پرسپولیس نیوز: مشاور حقوقی باشگاه ذوب آهن ابعاد جدیدی از شکایت این باشگاه از رضا شکاری را مطرح کرد و گفت: این بازیکن در زمان حضور در ذوب آهن قبل از بازی با گسترش گفت مصدوم هستم در حالی که اینطور نبود.

جدایی رضا شکاری از روبین کازان روسیه و مذاکره او با باشگاه پرسپولیس و سپس پیوستنش به تیم تراکتور به یکی از موضوعات اصلی فوتبال ایران در یک هفته اخیر تبدیل شده است. مدیرعامل باشگاه ذوب آهن ابتدا به پرسپولیس و سپس به تراکتور بابت جذب شکاری هشدار داد و اعلام کرد ممکن است این بازیکن به خاطر فسخ یکطرفه قراردادش با ذوب آهن که دو سال پیش اتفاق افتاد، از سوی فیفا محروم شود.

باشگاه تراکتور امروز اعلام کرد خطری در پی جذب شکاری آنها را تهدید نمی‌کند. در عین حال میرحیدری مشاور حقوقی باشگاه ذوب آهن بعضی از ابعاد جدید پرونده شکایت این باشگاه از شکاری را باز کرد و حتی زمان حضور این بازیکن در سفارت روسیه برای گرفتن ویزا را اعلام کرد.

مشروح گفتگوی میر حیدری در ادامه می‌آید:

نکاتی در مورد آذری و تذکر به تراکتور
ابتدا باید از سعید آذری مدیرعامل باشگاه عذرخواهی کنم. شخصاً اهل مصاحبه نیستم. با اینکه در این چند سال پرونده های مهمی زیر دستم بود، حتی یکبار هم مصاحبه نکردم و آذری مجبور شد در این پرونده به تنهایی این بار را به دوش بکشد. متاسفانه مطالب و لحن صحبت هایی که در مصاحبه مسئول مربوطه در باشگاه محترم تراکتور گفته شد به نظرم بسیار سخیف است فکر می کنم تقریباً همه ایران آقای آذری را می شناسند و نیازی به معروف شدن نداشته باشند. آذری به اندازه کافی دغدغه دارد و از نزدیک شاهد تلاش شبانه روزی او بوده ام. باور کنید او برای هر یک ریال پول مجبور است بجنگد. امروز باشگاه مظلوم ذوب آهن یک جا همان نقشی را دارد که تیم های چون فجر شهید سپاسی ملوان و سایرین در دهه ۸۰ و پیش تر از آن در فوتبال ما داشتند و این مایه مباهات همه ماست.

حال این طرز گفتار با مدیرعامل این باشگاه صحیح است؟! آذری بیش از اینکه به تراکتور تذکر دهد به پرسپولیس تذکر داد و البته تیم های قبلی که مشتری شکاری بودند و چون موضوع رسانه ای نشد تذکرات آقای آذری هم علنی نشد.سال گذشته در پرونده ای شخصاً با جناب آقای زنوزی جلسه ای داشتم کاملاً محترمانه درخواست خود را مطرح کردم و ایشان هم محترمانه رد کرد بعد هم بخوبی از هم جدا شدیم. دوستان باید تفاوت های فضای ورزشی را با دیگر فضاها درک کنند.

و نکته دوم در این مدت دوستان حقوقی زیادی در مورد این پرونده اظهارنظر کردند که واقعاً عجیب بود از این جهت که چرا دوستان بدون دیدن کامل پرونده و صرفاً با شنیدن صحبت های یک طرف و یا با دیدن یک صفحه از قرار داد حتی تا مرحله صدورحکم هم پیش رفتند انتظاراز دوستان حقوقی این است که متقن صحبت کنند.

دو بحث کلی در دعوی با شکاری و روبین کازان
در پرونده رضا شکاری، ما چندین دعوی را با این بازیکن و باشگاه روبین کازان مطرح کرده‌ایم و دادخواستش را داده‌ایم. تمام این دعاوی در دو دعوای کلی خلاصه می‌شود. در یکی، طرف ما آقای شکاری و باشگاه کازان است. و در دعوای دیگر صرفاً باشگاه کازان است و ربطی به شکاری ندارد.

تحریم فقط شامل بازیکن است نه باشگاه
در پرونده فسخ، هیچ مشکلی باشگاه جدید را تهدید نمی‌کند. اگر فسخ، غیر موجه تلقی شود، تحریم شامل بازیکن می‌شود و باشگاه از این طریق لطمه می‌خورد. اساساً انتقال بازیکن به یک باشگاه جدید غیر قانونی نیست. ما هیچ موقع نگفتیم انتقال شکاری غیر قانونی است.

تماس باشگاه پرسپولیس
دوستان از باشگاه پرسپولیس تماس گرفتند و ما هم تحلیل خود را به آنها ارئه دادیم. چرا می گویم تحلیل؟ چون موضوع جزو قوانین جدید فیفاست و برای رفع ابهامات؛ فیفا باید تعدادی رای صادر کرده باشد و بالاتر از اینها، دادگاه عالی ورزش چند رای صادر کرده باشد تا بتوانیم دقیق‌تر صحبت کنیم البته اکثریت کارشناسان تحلیل ما را صحیح می‌دانند گرچه باز هم امیدواریم تحیل ما غلط باشد.

ممکن است کازان پول محکومیتش را از تراکتور بگیرد
به دوستان باشگاه پرسپولیس گفتیم اگر شکاری را جذب کنید، ممکن است چنانچه باشگاه کازان محکوم شود، آنها از باشگاه جدید شکاری این پول را طلب کنند. مبلغش هم به چند میلیارد تومان هم برسد. البته ممکن است باشگاهی علاقه داشته باشد این هزینه را بدهد و شکاری را جذب کند! آقای آذری تحلیل باشگاه را دراین خصوص به باشگاه پرسپولیس اعلام کردند منتی هم بر سر باشگاه پرسپولیس نگذاشتند مسئولان تراکتور هم می‌توانستند تماس بگیرند و ما هم محترمانه و بدون چشم داشتی توضیح می‌دادیم ولی این کار را نکردند.. حالا با توجه به مدل خاص صحبت دوستمان در باشگاه محترم تراکتور باید عرض کنم بله روزی ما را خدا می‌دهد چنین پرونده‌هایی هم باعث و بهانه‌ای است تا به امثال ما پول بدهند و من هم دلیلی نمی بی نم که بخواهیم علت فنی این تحلیل مان را بیان کنم. ندانستن دوستان حقوقی باشگاه تراکتورسازی هم هیچ ربطی به ما ندارد چه این ندانستن‌ها مفر رزق و روزی ماست! البته آدرس‌های لازم هم برای فهمیدن موضوع در صحبت های من وجود دارد. گرچه هیچ ادعایی هم نداریم.

شکاری مصدوم نبود و به جای تبریز به سفارت روسیه رفت
این پرونده خیلی پرونده سنگینی است. بازیکن قراردادی را با باشگاه ذوب آهن بسته بود. در نیم فصل اول سال ۹۵ – ۹۶ اتفاقات عجیبی شروع می‌شود. یک نمونه از این اتفاقات که در دادخواست ما هست. به عنوان مثال در همان زمان و پیش از بازی ذوب آهن با گسترش، این بازیکن یک روز قبل از مسابقه می‌گوید مصدوم هستم و نمی‌توانم بازی کنم. شکاری در آن مسابقه هم شرکت نکرد. بعد از آنکه تیم به اصفهان بر می‌گردد، از شکاری عکس می‌گیرند و معلوم می‌شود این بازیکن مشکلی نداشته است. بعداً مشخص می‌شود شکاری در روزهایی که همراه ذوب آهن نبود، برای دریافت ویزای خود به سفارت روسیه در تهران حضور داشته است. از چند هفته قبل با درخواست فدراسیون روسیه، تلاش برای گرفتن ویزا از سفارت این کشور در تهران شروع شده بود. در آن زمان، از این اتفاقات زیاد افتاده بود. آیا این حرکات مطابق ماده ۱۳ قوانین نقل و انتقالات فیفاست؟

این پرونده سنگین است
مسائل خیلی زیاد است. پرونده واقعاً سنگین است. ما وظیفه خودمان را انجام دادیم. همانطور که آقای آذری گفت امیدوارم رای به نفع ما نباشد! ولی کاری که وظیفه ما بود را انجام دادیم. باشگاه‌های دیگر چنین پرونده‌هایی را صرفاً یا به یک وکیل خارجی می‌دهند یا به یک وکیل داخلی. آقای آذری از روز اول تاکتیکش این بود که در این پرونده هم یک ایرانی و هم یک خارجی روی پرونده کار کنند.

چرا شکاری سکو و نیمکت نشین شد
پس از ارسال دفاعیه دوممان به فیفا، به آقای آذری گفتم من اگر جای کازان بودم حالا قرارداد شکاری را فسخ می‌کردم. شکاری بعضی مسائل را نمی‌گوید ولی باید از نیم فصل دوم سال گذشته متوجه تغییر رفتار مسولین کازان شده باشد.

ماجرای شهادت دادن مشاور فنی آذری
آقای آذری یک مشاور فنی آلمانی داشت. می‌خواهم بگویم یک اشتباه چقدر به دیگران لطمه می‌زند. این مشاور استعدادیاب که اتفاقاً آدم خبره ایست، گزارشش به عنوان شهادت هست که از این شهادت نامه بعداً استفاده می‌کنیم. او می‌گوید برای شکاری و چند بازیکن دیگر، با باشگاه‌های خارجی مثل رم و دیگر باشگاه‌ها معروف اروپایی صحبت کردم. وقتی مورد رضا شکاری پیش آمد، چند باشگاه برای زیر نظر گرفتن این بازیکن اعلام آمادگی می‌کنند ولی او دیگر در تمرینات شرکت نکرد و مسئولان آن باشگاه‌ها دائم سئوال می‌کردند که چه زمانی می‌توانیم بازی او را ببینیم. و دریغ که دیگر او در تمرینات ما شرکت نکرد. این راهی بود که باشگاه می‌خواست باز کند تا بازیکنان جوان دیگر پشت سر شکاری هم پایشان به اروپا و باشگاههای مطرح باز شود و متاسفانه در همان گام اول بسته شد. این ضربه دیگری بود که باشگاه ذوب آهن خورد و متعاقباً این ضربه به استعدادهای جوان باشگاه ذوب آهن هم بود.

اعلام رای زمان بر است
قابل پیش بینی نیست رای چه زمانی اعلام می‌شود. اول باید ختم مذاکرات اعلام شود. بعد زمانی مشخص می‌شود برای تشکیل جلسه دادرسی. پرونده سنگین است و تعداد هیئت رسیدگی کننده هم با بقیه پرونده‌ها فرق دارد. در پرونده های دیگر فقط قسمت اصلی حکم اعلام می‌شود و مبانی رای اعلام نمی‌شود ولی در موردی که تحریم ورزشی در میان باشد، فیفا رای را با مبانی آن اعلام می‌کند که زمان بر است.

حرف پایانی
اجازه دهید تاکید کنم باشگاه ذوب آهن با بازی کردن آقای شکاری در ایران و یا هر جای دیگری هیچ مشکلی ندارد البته ما می‌دانیم ایشان علاقه زیادی به بازی کردن در خارج از کشور دارد این علاقه البته برای یک بازیکن فوتبال ایرادی ندارد اما نباید به گونه ایی رفتار کند که به خودش و دیگران ضربه بزند. به عبارت دیگر شکاری در این دو سال نزدیک به صد بازی را که می‌توانست در رزومه اش ثبت شود و حالا با آن رزومه به راحتی به باشگاههای خارجی برود از دست داد. به عنوان یک مشاور و یک برادر به ایشان توصیه کنم اگر قصد بازی فوتبال دارد اول اشتباهات قبلی اش را بپذیرد و ثانیاً در شرایط فعلی اگر مشمول می‌شود دنبال گرفتن دفترچه خدمت نظام وظیفه باشد تا مشکلی برای باشگاهای دیگر به وجود نیاورد و در برابر افکار عمومی و طرفداران تیم‌ها پس از اعلام رای که امیدواریم به نفع ما نباشد قرار نگیرد. به هر حال چون قراردادهای بازیکنان سربازدر کشور ما به شکل آماتور بسته می‌شود مشکلی که عرض کردم برای باشگاه جدید بازیکن اتفاق نخواهد افتاد. بعد از سن بیست و سه سالگی هم این تهدید کلاً برطرف می‌شود و بازیکن با طیب خاطر و بدون دغدغه خدمت نظام وظیفه می‌تواند فوتبال خود را در بهترین سطح ادامه دهد. البته با توجه به اینکه تیم های دسته‌های پایین‌تر ما به سیستم تی ام اس متصل نیستند چگونگی گرفتن ITC هم برای ایشان یک سوال حقوقی جدی برای فدراسیون است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)