استفاده از طراحي چون محمد نوري مي‌توانست خيلي كمك‌كند

مرجع خبری پرسپولیس : كريم باقری كه در دوحه مشاور تيم ملي بود، به گفته خودش توصيه كرده بود كه تيم ملي مقابل كره با 3 هافبك بازي نكند ولي براي قطبي حرف مشاورش اهميتي نداشته است.


چرا مقابل كره حذف شديم و حالا فقط بايد حسرت بخوريم؟


مسلماً فوتبال ما با مشكلات زيادي روبه‌روست كه البته در مواقع حساس گاهي اوقات با حذف شدن تيم‌هاي ملي‌مان خودش را بيشتر نشان مي‌دهد. با وجود آنكه در گروهي سخت قرار گرفته بوديم اما با اقتدار صعود كرديم. به نظر من بعد از درخشش در صعود از گروه‌مان اين لياقت را داشتيم كه كره را پشت سربگذاريم و به جمع 4 تيم برتر صعود كنيم اما متاسفانه از بدشانسي‌مان باز هم به كره خورديم تا بار ديگر نتوانيم حريف اين تيم شويم و از صعود به مراحل بالاتر باز بمانيم.


عملكرد ايران را در 2 نيمه برابر كره چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

 

كره‌اي‌ها در طول بازي برتر از ما بودند. ما در نيمه دوم بهتر از نيمه اول بازي كرديم اما آنها در مجموع سوار بر بازي بودند و تيم‌شان از ما برتر بود تا اين واقعيت يك بار ديگر آشكار شود كهفوتبال كره و ژاپن از فوتبال ما برتر است و اين دو تيم تا حدود زيادي از بقيه تيم‌هاي آسيايي جدا شده‌اند.


با وجود صحبت‌هاي شما عده‌اي اعتقاد دارند اگر قطبي ارنج بهتري را در بازي با كره مي‌چيد يا در بين دو نيمه تعويض‌هاي بهتري را انجام مي‌داد، شايد شرايط ما بهتر مي‌شد.


نظر كارشناسان قابل احترام است اما بايد شرايط كلي تيم را در نظر بگيريد و از بيرون نمي‌توان خيلي درست راجع به مسايل نظر داد و قضاوت كرد.


خود شما چه نظري در رابطه با ارنج بازي با كره داريد؟


به نظر من در آن بازي استفاده از محمدنوري، مبعلي و حتي حدادي فر كه مي‌توانستند پاس‌هاي خوبي را براي مهاجمان ساخته و پرداخته كنند، خيلي مي‌توانست به تيم ما كمك كند.


شما قبل از بازي با كره پيشنهادي به قطبي نداديد؟
چرا من نظرم را به قطبي گفتم اما تصميم‌گيرنده نهايي سرمربي تيم ملي بود.

 

قبول داريد تيم ملي فاقد پاسور خوب در اين بازي‌ها بود؟


قبول دارم كه تيم ملي ما پاسور خوبي نداشت.


عده‌اي از كارشناسان معتقدند نكونام در برابر كره بايد تعويض مي‌شد و تعويض شجاعي هم به نظر برخي‌ها درست نبود.


من بعد از بازي در اين رابطه با قطبي حرف زدم اما قطبي اعتقاد خاصي به بازيكن باتجربه‌اي مثل جواد نكونام دارد و معتقد بود بازيكن باتجربه‌اي مانند نكونام در يك لحظه مي‌تواند كارهاي خاصي را انجام دهد كه بازيكنان ديگر نمي‌توانند آن كار را انجام دهند. ضمناً بعضي مواقع هم هست كه بازي بسته است و يك بازيكن بزرگ هم نمي‌تواند خلاقيتش را نشان دهد به هر حال تمام اين مسايل تفكرات قطبي بود ضمناً همانطور كه گفتم من دوست داشتم در بازي با كره بازيكني مثل نوري بازي كند.


يعني شما اعتقاد نداريد كه تفكرات تاكتيكي قطبي برابر كره اشتباه بود؟
ما نبايد بگوييم تفكرات قطبي اشتباه بود چون به هر حال ايشان طرز فكر خاص خودش را دارد و من فقط از بالا بازي را ديدم و اين مربي است كه بايد در مورد مسايل تيم تصميم‌گيري ‌كند.


با حذف مقابل كره در جام ملت‌ها ناكامي‌در راهيابي به جام جهاني تكميل شد؟


بعد از باخت‌ها هميشه صحبت‌هاي خوبي انجام مي‌شود ولي هيچ‌وقت آن صبحتها عملي نمي‌شود. ما هيچ زماني برنامه‌ريزي خوبي نداشتيم و مديراني كه در راس كار قرار گرفتند فقط نتيجه‌گرا بودند و عاقبت هم همين مي‌شود كه مي‌بينيم.


برخي اعتقاد دارند فاصله فوتبال ما با كره و ژاپن خيلي زياد شده شما هم چنين نظري داريد؟


نه من اعتقاد دارم فاصله ما با فوتبال ژاپن و كره خيلي هم زياد نيست.


چه پيشنهادي براي خارج شدن از بن‌بست فعلي داريد؟


حدود 3 سال تا جام جهاني بعدي فاصله داريم به نظر من با برنامه‌ريزي اصولي مي‌توانيم فاصله را با تيمهاي پيشرفته كمتر كنيم و پيشرفت كنيم.همان طور كه گفتم ما كارشناسان خوبي داريم فقط بايد حرفهاي كارشناسانه عملي شود.


برخي معتقدند اگر يك سرمربي بزرگ روي نيمكت ايران بود با همين بازيكنان هم موفق مي‌شديم.


با شرايطي كه فوتبال ما داشت اگر بزرگترين مربيان هم در جام ملت‌ها روي نيمكت تيم ملي قرار داشتند تيم ملي نتيجه نمي‌گرفت. ضمناً ما اگر هم مي‌خواهيم مربي بزرگ استخدام كنيم نبايد توقع داشته باشيم كه آن مربي سريع براي فوتبال ما معجزه كند. مثلاً همه ديدند كه برانكو بعد از چند سال كار رفته رفته با تيم ملي ما خوب نتيجه گرفت و تيم ملي ما را به جام جهاني برد. الان هم شايد يك مربي بزرگ به صورت مقطعي مي‌توانست تا حدودي در تيم ما موفق باشد اما اين مسايل چاره كار ما نيست.


برخي معتقدند با باخت هاي چند سال اخير تيم ملي ايران تبديل به تيمي‌درجه 2 در آسيا شده است.


فوتبال ما با نتايجي كه گرفته سير نزولي داشته اما ما نبايد به اعتقاد من ما نبايد خيلي به مسئله درجه يك و درجه2 بپردازيم و تنها بايد به فكر پياده كردن و اجراي يك برنامه اصولي براي تيم ملي باشيم.


قبول داريد كه تيم ملي در قطر فاقد يك ليدر و همه كاره بود؟


بعد از صعود از دور اول توقعات از تيم ملي ما بالا رفت مشكل خاصي هم بين بازيكنان نديدم و همه آنها هم در حد توانشان زحمت كشيدند و در مورد ليدر هم نمي‌توانم بگويم ليدر داشتيم يا ليدر نداشتيم.


معتقد نيستيد كه از حالا با استخدام يك مربي بزرگ مي‌توان ناكامي‌ها را جبران كرد؟


ما نبايد دنبال نامهاي بزرگ باشيم. من معتقدم بايد در اولويت اول دنبال برنامه‌ريزي خوب براي فوتبال كشورمان باشيم مطمئناً وقتي برنامه درست باشد يك مربي هم مي‌تواند براساس آن برنامه، خوب كار كند و موفق عمل كند. حالا هم ما بايد اول درست برنامه‌ريزي كنيم بعد اگر مي‌خواهيم دنبال استخدام مربي خارجي باشيم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)