. در جام باشگاه‌های جهان هم قضاوت خوبی داشت و در یکی از بازیهای غیر نهایی داور چهارم بود.

 

*چرا می‌گویید شانس او بیشتر شده؟

 

فیفا سهمیه داور آسیا در جام جهانی را به پنج تیم – چهار تیم به اضافه یک تیم ذخیره – افزایش داده و فغانی هم قضاوت‌های خوبی داشته است. ضمن این که شنیده‌ایم علی حمد داور مطرح اماراتی محروم شده و این شانس فغانی را بیشتر می‌کند. دعا می‌کنیم که تیم داوری ما در جام جهانی حاضر باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)