نوجوانان فوتبال ايران با راهيابي به جام جهاني بار ديگر اميد را در دل مردم و بويژه علاقمندان فوتبال زنده كردند و شايد واسطه‌اي شدند براي آشتي مردم با فوتبال ملي؛ موفقيت شاگردان علي دوستي‌مهر در رقابت‌هاي قهرماني آسيا بهانه‌اي شد تا با برخي بازيكنان اين تيم صحبت كنيم و آنها در اين فوتبال از اميد حرف بزنند!

 

سيدمجيد حسيني كاپيتان و مدافع وسط تيم ملي فوتبال نوجوانان به همراه علي شجاعي دفاع چپ اين تيم با حضور در ايسنا گفت‌وگوي مفصلي درباره نحوه ورودشان به فوتبال، عملكرد تيم ملي در مسابقات قهرماني آسيا، كار كردن با علي دوستي‌مهر، جام جهاني نوجوانان، روياهايي كه در سر دارند و… انجام دادند كه مشروح آن در زير مي‌آيد:

 

 

** ‌از چند سالگي به طور مستمر فوتبال بازي مي‌كردي و چه زمان و وارد باشگاه شدي؟

 

حسيني: من از 9 سالگي فوتبال بازي مي‌كردم و وارد باشگاه شاهين تهران شدم كه مدتي پيش منحل شد. بعد از آن توانستم عضو باشگاه سايپا شوم.

 

شجاعي: من از بچگي علاقه زيادي به فوتبال داشتم. در تيم نونهالان سايپا عضو شدم؛ بعد از آن دو سال در نوجوانان سايپا بودم و در سال آخر هم كه به تيم ملي دعوت شدم.

 

** شما در تيم ملي نونهالان با هدايت مصطفي قنبرپور عضويت داشتي؟

 

حسيني: بله من يك سال با تيم آقاي قنبرپور بودم و يك سال هم در تيم آقاي محمد ياوري عضويت داشتم. فكر مي‌كنم اسكلت تيم نوجوانان متشكل از بازيكناني بود كه در تيم نونهالان كار مي‌كردند.

 

شجاعي: خير من عضو تيم ملي نونهالان نبودم.

 

** چطور مورد توجه علي دوستي‌مهر سرمربي تيم نوجوانان قرار گرفتي؟

 

حسيني: در يكي، دو اردو حضور داشتم كه آقاي دوستي‌مهر چند بازيكن از جمله من را انتخاب كرد.

 

شجاعي: آبان‌‌ سال گذشته بود كه در تيم سايپا عضويت داشتم و با تيم مقاومت بازي كرديم. آقاي مهدي غفاري و مهدي حيدري از مربيان تيم ملي بازي‌هاي ما را مي‌ديدند و همانجا مرا انتخاب كردند. به يكي از اردوها دعوت شدم و بعد از آن با تاييد كادر فني به اردوي اهواز بعد گرجستان، دوبي و تقريبا ديگر به عضويت تيم ملي درآمده بودم و اردوهاي آذربايجان و قزاقستان و تركيه هم حضور داشتم.

 

** اردوها و تمرينات آماده سازي تيم ملي طي يكي، دو سال گذشته چطور بود و چگونه گذشت؟

 

حسيني: ما طي 2 سال زحمات زيادي كشيديم و هدفمان فقط قهرماني تيم نوجوانان در آسيا بود. ما با اين ديد تمرين مي‌كرديم. چون اين انگيزه را داشتيم سختي‌ها و فشارهاي تمرينات قابل تحمل بود.

 

شجاعي: واقعا تمرينات در باشگاه به اندازه نصف تمرين‌هاي تيم ملي هم نبود. اردوهاي آماده‌سازي تيم ملي واقعا سنگين بود و كادر فني تلاش مي‌كردند بازيكنان را به شرايط بسيار خوبي برسانند. من مربيان زيادي داشتم اما واقعا دوستي‌مهر مربي ديگري بود و فوق‌العاده با بازيكنان كار مي‌كند. البته در آخرين اردو كه در تركيه برگزار شد بيشتر برنامه‌هاي تاكتيكي را مرور مي‌كرديم و ديگر فشاري روي بازيكنان نبود.

 

** خانواده‌‌هايتان با اردوهاي طولاني مدت در طول اين يكي، دو سال مخالفتي نداشتند؟ براي خودتان سخت نبود؟

 

حسيني: به هر حال خانواده‌ها مي‌خواستند تا بازيكنان‌شان پيشرفت كرده و تيم ملي كشورشان هم موفق باشد. ما 2 سال دور از خانواده هايمان بوديم كه اين براي هر كسي در هر سني سخت است.

 

شجاعي: آنها موفقيت ما را مي‌خواهند. براي ما هم البته سخت بود چون در طول يك ماه در مجموع فقط 10 روز پيش خانواده‌هايمان بوديم و مابقي را با تيم ملي كار مي‌كرديم.

 

** در پايان تمرينات فكر مي‌كردي تيم ملي چقدر براي حضور در مسابقات قهرماني آسيا آماده است؟ فكر مي‌كرديد با اين آمادگي مي‌توانيد قهرمان شويد؟

 

حسيني: ما كاملا آماده شديم. در بازي‌هاي تيم ملي هم ديديد بازيكنان با انرژي بالايي كار مي‌كردند. فكر مي‌كنم واقعا تيم از مدعيان اصلي فتح جام بود.

 

شجاعي: هدف ما پس از تمرينات و اردوهاي بسيار و بازي‌هاي تداركاتي كه داشتيم، واقعا قهرماني در آسيا بود. ما مي‌دانستيم ايران به خوبي براي اين بازي‌‌ها آماده شده و هرچند حريفان قدرتمندي داريم اما ما چيزي كم نگذاشتيم. هدف اول ما راهيابي به جام جهاني و هدف اصلي هم قهرماني در آسيا بود.

 

** چرا تيم ملي در دو بازي نخست و در دقايق اوليه گل مي‌خورد؟

 

حسيني: علت آن فقط ناهماهنگي بود كه البته در ادامه بازي‌ها بهتر شد.

 

شجاعي: نمي‌دانم واقعا. شايد اين به عدم هماهنگي بازيكنان در لحظات اوليه بازي برمي‌گشت اما انصافا گل لائوس شانسي بود و هر دو گل بازي با لائوس و يمن هم روي ضد حمله بدست آمد.

** كمي با عجله كه مي‌توانست ناشي از استرس باشد، بازي نمي‌كرديد؟!

 

حسيني: طبق صحبت‌هاي مربيان و تجربياتي كه خودمان داشتيم هميشه 5 دقيقه ابتدايي و 5 دقيقه انتهايي بازي‌ها حساس‌ترين لحظات بازي است كه احتمال گل خوردن در آن زياد است. معمولا در اين دقايق هنوز تيم‌ها تمركز كافي را ندارند. در اين دو، سه بازي شايد همين علت باعث شد كمي ناهماهنگ باشيم و البته گل‌هاي عجيب و غريبي بخوريم.

 

شجاعي: نمي‌دانم، شايد. استرس كه تاحدي وجود داشت، البته تماشاگر زيادي كه در ورزشگاه نبود اما همين كه مي‌دانستيم ايران ميزبان بازي‌هاست و بيشتر نگاه‌ها مي‌تواند به تيم ما معطوف شود خود به خود مقداري استرس ايجاد مي‌كرد. البته كادرفني بازيكنان صحبت مي‌كرد تا آنها خيلي راحت بازي كنند.

 

** از علي دوستي‌مهر كه در كارش خيلي جدي است كه نمي‌ترسيديد؟!

 

حسيني: نه واقعا علي‌آقا مثل يك پدر دلسوز براي تيم كار مي‌كرد و با بچه‌ها ارتباط صميمانه‌اي دارد. بازيكنان موفقيت تيم ملي برايشان اهميت زيادي داشت.

 

شجاعي: نه واقعا اين طور نبود. مربيان ما مثل پدرهايمان با ما رفتار مي‌كردند.

 

** چگونه توانستيم استراليا را با پنج گل شكست دهيم؟ واقعا خودتان انتظار چنين نتيجه‌اي را داشتيد؟

 

شجاعي: پيش‌بيني نمي‌كرديم با اين اختلاف استراليا را ببريم. البته ما پيش از بازي استراليا را شناخته بوديم. با آناليزي كه كادر فني براي ما داشت، مي‌دانستيم مدافعان استراليا كمي كند هستند و اگر حملات سريع و پي در پي داشته باشيم، مي‌توانيم به گل برسيم.

 

** دوستي‌مهر مي‌گفت پيش از بازي فقط گريه مي‌كرديم، واقعا فقط همين كار را مي‌كرديد؟

 

شجاعي: يك جلسه در روز پيش از بازي با استراليا داشتيم كه واقعا همه گريه كردند.

 

** برسيم به بازي با ازبكستان و يك ناكامي تلخ. چرا باختيم؟

 

حسيني: در نيمه نخست هماهنگي لازم را نداشتيم. البته بدشانس بوديم چون گل دوم و سوم ازبكستان فوق‌العاده بود. هيچ بازيكني در اين رده سني نمي‌تواند به راحتي آن طور گل بزند. شايد بازيكنان ازبكستان ديگر هيچ وقت نتوانند گل‌هاي آنچناني بزنند. براي ما خيلي عجيب بود. در بين دو نيمه بچه‌ها آنقدر عصباني بودند كه مربيان فقط آرام مي‌‌كردند و مي‌گفتند اشكالي ندارد و ما مي‌توانيم با اجراي برنامه‌ها در نيمه دوم جبران كنيم. نيمه دوم هم مدام حمله كرديم اما متاسفانه دير به گل رسيديم.

 

شجاعي: ما در نيمه اول واقعا نتوانستيم در حد خودمان باشيم. در نيمه دوم بچه‌ها به خودشان آمدند اما گل دوم را خيلي دير زديم و جبران خيلي سخت شد. ازبك‌ها كاملا ما را آناليز كرده بودند. آنها به صورت تيمي دفاع كرده و يك مرتبه با هفت، هشت بازيكن كار ضدحمله را انجام مي‌دادند.

 

 

** بعد از برد استراليا همه از احتمال مغرور شدن شماها ابراز نگراني مي‌كردند، آيا دليل باخت به ازبكستان همين بود؟ كادر فني سعي كرد شما مغرور نشويد؟

 

حسيني: من همچنان فكر مي‌كنم ناهماهنگي بازيكنان در نيمه اول اصلي‌ترين دليل باخت ما بود. البته شايد غرور كاذب در همان نيمه هم در ناهماهنگ شدن بازيكنان تاثير گذاشت. آقاي دوستي‌مهر خيلي سعي كرد ما را آرام كند. به هر حال هميشه تيم برتر برنده نمي‌شود.

شجاعي: دو شب قبل از بازي با ازبكستان بود كه در جلسه‌اي با كادر فني، آقاي دوستي‌مهر به بازيكنان مي‌گفت در باد برد استراليا نخوابيد. معلوم نيست ما بتوانيم ساير حريفان را اين طور ببريم. باور كنيد همه اتفاقاتي كه در بازي با ازبكستان افتاد را دوستي‌مهر براي ما پيش‌بيني كرده و به ما گوشزد كرده بود.

 

** به هر حال نتوانستيد به هدفتان يعني قهرماني آسيا برسيد؟

 

حسيني: ما واقعا مستحق قهرماني بوديم و براي آن خيلي تلاش كرديم. فوتبال است و هميشه نمي‌توان در آن برنده بود. فكر مي‌كنم اگر گل دوم را در دقيقه 80 مي‌زديم، در همان 10 دقيقه هم گل سوم را به ثمر مي‌رسانديم.

 

شجاعي: ما اول از اينكه به جام جهاني صعود كرديم خيلي خوشحاليم. به هر حال مي‌دانستيم اگر اين تيم به جام جهاني نرود،‌ به احتمال فراوان تمام بازيكنانش نابود شده و از ياد مي‌روند؛ در آن صورت بعيد بود در ادامه بتوانند در فوتبال ايران مطرح شوند.

 

** شما (حسيني) به عنوان كاپيتان تيم چقدر در مغرور نشدن بازيكنان تلاش كرديد؟

 

حسيني: من با بازيكنان در زمين صحبت مي‌كردم اما همه حرف‌ها قبل از بازي زده شده بود. بين دو نيمه هم كه شرايط خود را داشت.

 

** روحيات مذهبي علي دوستي‌مهر و ايجاد چنين شرايطي براي بازيكنان در اردوها چه تاثيري در روحيه شما داشت؟

 

حسيني: حضور بازيكنان در نمازهاي جماعت اجباري نبود اما بازيكنان خودشان رغبت داشتند تا با هم نماز بخوانند و همدل شوند. اين مسايل به افزايش روحيه تيم ما كمك مي‌كرد.

 

شجاعي: بسيار زياد. نمازهاي جماعت و ساير برنامه‌ها واقعا بازيكنان را يكدل و متحد كرده بود. باورتان نمي‌شود بعضي از بچه‌ها خودشان در برخي شب‌ها نماز شب هم مي‌خواندند و براي موفقيت تيم‌ ملي هم دعا مي‌كردند؛ همان‌هايي كه شايد وقتي به تيم ملي آمدند خيلي به نماز و مسايل مذهبي اهميت نمي‌دادند و مانند خيلي از هم‌سن و سال‌هاي ‌خودشان روحيات ديگري داشتند.

 

** دكتر سيف پزشك روانشناس تيم هم همراه شما بود. صحبت‌هاي او چقدر در بازيكنان تاثير داشت؟

 

شجاعي: صحبت‌ها و مشاوره‌هاي دكتر سيف به بازيكنان انگيزه بيشتري مي‌داد و واقعا مفيد بود.

 

** مسابقات جام جهاني را چگونه مي‌بيني؟

 

حسيني: جام جهاني خيلي سخت است. تيم ملي در جام جهاني نيجريه توانسته به جمع هشت تيم پاياني راه پيدا كند و اگر بخواهيم در جام جهاني امارات پيشرفتي نسبت به گذشته داشته باشيم بايد هدفمان راهيابي به نيمه نهايي آن مسابقات باشد. ما به موفقيت تيم ملي در آن بازي ها هم خيلي اميدواريم.

 

شجاعي: يكسال تا جام جهاني وقت داريم و بايد خيلي كار كنيم. فشارها در جام جهاني چند برابر مي‌شود و واقعا يك جنگ تمام عيار است. ما همه تلاشمان را براي آمادگي مي‌كنيم و اميدواريم ناكامي در قهرماني آسيا را در جام جهاني جبران كنيم.

 

** سقف آرزوهايتان در فوتبال ايران چيست؟

 

حسيني: اينكه يك مدافع تمام و عيار شوم و در تيم باشگاهي مورد علاقه و بعد از آن تيم ملي بزرگسالان بازي كنم.

 

شجاعي: دوست دارم در يك تيم خوب ليگ برتري بازي كنم و آنقدر خوب باشم تا راهي تيم بزرگسالان شوم.

 

** طرفدار كدام تيم هستي؟

 

حسيني: پرسپوليس

 

شجاعي: پرسپوليس

** فكر مي‌كنيد چرا پرسپوليس با جذب اين همه بازيكن گرانقيمت به اين روز افتاده است؟

 

حسيني: واقعا كار سخت است. بازي در پرسپوليس با خيلي از تيم‌ها فرق مي‌‌كند. احساس مي‌كنم بازيكنان بايد كمترين استرس را داشته باشند تا بتوانند در مقابل هزاران تماشاگر ورزشگاه آزادي بازي كنند. مطمئنم شرايط پرسپوليس در نيم‌فصل دوم خوب مي‌شود.

 

شجاعي: من هم معتقدم پرسپوليس در نيم‌فصل دوم اوضاع بهتري پيدا مي‌كند. البته نمي‌دانم اين بازيكنان كه پول‌هاي ميلياردي گرفته‌اند چرا اين طور بازي مي‌كنند؟! در پرسپوليس موضوع تعصب و غيرت اهميت زيادي دارد.

 

** پس از مسابقات دلال‌ها با شما تماسي داشتند؟

 

حسيني: بعد از مسابقات يكي، دو نفر تماس گرفتند كه مي‌خواهي به باشگاه خوبي بروي اما من از صحبت‌ كردن با آنها طفره رفتم و گفتم از شرايطم در سايپا راضي هستم.

 

شجاعي: با من كسي تماس نداشته است.

 

** مبلغ قراردادتان با سايپا چقدر است؟

 

حسيني و شجاعي: ما هنوز قرارداد مالي با باشگاه نداريم. فعلا از امكانات سايپا استفاده كرده و در تيم‌شان بازي مي‌كنيم.

 

** به فوتبال اروپا فكر مي‌كني و كدام بازيكن را الگو قرار دادي؟

 

حسيني: هر كسي تلاش كند مزد زحماتش را مي‌گيرد. تلاش زياد است كه باعث مي‌شود بازيكن بتواند به ليگ برتر برسد و در آن بدرخشد و بعد هم به اروپا فكر كند. اما الگوي من كارلوس پويول است. البته طرفتار رئالم اما ديديد كه وقتي در ال كلاسيكو نبود، دفاع بارسا به چه روزي افتاده بود! من بعضي تصاوير بازي‌هاي پويول را جمع كرده‌ام و آنها را مي‌بينم. واقعا مدافع هوشمند،‌ توانا و باغيريتي است.

 

شجاعي: الگوي من "آلبا" مدافع بارسا و تيم ملي اسپانياست. او در عين جواني دفاع فوق‌العاده‌اي است. وقتي بازي‌هايش را مي‌بينم لذت مي‌برم. من هم تصاوير بازي‌هاي اين بازيكن را جمع كردم و سعي مي‌كنم از رفتارهاي فني‌اش الگوبرداري كنم.

 

** در فوتبال ايران الگو نداريد؟

 

حسيني: نه واقعا من هنوز بازيكني پيدا نكردم كه يك الگوي فني كامل براي من باشد. الگويم خودم هستم! (باخنده)

 

شجاعي: احسان حاج‌صفي

 

** چرا فوتباليست‌هاي نوجوان وقتي به سنين بزرگسالي مي‌رسند، كيفيت گذشته را ندارند؟

 

حسيني: نمي‌دانم؛ من علت اصلي آن را مصدوميت مي‌دانم. آسيب‌ديدگي بخاطر فشار سنگين مسابقات آن هم در زمين‌هايي كه كيفيت بالايي نداشته باشند، باعث مي‌شود بازيكن از روند صعودي‌اش باز بماند.

 

شجاعي: نمي‌دانم علت چيست اما تقريبا همه بازيكناني كه در تيم ملي نوجوانان جام جهاني نيجريه بودند الان در ليگ برتر بازي مي‌كنند جزو بازيكنان تاثيرگذار تيم‌هايشان هستند.

 

** علت آن پرداختن به مسايل حاشيه‌اي و به ويژه مسايل بسيار مضر براي زندگي سالم و حرفه‌اي يك ورزشكار، نيست؟!

 

حسيني: البته نبود امكانات حرفه‌‌اي هم در اين باره موثر است.

 

شجاعي: آن هم مي‌تواند باشد اما يك بازيكن حرفه‌اي كه در سطح اول فوتبال كشور بازي مي‌‌كند بايد بداند كه براي موفق شدن بايد زندگي‌اش هم حرفه‌اي و با برنامه باشد.

 

** خانواده‌ات در رسيدن به اينجا چه نقشي داشت و براي زندگي حرفه‌اي در آينده برنامه‌اي داري؟

 

حسيني: بسيار زياد. حمايت‌هاي آنها باعث پيشرفتم در فوتبال شد. من مدتي كشتي كار كردم و مشاوره‌هايي كه با خانواده‌ام داشته به فوتبال سوق پيدا كردم و الان از اين بابت خيلي خوشحالم. در آينده هم از كمك‌هاي آنها استفاده مي‌كنم تا بهترين مسير را انتخاب كنم.

 

شجاعي: بسيار زياد. شايد اگر پيگيري‌هاي خانواده‌ام نبود، نمي‌توانستم به خوبي مسيرم را در فوتبال طي كنم. دايي‌ام هم نقش زيادي داشت؛ او از مربيان ليگ تهران بود و مدام به من مشاوره مي‌داد، البته پسرخاله‌ام هم در فوتبالي‌ شدنم خيلي موثر بود. من در 14 سالگي از ناحيه لگن دچار مصدوميت جدي شدم كه تقريبا بايد فوتبال را كنار مي‌‌گذاشتم اما خوشبختانه با پيگيري‌هاي پدر و ساير اعضاي خانواده‌ام چنين نشد و دوباره به فوتبال و تمرينات جدي برگشتم.

 

** فكر مي‌كنيد همه هم‌سن و سال‌هايتان در نقاط دورافتاده ايران مي‌توانند توسط مربيان فوتبال ديده شوند؟

 

حسيني: مربيان تيم ملي كه براي استعداديابي به نفاط مختلف كشور سفر كرده‌اند. مطمئنم اگر كسي باشد كه به فوتبال علاقه زيادي داشته باشد بالاخره خودش را به يك تيم محلي يا باشگاهي نشان مي‌دهد و اگر مستعد و توانمند باشد بالاخره ديده مي‌شود.

** اين فكر به ذهن‌تان خطور مي‌‌كند كه مثلا تيم نوجوانان جور تيم بزرگسالان را مي‌كشد و الان شما پلي براي آشتي مردم با تيم ملي پيش از بازي حساس مقابل كره‌جنوبي شديد؟

 

حسيني: نه واقعا ما به خودمان اجازه نمي‌دهيم اين‌گونه درباره بازيكنان تيم بزرگسالان قضاوت كنيم. خوشحاليم با صعود تيم نوجوانان به جام جهاني مردم خوشحال شدند اما فكر مي‌كنم مي‌توانيم با حمايت مردم كره جنوبي را شكست دهيم تا راه صعود تيم بزرگسالان به جام جهاني برزيل هموار شود.

 

شجاعي: من هم همين نظر را دارم. مسابقات انتخابي جام جهاني نوجوانان زودتر از مسابقات تيم بزرگسالان بود. بنابراين تكليف صعود به جام جهاني تيم ما زودتر مشخص شد كه اين حالت مي‌توانست برعكس باشد. فوتبال ملي ايران آينده خوبي دارد. الان تيم جوانان هم بسيار اميدوار است تا به جام جهاني صعود كند. موفقيت تيم نوجوانان در روحيه آن هم خيلي تاثير گذاشته است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)