پرسپولیس نیوز: سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: می ترسم اتفاقاتی که برای تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ رخ داد، در روسیه هم برای تیم کی‌روش تکرار شود.تیم فوتبال پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ در حدود ۳۲ ماه اخیر یک قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی سوپرجام، یک نائب قهرمانی لیگ برتر و صعود به جمع ۴ تیم برتر قاره آسیا تجربه کرده است و حالا این روزها موضوع تمدید قرارداد او با سرخپوشان یک دغدغه جدی برای مسئولان و هواداران پرسپولیس به حساب می‌آید.

برانکو اما به دور از هیاهوی این روزها عصر روز گذشته راهی ابوظبی شد تا دیدار تیم‌های رئال مادرید و الجزیره امارات را در جام باشگاه‌های جهان تماشا کند. از طرف دیگر تیم پرسپولیس روز جمعه باید از سری رقابت‌های جام حذفی به مصاف تیم فوتبال بادران برود که در صورت پیروزی در این بازی شاگردان برانکو در مرحله بعد این رقابت‌ها به مصاف تیم نفت آبادان برود.

در همین خصوص برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم پرسپولیس گفت‌وگویی انجام داد که گزیده ای از آن را در زیر می‌خوانید.

* ما نتایج خوبی گرفتیم اما همیشه زمان‌هایی برای تاسف خوردن وجود دارد

* خوشحالم که بگویم در نیم فصل اول به همه اهداف‌مان رسیدیم

* با وجود مشکلات زیادی که وجود داشت و هنوز وجود دارد نتایج خوبی گرفته‌ایم

* با شرایط موجود ما شانس اول قهرمانی در لیگ برتر هستیم

* با کی‌روش دچار مشکل نخواهم شد چون هدف همه ما در نهایت موفقیت تیم‌ملی است

* درباره ایران بودن یا نبودن مربیان تیم‌ملی از من سوالی نپرسید

* اگر بخواهم واقع بین باشم باید بگویم اسپانیا و پرتغال شانس صعود از گروه ایران در جام جهانی هستند

* برای تیم ملی نگرانم؛ می‌ترسم اتفاقات جام جهانی ۲۰۰۶ تکرار شود

* از مسئولان باشگاه درباره بازگشت طارمی از ریزه اسپور که می‌پرسیدم می‌گفتند همه چیز مرتب است و مشکلی پیش نمی‌آید

* مدیران فوتبال ایران باید بفهمند که با خارجی‌ها به گونه‌ای قرارداد ببندند که به آن عمل شود

* بی‌توجهی به قراردادها و قول‌هایی که داده شده ما را دلسرد می‌کند

* تیتر بزنید که تیم ملی کرواسی از پرتغال بهتر است

* گولچ به خاطر پول نگرفتن رفت و شکایت کرد نه به خاطر بازی نکردن

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

نیم‌فصل لیگ برتر پشت سر گذاشته شد. آیا از عملکرد پرسپولیس در این مسابقات راضی بودید؟

طبیعتا از عملکرد پرسپولیس بسیار راضی هستم. باید از همین طریق از بازیکنان تشکر کنم که همه تلاش‌شان را انجام دادند تا این نتایج رقم بخورد. همیشه زمانی وجود دارد که شما برای مسائلی تاسف بخورید. ما ۲ امتیاز مقابل سیاه‌جامگان از دست دادیم ولی پارس جنوبی را در شهر خودش شکست دادیم، یا اینکه به دشواری سپیدرود را در رشت شکست دادیم به طوری که همه چیز متعادل شده است. در هر صورت به همه اهدافی که ترسیم کرده بودیم،‌ رسیدیم. خوشبختانه نتایج ما استمرار داشت و بازی‌های ما بهبود پیدا کرد به طوری که سوپرجام را کسب کردیم یا اینکه در دربی پیروز شدیم. البته همه می‌دانند که ما به عنوان مؤثرترین تیم لیگ، شناخته شدیم. کمترین گل خورده از آن تیم ماست و از طرفی هم به جمع ۴ تیم برتر آسیا رفتیم. فکر می‌کنم این مسائل راضی‌کننده است هر چند که مشکلات بسیار زیادی داشتیم، داریم و هنوز هم ما را رها نکرده است. در این زمینه بازیکنان ما قدرت و شخصیت خودشان را نشان دادند. آنها یک ذهنیت برنده را نشان دادند. بازیکنان من باید شخصیت بردن را نشان دهند.

شرایط لیگ برتر به گونه‌ای است که الان می‌توان متوجه شد چه تیم‌هایی مدعی قهرمانی در لیگ برتر هستند. به نظر شما کدام تیم‌ها رقیب پرسپولیس در راه قهرمانی خواهند بود؟

ما خودمان را شانس اول قهرمانی می‌دانیم. هرگز هم از این احساس مسئولیت و کار دشوار شانه خالی نکردیم. ما قهرمانی را می‌خواهیم و این موضوع را به خوبی نشان دادیم. این یک غافلگیری بزرگ برای همه خواهد بود. خیلی‌ها فکر می‌کردند استقلال شرایط بهتری داشته باشد و الان باید بگویم تیم بسیار قوی شده است. این انتظار در مورد تیم سپاهان هم وجود دارد که آنها هم تقویت کردن خود را آغاز کرده‌اند. ذوب‌آهن هم دیگری تیمی است که روی آن می‌توان حساب کرد اما ما می‌دانستیم تراکتورسازی مشکلاتی دارد. چون آنها ۲ پنجره پیاپی نقل و انتقالات را محروم بودند. البته تیم پدیده، پارس جنوبی و پیکان هم حتی تا بالای جدول هم آمدند و به نظرم این وضعیت برای فوتبال ایران خوب است. این موضوع نشاندهنده این است که وضعیت لیگ ایران چقدر فشرده و نزدیک به هم است. در لیگ ایران هر تیمی می‌تواند تیمی دیگر را شکست دهد. به طور مثال در تهران تیم سیاه‌جامگان دو امتیاز از ما گرفت. در حالی که این تیم در رده آخر لیگ قرار دارد. آنها کاملا با بدشانسی و در شرایطی غیر سزاوارانه به پارس جنوبی باختند.

استقلال با تغییر کادر فنی تیم دیگری شده و شفر نشان داده که تیم قدرتمندی را ساخته است. نگران نزدیک شدن این تیم به پرسپولیس نیستید؟

من شک ندارم که شرایط استقلال از این که هست، بهتر خواهد شد. شفر یک مربی بسیار خوب است.او به دنبال این است تا اندیشه‌ها و برنامه‌هایش را در استقلال اجرا کند. مطمئن هستم استقلال در نیم‌فصل دوم بهتر خواهد شد.

این روزها بحث تمدید قرارداد شما با پرسپولیس آنقدر داغ شده که گاهی شرایط و نتایج تیم شما هم تحت تاثیر بحث تمدید قراردادتان، قرار می‌گیرد. این موضوع به کجا رسید؟

اولا روشن است که باید یکسری مسائل فورا حل شود و آن هم تعهدات باشگاه نسبت به من و همکاران من است. همچنین بازیکنان هم در این وضعیت قرار دارند. قدم اول این است که ما تسویه حساب کنیم.

شما دوست دارید که در پرسپولیس بمانید؟

همه چیز بستگی به نحوه مذاکرات و پیشرفت آن دارد. این مسئله ارتباطی به اینکه من میل به ماندن دارم یا نه، ندارد. من یک مربی حرفه‌ای هستم که از دو طرف خرج زندگی‌ام تامین می‌شود. یکی از طرف باشگاه و یکی هم از طرف خودم. همه چیز به مذاکرات بستگی دارد. با وجود همه رضایتی که از حضور در پرسپولیس دارم و به کارم افتخار می‌کنم اما در نظر بگیرید من یک مربی حرفه‌ای هستم. دقیقا مثل بازیکنان. ما از راه فوتبال زندگی‌مان می‌چرخد.

اگر شما در پرسپولیس ماندگار شدید چه امکاناتی را درخواست خواهید کرد و اینکه دورنمای شما برای پرسپولیس آینده چیست؟

این سؤال فرضی است و من تمایلی ندارم درباره آن صحبت کنم. این سؤال در مراحل بعدی می‌تواند مطرح شود. باید در ابتدا ببینیم که جاه‌طلبی و اهداف باشگاه چیست.

پرسپولیس تنها تیمی است که در روزهای تعطیلی تیم‌های لیگ برتری نه تنها تمریناتش تعطیل نشد بلکه مسابقات عقب افتاده‌اش ادامه دارد. آیا این مسئله به بازیکنان شما بیش از اندازه فشار وارد نمی‌کند؟

قطعا به تیم من فشار وارد می‌شود چرا که ما یک دوره سنگین را پشت سر گذاشتیم. ما در لیگ قهرمانان آسیا، جام حذفی و لیگ برتر بازی کردیم و از طرفی برخی بازیکنان در اردوی تیم ملی هستند. این موضوع باعث شد به بازیکنانم خیلی فشار بیاید و شاید برای بازیکنان مشکل‌ساز شود. اما خوشحالم که موفق شدیم به بهترین شکل این شرایط را پشت سر بگذاریم. خوشبختانه در همین شرایط بازیکن مصدوم نداریم و این برای ما رضایتبخش است. چرا که می‌توان با خیال راحت در ۳ جبهه بجنگیم. ما یک دوره بحرانی را سپری کردیم. آن هم زمانی که در نیمه نهایی لیگ برتر آسیا بودیم. در بازی رفت با الهلال عربستان سیدجلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری و مهدی طارمی را به دلیل محرومیت در اختیار نداشتیم و طبیعتا بدون ۴ بازیکن کلیدی کار سختی پیش روی ما بود. این بازیکنان بهترین بازیکنان ما بودند و سخت بود در این شرایط و بدون حضور آنها کاری انجام دهیم. البته در خود مسابقه هم اتفاقات دیگری رخ داد. به طوری که گل اول آنها آفساید بود و ۲ گل از راه دور خوردیم. ولی به هر حال فوتبال همین است و از این اتفاقات زیاد به وجود می‌آید.

شما مربی صلح‌طلبی هستید و خیلی اهل تنش نیستید اما به هر حال به دلیل هم زمانی اردوهای تیم ملی و بازی‌های پرسپولیس این نگرانی وجود دارد که با کارلوس کی‌روش دچار مشکلاتی شوید.

به نظر من مشکل ایجاد نمی‌شود چون همه ما موفقیت تیم ملی را می‌خواهیم اما یک مشکلی وجود دارد. باید مشخص شود بازیکنان در چه وضعیتی به اردوی آماده‌سازی می‌رود. آیا با خستگی زیاد به اردو می‌روند که این مسئله احتمال مصدومیت بازیکنان را زیاد می‌کند که در آن شرایط ریتم سنگین مسابقات ما را دچار مشکل خواهد کرد. به هر حال به فصل زمستان هم نزدیک می‌شویم و دراین شرایط جوی که لیگ قهرمانان آسیا هم شروع می‌شود ما لیگ برتر را هم در پیش داریم و این یک خطر بالقوه خواهد بود چرا که شاید بازیکنان در فاز خستگی به صورتی مصدوم شوند که شرایط خوبی در اردوی تیم ملی نداشته باشند. نباید اجازه دهیم بدن بازیکنان خالی کند. این هم یک مشکل است. اما به هر حال مسئولان فدراسیون فوتبال احساس وظیفه کردند.

کارلوس کی‌روش خواستار این شده که بازیکنان ملی‌پوش حداقل یک روز بعد از بازی‌هایشان در لیگ در اختیار تیم ملی قرار بگیرند. آیا این مسئله شدنی است؟

نمی‌دانم! از این ایده خبر ندارم و کسی هم برنامه مکتوبی درباره این برنامه مربیان تیم ملی به ما نداده است. به همین دلیل تا زمانی که نامه رسمی در این باره به دست ما نیاید، علاقه‌ای ندارم در مورد آن بحث کنم. هر کدام از مربیان ایده‌های خودمان را داریم.

موضوع اما اینجاست که همه بازی‌های لیگ برتر در یک روز انجام نمی‌شود که ملی‌پوشان با برنامه مشخص در اختیار کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد و اینکه باید مشخص شود آیا خود مربیان تیم ملی در ایران هستند که بخواهند این برنامه را پیاده کنند یا نه؟!

اینها مشکلات فنی بعدی است که شما می‌بینید. درباره حضور مربیان تیم ملی در ایران که نباید از من سؤال بپرسید. این مسائل را باید مسئولان فدراسیون فوتبال بگویند.

قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸ انجام شد. شما درباره قرعه تیم ملی ایران صحبت کرده‌اید اما چقدر احتمال می‌دهید که تیم ملی کشورمان بتواند به مرحله بعد جام جهانی صعود کند؟

اگر بخواهم واقع‌بینانه بگویم اسپانیا و پرتغال شانس اول صعود از این گروه هستند اما این بدان معنا نیست که تیم ملی ایران شانسی نداشته باشد. ما در جام جهانی ۲۰۰۶ با تیم ملی پرتغال با آن نسل طلایی‌اش بازی کردیم. آن بازی بزرگترین خوش‌شانسی تیم ملی پرتغال بود. اسکولاری سرمربی پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۲ با برزیل قهرمان شده بود. اما همه به یاد دارند همین تیم پرتغال به سختی ما را شکست داد. آن هم در حالی که آنها با یک پنالتی و یک شوت از راه دور ما را شکست دادند.

در همان جام جهانی ۲۰۰۶ فشار زیادی به تیم ملی ایران وارد شد به طوری که می‌گفتند با پرتغال مساوی می‌کنیم و مکزیک و آنگولا را شکست می‌دهیم و حالا هم به نظر می‌رسد یک فشار مضاعف به تیم ملی می‌رسد. آیا این فشارها نگران کننده نیست؟

این مسائل یک نسخه است اما مهم این است که شما این نسخه را چطور اجرایی کنید. البته باید بپذیرید در فوتبال امکان هر چیزی وجود دارد. در فوتبال دنیا دیگر هیچ تیمی مثل گذشته آنقدر قدرتمند نیست از پیش برنده باشد. به طور مثال تیم ملی اسپانیا در جام جهانی قبلی با نتیجه ۵ بر صفر شکست خورد و حذف شد و به همین دلیل است که می‌گویم می‌توان انتظار هر چیزی را داشت. در جام جهانی ۲۰۰۶ اتفاقی رخ داد که می‌ترسم الان هم به وقوع بپیوندد. حدود ۵ بازیکن ما در آستانه جام جهانی مصدوم شدند. این بازیکنان برای جام جهانی هم آماده نشدند. به طور مثال علی کریمی، وحید هاشمیان، فریدون زندی، مهدی مهدوی‌کیا و ستار زارع برای جام جهانی ۲۰۰۶ به صورت کامل آماده نبودند چون دچار مصدومیت شده بودند.

شما در صحبت‌هایتان درباره تیم تراکتورسازی گفتید این تیم از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد و این موضوع کار تراکتورسازی را بسیار سخت کرد. الان به دلیل برخی مسائل پرسپولیس هم از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شده است. قبول دارید کار شما هم سخت خواهد بود؟

اوضاع ما کمی با تراکتورسازی فرق می‌کند. تراکتورسازی دچار مسائل دیگر شد چرا که بازیکنان این تیم سربازی‌شان تمام شد و باید به تیم خودشان برمی‌گشتند. مثل محمدرضا اخباری یا مهدی شریفی و سایر بازیکنان که با اتمام سربازی‌شان باید به باشگاه‌های خود برمی‌گشتند. موضوع آنها اینگونه بود اما ما کادر بازیکنانی داریم که می‌تواند در همه مسابقات تداوم خوبی داشته باشند. ما مشکل بزرگی در این زمینه نداریم. شاید نتوانیم به تیم خون تازه‌ای تزریق کنیم اما کادر خوبی از بازیکنان رادر اختیار داریم. ما ۵ ملی‌پوش داریم اما مقابل گسترش‌فولاد یا استقلال خوزستان بدون ملی‌پوشانمان آنها را شکست دادیم. این وضعیت به ما تضمین استمرار نتیجه را می‌دهد.

در زمان مدیریت طاهری در پرسپولیس مشکلاتی به وجود آمد و به دلیل بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتش ضرر معنوی هم بدهد. به دلیل تصمیمات غلط شاهدیم مهدی طارمی که دو فصل متوالی بهترین بازیکن لیگ بود را از دست دادید.

من نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم چون نمی‌دانم واقعیت ماجرا چیست. من چند بار این موضوع را پرسیدم اما گفتند همه چیز مرتب است و مشکلی ایجاد نمی‌شود. من نمی‌توانم اظهار نظر کنم چون از اصل ماجرا بی‌خبرم.به هر حال چه اتفاقاتی افتاد که این مشکلات پیش آمد را من نمی‌دانم اما به هر حال این مسائل برای ما یک ناتوانی بزرگ ایجاد کرده است چون طارمی دو سال متوالی بهترین گلزن و بازیکن لیگ بود.

در این چند وقت اخیر بدقولی‌های مالی به مربیان و بازیکنان پرسپولیس انجام شد که به هرحال آنها را ناراحت و دلسرد کرده است. به طوری که بازیکنان نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

شاهد هستیم که باشگاه های ایرانی مشکلات زیادی دارند. آخرین مورد همه دیدند که ۶ امتیاز از تیم پدیده کسر شد چون عقد قرارداد به خصوص با بازیکنان و مربیان خارجی که فیفا از آنها به شدت مراقبت می‌کند، باید به گونه‌ای باشد که به آن عمل شود. همه مدیران باید در ایران این مسئله را درک کنند. چرا که این قانون در آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا یکسان است و به یک شیوه اجرا می‌شود. فیفا یک بخش مجزا برای این مسئله تشکیل داده است. البته نه فقط در ایران بلکه در سایر نقاط دنیا هم پرونده‌هایی در این باره تشکیل شده است. چون یکی از مهمترین بخش‌ها کمیته محافظت از منافع بازیکنان و مربیان خارجی است. بالاخره همه مدیران باید این مسئله را بفهمند. اگر ایرانی‌ها می‌خواهند بخشی از فوتبال روز دنیا باشند باید قوانین فیفا را که خیلی هم ساده است اجرا کنند. الان دیدید که تیم پدیده جریمه شده است. قبل از آن هم تراکتورسازی و استقلال جریمه شدند و الان این مسئله گریبان پرسپولیس را گرفته است. منچسترسیتی، رئال مادرید، اینترمیلان که شاید با این مسئله روبرو شود، بارسلونا و برخی دیگر از تیم‌های مطرح دنیا هم دچار چنین مسائلی شدند.این قوانین فقط برای باشگاه‌های ایران نیست بلکه همه باشگاه‌های دنیا با آن سروکار دارند.رئال مادرید به خاطر پسر زیدان محروم شد.

این بی‌توجهی‌ها شما یا دستیاران‌تان رادلسرد نمی‌کند؟

قطعا این مسائل ما را هم دلسرد می‌کند. نظم مالی و انضباط مالی برای همه باشگاه‌ها مهم است و رعایت آن شاه کلید حل مشکلات همه باشگاه‌هاست. ما حرفه‌ای هستیم و رعایت این مسائل مشکلات را حل می‌کند. زندگی ما از راه فوتبال می‌چرخد و همه ما طراحی می‌کنیم که مبالغ دریافتی‌مان را چطور هزینه زندگی خود کنیم. ما به دلیل این شرایط شاید ناراضی باشیم اما به همراه بازیکنان نشان داده‌ایم که یک سطح بالا را در اختیار داریم. خبرنگاران در تمرین شاهد هستند که تا به حال نشده یک بازیکن و یک مربی بدون دلیل در تمرینات غیبت کنند. مگر اینکه مسئله‌ای باشد که بازیکن در تمرین حاضر نشود. ما انتظار داریم که شرایط دچار ثبات شود. مهمترین بخش همین ثبات است.

لیگ قهرمانان آسیا قرعه‌کشی شد و پرسپولیس رقبایش را شناخت. اما از بین نسف‌قارشی ازبکستان و الفیصلی اردن یک تیم دیگر با پرسپولیس هم‌گروه می‌شود. شما دوست داریم با کدام یک از این دو هم گروه شوید؟

برای ما فرق نمی‌کند با چه تیمی هم گروه شویم. ما گروه راحتی نداریم. الوصل در حال حاضر در صدر کشور امارات است. السد قطر قوی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تیم این کشور است به طوری که ژاوی با یکسری بازیکن نامدار در این تیم بازی می‌کنند. اوضاع نه تنها برای ما بلکه برای همه تیم‌ها سخت خواهد بود.

گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس به ترکیه رفته تا بلکه بتواند از در دوستی با باشگاه ریز اسپور وارد مذاکره شود.فکر می‌کنید احتمال رخ دادن اتفاقات خوب برای پرسپولیس هست؟

در فوتبال امکان هر چیزی هست. من نمی‌دانم مذاکرات چطور پیش می‌رود اما در فیفا این اتفاق سابقه داشته که جریمه‌ای لغو شود. نمی‌دانم چه در گذشته اتفاق افتاده اما فیفا تصمیم خودش را گرفت و این مسائل دیگر ارتباطی به فیفا پیدا نمی‌کند. شاید نهایتا پنجره نقل وانتقالات به محرومیت از یک پنجره منجر شود.

اگر پنجره نقل و انتقالات لغو شود آیا تصمیمی برای تغییرات در کادر بازیکنان پرسپولیس دارید؟

باید بگویم ما کادر بازیکنان خیلی خوبی داریم و در حال حاضر هم نیاز خاصی برای آوردن بازیکن نداریم. اما فلسفه مربیگری من به گونه‌ای است که طراوت به تیمم با جابجایی یک یا دو بازیکن انجام می‌گیرد نه اینکه ۸ بازیکن به یک باره بروند. قطعا بازیکنانی وجود دارند که من دوست داشته باشم در کنار ما باشند اما بازیکنان فعلی نشان دادند با نتایجی که می‌گیرند می‌توانند همه نیازهای تیم را برطرف کنند.

طاهری در برنامه نود که دوشنبه شب پخش شد، عنوان کرد که آنتونی گولچ که این روزها فیفا پرسپولیس را به پرداخت مطالبات به او محکوم کرده با نظر شما به پرسپولیس پیوسته است. آیا واقعا این بازیکن با نظر شما به پرسپولیس آمد؟

ما تقریبا یک لیست کامل از بازیکنان برای مذاکره وجذب در اختیار داشتیم. فیلم بازی‌های گولچ را هم به من نشان دادند و گفتند او در تیم آدلاید یونایتد استرالیا بازی کرده و قهرمان آسیا شده است. طبیعتا هیچ مربی‌ای به بازیکنی با این شرایط نه نمی‌گوید اما گاهی بازیکنی به هر دلیلی با تیم جدیدش تطبیق پیدا نکرده یا اینکه نمی‌تواند با فضای تیم جدیدش اُخت شود. ما او را آرام آرام به تمرینات اضافه کردیم تا با شیوه تمرینات ما آشنا شود اما وقتی برای یک مسافرت به کشورش رفت به یکباره غیب شد و دیگر ما او را ندیدیم. من حتی نمی‌دانستم که او از باشگاه پولی نگرفته و بر سر این مسائل با باشگاه چالش دارد. چیزی که می‌دانم این است که گولچ به دلیل بازی نکردن از پرسپولیس نرفت بلکه به این خاطر از این تیم جدا شد که چون پول نگرفته بود و به دلیل همین اختلافات از پرسپولیس رفت.

به عنوان سؤال آخر فکر می‌کنید اگر تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف تیم ملی پرتغال برود، می‌توانید انتقام شکست در یورو ۲۰۱۶ را بگیرید؟ به هرحال خیلی‌ها تقابل این دو تیم را تقابل شما و کی‌روش می‌دانند.

بله امکانش هست این دو تیم با هم رودر رو شوند. مطمئنا اگر این دو تیم با هم بازی کنند کرواسی برنده خواهد بود. این را به عنوان تیتر بنویسید که کرواسی بهتر از پرتغال است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)