از احمد آقای گل تا کرار سحرآمیز

مرجع خبری پرسپولیس : امروز بيش از گذشته باطل بودن مقايسه از سر ذوق‌زدگي كرار و كريمي روشن شده است.

 

1) در چند هفته گذشته باشگاه استقلال در فقر نقدينگي كافي، به انبار باروتي شباهت پيدا كرده بود كه هرلحظه مي‌شد انفجارش را انتظار كشيد. مصاحبه‌هاي جسته و گريخته بازيكناني مثل آرش برهاني، ميلاد ميداوودي و محسن يوسفي عليه كادر فني آبي‌پوشان در روزهاي اخير، نشان مي‌داد اوضاع آنقدرها كه جدول رده‌بندي ليگ يازدهم نشان مي‌دهد، آرام نيست.

با اين وجود، قرعه فال سرانجام به نام ياغي كاركشته آبي‌ها افتاد تا با حرف‌هاي توفاني‌اش آژير خطر را در باشگاه استقلال به صدا در بياورد. شورش ناگهاني مجتبي جباري، در حالي به بحران اول اين روزهاي آبي‌پوشان تبديل شده كه به نظر مي‌رسد مجادله زشت كرار جاسم با او در دقايق پاياني بازي با مهر كرج، نقش به‌سزايي در برافروخته شدن آتش خشم وي داشته است. جباري در موج حملاتش به مسوولان استقلال، ‌آشكارا كرار جاسم را هدف انتقادات زهرآگين خودش قرار داده و البته او اين روزها تنها كسي نيست كه از همكاري با اين بازيكن عراقي شكايت دارد؛ ظاهرا بقيه استقلالي‌ها و از جمله آرش برهاني نيز پرخاشگري‌ها و خودخواهي اين عراقي را برنمي‌تابند و به شكل پراكنده اعتراضات خودشان را به اين موضوع ابراز كرده‌اند. شايد در همين راستا هم باشد كه ديروز در محافل ورزشي شايعه شد كرار جاسم از دست‌اندركاران باشگاه خواسته است قراردادش را فسخ و رضايت‌نامه‌اش را صادر كنند. وقتي اين همه جنجال و نوسان را در رابطه بين كرار و استقلالي‌ها مي‌بينيم، ياد روزهاي قبل از آغاز ليگ مي‌افتيم كه مي‌گفتند كرار بهتر از كريمي است و قرار بود اين عراقي به ستون اصلي و ستاره بي‌بديل آبي‌پوشان تبديل شود!

 

2) رنجي كه امروز استقلالي‌ها مي‌برند، تاوان چشم‌پوشي مديران اين باشگاه از وقايع تلخ اين سال‌هاي فوتبال ايران است؛ آنجا كه آنها در گرماگرم تلاش براي جذب كرار جاسم در فصل نقل و انتقالات، نخواستند به ياد بياورند كه بازيكنان عراقي در طول اين سال‌ها چه بلايي برسر فوتبال ايران آورده‌اند. سر دوستان آنقدر گرم ياركشي‌هاي احساسي براي كسب قهرماني در ليگ برتر بود كه فراموش كردند امثال حوارمحمد، عمادرضا، ابوالهيل و علا عبدالزهرا پيش از اين چگونه اركان فوتبال ايران را با نافرماني‌ها و بي‌انضباطي‌هاي خودشان به مضحكه گرفته بودند و چطور از هيچ تلاشي براي تمسخر تيم‌هاي كشورمان و هواداران‌شان فروگذار نكردند. آنها حتي فرصت اين را پيدا نكردند كه به سابقه مخدوش خود كرار جاسم در تراكتورسازي رجوع كنند و طغيان‌هاي گاه و بيگاه و غيرقابل دفاع او را در تبريز مرور كنند. همان روزي كه صف طويل مشتري‌ها براي كرار جاسم به وجود آمد، مي‌شد حدس زد كه باشگاه خريدار او، كانون بعدي بحران و بي‌نظمي خواهد بود و حالا هم كه استقلالي‌ها آن رقابت تلخ را برده‌اند ديگر جاي تعجب و اعتراضي در اين زمينه وجود ندارد.

 

3) امروز بيش از گذشته باطل بودن مقايسه از سر ذوق‌زدگي كرار و كريمي روشن شده است. فارغ از كيفيت‌هاي فني دو بازيكن که بازیکن عراقی از هیچ نظر شایستگی قیاس با کریمی را ندارد، مي‌شود به نقشي كه آنها در تيم‌هايشان ايفا مي‌كنند مراجعه كرد و به تفاوت نجومي‌شان پي برد. اگر امروز علي كريمي به تنها حلقه باقي‌مانده ارتباط هواداران با تيم پرمصيبت كنوني پرسپوليس تبديل شده و يكه و تنها مجموعه‌اي را رهبري مي‌كند كه از مشكلات عديده فني و مديريتي رنج مي‌برد، در مقابل كرار جاسم به تنهايي تيمي را به هم ريخته كه ميلياردها تومان خرج گردآوري ستاره‌هايش شده و حتي بدون او نيز بخت اول قهرماني به حساب مي‌آيد! حقيقت آن است كه كرار و كريمي سمبل دو روي زشت و زيباي سكه فوتبال هستند و در كنار هم قرار دادن آنها، چيزي نيست كه خوشايند عقل و منطق باشد. علي كريمي – به ويژه در قالب كنوني‌اش – آن دسته از جنبه‌هاي زيبايي شناختي فوتبال را نمايندگي مي‌كند كه حضورشان مي‌تواند باعث دلگرمي و سرشوق آمدن مخاطبان شود. تصاويري كه اخيرا از حلم و بردباري مثال زدني او در حلقه پرشمار هواداران اصفهاني‌اش بعد از بازي با ذوب‌آهن منتشر شد، بار ديگر بر ستودني بودن شيوه رفتاري جادوگر صحه گذاشت و البته مدت زمان زيادي از حراج پيراهن‌هاي اورجينال او براي كمك به نيازمندان نيز نمي‌گذرد. تكرار چنين اتفاقاتي بي‌گمان باعث افزايش خوشبيني عمومي نسبت به فوتبال خواهد شد. آن روي سكه اما، دقيقا آن چيزي است كه امثال كرار جاسم ارايه مي‌دهند. پرخاشگري، بي‌حرمتي،‌ بدقولي، خودخواهي و بي‌تعصبي يك بازيكن خارجي در سطح اول فوتبال يك كشور، چيزهايي نيستند كه بتوان به آساني با آنها كنار آمد. هنوز موج منفي بزرگ حاصل از سوء‌رفتارهاي اين بازيكن در لباس تراكتورسازي را از ياد نبرده‌ايم كه حالا بايد با خاطرات تلخ ناشي از بدكرداري‌هاي او، اين‌بار در پيراهن يكي از بزرگترين تيم‌هاي ايران كنار بياييم!

 

4) سال 78 علي فتح‌ا…‌زاده در يك شكار تابستاني بزرگ، احمد مومن‌زاده را از چنگ پرسپوليس درآورد و آبي‌پوش كرد. با اين وجود، آقاي گل آن روزهاي فوتبال ايران در آغاز فصل جديد نتوانست عملكرد جالب توجهي در گلزني داشته باشد. وقتي اين موضوع در يك برنامه زنده تلويزيوني از مديرعامل آن روزهاي استقلال سوال شد، وي با حرارت هرچه تمام‌تر قول داد مومن‌زاده آقاي گل ايران شود. با اين وجود اما، نه آن روز قول فتح‌ا…‌زاده در مورد آقاي گلي اين مهاجم درست از كار درآمد و نه امروز وعده حاجي راجع به درخشش فوق‌تصور كرار به حقيقت پيوسته است. مانور بعدي آقاي مديرعامل روي يك بمب گرانقيمت ديگر چه زماني از راه خواهد رسيد؟!

 

* به قلم رسول بهروش

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)