پرسپولیس نیوز : برای نخستین باردرالمپیک 1988سئول جوان هجده ساله ای به عضویت تیم ملی کشتی آزاد درآمد که با درخشش درمسابقات جهانی 91وارنا وپیروزی برکنی ماندی آمریکایی به طلای جهان رسید.

مدالی که خون تازه ای در رگ های کشتی ایران جاری کرد و سبب شد نسل جدیدی از نوجوانان و جوانان به سوی این رشته کشیده شوند و موفقیت های بعدی را پایه ریزی کنند.

این نوجوان که امیر رضا خادم نام دارد، با مدال برنز بازیهای المپیک آتلانتا از دنیای کشتی گیری خداحافظی کرد وبه جمع مدیران وارد شد.در سال 1376 به عنوان مدیرتیم های ملی کشتی انتخاب و در این پست قهرمانی جهان در سال 1998تهران را با 3 طلا، 2 نقره و 1 برنز به دست آورد. این اولین قهرمانی جهان پس از 33 سال بود.

اوپس از آن ریاست فدراسیون کشتی را برعهده گرفت وتیم ملی کشتی آزاد ایران چهارمین قهرمانی جهان را در سال 2002به دست آورد.درسال 1382واردمجلس شد، اما مشخص بودکه دنیای سیاست با ویژگیهای وی همخوانی ندارد.

امیررضا در سال 1391 به عنوان نماینده ایران جهت عضویت در هیات رییسه فدراسیون بین المللی کشتی(فیلا)معرفی شد.در حالیکه این انتخابات در 13مردادماه 91 و همزمان با المپیک لندن برگزار می شد، ویزای خادم به سبب تعلل مدیران وقت ورزش تنها 48 ساعت مانده به نشست صادر شد. با این وضعیت و نبود رایزنی های لازم رأی نیاورد و این اتفاق بر او تاثیرزیادی گذاشت تا یقین کند که ورزش ایران باید به اهالی آن سپرده شود.

دردی ماه 92 وطی حکمی، امیررضا خادم به عنوان معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزارت ورزش ودربیستم بهمن ماه 92،طی حکم دیگری،بعنوانˈنماینده تام الاختیاروزیر ورزش برای پیگیری فرآیند خصوصی سازی و واگذاری شرکت های فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس ˈ منصوب شد.

طرح موضوع واگذاری این باشگاههاومهمترازهمه انتشاربدهی های استقلال وپرسپولیس که مدیران عامل آنها مدعی مدیریتی جهانی بودند، بازتاب بسیاری در جامعه ایجاد کرد و البته واکنش های تندی هم از سوی محمد رویانیان وعلی فتح الله زاده داشت.

به همین منظور با خادم به گفت و گو نشستیم و به موضوعات مهمی از جمله سوءمدیریت باشگاه پرسپولیس، بدهی های باشگاه استقلال،انتخاب رویانیان ،ترکیب جدید هیات مدیره سرخابی ها،انتقاد به انتشار غیر رسمی قراردادبازیکنان، تعیین سقف قراردادها،بررسی عملکرد مالی دیگر باشگاه ها و مدیریت رسول خادم بر فدراسیون کشتی پرداختیم که مشروح این گفت و گوی تفصیلی بدین شرح است:

** بدهی 70میلیاردی پرسپولیس شامل همه بدهی ها است؟

*خادم:شروع حسابرسی از عملکرد مالی باَشگاه پرسپولیس با گذشت دو ماه از رفتن سردار رویانیان و حضور من به عنوان مسئول ساماندهی این بخش در شرایطی صورت گرفت که شاهد عملکردغیرشفاف مالی باشگاه بودیم وبر این اساس حسابرسی مالی در درستور کار قرار گرفت و بازرسان وزارت ورزش و جوانان در این باشگاه مستقر شدند. البته با حضور مدیر مالی (آشوری) که در زمان رویانیان در آنجا بود و تمامی اسناد جمع آوری وبا امضای وی نهایی شده که به تائید ذیحساب مورد تایید سازمان مالیات و تیم بارزسی وزارت ورزش و جوانان هم رسیده است.

به این ترتیب گزارشی از عملکرد مالی به دست ما رسید که البته باید بگویم اعلام این آمارهابراساس این گزارش ها بود وبه صراحت بیان می کنم که من خیلی آشنابه امورمالی و حسابرسی نیستم ولذا اظهاراتی که درباره بدهی های دوباشگاه مطرح شده نظرشخصی نبوده، بلکه نظر تیم خبره بازرسان و حقوقدانان و مالی چی هاست که هنوز هم نهایی نشده است ولی حداقل بدهی پرسپولیس حدود70میلیارد تومان می باشد.

لازم است این نکته را بیان کنم بازرسانی به این باشگاه اعزام شدند که ،شاید در طول عمرخود حتی یک بار هم رویانیان را ندیده اند و از این 70میلیارد تومان حدود 27 میلیارد تومان مربوط به قبل از مدیرعاملی رویانیان و43 میلیارد تومان بدهی 28 ماهه دوران مدیریت رویانیان بوده است.

**بدهی های پرسپولیس به معنای فساد مالی نیست

** بازیکنان پرسپولیس معتقدند که در رقم منتشره خودروهایی که فاقد پلاک بوده و یا چک های پاس نشده هم لحاظ شده است.

*خادم: در این گزارش اعلام شده که حدود دو میلیارد و200 میلیون تومان به موضوع خودروها بر می گردد البته بر اساس گزارش تیم بارزسی امکان دارد بدهی های دیگری هم گزارش شود، اما به نظر نمی آید که رقم آن زیاد باشد غیر از جرائمی که افراد یا خارجی هایی که به فیفا شکایت کردند،به عنوان مثال در همین چند روز اخیر 30 یا 40 میلیون تومان به بدهی ها اضافه شده است.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که اگر صحبتی از بهم ریختگی مالی و یا میزان بالای بدهی می شود به هیچ وجه این مطالب به معنی متهم نمودن افراد به فساد مالی نیست چون خودم را به هیچ وجه در چنین جایگاهی نمی بینم و براساس اصولی که به ان معتقدم شک به وجود چنین اتفاقی نیز روا نیست و تا زمانی که مراجع ذی صلاح به آن رسیدگی نکرده اند هرگونه شائبه ای در این خصوص بی ربط و غیرانسانیست اما به صراحت عرض می کنم و معتقدم که سوء رفتارمدیریتی سبب این گونه اتفاقات می شود و این تنها مختص به حوزه ورزش نیست و طی 8 سال گذشته در خیلی از حوزه ها هم شاهد این سوءمدیریت ها بوده ایم .

*** سابقه درخشان سردار رویانیان در حوزه های مدیریتی کشور

یکی از مدیران تحمیلی دولت گذشته درکسوت مدیریت باشگاه پرسپولیس زمینه ای را فراهم کرده تا شاهد این سوء مدیریت باشیم و این مشکلات امروز همه اهالی ورزش را از راس که وزرات ورز ش است تا کوچکترین خدمه در بر گرفته است.

هرچند اعتقاد دارم که اگر شخصی مانند رویانیان که از سابقه درخشانی در حوزه های مدیریتی کشور برخوردار بوده و حتی منشا ثمرات و رویکردهای سازنده ای برای کشورمان از جمله مبتکرپلیس 110بوده است، هیچگاه به دنبال فساد مالی نبوده، اگر می خواستند بحث سوء استفاده را داشته باشند ، بدون کوچکترین حاشیه ای در همان ستاد سوخت و بخشهای دیگر مدیریتی می توانست فساد مالی را داشته باشد ولزومی نداشت دراین باشگاه که خیلی سر و صدا هم دارد به دنبال اینگونه کارها باشند ،اما این موضوع که وی گزینه مناسبی برای مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس نیست را به عباسی وزیر سابق در یک نشست خصوصی گفتم که همان انتقاد هم باعث شد ایشان نگذارد من سکان فدراسیون کشتی را در دست بگیرم و دوسال انتخابات کشتی را برگزار نکرد! ولی اکنون بعد از گذشت نزدیک به سه سال دود این اشتباه به شخص و مدیرموفق نظام چون رویانیان و هم به تیم محبوبی مانند پرسپولیس رفته است.

** شما اشاره کردید که هنوز ممکن است این باشگاه بدهی دیگری داشته باشد ؟

*خادم: در حال حاضرتیم حسابرسی خیلی نمی تواند حضورجدی داشته باشد، بیشتراتفاقات در حوزه حقوقی است و بسیاری از قراردادهای غیرشفاف مربوط به این باشگاه وجود دارد! که همه قابل نقض و نقد هستندکه ما باید وضعیت آنها را هم مشخص کنیم واز طرفی بخشی دیگر ازحسابرسی مربوط به شکایت هایی که در خارج از کشور وجود دارد.باید تعیین و تکلیف شود با این شرایط و وجود شماری از مشکلات وزارتخانه را تحویل گرفتیم اما تمام وظیفه و مسولیت رفع این مشکلات بردوش این وزارتخانه است که ما هم باید اقدامات سازنده ای را انجام دهیم .

***اعلام رقم نهایی بدهی مشکلات وزرات ورزش را دوچندان می کند

** چرا رقم بدهی که رویانیان اعلام کرده با آمار بدهی های تیم بارزسی مغایرت دارد.؟

*خادم:ارقام به بخش های مختلف مربوط است ومابه خاطر اینکه اگررقم نهایی را بیان کنیم، احتمال اینکه تسویه حساب با طلبکاران مشکلات بیشتری را برای باشگاه فراهم کند وجود دارد.چرا که اگرمطرح شود طبیعتا آنهایی که طلبکار هستند نمی توان جمع کرد، همین حاشیه هایی که درباره افشای قرارداد بازیکنان وجود دارد و قراردادهای غیر شفافی که اختلاف آنها بین 4 تا 14 میلیارد تومان است و باشگاه رقمی حدود 14 میلیارد را نشان می دهد و سازمان لیگ ثبت قرارداد 4 میلیارد را بیان می کند و همچنین موضوع مالیاتی که حدود 20میلیارد است ! ،اگر این موارد را کنار هم بگذاریم و همین یک مورد رقمی که رویانیان می گوید، این ادعا را رد می کند که باشگاه فقط 5 میلیارد بدهکار است!

***شرکت های درآمدزایی که درآمدش معلوم نیست

رویانیان در جلسه ای که دوماه پیش با من داشت منکر بدهی نبود اما عنوان کرد که درآمدهایی در باشگاه ایجاد شده که این بدهی را می پوشاند، اما با گذشت دو تاسه ماه هنوزهیچ کدام از این درآمدها را ندیدیم و از طرفی هیچکدام از این قراردادهاشفاف نبوده و بعضی ازهمان قراردادهایی که وی مدعی است نه تنها در آمدی نداشته بلکه ادعای طلب هم دارند، یا دانشکده پرسپولیس که به باشگاه همچنان بدهکار است.

**شرکت ها وبرخی آژانس های هواپیمایی که باشگاه راه اندازی کرده است،درآمدزا بوده اند؟.

*خادم: فکر می کنم که آشوری مدیرمالی ،منتقمی قائم مقام و پروین سرپرست باشگاه پرسپولیس بهتر است (البته سرپرستی پروین هفته پیش به اتمام رسید) به این سوال پاسخ بدهند. اگر در آمدزایی داشته که عالی است !اما تا آنجایی که درجریان هستیم چنین نبوده است. با وجود اینکه رویانیان روی ورق برای من عدد ورقم هایی نوشته و عنوان می کرد در کنار ایجاد این بدهی ها درآمدزایی هم داشته است ، اما درعمل درآمدزایی مشخص نیست.

***هیات مدیره پرسپولیس طی یکی دو روز آینده اعلام می شود

** رویانیان مشخص کرد که این درآمدها چقدر و چگونه بوده است؟

*خادم:خیر،فقط اسامی شرکت ها نوشته شدو ازدرآمدها خبری نبود.البته ما برای بررسی بیشتربه بخش حقوقی مراجعه کردیم که عنوان شد اعتبار آنها مستند نیست.بنا داریم هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را طی یک دو روز آینده معرفی کنیم تااین موارد را در دستور کارقراردهند و بطور جدی قراردادهای غیر شفاف و با مشکلات خاص حقوقی مشخص شود.

***تغییرات اساسی در ترکیب هیات مدیره

** ترکیب جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس مشخص شده است ؟

*خادم:هیات مدیره این باشگاه با تغییر جدی و عمده ای همراه خواهد بود البته فردا شنبه از هیات مدیره استقلال هم دعوت کرده ایم که عملکرد خود را ارائه کنند تا آن را بررسی کنیم و پس از اعلام هیات مدیره جدید پرسپولیس ،استقلال هم معرفی می شود.البته ترکیب هیات مدیره باشگاه پرسپولیس تقریبا نهایی شده است. در کنار این اقدامات نشستی با سازمان لیگ درباره تدوین آئین نامه خواهیم داشت.

***امثال پروین ، دایی و قلعه نوعی باید حفظ شوند

** آیا پروین در ترکیب جدید هیات مدیره حضور دارد و مدیر عامل را وزارت معرفی می کند؟

*خادم:همانطور که بارها گفته ام امثال پروین، دایی و قلعه نویی و دیگر بزرگان هررشته ورزشی باید حفظ شوند چرا که این رشته ها با حضور این افراد دیده وبزرگ شده و قطعا باید باشند ، اما تصمیم گیری به طور جمعی خواهد بود. هیات مدیره را ما معرفی می کنیم اما درباره انتخاب مدیرعامل دخالت نمی کنیم.

***وزارت ورزش منابع مالی سرخابی ها را تامین می کند

** آیا بحث عدم کمک مالی وزارت ورزش به سرخابی ها جدی است؟

*خادم: هیات مدیره ترکیبی از پیشکسوتان پرسپولیس و چهره های اقتصادی هستند که بتوانند باشگاه پرسپولیس را به شیوه مناسبی اداره کنند بدون تردید وزارت خانه تمایل ندارد هیات مدیره و یا مدیرعامل به شیوه ضعیف اداره شود و بر این اساس در موضوع انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل ما سیاست های کلی را اعلام می کنیم و انتظارداریم براساس این سیاست ها ساماندهی شوند.

اتفاقی که برای نخستین بارقرار است روی دهد این است که بتوانیم منابع مالی مطمئنی را برای دو باشگاه حداقل تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی فراهم کنیم.

** یعنی حمایت مالی از این باشگاهها قبل از واگذاری انجام می شود؟

*خادم:حمایت مالی که از جیب وزارت ورزش باشد نه، در تلاشیم حامیان مالی از بخش خصوصی و مدیران موفق اقتصادی که بتوانند از منابع مالی تامین شده حداکثر بهره برداری و تولید را فراهم آورند برای دو باشگاه انتخاب کنیم تا آینده باشگاه را تضمین کنیم.چون به نظر من برند این دوباشگاه نباید محدود به فروش یک پیراهن که یک چهارم هزینه های باشگاه را در بر نگیرد یشود.

**باشگاه پرسپولیس قرار بود سال گذشته به مزایده گذاشته شود؟

*خادم: طی این مدت که در وزارتخانه مستقر شدم و درتمام مصاحبه هاحتی یک بار از زمان مزایده سخنی نگفتم گرچه این دستور قانونی است و ما موظف به انجام آن هستیم اما اگرزمان مزایده ای اعلام شده از طرف سازمان خصوصی سازی بوده که ما نسبت به این گفته ها انتقاد داریم که چرا زمانی برای آن که هیچ چیزی مشخص نبود اعلام کردند و ما معتقدیم که این اقدام در سال گذشته شدنی نبود و به صراحت گفتم واگذاری این دوباشگاه به دلیل مشکلات اعم از حقوقی، مالی و مدیریتی به راحتی نیست وهنوز به این امر معتقدم، اما تمام تلاش را در توافقی که با سازمان خصوصی سازی و رئیس مجمع آن که وزیردارایی و امور اقتصادی بکار می گیریم که شرایط برای واگذاری فراهم شود اما درباره اینکه واگذار بشود یا نه و به چه شیوه ای باشد در حیطه تخصصی وزارت ورزش نیست.

***خواسته خادم در اداره باشگاه توسط اهالی آن

**فکر می کنید تا پایان سال استقلال و پرسپولیس واگذار شوند؟

*خادم:از جایگاه حقیقی معتقدم که این باشگاه ها باید توسط خود اهالی آنها اداره شود ،ممکن است فردی امکان مالی داشته باشد اما شاید شرایط خوبی را برای آینده فراهم نکند چون تجارب خوبی در این راستا ندارد و بر این اساس باشگاه باید توسط اهالی اداره شود، از منظر جایگاه حقوقی موظف هستیم که شرایط را برای واگذاری فراهم کنیم و تمام اتفاقات و تلاش های که برای ساماندهی حقوقی مالی و مدیریتی باشگاه صورت می گیرد در اختیار سازمان خصوصی قرار می دهیم تا آنها هرطور که صلاح بدانند تصمیم گیری کنند.

** با افشای قرارداد به این شیوه موافق نبودم

**برخی ها معتقدند افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس و استقلال نتیجه عکس خواهد گذاشت ؟

*خادم:ضرورتی به افشای قراردادها به این شکل از جایگاه حقیقی نمی دیدم، چرا که جامعه ایران متفاوت با دیگر کشورها است،طبیعی است که بازیکنان فوتبال در هر مقطعی هم خیلی علاقمند به افشای آن نباشند اما از طرفی این را باید در نظر گرفت تا زمانی که ورزش ما دولتی و این رقم از خزانه دولت که مردم واریز می کنند، پرداخت می شود طبیعی است که مردم مایلند در جریان آن باشند و همانطورکه فیش حقوقی من مسوول موضوعی نیست که آن را پنهان کرد.

***افشای حقوق کارمندان باشگاه چه جذابیتی دارد؟!

خادم: لیستی که چندی پیش یکی ازخبرگزاری ها ازدریافتی های خدمات و پرسنل باشگاه پرسپولیس روی سایت خود گذاشت، نمی دانم چه جذابیتی دارد؟ این اتفاق خوبی نیست اما مردم به آن علاقه دارند. فکر می کنم در مرور زمان ادامه این کار دیگر برای مردم هم جذابیتی ندارد.

**اگرتاکیدی بر افشای قراردادها نبود،ارقام تصاعدی افزایش می یافت

*خادم:اگر این قراردادها افشا نمی شد،تصاعدی افزایش می یافت و این در حد و توان ورزش و فوتبال کشورمان نبود و طبیعتا به مرحله انفجار و نابودی می رسید. بنابراین باید در جایی آن را ساماندهی می کردیم که حالا به این مرحله رسید.

**از بزرگان فوتبال درخواست کمک و یاری دارم

** درواقع با این اقدام به دنبال جلوگیری از قراردادهای زیر میزی هستید؟

*خادم:بله، فصل بعد کاری به قرارداد بازیکنان نداریم بلکه باشگاه باید سقف هزنیه داشته باشد هر مقدار پولی که به بازیکنان می دهند بدهند اماسقف هزنیه های باشگاه مشخص باشد.به عنوان فردی که سابقه ورزشی و مشخصی در این حوزه دارد اولین خواهشم این است که بزرگانی مانند آقای پروین،دایی، قلعه نویی ، فرکی،ابراهیم زاده ،فتح الله زاده که چکیده ورزش فوتبال هستند در این مسیریاریم کنند وهیچ ادعایی نسبت به اشراف در این حوزه ای که ورود کردم، ندارم و حتما همراهی و مشاوره مناسب این بزرگان نباشد در خیلی ازبخش ها دچار اشتباه می شوم ، چرا که در گذشته حضورافراد غیر ورزشی در مدیریت باشگاه با مشکلاتی روبرو شدند که امروز با آن مواجه هستیم بر این اساس انتظار این است به هر طریق، کم، زیاد ،خوب و بد یکی مانند من یا وزارت ورزشی که اکثرا ورزشی هستند به موضوع ساماندهی وضعیت باشگاه ها ورود کرده که در داراز مدت به نفع فوتبال است و این ها که بزرگان این رشته هستند ما رادر این مسیر یاری دهند .

**وضعیت بازیکنان ایرانی در باشگاهای خارجی بررسی می شود

**آیا انتشار این قراردادها و تعیین سقف منجر به حضوربازیکنان ایرانی در باشگاه های عربی و افت سطح بازی آنان و از دست رفتن جذابیت لیگ نمی شود؟

*خادم: چند نکته در این راستا قابل ذکر است.میانگین سنی لیگ ما بیش از 28سال است و این یعنی فاجعه ! و از آن طرف می بینیم که در بسیاری ازلیگ ها و باشگاهها وقتی به جوانان اعتماد می شود، نتایج بدی هم کسب نمی شود، از طرف دیگر دوندگی در لیگ ما 5- 4کیلومتر در هر بازی است در حالی که این عدد در هر بازی 8 کیلومتر باید باشد، تعداد گلی که در لیگ زده می شود عمدتا در اول بازیها اتفاق می افتد در حالی که باید در طول 90دقیقه باشد .این ها نشاندهنده کیفیت پایین فوتبال است پس قراردادهای میلیاردی هم نتواسته جذابیت را برای فوتبال ما ایجاد کند و این قهرو دلزدگی که تماشاگران برای حضور در وزشگاه ها دارند با همین قراردادهای میلیاردی است،به نظرمی رسد در بدترین شرایط از این جهت مشکلی نداریم که به باشگاه های خارجی می روند چون تیم های بزرگ چه عربی و غیر آنها یک سقفی را برای جذب بازیکن خارجی دارند و درآن سقف بسیاری از بازیکنان ما جایگاه مناسبی را ندارند و این باعث افت خودشان هم می شود آنهایی که فوتبال را به عنوان فعالیت صرفا اقتصادی یاد می کنند طبیعتا در تیم های دست چندم وپایین عربی هم حاضرند بازی کنند که با این اقدام هم کیفیت کار خود را پایین می آورند و هم برای پول هرحال کاری کردند که فکر نکنم مردم هم علاقمند به حمایت از این دسته بازیکنان باشند. البته قصد داریم پس از ساماندهی باشگاه ها به موضوع ترانسفر بازیکن و چارچوب های مالی آن هم با کمک ومشورت دستگاهی ذی صلاح رسیدگی خواهیم کرد

*** به دنبال افزایش درآمد باشگاه ها و نه کاهش دریافتی های عوامل فعال در لیگ هستیم

**آیا افشای رقم قراردادهای کلان بازیکنان درلیگ امسال رقم قرارداد آنان را سال اینده بالا نمی برد؟

*خادم:سعی می کنیم در موضوع قراردادها این فصل ساماندهی شود به هرحال باشگاه های دولتی و صنعتی و یا نظامی پولی را برای ورزش هزینه می کنند ماباید کاری کنیم پول از ورزش خارج نشود و از طرفی ایجاد فساد هم نکند و این پیشنهادات و سیاست های کلی ماست و راهکار باید توسط سازمان لیگ ارائه شود ما به عنوان وزارت ورزش بیش از 60 رشته را مدیریت می کنیم ودرگیرمسائل خرد نمی شویم ،ˈما در دراز مدت نه تنها به دنبال کاهش هزینه های لیگ نیستیم بلکه به دنبال افزایش درآمدهای لیگ هستیم، دنبال فوتبال مولد هستیمˈ .

*** سکوتم درباره رسانه ملی به معنی بی توجهی به درآمد فوتبال از آن نیست

*خادم:فوتبال بادیگر رشته ها متفاوت و ازجایگاه خاصی برخوردار است فوتبال در دنیای امروز به عنوان یک رویکرد اقتصادی نگریسته می شود،در خیلی از کشورها تولید ناخالص ملی بخشی از آن توسط فوتبال تامین می شود اما درایران این مساله 180درجه برعکس عمل می کند،به عنوان نمونه اگر در کشور ما 300میلیارد صرف فوتبال شود مشکلی نیست اما 400 میلیارد باید مولد باشد که در این چندروز به شخص من در مورد عدم تاکید بر پخش تلویزیونی انتقادشد با توجه به مسائلی که می دانم نمی توانم بیش از اندازه در رسانه درباره حق پخش تلویزیونی سخنی بگویم ،رسانه سقف بودجه ای دارند و درآمدی را از تبلیغات بدست می آورد ولی این به ان معنی نیست که رسانه نباید پول فوتبال رابدهد باید بخش به بخش جلو برویم وقتی لیگ ها ساماندهی شود و تکلیف باشگاهها مشخص شود به دنبال رسانه، مجلس و دولت هم خواهیم رفت که بتوانیم آن را ساماندهی کنیم.

***معیار رقم قرداد بازیکنان نیست

**شما ورزشکار بودید و می دانید تنها تعداد کمی رقم میلیاردی می گیرند و در واقع اوج هر باریکن نهایت 6 سال است و ورزشکار این حق را دارد که در دوران حضورخود در ورزش به فکر آینده باشد؟

*خادم:بحث ما بازیکن و ورزشکار نیست بلکه مدیران هستند،می گویم مدیران بایدکسب درآمد کنند،فوتبال یک فعالیت اقتصادی، ورزشی،فرهنگی،است و حتی هم می تواند سیاسی باشد ما می گوییم این رقم از کجا می آید مدیری که زیر مجموعه ورزات ورزش است به عنوان مثال این یک و یا 10 میلیارد را از کجا تامین می کند؟ اصل حرف ما رقم پرداختی به بازیکن نیست و بازیکن فرصتی دارد و باید از آن استفاد کنند به عنوان نمونه اگر این رقم 1 میلیارد باشد شاید من به دنبال بیشتر از این باشم امروز اگر به کشتی گیر، بسکتبالیست و .. 2میلیارد بدهند دست رد نمی زنند . نباید فضا به سمتی برود با یک وعده غیر قابل تحقق مدیری از زیر بار مسوولیت استعفا و یا قهر کند وبا ایجادهزینه های غیر متعارف تیرها را به سمت بازیکنان و یا مربی سوق دهد.به نظر من انتشار غیر رسمی لیست اولیه قرارداد پرسپولیسی ها قبل از پایان لیگ یک کج سلیقگی بود هر چند که تا قبل از آن هم به صورت موردی همه لیست اعلام شده بود.

****سپاهان عملکرد مالی خود را رائه کند

**آیا این شفاف سازی در دیگر باشگاه صورت می گیرد؟

*خادم: باشگاههای زیر مجموعه وزارت ورزش قراردادهای خود را منتشر کردند از سایر باشگاهها مانند سپاهان می خواهم که آنها نیز قرارداد بازیکنان خود را منتشر کنند.

**نوع مدیریتی من دوامی ندارد

**اگر به هر دلیلی خصوصی سازی تا پایان سال انجام نشود تکلیف این دوباشگاه چه می شود

*خادم:اگر گروههای اقتصادی که درحال مذاکره با آنها هستیم و می خواهند برند باشگاه را در اختیار بگیرند به تعهدات خود پایبند باشند یک بازی برد-برد ایجاد می شود و با ادامه ایین روند دیگر باشگاهها مشکل اقتصادی نخواهند داشت و شاید اولین باشگاهی باشند که در عین حالی که زیر مجموعه دولت هستند ، یک ریالی وابسته به مدیریت مالی دولتی نشوند.

**اخیرابیشترین فشارها با توجه به افشای قرارداد بازیکنان به شما وارد شده ،چرا؟

*خادم:فردی که در آب می رود پایش خیس می شود(با خنده) مشکلی نیست، این دوران مدیریت ها خیلی دوام و قوام ندارد .نوع مدیریتی که من دارم خیلی ماندگاری ندارد چون به نوعی زیادی در خیلی مسائل دخالت می کنم (با خنده)و شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاید مثل همان اتفاقی که در فدارسیون کشتی رخ داد و وقتی تیم را قهرمان جهان کردم و بعد از یک ماه نشده از سمت این فدراسیون کنار رفتم به این دلیل که در برخی مسائل جوانب احتیاط را در نظر نمی گیرم به همین خاطر رویانیان حرف درستی زد که من سیاست را نمی شناسم ! من سیاست باز نبوده و نیستم وهمیشه از جایگاه احترام حداکثری سعی می کنم رفتار کنم . آنهایی که اهالی ورزش هستند و اکثرا هم روحیاتی مانند بنده دارند و خیلی زیر بار حرف زور نمی روند خواهش می کنم بیشتر من را درک و تحمل کنند حتی اگر یک جاهایی از من متاثر می شوند.

قطعا قرارداد دایی، قعله نویی و غیره که فاش می شود این ها برای خود حرمت اعتبار واحترامی دارند که باید حفظ شود به هر حال همه چیز هم دست من نیست و به تنهایی تصمیم نمی گیرم چنان که شاید می دانیم در کشور ما الی ماشاالله مشخص نیست که کی چقدر می گیرد؟

** خادم کشتی گیر وبا خادم معاون وزیر چه تفاوتی دارد؟

*خادم:هر دوفرقی ندارند در عرصه ورزشی با توجه به کسب مدال ها یی که داشتم و چه اکنون در حوزه ورزشی فعالیت دارم هر دو این اتفاقات را یک مسوولیت می دانم و احساس مسولیت سنگینی دارم و این احساس از نظر درونی مورد اذیت واقع می شوم.

***رسول خادم الگوی مناسب برای مدیران سرخابی

**ایرنا**هوای رسول خادم را چقدر دارید؟

در جایگاهی که هستم فدارسیون ها خیلی زیر مجموعه من نیستند اما چون به عنوان هیات رئیسه فدراسیون معرفی شدم شاید بتوانم به اندازه ای مشورتی کمک کنم.

**حضور موفق کشتی در عرصه جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

رسول خادم غنیمتی برای ورزش بوده و توانمندی های وی بالاتر از سطح فدراسیون است. تیم ایران را در ظرف یکسال قهرمان جهان کرده و با مدیریت عالی مسائل راساماندهی کرد . رسول در موضوع هزینه و فایده فدراسیون بسیار جدی ورود می کند ومدیران سرخابی ها اگر نگاهی به فدراسیون کشتی کنند خوب است.رسول کشتی را زمانی تحویل گرفت که 8 میلیارد بدهی داشت که این رقم بسیارسنگین تر از 70میلیارد بدهی پرسپولیس است چرا که این باشگاه امکان کسب درآمدمانند فوتبال نیست و وزارت ورزش هم نمی تواند حمایت جدی از جهت پاک کردن تمام بدهی به خاطر سومدیریت قبلی فراهم کند کاری که در این حوزه انجام می دهد الگوی مناسبی برای مدیران دوباشگاه است.

بسیاری از رئیسان فدراسیونها در رشته های ووشو، بسکتبال ،الیبال تکواندو، کاراته و دیگر فدراسیون ها خوب فعالیت می کنند این ها این طور نیست که مشکلی نداشته باشند بلکه از حداقل حمایت ها از دولت برخوردارند و چندین برابر را خود شان با شرایط خاصی فراهم می کنند و این چهره ایی است که باید حفظ شوند.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)