مرجع خبری پرسپولیس : کسر قرارداد بازیکنان پرسپولیس به دلیل عملکرد ضعیف که با اعتراض برخی از آنها همراه شده این سؤال را به ذهن می‌‌آورد که چرا در مواقعی که تشویق می‌شوند، آن را با فوتبال حرفه‌ای مقایسه نمی‌کنند؟

 

تیم فوتبال پرسپولیس در هفته بیست و دوم لیگ برتر در یک بازی انتقادآمیز برابر صنعت نفت آبادان به شکست 4 بر 2 تن داد تا مشخص شود ناکامی سرخ‌پوشان مقابل ملوان و حتی شهرداری تبریز فقط یک حادثه نبوده.

 

بلکه تلنگری است تا مصطفی دنیزلی باید برای حل مشکلات بیش از گذشته تلاش کند.

 

پس از اینکه پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان شکست خورد، محمد رویانیان، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس پس از هم اندیشی در باشگاه تصمیم گرفت 10 درصد از قرارداد بازیکنان و 15 درصد از قرارداد میثاق معمارزاده، دروازه بان تیم که بدون شک در چند بازی گذشته نقش بسزایی در ناکامی های پرسپولیس داشت، کسر کند.

 

این تصمیم حتی مورد رضایت هواداران پرسپولیس نیز قرار گرفت چرا که آنها دوست ندارند تیمشان مقابل حریفان به راحتی ببازد. هواداران سال هاست که در کنار پرسپولیس زندگی کرده اند و بعضا بیش از برخی بازیکنان پرسپولیس جایگاه و اعتبار تیم را دوست دارند و پیشینه و ارزش پیراهن تیم را بهتر درک می کنند. آنها از جریمه ها پس از شکست برابر نفت آبادان استقبال کردند و این استقبال با حضورشان در محل تمرین روز جمعه پرسپولیسی ها که پشت درهای بسته برگزار شد کاملا مشهود بود چرا که آنها به برخی بازیکنان به شدت انتقاد کردند و خواهان برخورد با عاملان شکست در آبادان شدند.

 

بر خلاف نظر هواداران و پس از اعلام خبر کسر مبلغ قرارداد بازیکنان، مثل اینکه این اتفاق به میل برخی بازیکنان خوش نیامد و انتقادهایی به این تصمیم رویانیان گرفته شد. برخی بازیکنان ناراحت کسر قرارداد خود شدند و این تصمیم را حرفه ای ندانستند، اما در فوتبال ایران، به ویژه در پرسپولیس در مسایل فنی و مالی اتفاق های رخ می دهد و پرداختن به این موارد گواهی می دهد که شرایط مدیریت در فوتبال کشور با سایر لیگ های حرفه ای جهان تفاوت دارد. در کاستی ها و ضعف ها عوامل متعددی دخیل هستند که اشاره ای کوتاه این سرفصل ها می تواند گویای بسیاری از ناگفته ها باشد.

 

*نبود کمیته فنی کارآمد و تعارض در تعاریف های واقعی این کمیته 

در ایران همان طور که بسیاری از کارشناسان و بزرگان فوتبالی کشور به آن اذعان داشته اند، کمیته فنی دپارتمان “فرمالیته‌ای” بیش نیست. وقتی چنین کمیته ای فرمالیته(یا به قول برخی کشک) می شود، منطقی است که در فر‌آیند یک تیم شاهد کاستی ها، ضعف‌ها، مشکلات فنی و کم کاری ها باشیم.

 

در باشگاه های حرفه ای جهان قبل از آغاز مسابقات اعضای کمیته فنی ماموریت حساس خود را آغاز می کنند و با ارزیابی های دقیق، بازیکنان جدید را زیر ذره بین می برند و به باشگاه معرفی می کنند و با ارائه گزارش هایی از عملکرد بازیکنان نفراتی که مورد تائید نیستند را نیز به کادرفنی معرفی می کنند.

 

ارزیابی بازیکنان و کادرفنی و ارایه گزارش به مدیریت باشگاه از اصلی ترین وظایف کمیته فنی در باشگاه های حرفه ای فوتبال در دنیاست، اما آیا در باشگاه های داخلی کمیته های فنی بار چنین مسئولیتی را بر دوش می کشند؟ بدون شک پاسخ منفی است و در چنین وضعیتی که مدیریت خودش برای انتخاب بازیکنان، کادرفنی، پاداش ها و تنبیه دست به کار می شود! 

 

کمیته فنی در فوتبال ایران که نام “فوتبال حرفه ای” را یدک می کشد بی معناست و به همین دلیل است که روی 2 برگ؛ قرارداد میلیونی با بازیکنان بسته می شود، بدون آن که اتفاق ها و فرآیندهای بعدی برای یک بازیکن یا مربی در نظر گرفته شود.

 

*رضایت بازیکنان به تشویق های سنتی و ناخرسندی از تنبیه های مشابه

بله؛ حق با برخی بازیکنان پرسپولیس است که می گویند در فوتبال حرفه ای اروپا چیزی به عنوان کسر قرارداد بازیکنان به دلیل شکست تیم در یک بازی معنا ندارد، اما نباید فراموش کرد در کنار این تنبیه های دستی یا به قولی سنتی، تشویق های سنتی نیز وجود دارد.

 

در فوتبال اروپا این طور نیست که با یک برد به بازیکنان سکه یا پاداش نقدی بدهند، چرا که همه چیز با ارزیابی های دقیق فنی در اول فصل به بازیکن اعلام شده و شرایط برای افرادی که در خدمت تیم هستند خیلی شفاف و روشن لحاظ شده اما نکته جالب اینجاست که بازیکنان این روزها تشویق ها را می پذیرند و مقابل تنبیه ها خم به ابرو می آورند.

 

برخی از همین بازیکنان اگر یک هفته پرداختی قراردادهایشان به تعویق افتد، در جمع خبرنگاران بسیاری از ناگفته‌ها را می گویند و انواع و اقسام مصاحبه ها را انجام می دهند و حتی بعضا نسبت به عدم دریافت پاداش ها نیز واکنش نشان می دهند، اما با کسر 10 درصدی قراردادشان، باشگاه را به رفتار غیر حرفه ای و آماتور متهم می کنند.

 
باید در این بین به عملکرد چند بازیکن پرسپولیس هم که با غیرت و تعصب خاصی در بازی های پرسپولیس به میدان می روند و سعی می کنند کمترین اشتباهات را مرتکب شوند نیز اشاره کرد که حتی مدیر عامل باشگاه تصمیم گرفته این بازیکنان را از جریمه گروهی معاف کند.

 

حضور در تیم های بزرگ همچون پرسپولیس مسئولیت سنگینی را بر دوش تک تک بازیکنان می گذارد بنابراین یک بازیکن باید در این چارت فوتبالی کشور تابع تصمیماتی باشد که مدیریت می گیرد. وقتی جریمه نقدی مورد تائید هواداران قرار می گیرد، خروجی آن این معنی را می دهد که تصمیم برای اشتباهات کشنده برخی بازیکنان از جمله دروازه بان پرسپولیس مورد استقبال آنها قرار گرفته است. آنها تنبیه سنتی را تائید کرده اند، همان طوری که بازیکنان با عقد قراردادهای سنتی پرسپولیسی شدند و با چند امضا مبلغ میلیونی گرفتند و خود را به میلیون ها هوادار معرفی کردند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)