مرجع خبری پرسپولیس : آنچه مسلم است اینکه سفر کوتاه مدت او به تهران کاملا شخصی بوده و ارتباطی با فوتبال نداشت اما همین موضوع شخصی شاید فوتبال او را هم به تهران بکشاند

کاپیتان کیا آماده بازگشت به ایران است تا آخرین سال فوتبالش را در لیگ ایران سپری کند و برای همیشه فوتبال را کنار بگذارد. مهدی مهدوی‌کیا، ستاره درخشان دو دهه 70 و 80 فوتبال ملی ایران پس از نیمکت‌نشینی‌های متوالی در بوندس‌لیگا، سرانجام تصمیم وداع با فوتبال را گرفته است. او که در سال‌های قبل از جام جهانی 2006 آلمان، وقتی در هامبورگ به نیمکت تبعید شده بود به‌قدری خوب تمرین کرد که چاره پیش روی توماس دال غیر از تمکین به توانایی‌هایش نگذاشت حالا و در 33 سالگی دیگر توان رقابت را با حریفان جوانترش در اینتراخت فرانکفورت ندارد.

سفر یک روزه کیا که عصر جمعه گذشته به تهران آمد و شنبه عصر هم به آلمان برگشت این شایعه را که او آمده به فوتبال ایران برگردد را سر زبان‌ها انداخت و حتی تعدادی از نشریات ورزشی از کوچ این بازیکن به تهران نوشتند. خبری که رضا فاضلی، مدیر برنامه‌های کاپیتان سابق تیم ملی درباره‌اش می‌گوید: «این سفر یک روز طول کشید. او چون خانواده‌اش ایران بودند از تعطیلی دو روزه تمرینات تیمش استفاده کرد و آمد تا خانواده‌اش را اینجا ببیند و همین حالا که با هم حرف می‌زنیم او در تمرین تیمش حضور دارد.»

البته به عکس گفته فاضلی دیدار با پدر و مادر تنها بهانه برای سفر مهدوی‌کیا به تهران نبوده است. هادی برادر کوچکتر مهدی در این باره می‌گوید: «خانواده مهدی الان مدتی است که به ایران برگشته‌اند و مهدی در سفری کوتاه آمد که آنها را ببیند، فقط همین.» اما کیا همیشه می‌گفت می‌خواهد در آلمان بماند چون دخترش آنجا تحصیل می‌کند و خانواده‌اش به آن فضا عادت کرده‌اند؛ «بله همین‌طور است. همین حالا هم عسل اینجا به مدرسه آلمانی می‌رود چون نمی‌خواهند خللی در آموزش او ایجاد شود، البته منتظر هستند تا ببینند شرایط مهدی چطور می‌شود.»

دوری همسر و فرزند سبب شده تا کیا که چند ماهی است بی‌خبر خانواده‌اش را به تهران برگردانده به ایران بیاید و برگردد. او که شرایط خوبی در تیمش ندارد و مربی حتی برای لحظه‌ای حاضر نیست این بازیکن را به زمین بفرستد؛ «این دیگر فوتبال حرفه‌ای است. مهدی هم یک بازیکن حرفه‌ای است. اتفاقاً او در سه بازی آخر تیم یکی از 18 نفر بوده است و با جدیتی که مهدی تمرین می‌کند اصلاً بعید نیست که او دوباره بتواند به ترکیب تیم برسد.» اما اگر شرایط به این خوبی است مهدی چرا این سفر طول و دراز را انجام داده است؟ فاضلی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «این دیگر مسئله‌ای شخصی است که خودش می‌داند اما فاصله تهران تا فرانکفورت در پرواز، 5 ساعت است و او این کار را بارها قبل از این هم انجام داده و حتی یک جلسه هم تمرینات تیمش را از دست نداده است.»

کیا که سه ماه قبل و پس از حذف تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کرد، در بازی با کره جنوبی در سئول خبرساز شده بود. او و ملی‌پوشان دیگری که پارچه‌های سبز به دست بسته بودند شوکی رسانه‌ای را ایجاد کردند که همراه شد با انتقاد تعدادی از مسئولان غیرورزشی و رسانه‌های تندرو علیه آنها که سبب شد تا کیا در نامه‌ای پاسخی تند به این جماعت دهد: «ما بی‌تعصب هستیم یا آنها که سابقه‌شان مشخص نیست. من مهدی مهدوی‌کیا را ملتم می‌شناسند، چه خوب و چه بد کارنامه‌ای دارم اما آنها که به من می‌تازند تا به حال چه کرده‌اند؟» اتفاقی که جنجال‌هایی فراوان را در آن روزهای کشور به همراه داشت و افشین قطبی ریشه‌اش را در تصاویری می‌دانست که بازیکنان از رسانه‌های خارجی دیده بودند.

پس از آن اما کیا به فرانکفورت برگشت درحالی که می‌دانست جایی در افکار مربی‌اش ندارد اما سقف قراردادش به‌قدری بالا بود که تیمی نمی‌توانست توان پرداختش را داشته باشد پس او تصمیم گرفت سال آخر فوتبالش را هم در فرانکفورت سپری کند. او البته در پنجره نقل و انتقالات زمستانی می‌تواند به عنوان بازیکن آزاد با هر تیمی که بخواهد مذاکره کند و بی‌آنکه رقمی به اینتراخت بپردازد می‌تواند به هر تیمی که بخواهد، برود. فاضلی در این‌باره می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از حالا حرفی درباره آینده مهدی بگیریم. هر روز می‌نویسند مهدی به پرسپولیس برمی‌گردد اما این درست همان قصه‌ای است که اول فصل درباره کریمی مطرح می‌شد و دیدید سرانجامش به کجا کشید!»

او ادامه می‌دهد: «آنچه مشخص است اینکه مهدی تا پایان امسال در آلمان می‌ماند و بعد از آن را هم نمی‌شود پیش‌بینی کرد. او قرارداد دارد و به قراردادش هم پایبند می‌ماند چون اصلاً دلیل ندارد از حالا درباره افکار و رؤیاهایمان حرفی بزنیم.»

مهدی بارها پیش از این گفته بود به لیگ ایران برنمی‌گردد اما حالا شاید شرایط تغییر کرده باشد؛ آیا اینگونه است؟ فاضلی همچنان اصرار دارد خبر برگشت مهدی واقعیت ندارد؛ «فعلاً که خبری نیست برای بعد از این هم باید روی پیشنهاد‌ها حرف زد. من که پیشنهادی ندیدم که مهدی از ایران داشته باشد و ندیدم او تمایلی برای برگشت به ایران داشته باشد پس از نظر من این بحث مختومه است.»

به عکس مدیر برنامه‌های کیا، برادر کوچکتر او طوری حرف می‌زند که به خبر برگشت کاپیتان به ایران قوت می‌بخشد؛ «قبلاً می‌گفت تمایلی به برگشت ندارم اما شرایط خیلی عوض شده. الان فکر می‌کنم حرفش این است که او می‌خواهد سال آخر فوتبالش را در لیگ ایران بازی کند و بازنشسته شود. فکر می‌کنم او تقریباً در سال‌های آخر فوتبالش است. این‌طور که من او را می‌شناسم بعید نمی‌دانم که او در پایان فصل برگردد تا فوتبالش را در ایران تمام کند.»

برادر کاپیتان کیا معتقد است هیچ افتخاری نیست که مهدی به آن در فوتبال نرسیده باشد؛ «شرایط زندگی مهدی طوری بود که تا پیش از این ترجیح می‌داد به خاطر دخترش در آلمان زندگی کند. حالا اما آنها به ایران آمده‌اند و چون مهدی در سال‌های پایانی فوتبالش است، بعید نیست به ایران برگردد البته باید دید در نهایت شرایط چطور پیش می‌رود اما مطمئنم این اتفاق قبل از تعطیلات زمستانی فوتبال آلمان نمی‌افتد.»

تعطیلاتی که هنوز زمان زیادی به آن مانده و فاضلی در این باره می‌گوید: «از من می‌خواهید درباره اتفاقاتی بگویم که دو ماه دیگر ممکن است بیفتد؟ من عادت دارم درباره چیزهایی حرف بزنم که دارند رخ می‌دهند.»

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)