مدیر فنی تیم امید ایران گفت: مسئله تبانی بین برخی داوران و مربیان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی دایی در روزهای گذشته صحبت از تبانی در فوتبال کرد و مدعی شد که زد و بندهایی وجود دارد و خواهان رسیدگی مسئولان مربوطه به این مسئله شد.

هومن افاضلی مدیر فنی تیم زیر ۲۲ سال که زمانی هم در تیم ملی دستیار علی دایی بود در این زمینه با گفت‌وگویی انجام داده است.

 شما سال‌هایی را در کنار دایی بودید، چقدر ادعاهای او را در مورد تبانی در فوتبال قبول دارید؟

من از زمانی که علی دایی کاپیتان تیم ملی بود در کنار او بودم این مسائل نه تنها در فوتبال بلکه در همه ارکان جامعه وجود دارد کسی هم نمی‌تواند این مسئله را انکار کند. در کشورهای دیگر دنیا هم این مسائل وجود دارد. آن چیزی که تعیین کننده مقابله با این مسائل است فقط شیوه برخورد با این مسائل است، این مسائل در داوران، مربیان وجود دارد همه جوره‌اش هم هست، سراغ بازیکنان هم می‌روند، شرط‌بندی هم هست. اگر بگوییم نیست هم به خودمان دروغ گفته‌ایم هم به فوتبال خیانت کرده‌ایم. باید کمک کنیم که این مسائل برطرف شود.

این مسئله شرط‌بندی که گفتید مربوط به بنگاه‌های شرط‌بندی است یا بین خود اهالی فوتبال بحث شرط‌بندی رایج شده؟‌

آنطور که من اخیراً شنیده‌ام ظاهراً جاهایی درست شده کارشان همین شرط‌بندی‌هاست البته بیان این مسائل به سند و مدرک نیاز دارد و من فقط شنیده‌هایم را می‌گویم. این شرط‌بندی‌ها ظاهراً خیلی هم تأثیرگذار است بنابراین باید به طور قاطع با آن برخورد کرد. حتی اگر لازم است وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هم باید ورود کنند مثل همه جای دنیا که ضابطین قضایی سند و مدرک جمع می‌کنند که این مدارک دیگر غیرقابل انکار است. علیپور یک‌تنه نمی‌تواند با همه این مسائل برخورد کند.

ظاهراً در این بحث شرط‌بندی در فوتبال ما پول‌های کلانی رد و بدل می‌شود؟

من چنین کاری نکرده‌ام اما شنیده‌ام و طبیعی است که ارقام کلانی جابه‌جا شود مثل اروپا، فوتبال اروپا هم با این مسئله مواجه شد اما آنجا چون سیستم‌ها یکپارچه است پول‌هایی که به حساب اشخاص واریز می‌شود را کنترل می‌کنند و پول خارج از سیستم بانکی به راحتی نمی‌تواند وارد سیستم شود و قابل پیگیری است، ما هم باید چنین سیستم‌هایی را در ایران درست کنیم اگر درست نکنیم خیلی چیزها را از دست می‌دهیم اتفاقاً خیلی خوب شد که این مسائل مطرح شد.

اما شیوه مطرح شده این مسئله خیلی درست نبود..

شاید به خاطر فشار و استرسی که روی دایی بود به شیوه گفتن این مسئله انتقادهایی هم وارد شد اما گفتن این مسئله به جا بود و باید هم مطرح می‌شد و باید هم به طور قطع پیگیری شود، حتی اگر مشخص شود که چیزی وجود ندارد، مطمئن خواهیم شد که چیزی وجود ندارد.

 شما در سطح باشگاه هم مربیگری کردید، آیا در باشگاه‌ به شما چنین پیشنهادهایی شد؟

به صورت خیلی محتاطانه و غیر مستقیم این مسائل را مطرح کردند. چون مستقیم این پیشنهادها به من نشد و احساس کردم که خیلی چیز مهمی نیست به آن ورود نکردم اما یک مورد هم که به ذهنم رسید به کمیته داوران آمدم و آن را با کمیته داوران مطرح کردم و از آنها خواهش کردم به این مسئله رسیدگی کنند. زمانی که مقابل تیمی بازی کردیم که احساس می‌کردم ممکن است دست به کارهای دیگری بزند من چنین درخواستی را کردم و از کمیته داوران خواستم که نظارتی روی این بازی خاص داشته باشند تا ما با خیال راحت‌تر بازی کنیم.

نظر شما راجع به بحث و جدل دایی و مایلی‌کهن چیست؟

این مسئله اصلاً قشنگ نیست فکر می‌کنم به عنوان کسانی که در فوتبال هستیم باید از رسانه‌ها به گونه‌ای استفاده کنیم که بتوانیم فوتبال بالا بیایید در جامعه ما و مردم تصور نکنند که فقط آدم های عربده کش و دعوایی در فوتبال هستند و آدمهایی نیستند که بتوان به عنوان الگو بتوان روی آنها حساب کرد. باید تصویر خوبی از فوتبال به مردم ارائه کنیم تا مردم راغب شوند به ورزشگاه‌ها بیایند و اجازه بدهند بچه‌هایشان به فوتبال بیایند. اینگونه این ورزش پیشرفت می‌کند.

به عنوان مدیرفنی تیم امید نظرتان راجع به لیست کی‌روش چیست؟ 

از زمانی که من یادم می‌آید از زمان بلاژوویچ بعد برانکو، دایی ، قلعه‌نویی همیشه راجع به فهرست تیم ملی حرف و حدیث بوده است، لیست تیم ملی اولین حق تیم ملی است و باید این حق را به سرمربی تیم ملی بدهیم که آنطوری که دوست دارد بازیکنانش را دعوت کند حتی اگر به ضرر یک یا دو یا سه باشگاه باشد. مربی تیم ملی باید بتواند ایده‌هایش را پیاده کند و روی نفراتی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و وقت بگذارد. با وجود اینکه خودم معتقدم از تیم فولاد حداقل دو بازیکن می‌توانست به تیم ملی دعوت شود ولی این حق سرمربی تیم ملی است که روی بازیکنانی تمرکز کند که خواسته‌هایش را بتوانند در زمین اجرا کنند. یادمان هم باشد سالی که تیم ملی به جام جهانی می‌رود وقت زیادی ندارد پس طبیعی است که سرمربی تیم ملی خیلی فهرستش را تغییر ندهد و سرمایه‌گذاری کند روی کسانی که تا کنون در تیم ملی نبودند و تجربه کافی ندارند.

 اما فولاد صدرنشین لیگ برتر است؟

باید به سلیقه سرمربی تیم ملی احترام بگذاریم،‌خود حسین فرکی سال‌ها مربی تیم ملی بوده و این مسائل را خوب می‌داند و مطمئنم خوب هم بلد است که بازیکنانش را به شرایط مسابقه برگرداند البته کار آسانی نیست اما حسین فرکی از آن مربیانی است که خیلی دیر جایگاهش را در فوتبال پیدا کرد. فوتبال ما 7-8سال حسین فرکی را از دست داد و از این مسئله ضرر کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)