پرسپولیس نیوز :معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: هیات مدیره استقلال در میان فصل قبل و شروع فصل جدید معرفی شد، هیات مدیره پرسپولیس هم به همین زودی ها با مسئولیت خود آقای سلطانی فر معرفی می شود. 

محمدرضا داورزنی در گفت و گویی درباره مسائل مختلف ورزش صحبت کرده که قسمت های مربوط به باشگاه پرسپولیس به شرح زیر است:

* از خیلی وقت پیش بحث ترمیم هیات مدیره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال توسط وزارت ورزش مطرح بود. حدود سه هفته پیش هیات مدیره استقلال معرفی شد اما معرفی هیات مدیره پرسپولیس تا به امروز به تاخیر افتاده است. چرا؟

– البته که وزیر ورزش به عنوان رئیس دو باشگاه وظیفه تصمیم گیری در این زمینه را بر عهده دارد اما در کل اقدامات و بررسی ها در این زمینه با حوصله و درایت انجام شد تا بهترین تصمیم گرفته شود. هیات مدیره استقلال در میان فصل قبل و شروع فصل جدید معرفی شد، هیات مدیره پرسپولیس هم به همین زودی ها با مسئولیت خود آقای سلطانی فر معرفی می شود. وی در حال بررسی گزینه ها برای ترمیم هیات مدیره پرسپولیس است. در نظر داشته باشید گزینه های هیات مدیره باید ترکیبی از عوامل مدیریتی، فوتبالی و اقتصادی باشند. طبیعی است جور کردن این افراد و هماهنگ کردن آنها  کار سختی است، اما نه اینکه غیرممکن باشد، فقط اینکه زمان می برد.

* این موارد قطعا برای انتخاب هیات مدیره باشگاه استقلال هم وجود داشته؛ چرا در مورد پرسپولیس هنوز منجر به نتیجه گیری نشده است؟ این موضوع ابهام برانگیر نیست؟

–  شک نکنید وسواسی که شما به عنوان خبرنگار دارید، شخص وزیر و مجموعه وزارت هم دارند و چه بسا بیشتر. به خصوص که وزارت ورزش و شخص وزیر ورزش هستند که باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشند. به همین دلیل بررسی ها در مورد گزینه های موردنظر برای هیات مدیره پرسپولیس را با وسواس و حساسیت پیگیری می کنیم. بعضا در مورد یک فرد بررسی های لازم انجام می شود، اما در میانه یا پایان کار مشخص می شود که وی بنا به دلایلی مثل بازنشستگی منع قانونی دارد. این گونه مشکلات در رابطه با انتخاب هیات مدیره استقلال وجود داشت و در رابطه با هیات مدیره پرسپولیس هم با آن مواجه شدیم. مثلا در مورد یک فرد، بررسی و رایزنی انجام شده اما بعد متوجه شدیم که وی در جایی دیگر مدیریت می کند و بر همین اساس حضورش در هیات مدیره منع قانونی دارد. همکاری با این افراد در صورتی بدون مشکل خواهد بود که مشغولیتشان در بخش خصوصی باشد. در کل به همین زودی هیات مدیره پرسپولیس هم مشخص می شود.

* «ورود و نقش جهانگیری به تصمیماتی که بعضا وزارت ورزش در مورد دو تیم پرسپولیس و استقلال اتخاذ می کند»؛ این موضوعی است که اخیر مطرح شده است. موضوع را تائید می کنید؟

– واقعا تعجب می کنم! این صحبت نشات گرفته از کجاست؟ پرسپولیس و استقلال مدیرعامل دارند، تا الان هم هیات مدیره نصف و نیمه ای داشته اند. بعد از درگذشت آقای پورحیدری و استعفای یکی دو نفر دیگر از اعضای هیات مدیره استقلال، دوستان دیگری کنار آقای افتخاری بودند و تصمیمات لازم را اتخاذ می کردند. در پرسپولیس هم افرادی مثل طاهری، کاشانی و گرشاسبی امور را زیر نظر داشته و دارند. اساسا وزارت ورزش در امور داخلی باشگاه ها دخالت نمی کند، الان نقش وزارت ورزش وسواس در انتخاب هیات مدیره است، بعد از آن این اعضای هیات مدیره هستند که باید تصمیم گیری های لازم را انجام دهند. در کل نقش و دخالت افرادی خارج از هیات مدیره در تصمیم گیری های امور باشگاه اشتباه است. حتی دخالت مقامات مسئول در امور باشگاه و تصمیم گیری برای آنها هم اشتباه است چون اساسا فرم برنامه ریزی و کاری که در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال انجام می شود به گونه ای است که امکان چنین ورودی وجود ندارد، اول اینکه دولت هیچ بودجه ای به پرسپولیس و استقلال نمی دهد، خوشبختانه از محل اسپانسر و مارکتینگ به این دو باشگاه خوب کمک شد و آنها حضوری خوب در لیگ گذشته داشتند.

* خصوصی سازی سرخابی ها تا به امروز در چند مرحله مطرح اما بدون نتیجه رها شده است. وزارت ورزش برنامه جدی در این زمینه دارد. اصلا خصوصی سازی این دو باشگاه امکان پذیر است؟

– همان طور که اشاره کردید پیش از این بحث هایی برای خصوصی سازی این دو باشگاه مطرح شد اما در نهایت دولت به این نتیجه رسید که شرایط خصوصی سازی در چهارچوب های مورد نظر نمی گنجد. از طرفی دو باشگاه در شرایط و موقعیتی نیستند که دولت بتواند آنها را رها کند به خصوص با وسواسی که مردم و تماشاگران نسبت به این دو تیم دارند. طبیعی است به طور کلی هر زمان حال پرسپولیس و  استقلال خوب باشد، حال تیم ملی فوتبال خوب است و زمانی هم که تیم ملی فوتبال در شرایط خوبی قرار داشته باشد، یعنی ورزش کشورمان اوضاع خوبی دارد و در این صورت هم شادی و نشاط و غرور ملی را در میان مردم شاهد هستیم. بنابراین برای کشور اوضاع و حال و احوال پرسپولیس و استقلال و چگونگی اداره آنها خیلی مهم است.

یک سوال مطرح است اینکه «اگر این دو باشگاه خصوصی شوند بهتر است یا ادامه موقعیت فعلی شان که نه دولتی به حساب می آیند و نه خصوصی؟»؛ فعلا متولی سرخابی ها دولت است اما باید آنها در چهارچوب خود قرار بگیرند. دولت هیچ تمایلی به تیمداری ندارد اما به اداره خوب این دو باشگاه حساسیت دارد. وزارت ورزش هم نمی خواهد به واسطه این دو باشگاه برای خودش گرفتاری ایجاد کند اما حساسیت این دو باشگاه که دولت هم متولی آن است، وزارت ورزش را مجاب کرده که برای آنها وقت بگذارد و به درست اداره شدن آنها توجهی ویژه داشته باشد. درعین حال دنبال راهکارهایی هستیم برای اینکه به این دو باشگاه کمک شده و بار آنها از دوش دولت و وزارت ورزش برداشته شود.

* یعنی خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال همچنان در دستور کار است؟

– قطعا همین طور است به خصوص که باشگاه داری اصلا در شأن وزارت ورزش نیست، مسئولیت ما اداره ورزش کشور است نه فقط سرخابی ها؛ بنابراین دنبال راهکار هستیم که ببینیم چگونه می توان ضمن حفظ استقلال این دو تیم، تصمیمی اتخاذ کنیم که در برنامه ریزی و اجرا بتوانند هدفمند و درست اداره شوند. طبیعتا خصوصی سازی در دستور کار است اما برای ما آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که ببینیم چگونه خصوصی شود؟، نظرات زیادی مطرح است مثل اینکه دو تیم را به دست اهالی و پیشکسوتان آنها بدهیم یا به دست مردم بسپاریم. برخی هم اداره دو تیم به شکل تعاونی یا شرکت های سهامی را مدنظر داشتند، در کل بگویم دولت و وزارت ورزش به دنبال راهکاری است برای خصوصی سازی شدن پرسپولیس و استقلال تا بار آنها از روی دوش ما در جهت تامین منافع عمومی و منافع ملی کشور برداشته شود.

* فکر می کنید حداکثر چه زمان نتیجه گیری قطعی در این زمینه مشخص شود؟

– فعلا مسئولیت پرسپولیس و استقلال به دوش دولت است تا راهکار لازم اندیشیده شود. باید پیش برویم تا ببینیم به کجا می رسیم.

* دربی سرخابی ها در آلمان با صحبت های ضد و نقیض زیادی همراه بود و زمان انجام آن دستخوش تغییراتی شد. بالاخره برگزاری این بازی ها مصوبه قانونی دارد یا خیر؟

– سفر برون مرزی هر یک از تیم ها در شورای برون مرزی باید مورد تائید قرار بگیرد. شورای برون مرزی هر دو هفته تشکیل جلسه می دهد که یکی از موضوعات مورد بحث در آن در رابطه با همین اعزام های برون مرزی است. در سال اقتصاد مقاومتی به تمام تیم ها به طور رسمی اعلام شد که اعزام برون مرزی صرفا نباید برای اردو باشد، بلکه باید حتما با دیدار تدارکاتی همراه باشد. از طرف درآمد و هزینه ها را طوری تنظیم کنند که بار مالی زیادی برای کشور نداشته باشد. چراکه گاهی برای تیم های ما دعوتنامه هایی ارسال می شود که در آن همه هزینه ها برعهده میزبان است، این با اعزامی که در آن و  حتی برای دیدار با تیم ملی کشور میزبان باید هزینه کرد، خیلی متفاوت است.

در مورد دربی پرسپولیس و استقلال در آلمان هم باید بگویم دو باشگاه برنامه ای داده بودند که قصد داشتند بر اساس آن مشارکتی با بخش بازرگانی صدا و سیما داشته باشند و ضمن برپایی اردو، دیدار تدارکاتی هم انجام دهند. آنها نوعی خلاقیت و نوآوری در انجام این بازی داشتند که بیشتر در بخش بازرگانی تعریف می شد. برنامه ای ارائه شده بود تا بر اساس آن اکثریت هواداران درگیر این بازی باشند و از راه دور در آن حتی در چینش بازیکن مشارکت داشته باشند. این یک بیزینس پلن برای دو باشگاه بود که کلیه عواید این بیزینس پلن به خود آنها (دو باشگاه) می رسد. صدا و سیما هم با توجه به اینکه باید منافعش حفظ شود و هزینه بازرگانی، تبلیغات و … تامین شود، روی این موضوع کار کرد. این طرح در شورای برون مرزی که نمایندگان امنیتی و وزارت امور خارجه هم حضور دارند، تصویب شد.

* پس دلیل اینکه گفته می شد وزارت امور خارجه اصلا در جریان این بازی نیست،چه بود؟ 
– البته موضوع برگزاری این بازی و تائید آن در شورای برون مرزی، برای الان نیست مربوط به چند ماه پیش می شود. باید هماهنگی های لازم انجام می شد تا زمان و محل برگزاری آن قطعی می شد. چند گزینه به عنوان محل برگزاری مطرح شد، با در نظر گرفتن اینکه در هر شهر میزبان باید یک پروتکل امنیتی لحاظ شود، مذاکراتی هم صورت گرفت. به هر حال چون مدل بازی یک مدل خاص بود و تازگی در آن وجود داشت، تا حدی در مورد نحوه برگزاری، شرایط امنیتی و … با ابهاماتی همراه بود به خصوص با توجه به بحث های مختلفی که در مورد داعش، اروپا و … مطرح بود.

ابهامات در این مورد بود که آیا برای این موارد فکری شده یا نه؟ آیا به مسائل امنیتی توجه شده است؟ اصلا این کار برای دو باشگاه سودآور است یا زیان آور؟ درآمدزایی دارد یا ضرر مالی را موجب می شود؟ همه اینها مدنظر بود و بر اساس آنها موضوع در شورای برون مرزی تصویب شد، سپس مذاکره با صدا و سیما صورت گرفت. مکاتبات لازم هم با وزارت امور خارجه انجام شد. دوستانمان در وزارت امور خارجه لابی های لازم را با آلمان انجام دادند. فقط کافی است ۴۰ – ۳۰ درصد هواداران در این بازی و رای گیری های آن شرکت کنند و این گونه به کمک باشگاه خود می آیند.

* یک سوال دیگر در مورد پرسپولیس و استقلال؛ آیا وزارت ورزش در جریان شکایت بازیکنان خارجی از این دو تیم است؟ چه کمکی برای بستن پرونده سرخابی ها در فیفا بابت همین شکایت ها انجام شده است؟

– طبق آخرین اطلاعات و بر اساس اظهارات مدیرعامل استقلال، این تیم در این زمینه مشکلی ندارد. پرسپولیس هم به دنبال حل مسائل و مشکلات است. وزارت ورزش در این امور دخالت نمی کند اما فدراسیون فوتبال بر اساس وظایف و ماموریتی که دارد، در این زمینه برنامه ای را دنبال می کند تا باشگاه ها بتوانند مسائل خود را با فیفا حل کنند، البته برخی از مسائل در دادگاه عالی ورزش (CAS) مطرح است. پرونده برخی مسائل هم در فیفا باز است. صحبت هایی مطرح است که فوتبال ایران بیش از ۵۰ پرونده در فیفا دارد که البته فقط مربوط به پرسپولیس و استقلال نمی شود و کل باشگاه ها را شامل می شود. طبیعی است وزارت ورزش این موضوع را دنبال می کند که فدراسیون فوتبال پیگیری های لازم را برای حل و فصل مسائل و نتیجه گیری این پرونده ها انجام دهد. این نشان می دهد که وزارت ورزش در کنار فوتبال است.

* خودِ وزارت ورزش هم اقدامی در این زمینه انجام داده است؟

– مسئولیت اینکه تکلیف تیم ها با بازیکنان خارجی‌شان چه شد و مسائل دیگری از این دست برعهده ما نیست. ما روی این موضوعات رصد و نظارت لازم را داریم اما به دنبال این نیستیم که ورود کنیم و تصمیم گیری داشته باشیم، چون اساسا فدراسیون فوتبال باید آن را انجام دهد. اما وزارت ورزش هم نظارت لازم را دارد تا شأن و منزلت فوتبال و ورزش کشورمان در محافل بین المللی حفظ شود، نه اینکه مطالبات بازیکنان خارجی و کلا پرونده های مربوط به آن ها- نه فقط در فوتبال – انعکاس بدی در محافل بین المللی داشته باشد. به هر حال بازیکنان خارجی که به ایران می آیند باید بدانند وعده وعیدهایی که داده می شود و قراردادهایی که منعقد می شود، به موقع باید انجام و پرداخت شود.

* در رابطه با هیات مدیره پرسپولیس صحبت هایی مطرح است مبنی بر اینکه زادمهر و گلزاده، دو عضو پیشین این هیات به خاطر داشتن گرین کارت کنار گذاشته شدند. درست است؟

– نه؛ من تازه به وزارت ورزش آمده بودم که زادمهر تمایل خود را برای رفتن اعلام کرد. دوستان دیگری هم بودند که اصرار داشتند بروند. طبیعی است که در کل باید قانون رعایت شود، البته انتخاب هیات مدیره قبلی در زمان من و دیگر مسئولان فعلی وزارت ورزش انجام نشد، آن زمان ما اینجا نبودیم اما طبیعی است اگر یک نفر که بازنشسته یا دوشغله بوده یا به هر دلیل قانونی دیگری نمی توانسته عهده دار مسئولیتی شود، باید تصمیم گرفته شود که در مورد آنها قانون رعایت و اعمال شود. اگر هم هر یک از اعضای هیات مدیره، ملزم به رعایت قانون بودند،  باید خود قانون را رعایت می کردند، اما تا آنجا که من خبر دارم عمدتا دوستان خودشان به دلیل مسائل و مشکلاتی که داشتند درخواست استعفا دادند و بعضا هم پیگیر آن بودند.

* در میان اعضای هیات مدیره استقلال که اخیرا معرفی شدند، نام حسن زمانی هم وجود دارد. وی در دوره قبلی هم عضو هیات مدیره آبی ها بود و اتفاقا اختلافات زیادی هم با مدیریت باشگاه (افتخاری) و حتی علیرضا منصوریان داشت. به همین دلیل اینگونه تصور می شد که به خاطر این مسائل، وی از هیات مدیره برود اما بر خلاف انتظارات در فهرست جدید هم نام وی وجود داشت. آیا موضوع خاصی مانند ارتباط خانوادگی با وزیر یا مثلا اعمال فشار باعث عضویت دوباره حسن زمانی در هیات مدیره استقلال شده است؟

–  این گونه به موضوع نگاه نکنید. پرداختن دوباره این موضوع در رسانه ها خود باعث ایجاد حاشیه می شود. طبیعتا باید بپذیریم که همه ما در هر جایی باید نقش خودمان را ایفا کنیم. وقتی افراد به حریم هم ورود می کنند ایجاد تنش می شود حتی از روی دلسوزی حرفی زده شود. این حرفها اگر خارج از حوزه مسئولیتی عنوان شود، سیستم را دچار چالش می کند. تلاش وزارت ورزش این است دوستان در هر دو باشگاه در جهت وحدت و همدلی و هم افزایی کار کنند تا باشگاه بتواند وظایف خود را انجام دهد. هر جایی به حاشیه ورود شود، درعمل هم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بعضا یک بازیکن از روی دلسوزی حرفی را مطرح می کند، اما به یک نفر دیگر برمی خورد یا سرمربی تیم اظهارنظری می کند که باعث دلخوری هیات مدیره می شود و بعضا صحبت های اعضای هیات مدیره باعث برخوردن به بازیکن و سرمربی می شود. در حالی که باید توجه داشت کار تیمی انجام دادن نیازمند همدلی است، طبیعی است اختلاف نظر در یک باشگاه وجود دارد، اما نباید اجازه دهیم مشکل ساز شود.

* دوباره می پرسم؛ چه فاکتوری باعث انتخاب دوباره حسن زمانی به عنوان عضو هیات مدیره استقلال شد؟

– به هر حال ملاک هایی مد نظر بوده و برای ترمیم هیات مدیره بررسی های انجام شده است. اینکه می گوئید مواردی مثل سفارش کردن و روابط خانوادگی باعث حضور دوباره زمانی درهیات مدیره شده را قبول ندارم.

*مهر

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)