مرجع خبری پرسپولیس : پرسپوليس امروز عصر و در آنتاليا مقابل يك تيم مطرح آلماني قرار مي‌گيرد. اينتراخت فرانكفورت تيم هفتم بوندس‌ليگا است و برعكس دو سه فصل اخير با ميشاييل اسكيبه جوان نيم فصل اميدوار كننده‌اي را پشت‌سر گذاشته است.

 

بدون شك بازي با اينتراخت فرانكفورت كه احتمالا با تمام مهره‌هاي نامي‌اش اعم از تئو فانيس‌گكاس، اوكانيكولوف و… به اين تورنمنت مي‌آيد، مهمترين بازي سال‌هاي اخير پرسپوليس به حساب مي‌آيد.

 

البته مسابقه با بايرن‌مونيخ كه 5 سال پيش برگزار شد جذاب‌ترين و مهمترين بازي تداركاتي سرخ‌ها بعد از انقلاب بوده اما پرسپوليس غير از بايرن و اينتراخت مقابل تيم‌هاي ديگري از فوتبال آلمان هم ظاهر شده است.

 

* * *
ابراهيم آشتياني مدافع استثنايي فوتبال ايران در دهه 50 از خاطراتش درباره رويارويي با هامبورگ در سال 1350 مي‌گويد:‌«هامبورگ به عنوان قهرمان بوندس‌ليگا وارد ايران شد و ستاره‌اي مثل اووه زيلر در آن تيم بازي مي‌كرد هر چند او اواخر دوران بازيگري‌اش را طي مي‌كرد و فقط دقايقي كوتاه مقابل استقلال بازي كرد.» آشتياني مي‌گويد: «من به عنوان يار كمكي براي استقلال مقابل هامبورگ بازي كردم و مقابل گوش چپ اين تيم كه ملي پوش آلمان بود عالي ظاهر شدم به طوري كه بعد از بازي مربي اين تيم به نام روخس كه مربي جواني بود مرا در آغوش گرفت. در بازي دوم همراه با تيم ملي هم مقابل هامبورگ عالي بازي كردم و مربي‌شان گفت اگر در بازي سوم هم همين طور باشم مرا جذب خواهند كرد. بعد از بازي بود كه مربي‌شان مرا صدا كرد و گفت يك گلر تركيه‌اي دارند كه مي‌خواهند آن را رد كنند و به جايش مرا جذب كنند. بعد از بازي سوم بود كه در سفارت آلمان ميهماني گرفتند و به من پيشنهاد قرارداد 600 هزار ماركي به علاوه 10 هزار مارك دادند. حتي بليت پرواز من هم گرفته شد اما فدراسيون اعتقاد داشت بازيكن بايد از خارج بيايد اما به خارج نرود. بعد تر هم گفتند اگر مي‌خواهي بروي بايد يك سال براي اسقلال بازي كني و به خاطر مردم اين كار عملي نبود.» مدافع راست پرسپوليس مي‌گويد: «هامبورگ مقابل استقلال و تيم ملي يك – صفر برنده شد اما به پرسپوليس يك – هيچ باخت. بازي هامبورگ و پرسپوليس در ورزشگاه مملو از جمعيت امجديه برگزار شد و فكر مي‌كنم گل‌ ما را صفر ايرانپاك زد. پروين، كلاني، سليماني و معيني هم از بازيكنان ما بودند.» در حالي كه آشتياني مي‌گويد اين بازي يك- هيچ به سود سرخ‌ها تمام شده در برخي كتاب‌هاي فوتبالي نتيجه اين بازي 2-2 ذكر شده است.

 

* * *
سال 1365 تيم گمنام امروز اما نسبتا نامدار آن سال‌هاي آلمان شرقي يعني وسيموت به تهران آمد و در ورزشگاه آزادي رو در روي پرسپوليس قرار گرفت. پرسپوليس مقابل چشم حدود 90-80 هزار نفر نماينده آلمان شرقي را 2- يك برد آن هم با دو گل ديدني از هافبك گيلاني‌اش محمد مايلي‌كهن. يكي از گل‌هاي مايلي‌كهن از فاصله‌اي دور و با ضربه‌اي خشك به دست آمد و احتمالا يكي از بهترين‌ گل‌هاي دوران بازيگري اوست. عباس كارگر هافبك گريزپاي دهه 60 پرسپوليس درباره آن بازي مي‌گويد: «تيم وسيموت تيم خيلي بزرگي نبود اما براي ما جالب بود كه مقابل يك تيم اروپايي بازي مي‌كنيم. تيم آنها تيم بدي نبود اما ما هم باورمان نمي‌شد كه داريم مقابل يك تيم اروپايي بازي مي‌كنيم. خود من هم از ناحيه كشاله مصدوم بودم اما بازي كردم هر چند آنطور كه مي‌خواستم نتوانستم خودم را نشان دهم.»

 

* * *
سال 1378 پرسپوليس براي اردوي پيش فصل خود به آلمان رفت و مقابل آرمينيا بيلفلد بازي كرد و هر چند سال قبل‌ترش نيز رو در روي تيم دوم هامبورگ و در آلمان به تساوي بدون گل رسيده بود. اسماعيل حلالي هافبك دهه 70 سرخپوشان از بازي با بيلفلد مي‌گويد: «چيز زيادي از آن بازي يادم نيست. بازي در استاديوم خانگي بيلفلد و با حضور تقريبا دو هزار تماشاگر برگزار شد. فكر مي‌كنم آقا كريم در تيم بيلفلد بود اما حدودا 20 دقيقه مقابل ما بازي كرد.» وي ادامه مي‌دهد: «تيم ما در كوران بدنسازي بود اما نسبتا خوب بازي كرديم. ما وقتي يك گل عقب افتاديم چند موقعيت داشتيم اما استفاده نكرديم و يك گل ديگر هم خورديم. فكر مي‌كنم ما به بي‌تجربگي‌مان باختيم.» در آن بازي هم نفراتي مثل هاشمي‌نسب، رافت، كاويانپور، عبدي، امامي‌فر، بزيك، نادر محمدخاني و پيرواني به ميدان رفتند. استيلي‌ آن سال يار تازه‌وارد پرسپوليس بود، رضا شاهرودي از سفر آلمان جا ماند و ترابيان كه به تازگي به استانداردليژ منتقل شده بود براي سر زدن به اردوي تيم سابقش در آلمان حاضر شد.

 

* * *
اما بدون شك ديدني‌ترين مسابقه پرسپوليس با تيم‌هاي آلماني مقابل بايرن‌مونيخ تيم بزرگ و ثروتمند اروپا برگزار شد. اين مسابقه در زمستان سال 1384 در ورزشگاه آزادي انجام شد و با وجود بارش برف در روز قبل از اين بازي حدود 60 هزار هوادار از اين مسابقه ديدن كردند. حامد كاويانپور هافبك مياني پرسپوليس و يكي از بهترين بازيكنان سرخپوش در آن بازي مي‌گويد: «تيم ما آن روز خيلي خوب بازي كرد. آن مسابقه براي ما اهميت زيادي داشت چون در ليگ وارد بحران شده بوديم. طبيعي بود بايرني‌ها به اندازه ما انگيزه نداشته باشند اما ما خوب كار كرديم و با وجود اينكه با يك اختلاف باختيم اما يك جاهايي به مساوي هم فكر مي‌كرديم و دو سه موقعيت خوب از جمله موقعيتي كه انصاريان داشت را از دست داديم.» كاويانپور ادامه مي‌دهد: «بايرني‌ها از اردوي بدنسازي دبي مي‌آمدند و كمي خسته بودند اما در تيم آنها مهره‌هاي بزرگي مثل بالاك و زي‌روبرتو بازي مي‌كردند. فكر مي‌كنم در تيم بايرن بالاك خيلي حرفه‌اي بازي كرد و يك گل زد. در تيم ما هم علي انصاريان خوب بود.»

 

وي مي‌گويد: «رو در رويي ما با علي كريمي كه براي بايرن بازي كرد و خداحافظي عابدزاده از فوتبال از اتفاقات به يادماندني آن بازي است كه براي ما تجربه مفيد بزرگي را به همراه داشت. اتفاقا بعد از آن بازي ما در ليگ نتايج خوبي گرفتيم.»

 

توضيح: پرسپوليس در شروع فصل جاري و اردوي آماده‌سازي خود در آلمان و شهر دورتموند نيز مقابل دو سه تيم آماتور آلماني بازي كرد و با گل‌هاي زيادي برنده شد.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)