مرجع خبری پرسپولیس : مدیرعامل شرکت ارزشگذار دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای واگذاری گفت:‌ باخت پرسپولیس اثری در ارزشگذاری آن ندارد، اما اگر این باشگاه و استقلال در بورس حضور داشتند با کاهش و افزایش قیمت سهام روبه‌رو می‌شدند.

 

در حالی ارزش واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با در نظر گرفتن برند و تعداد هواداران 45 و 42 میلیارد تومان از سوی گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر در دو ماه گذشته تعیین شده بود.

در پی باخت روز گذشته پرسپولیس از استقلال برخی از فعالان ورزشی و بازار سرمایه این سوال را مطرح کردند که آیا این باخت می‌تواند در ارزشگذاری این دو باشگاه اثر داشته باشد یا خیر؟ 

خبرنگار اقتصادی فارس این پرسش را با فرشاد به‌آبادی مدیرعامل این گروه مطالعاتی و ارزشگذار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نکاتی را در این رابطه اعلام کرد.

به‌آبادی با اشاره به بازی روز گذشته پرسپولیس و استقلال که با نتیجه 2 بر صفر به نفع استقلال به پایان رسید، اظهار داشت: در دنیا وقتی تیم‌های ورزشی در فوتبال یا دیگر رشته‌ها با موفقیت یا شکستی روبه‌رو می‌شوند ارزش سهام آنها هم افزایش یا کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: به هنگام ارزشگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی تعداد هواداران و مشتریان ملاک اصلی بود که وقتی این دو تیم با برد یا باخت مواجه می‌شوند،هواداران آنها هم خوشحال یا ناراحت می‌شوند اما از تعدادشان کم نمی‌شوند و حاضر نیستند با یک باخت تیمشان را عوض کنند، بنابراین اگر این دو باشگاه در بورس حضور داشتند قطعا قیمت سهام پرسپولیس کاهش و برعکس بهای سهام باشگاه استقلال افزایش می‌یافت.

وی در رابطه با دلیل کاهش و افزایش سهام باشگاه‌ها بعد از برد و باخت توضیح داد: باشگاه‌های ورزشی در دیگر کشورها بعد از برد با تبلیغات مثبتی روبرو می‌شوند چرا که سرمایه‌گذاران باشگاه‌ها تلاش می‌کنند با برنده شدن ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و موجب افزایش اعتماد و روحیه مثبت بین بازیکنان و کادر فنی و همچنین هواداران شوند. از طرف دیگر با برد هر تیمی اعتماد بازیکنان و کادر فنی به آینده باشگاه تقویت شده و در کنار آن موجب افزایش خرید محصولات باشگاه‌ها می‌شود.

وی در برابر این سوال که با توجه به وضعیت نامناسب باشگاه پرسپولیس در جدول رده‌بندی لیگ و همچنین تکرار باخت این باشگاه در سومین دربی آیا تعداد هواداران این باشگاه و در نتیجه ارزشگذاری آنها تغییر نکرده پاسخ داد: شاید از تعداد هواداران این باشگاه چندان کاسته نشود اما روی تعصب‌شان اثرگذار است. از طرف دیگر از جنبه اقتصادی هم باید گفت وقتی تیم هواداری شکست می‌خورد وی حمایتش را از تیم کم کرده و کمک مالی یا اقدام به خرید محصولات نمی‌کند، چرا که از کادر مدیریتی تیم ناراحت است که چرا از مربی و بازیکنان نابلدی استفاده کرده است. برعکس این روند، هنگامی است که وقتی تیمی برنده شود که در این حالت هواداران با اعتماد به کادر مدیریتی اقدام به حمایت به کمک مالی بیشتری می‌کنند. همین روند موجب افزایش سهام باشگاه‌ها می‌شود.

این مقام مسئول در واکنش به دیگر سوال مبنی بر اینکه برآورد انجام شده در مورد تعداد هواداران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال چقدر تفاوت با نتایج پیامک‌های دیروز شبکه سوم سیما تفاوت داشت، خاطرنشان کرد: طبق نظرسنجی‌هایی که به عمل آمده تعداد هواداران پرسپولیس از استقلال بیشتر است و این برآورد با نتیجه 56 درصد هوادار پرسپولیس و 46 درصد هوادار استقلال همخوانی دارد.

به‌آبادی در خاتمه گفت: ارزشگذاری این دو باشگاه هم بر اساس تعداد هواداران بوده و برد یا باخت این دو تیم تاثیری بر ارزشگذاری آنها ندارد.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)