مرجع خبری پرسپولیس : امير حاج رضايي مي گويد، انصاف نيست حميد استيلي در ناكامي اخير پرسپوليس سيبل شود. او معتقد است مديريت درست حلقه گمشده فوتبال ما است كه باعث مي شود مسايلي همچون شروع ضعيف پرسپوليس در ليگ رخ دهد.

 

كارشناس فوتبال درباره نتايج ضعيف پرسپوليس در آغاز فصل و شعارهاي متعدد هواداران اين تيم در هر سه بازي نخست عليه كادر فني و مديريت مثل هميشه صحبت‌هاي قابل تاملي را مطرح كرد.

 

حاج رضايي در ابتدا گفت: ابتدا مي خواهم اين گونه شروع كنم كه فوتبال بر روي كاغذ خيلي آسان است. بايد با يك تيم زندگي كنيد تا بدانيد كه چه مشكلاتي براي آن تيم وجود دارد. فوتبال با همه جذابيت‌ها و شيريني‌هايي كه دارد بعضي مواقع بسيار ظالم و بي‌رحم است. وقتي كه من شب گذشته نماي نزديك چهره حميد استيلي را ديدم به شدت منقلب شدم. نه اين كه تيمش باخته باشد، چرا كه بايد فشارهاي مضاعفي را تحمل كند.

 

وي ادامه داد: برخي شعارها عليه استيلي واقعا بي‌انصافي است و از كلماتي استفاده مي‌شود كه با عاطفه و روحيه يك مربي بازي مي‌شود. اين موضوع به يك مساله فرهنگي عميق در فوتبال ما باز مي‌گردد كه فوتبالي كه اين گونه حركت مي‌كند، راه درستي نمي‌رود و در واقع تصويري كه ما از فوتبالمان مي‌بينيم يك تصوير هيولاوش (هيولايي) است. عادت كرده‌ايم كه مي گوييم اين ها حاشيه فوتبال ما است، در حالي كه به اعتقاد من اين مسايل متن فوتبال ما است. وقتي كه نوع ادبيات ردوبدل شده در ورزشگاه‌هايمان به اين شكل است، چطور مي‌توانيم به آن حاشيه بگوييم. شايد استيلي به دليل نجابت ذاتي كه دارد در اين فوتبال لجام گسيخته كه بزرگان خود را اين گونه خطاب مي‌كند، نتواند به اوج مربيگري‌اش برسد. اما به هر حال ماهيت استيلي همين است و او عوض نمي‌شود.

 

وي با بيان اين كه قصد ندارد از استيلي دفاع كند، گفت: حرف من دفاع از استيلي نيست، بلكه دفاع از اصولي است كه خودم به آن‌ها اعتقاد دارم. اگر به لحاظ فني بخواهيم به عملكرد پرسپوليس در اين سه هفته نگاه كنيم، مي بينيم كه اين تيم ايرادهاي زيادي دارد. من كنار اين تيم نبودم و به طور كامل با مشكلات آن‌ها آشنا نيستم. اما اتفاقات زيادي در تيمي مثل پرسپوليس كه پرطرفدارترين تيم كشور هم است رخ مي‌دهد و شما مي‌بينيد كه حجم درصد زيادي از اخبار مطبوعات به پوشش مسايل اين دو تيم اختصاص دارد. پرسپوليس مطمئنا مشكلات فني زيادي دارد و اين مشكلات را كادر فني اين تيم بهتر از هر كسي مي‌داند. چه استيلي و چه اعضاي كميته فني پرسپوليس و چه مدير فني اين تيم افراد كاربلدي هستند، اما فوتبال كوچه پس كوچه‌هاي زيادي دارد و يك اتوبان يك طرفه نيست، طبيعي است كه اتفاقات زيادي در آن رخ دهد.

 

امير حاج رضايي در ادامه گفت و گو‌يش با اشاره به اين كه بازيكنان پرسپوليس از شعارهاي هواداران اين تيم بسيار تحت تاثير قرار گرفته‌اند، گفت: صحبت‌هاي من براي توجيه شكست پرسپوليس نيست، چرا كه از نوجواني هيچ علاقه رنگي نداشتم، اما پرسپوليس ايرادهاي فني زيادي دارد. اين تيم هنوز يك play maker (بازيساز) ندارد و بار تيم بر دوش علي كريمي است و او هم فشارهاي زيادي را تحمل مي‌كند. مكملي براي كريمي وجود ندارد و در بازي شب گذشته‌ هم وقتي گل دوم شهرداري به ثمر رسيد، شيرازه پرسپوليس از هم پاشيد. يك بازيكن قبل از اين كه بازيكن باشد، انسان است و عاطفه و احساس دارد. بازيكنان پرسپوليس هم اسير اتفاقات خارج از زمين بازي شدند، البته اين موضوع براي خيلي از بزرگان فوتبال هم پيش آمده و آن‌ها هم به هواداران واكنش نشان دادند. يادم مي‌آيد چند سال پيش در ليگ ايتاليا، كاپيتان‌ها پيش از شروع بازي براي هواداران بيانيه مي خواندند و بازي را نيم ساعت ديرتر شروع مي‌كردند. من خاوير زانتي را به ياد مي‌آورم كه به هواداران تيمش مي‌گفت « اگر مي‌خواهيد فوتبال خوبي داشته باشيد بايد به ما كمك كنيد».

 

وي افزود: حالا بازيكنان پرسپوليس پس از شكست از زمين بيرون مي‌آيند و از مردم عذرخواهي مي‌كنند و كار ديگري هم نمي‌توانند انجام دهند. اما وقتي من چشمان عرق كرده و خسته و قرمز استيلي را ديدم خيلي دلگير و منقلب شدم. تغيير مربيان در فوتبال طبيعي است و اصلا يك قانون نانوشته در فوتبال است. ممكن است حتي مديريت پرسپوليس جلسه بگذارد و مربي را تغيير دهد، اما من واقعا اين چيزها را دوست نداشتم. اميدوارم كميته فني پرسپوليس و استيلي اين تيم را از اين وضعيت خارج كنند، هنوز 31 هفته تا پايان مسابقات زمان باقي است و در واقع يك ماراتن پيش روي پرسپوليس است. هنوز زود است قضاوت كنيم كه پرسپوليس چه سرنوشتي در انتهاي فصل پيدا مي‌كند، اما واقعيت اين است كه پرسپوليس در بازي ديشب خوب نبود و سازماندهي لازم را نداشت.

 

وي ادامه داد: خط دفاعي پرسپوليس هم سازمان خوبي نداشت و به راحتي فضاهاي زيادي به حريف مي‌داد. امروزه در فوتبال دنيا فضا دادن به حريف مساوي با خودكشي است و به همين خاطر است كه تيم‌ها هر روز روي اين قسمت كار مي‌كنند تا به حريف خود فضا ندهند.

 

حاج رضايي با اشاره به هواداران پرسپوليس به ايسنا گفت: فوتبال يعني صبوري به اضافه خيلي عوامل ديگر. شكست براي خيلي از تيم‌هاي بزرگ دنيا هم اتفاق مي‌افتد. اگر در تاريخ نگاه كنيم مي بينيم كه در سال 1950 و در فينال جام جهاني اروگوئه در ورزشگاه 200 هزار نفري ماراكانا برزيل را مي‌برد و اين براي برزيلي‌ها بسيار تلخ بود. بدون شك اين پرسپوليس هنوز انتظارات هواداران خود را برآورده نكرده، اما من به عنوان يك بيننده از رفتاري كه مردم با استيلي كردند، بسيار ناراحت شدم. ما بايد به اين نسل از مربيان كه در گذشته براي فوتبال زحمت كشيدند، بيشتر فرصت دهيم. فوتبال ما به اين پوست اندازي نياز داشت. بايد بگذاريم كه آن‌ها كار خود را انجام دهند.

 

حاج رضايي در ارزيابي خود از علت بي‌صبري هواداران پرسپوليس گفت: در زمان دايي هم شعار «حيا كن رها كن» زياد شنيده مي‌شد. فصل پيش هم پرسپوليس باخت‌هاي زيادي داشت، البته اين نافي ارزش‌هاي دايي نيست، بلكه اين طبيعت فوتبال است. به اعتقاد من بي‌صبري هواداران پرسپوليس از دل معضلات اجتماعي سرچشمه گرفته، آن‌ها به نوعي سعي مي‌كنند خود را تخليه رواني كنند و اين موضوع نياز به آسيب شناسي دارد و بايد خيلي روي آن كار كرد. استيلي درست گفته است، نحوه رفتن دايي و صحبت‌هاي كه پس از آن ميان او و باشگاه پيش آمد با اين نتايج بد و شروع ضعيف پرسپوليس همراه شد و هواداران پرسپوليس هم تحريك شدند و ناراحتي خود را اين گونه بروز مي‌دهند.

 

كارشناس فوتبال با اشاره به اين كه مديريت فوتبال ما مشكل دارد، گفت: ما در مديريت مشكل داريم. وقتي كه مدير انتخاب خوب و قوي داشته باشد، تا لايه‌هاي زيرين باشگاه هم انتخاب‌ها خوب خواهند بود. متاسفانه ما به دنبال علت نيستيم، بلكه به دنبال معلول مي‌گرديم. فوتبال در سه بخش خلاصه مي‌شود، مديريت، برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري‌، اما هواداران تنها چيزي كه مرئي است را مي‌بينند، يعني نيمكت. ما آنهايي كه تصميم‌گيرنده هستند را نمي بينيم. البته من معتقدم كه يك مربي بد مي‌تواند يك تيم خوب را خراب كند، اما باشگاه يك مجمع دارد و يك هيات رييسه. مدير عامل بايد مصوبات هيات رييسه را اجرايي كند و بحث‌ها و مشكلات خود را به آن‌ها انتقال دهد. چيزي كه من از طريق رسانه‌ها مي دانم آن است كه پرسپوليس با سرپرست اداره مي‌شود، اما اين كه روابط اجرايي در اين باشگاه چگونه اجرا مي‌شود، ما از آن‌ها بي خبريم. مدت مديدي است كه قول داده شده هيات مديره پرسپوليس و استقلال معرفي شود، اما خبري نيست. وقتي سازمان كارمان معيوب است، ما نبايد تنها كادر فني را ببينيم. جان كلام من اين است كه سيبل كردن استيلي دور از جوانمردي و اصول است. كاش ما به اجراي درست اصول و قواعد باشگاهداري باز مي‌گشتيم.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)