پرسپولیس نیوز : کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال آلمان به همراه علی دایی خاطرات خود را مرور کرد و دیدگاه‌هایش را نیز درباره‌ فوتبال ایران گفت.

 لوتارماتیوس که سابقه 5 بار حضور در جام‌جهانی را در کارنامه دارد، همراه علی دایی در برنامه ورزش از نگاه دو حاضر شد و به بیان خاطرات خود و همچنین ارزیابی‌اش از فوتبال ایران پرداخت.

ماتیوس ابتدا درباره‌ فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 که به همراه علی دایی از منچستریونایتد شکست خورد، گفت: خیلی دوست ندارم آن بازی را به یاد بیاورم. هر بازی برد و باخت دارد اما این سخت‌ترین باخت من بود.

علی دایی نیز در این باره گفت: با این که در فینال بازی نکردم اما لحظات بدی را در دقایق آخر گذراندم. خودمان را برای جشن قهرمانی آماده کرده بودیم اما همه چیز در 4 -5 دقیقه عوض شد.

او همچنین درباره دوستی‌اش با ماتیوس تصریح کرد: به عنوان یک خارجی به بایرن مونیخ رفتم و لوتار بزرگ‌ترین کمک را در آنجا به من کرد و همیشه به عنوان یک بزرگ‌تر حواسش به کارهای من بود. او همیشه از من حمایت می‌کرد و رابطه‌ خوبی با من داشت. همیشه مدیون لوتار هستم. هیچ‌وقت در بایرن مونیخ حس نمی‌کردم یک بازیکن خارجی هستم.

ماتیوس همچنین درباره‌ خداحافظی‌اش از تیم ملی که در این خصوص با علی دایی مشابهند، بیان کرد: می‌توانستم در اوج فوتبالم را تمام کنم اما علاقه داشتم که دوباره در جام‌جهانی بازی کنم و بازی هم کردم و جلوی ایران هم 2 بر صفر بردیم.

علی دایی نیز دراین‌باره گفت: مقایسه من و لوتار درست نیست، او در سطح بالا فوتبال بازی کرده و من دوست ندارم خودم را به این شکل مقایسه کنم. من می‌توانستم به فوتبال ادامه دهم اما به خاطر مسائلی که بعد از جام‌جهانی به وجود آمد و بعضی چیزها هم از صداوسیما برخاست، دوست داشتم خداحافظی کنم. حتی بعد از قهرمانی‌ام با سایپا همسرم هم نمی‌دانست می‌خواهم خداحافظی کنم.

کاپیتان سال‌های دور بایرن مونیخ در ادامه این گفت‌وگو درباره‌ حضور علی دایی در آلمان گفت: وقتی علی به بایرن آمد یاد خودم در ایتالیا افتادم. زمانی که او به تیم اضافه شد خواست قلبی من بود تا زودتر ارتباط‌ها برقرار شود. علی نیز آن‌قدر خوشبخت و باهوش بود که زود ارتباط گرفت. بیخود نیست که او این همه بازی ملی دارد و موفق است. چنین شخصیتی می‌تواند به عنوان مفسر فعالیت کند. او را نه تنها در ایران که در دنیا می‌شناسند. علی دایی آقای گل دنیا بوده و این الگو می‌تواند در دنیا حفظ شود.

کاپیتان سابق تیم ملی نیز در پاسخ به ماتیوس گفت: زمانی که در بایرن بودم حضور لوتار در تمرین و در بازی به من کمک می‌کرد. او فقط فکر تیم بود و دوست داشت همه خوب کار کنند تا تیم بهتر شود. این تفکر را از او یاد گرفتم که فکر خودم نباشم و به بازیکنان جوان کمک کنم. به خاطر همین تفکر لوتار به فینال رفتیم و 2 قهرمانی کسب کردیم.

علی دایی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فضای جام‌جهانی در جامعه ما شکل گرفته است تا تیم ملی بتواند حضوری موفق در برزیل داشته باشد، مطرح کرد: فعلا فاصله‌ زیادی با شرایط آرمانی داریم. جو فعلی با گذشته قابل مقایسه نیست. مردم در گذشته پیگیر بازی‌های تیم ملی بودند اما همین بازی آخر ایران را خیلی‌ها دنبال نکردند. بازی‌های دوستانه‌ قبل ایران با فعلی را مقایسه کنیم. شاید کمی مشکلات جامعه هم تاثیرگذار باشد. از طرفی هم ما تبلیغی نداشتیم و بازی‌های تدارکاتی خوبی را هم برگزار نکردیم. معتقدم تیم ملی بعد از برد کره‌جنوبی به خواب بلندی فرو رفت. می‌توانستیم در این مدت بازی‌های خوبی انجام دهیم. بنابراین مردم نیز در چنین وضعیتی به یاری نیامدند تا فضای جام جهانی ایجاد شود.

ماتیوس همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ ارزیابی‌اش از سطح فنی تیم ملی فوتبال ایران پیش از حضور در جام جهانی 2014 توضیح داد: برایم سخت است که ایران را ارزیابی کنم. اطلاعات کمی درباره تیم ملی شما دارم اما می‌دانم ایران با قدرت برای جام‌جهانی انتخاب شد و باید 3 ماه دیگر در برزیل بازی کند. معتقدم ایران با یک برد مقابله نیجریه فرصت صعود به مرحله‌ بعد را خواهد داشت. اگر ایران حضوری متحد داشته باشد این شانس را پیدا خواهد کرد. باید همچنین بازی‌های دوستانه بهتری مثلا با آلمان و آرژانتین برگزار کنید تا تماشاگران هم به ورزشگاه بیایند. فکر می‌کنم برای همه در دنیا خوشایند است که ایران به مرحله‌ بعدی جام جهانی صعود کند.

این مفسر ورزشی درباره‌ چگونگی مهار مسی نیز عنوان کرد: مسی سرعت و دریبل قوی‌ای دارد. فکر می‌کنم به صورت گروهی می‌توان مسی را کنترل کرد. سیستم‌ها در فوتبال تغییر کرده و با یک نفر نمی توان این کار را انجام داد. نباید این تصور را داشت فقط به خاطر مسی سیستم را عوض کنیم اما در قالب تیم باید او را کنترل کنیم. مسی تاکنون 4 بار بهترین بازیکن جهان شده و مهارش سخت است اما باید اجازه ندهید توپ به دست او برسد. ارتباطش را قطع کنید.

وی همچنین درباره‌ نبود لژیونرهای ایرانی در فوتبال آلمان مثل سابق گفت: من مسئول تیم‌های بوندسلیگا نیستم. آن زمان بازیکنان خوبی از ایران به بوندسلیگا می‌آمدند و ما به آنها نیاز داشتیم اما نمی‌دانم بازیکنان ایران در حال حاضر آن کیفیت را دارند یا خیر. باید شروعی دوباره شود. آن موقع با علی دایی شروع شد و بازیکنان دیگری به آلمان آمدند بازیکنان ایرانی باید آموزش حرفه‌ای ببینند تا مورد نیاز آلمان باشند. این طور که می‌شنوم فوتبال ایران دچار سکون شده است.

همچنین علی دایی دراین‌باره اظهار کرد: این مشکل داخلی است و به بیرون ربطی ندارد. فوتبال اروپا به دنبال بازیکنی است که کیفیت بالا و قیمت پایین داشته باشد. آنها همیشه فوتبال دنیا را رصد می‌کنند ولی چنین کیفیتی نمی‌بینند. من، خداداد و کریم باقری در تیم ملی تاثیرگذار بودیم و با هم به آلمان رفتیم. شاید ما خوب بودیم که نگاه‌ها برگشت و باعث شد بازیکنان ایرانی را بیشتر ببینند. الان به جز بازیکن دورگه فوتبالیست دیگری در سطح دنیا نداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ حضورش در نیمکت تیم ملی فوتبال ایران گفت: این که زود به سرمربیگری تیم ملی رسیدم را قبول ندارم. اطرافیانم را خوب نشناختم. همچنین یک دهم امکانات فعلی را نداشتم. هیچکدام از بازی‌های دوستانه‌ای را که پیشنهاد دادم، برگزار نشد. هدفم جوانگرایی بود اما نمی‌دانستم سیاسی‌ها در مملکت ما برای ورزش تصمیم می‌گیرند.

 ماتیوس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی لیگ می‌تواند اولویت داشته باشد یا تیم ملی گفت: همیشه می‌گویم باید با هم کار کنیم تا موفق شویم و راه‌حلی پیدا کنیم تا همه نفع ببرند. همچنین در حال حاضر باشگاه‌ها را در اولویت می‌بینم.

سرمربی پرسپولیس نیز با تایید دیدگاه همبازی سابق‌اش افزود: تیم ملی و باشگاه‌ها در یک راستا باید کار کنند. تیم‌های ملی مطرحی که موفق شده‌اند، باشگاههای قوی داشتند. اگر ایتالیا الان افت کرده به خاطر این است که لیگ ضعیفی دارد.

وی همچنین با بیان این که پرسپولیس کار راحت‌تری برای رسیدن به قهرمانی دارد، تصریح کرد: تیم‌هایی که با آنها بازی داریم، در پایین جدول در کورس هستند اما در مجموع بازی‌های ما آسان‌تر است. به شرط این که خودمان بخواهیم. البته از شرایط بازی دور هستیم و به همین دلیل چند بازی تدارکاتی قرار است، برگزار کنیم.

دایی همچنین درباره‌ وضعیت آماده‌سازی تیم ملی در مسیر جام‌جهانی گفت: الان دیگر کاری به جز بدنسازی نمی‌توان کرد. بازیکنان باید تنها از لحاظ بدنی آماده شوند تا بتوانیم در زمین بیشتر از حریف بدویم و از این طریق ضعف‌های فنی را بپوشانیم.

ماتیوس نیز با تایید نظر دایی خاطرنشان کرد: در این زمان کم نمی‌توان یک مسی به وجود آورد. تیم ملی ایران باید روی موقعیت ایستگاهی و کرنر تمرکز کند و از لحاظ بدنی آماده شود.

ماتیوس درباره‌ زندگی شخصی خود و این که چندین بار تشکیل خانواده داده نیز توضیح داد: تنها به این دلیل که با خانواده قبلی نتوانستم به چیزهایی که می‌خواستم برسم، بهتر بود که دوستانه جدا شویم. این در کشور ما از لحاظ فرهنگی مشکلی ندارد. فکر می‌کنم هر کس آن طور که دوست دارد باید زندگی کند.

ماتیوس که در کنار علی دایی مصاحبه‌ بسیار دوستانه‌ای را پشت سر گذاشت، در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر این که آیا تا به حال دایی را عصبانی دیده است یا نه، گفت: تا به حال علی را عصبانی ندیدم.

دایی نیز که در این برنامه لبخند از روی لبانش پاک نمی‌شد، دراین‌باره گفت: جلوی کسانی که از خودم ضعیف‌تر هستند، سرم پایین است اما باید از کسی که زور بگوید، حقم را بگیرم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)