كتك بخوريم، ناسزا بشنويم، محروم هم بشويم؟

مرجع خبری پرسپولیس : سرمربي پرسپوليس در اين مصاحبه از كيفيت فني تيمش در بازي اول و اتفاقات بعد از بازي گفت و مثل هر پرسپوليسي ديگري به رأي اخير كميته انضباطي معترض بود.


بازي اول براي شما و تيم‌تان با پيروزي تمام شد. با توجه به دشواري‌هاي مسابقه اول، تا چه حد از كيفيت بازي تيم‌تان رضايت داريد؟
■ خوشبختانه ما موفق شديم در اين بازي سه امتياز مسابقه را مال خود كنيم. من از همه بازيكنانم راضي‌ام چرا كه تلاش زيادي داشتند. درست است كه تيم ما يك مقدار سنگين بود اما اين مساله طبيعي به نظر مي‌رسيد، هرچند در نيمه دوم شرايط ما بهتر شد.


با وجود سنگين بودن، ما درنيمه اول هم موقعيت‌هاي بهتري نسبت به حريف داشتيم اما كلا در نيمه دوم خيلي بهتر كار كرديم و از نظر بدني وضعيت بهتري داشتيم. البته فكر مي‌كنم بيشتر در كارهاي دفاعي موفق بوديم چرا كه بازيكنان خط حمله ما مدت زيادي كنار ما نبودند.

 

 

به همين خاطر بود كه بازيكنان خط دفاع پرسپوليس ستاره‌هاي اين تيم بودند؟
■ نه، تيم ما كلا در كار دفاعي خوب عمل كرد. البته نفرات خط دفاع واقعا خوب بودند و مقابل سه مهاجم تراكتورسازي خيلي خوب و باهوش عمل كردند و حتي يك فرصت به آنها ندادند. با اين‌حال نديدن خط هافبك و فوروارد بي‌انصافي است. در تيم من همه خوب بودند اما چون كارهاي تدافعي‌مان دقيقا همان‌طور كه در تمرين‌ها انجام مي‌شد، اجرا شد به چشم آمد. مدافعان ما دقيقا همان برنامه‌ها را به زيبايي در بازي انجام دادند و روز خوبي را پشت سر گذاشتند.

 


شما با تغيير سيستم و بازي دادن به رضا نورمحمدي در اين بازي، ما را شگفت‌زده كرديد.
■ من هميشه با توجه به توانايي‌هاي تيمم و بازيكنانم سيستم را انتخاب مي‌كنم.

 

اما فكر مي‌كنم شما مي‌خواستيد به‌صورت توأمان از توانايي‌هاي محمد نوري و كريم باقري كه هر دو خيلي خوب به خط حمله اضافه مي‌شوند، استفاده كنيد؟
■ نه، ببينيد من در زمين خودم بازي مي‌كردم و دوست داشتم به گل برسم، به خاطر همين سيستم تهاجمي‌تري انتخاب كردم. ما در دفاع سيستم 1-3-2-4 را داشتيم اما در حمله 3-3-4 مي‌شديم.


هميشه سيستم را براساس توانايي بچه‌ها و تيم حريف انتخاب مي‌كنم. در اين بازي هم تراكتورسازي در نيمه دوم تغيير سيستم داد و 3-3-4 بازي كرد، درحالي كه در نيمه نخست با دو هافبك دفاعي بازي مي‌كرد و متعاقب آن ما هم سيستم‌مان را عوض كرديم. در نيمه اول هم وقتي آقا كريم بازي مي‌كرد، نوري عقب مي‌آمد و با مازيار در يك خط بازي مي‌كرد.

بعد هم كه تياگو را آورديم، آن كاري كه مي‌خواستيم را انجام داديم. من بسته به شرايط بازي، سيستم را در حين بازي عوض مي‌كنم.
يك زماني از من ايراد مي‌گرفتند كه چرا 1-3-2-4 بازي مي‌كني، من در سايپا هم همين سيستم را بازي مي‌كردم …

 

اما 1-3-2-4 سيستم متداول جام جهاني اخير بود؟
■ بله، ديديد كه بيشتر از 90 درصد تيم‌هاي جام جهاني با اين سيستم بازي مي‌كردند و الان در فوتبال دنيا، اين سيستم حرف اول را مي‌زند.

 


اما وقتي دقت مي‌كرديم مي‌ديديم كه محمد نوري خيلي به جناح راست متمايل مي‌شد و همين موضوع از ميزان توانايي‌هاي او كاسته بود، تا جايي كه وي حتي كيفيت بازي‌هاي پيش فصل‌اش را ارائه نكرد؟
■ من به توانايي‌هاي محمد نوري ايمان دارم. نوري آنقدر با شعور بازي مي‌كند كه حتي اگر هافبك راست هم باشد، كار خودش را به بهترين شكل انجام مي‌دهد. به خاطر همين موضوع او الان بازيكن پرسپوليس است و به خاطر همين بود كه من اصرار داشتم به خدمت گرفته شود. رضا نورمحمدي را هم براساس شناخت‌مان و بازي‌هاي فصل قبل‌مان گرفتيم. خدا را شكر الان در خط دفاع به‌خصوص دفاع مياني سپهر حيدري را داريم كه از روز اول عالي كار كرده، مجتبي شيري هم عالي بوده اما من مجبورم دو بازيكن را انتخاب كنم و فكر مي‌كنم در اين بازي هر كدام از اين نفرات را به بازي مي‌فرستادم، خوب كار مي‌كردند.

 


با توجه به حرف و حديث‌ها و اتفاقاتي كه در آلمان افتاده بود، پيش‌بيني مي‌شد شيث رضايي مقابل تراكتورسازي در تركيب اصلي نباشد اما شما تصميم گرفتيد به او بازي بدهيد كه اتفاقا خيلي هم خوب كار كرد.
■ نه، اينها حرف و حديث‌هايي است كه شما (روزنامه‌ها) پيش مي‌آوريد والا اين مسائل در تيم من نيست و بيرون از تيم من شنيده مي‌شود.

 

بالاخره اينها گمانه‌زني است و اگر جنبه منفي‌اش را كنار بگذاريم …
■ گمانه‌زني يا هر چه كه باشد، شما درستش مي‌كنيد.

 

ولي در بيشتر بازي‌هاي پيش فصل به غير از يكي، شما در خط دفاع با سپهر و نورمحمدي بازي را شروع مي‌كرديد و شيث در نيمه دوم يا اواخر بازي به زمين مي‌آمد.
■ نه، ما در تمرين‌هاي آلمان و بازي‌هاي تداركاتي از همه بازيكنان‌مان استفاده كرديم تا ببينيم چه كساني بهتر كار مي‌كنند. در اين بازي هم بعضي از نفرات كادر فني موافق بازي بازيكن ديگري بودند اما من با توجه به كيفيت مهاجمان تراكتور، اين تصميم را گرفتم و با اعضاي كادر فني نشستيم و صحبت كرديم تا نهايتا از رضا و شيث استفاده كنيم.

 


حالا از اين زوج خط دفاعي راضي بوديد؟
■ مطمئنا، فكر مي‌كنم فورواردهاي تراكتورسازي تقريبا بهترين فورواردهاي حال حاضر فوتبال ايران هستند اما مدافعان ما خيلي با صلابت و خوب مقابل آنها بازي كردند.

 


كريم دوباره مصدوم شد و با توجه به سن و سال بالاي ايشان حالا هواداران پرسپوليس نگران اين هستند كه دوباره كريم باقري پنج شش هفته از تركيب بيرون مي‌رود. ايشان ليدر خط هافبك شماست و روي او حساب ويژه‌اي باز مي‌كنيد. آيا با مصدوميت باقري، برنامه‌هاي شما به هم مي‌خورد؟
■ مطمئنا آقا كريم بازيكن بزرگي است و شخصيت بزرگي دارد. ايشان يك كاپيتان نمونه براي ما است اما فكر اين را هم كرده‌ايم. مطمئنا امسال با توجه به يارگيري كه داشتيم، جاي آقا كريم را به بهترين نحو پر مي‌كنيم، از طرفي دعا مي‌كنيم ان‌شاءالله آقا كريم هر چه زودتر خوب شود.

 


طبيعتا بايد در بازي دوم نمايش بهتر و روان‌تري ارائه كنيد. مي‌توانيد قول دهيد كه پرسپوليس مقابل صبا بهتر بازي خواهد كرد؟
■ مطمئنا همين‌طور خواهد بود، ما بازي به بازي بهتر مي شويم. تيم ما از فشار سنگين فصل بدنسازي بيرون آمده و در هفته‌هاي اول شايد يك مقدار كند باشيم اما هر چه كه جلو برويم مطمئنا فوتبال بهتري بازي خواهيم كرد.

 


برسيم به بحث رأيي كه عليه پرسپوليس صادر شده، از قرار معلوم باشگاه از اين رأي ناراضي است چرا كه اصلا به نظر نمي‌رسيد پرسپوليس يك طرف محروميت‌ها باشد.
■ ببخشيد، اصلا نبايد يك طرف قضيه پرسپوليس باشد. اصلا به پرسپوليس چه ربطي دارد؟ ببخشيد ما هم بايد كتك بخوريم، هم فحش بشنويم، هم محروم شويم؟ به نظر من رأي بيخودي عليه ما صادر شده چون تا آنجايي كه من مي‌دانم، نه آقاي شريفي و نه آقاي عزيز محمدي در ايران نبوده‌اند.


وقتي رييس كميته انضباطي و رييس سازمان ليگ نبودند آقاي تاج با چه كسي نشسته، صحبت كرده و چطور تصميم گرفته را من نمي‌دانم. به نظر من اينها (فدراسيون) يك مقدار مي‌ترسيدند و آمدند پرسپوليس را محروم كردند و الا دليلي ندارد ما محروم شويم. به غير از اين چيز ديگري نمي‌تواند باشد. مي‌گويند گزارش، كدام گزارش؟ مثلا مي‌آيند در تلويزيون صداي بازي را قطع مي‌كنند، مي‌گويند نقص فني بوده، براي چه مي‌گوييد نقص فني؟

 

البته در اواخر برنامه فوتبال برتر، مجري برنامه به موضوع اشاره كرد.
■ ببخشيد، بايد بگوييد چرا از مردم پنهان مي‌كنيد؟ همه بايد بدانند چه اتفاقي مي‌افتد تا فردا بتوان جلويش را گرفت.

 

اما گروهي مي‌گويند هواداران پرسپوليس هم به تيم و هواداران حريف فحاشي كردند.
■ من فقط شنيدم كه هواداران ما آقاي فردوسي پور را تشويق كردند.

 


يعني عليه تراكتورسازي شعاري داده نشد؟
■ نمي‌دانم، شايد من در استرس و هيجان بازي چيزي نشنيده باشم اما به آن صورت چيزي نبود اما عذر مي‌خواهم اگر اينجور باشد در كدام يك از بازي‌هاي ما هواداران تيم‌ها عليه تيم حريف شعار نمي‌دهند؟ اين يك اتفاق طبيعي و معمولي است.


مثلا وقتي به اهواز، بوشهر يا انزلي مي‌رويد، مگر طرفداران تيم‌هاي اين شهرها فقط تيم شهر خودشان را تشويق مي‌كنند؟ مطمئنا آنها براي حريف هم شعار مي‌سازند و عليه آنها شعار مي‌دهند. تا آنجا كه من مي‌دانم، آقاي عزيز محمدي در مالزي بودند و آقاي شريفي در ايران حضور نداشتند، چه جوري مي‌شود، كدام كميته انضباطي جلسه مي‌گذارد كه آقاي تاج مي‌آيد برايش سخنگويي مي‌كند؟

 

براي ما كه از طريق تلويزيون بازي را مي‌ديديم كمي عجيب بود كه چطور قبل از شروع بازي و سوت شروع مسابقه به سمت عكاسان بطري پرتاب مي‌شود.
■ اصلا ما خودمان هم كه وارد شديم اين صحنه‌ها را ديديم. من ديروز در راديوي ماشينم شنيدم كه شخصي به نام احمدي مي‌گفت 20 هزار كيك و سانديس به تماشاگران داديم و كار فرهنگي كرديم. مگر اين كار فرهنگي است؟ كيك و سانديس دادن كار فرهنگي است؟ مطمئنا وقتي سانديس داغ به هوادار بدهي، او هم سانديس را اين‌ور و آن‌ور پرت مي‌كند.متاسفانه وقتي ما وارد زمين شديم با همان سانديس‌ها ما را مورد عنايت قرار دادند و بعد به طرف عكاسان پرت كردند.


اصلا 20 هزار سانديس براي چه به تماشاگر داده مي‌شود؟ به جاي آن دو تا كتاب چاپ مي‌كردند و احاديث ائمه يا روايت‌ها را در آنها مي‌آوردند تا به درد تماشاگر بخورد. در هواي داغ وقتي يخچالي در كار نيست چه سانديسي به مردم دادند؟ من از هر كسي پرسيدم گفتند سيستم سرمايشي در كار نبوده و طبيعي است كه تماشاگر آن سانديس را نخورد. از طرفي در زمين خودمان آمده‌اند به ما جايگاهي داده‌اند كه طرفداران تراكتورسازي مي‌توانند راحت ما را بزنند و هر كاري دلشان خواست انجام دهند.

 


راي طوري است كه انگار دو طرف در آن متضرر شده اند.

■ مطمئنا در اين مساله فوتبال ديده نمي‌شود و خواسته‌اند راي يكطرفه نباشد. متاسفانه ما داريم خيلي چيزها را با هم قاطي مي‌كنيم.

 


حالا اين راي چقدر در نتيجه گيري تيم شما در آينده تاثيرگذار خواهد بود؟
■ ما در تمام بازي‌هايمان به تماشاگرانمان نياز داريم چرا كه حمايت آنها كمك زيادي به ما مي‌كند و تيم را به جلو مي‌برد. اصلا بدون تماشاگر فوتبال يعني هيچ. در همه جاي دنيا همين است، مخصوصا تيم بزرگي مثل پرسپوليس بدون هوادارانش هيچ است.


مگر مي‌شود پرسپوليس در ورزشگاه آزادي بدون هوادارانش بازي كند؟ مگر اين امكان دارد؟ ببخشيد شايد براي خيلي از تيم‌ها فرقي نكند چرا كه نهايتا 2 يا 3 هزار تماشاگر دارند اما پرسپوليس كه هر بازي حداقل 50-40 هزار تماشاگر دارد با اين راي ضرر مي‌كند. نمي‌دانم كي به كي بوده و وقتي شنيدم پرسپوليس محروم شده خنده‌ام گرفت. آخر به چه علتي؟ آيا كادر فني پرسپوليس به كسي بي‌احترامي كرده؟ بازيكنان ما كسي را تهييج كرده‌اند؟ طرفداران ما به طرف كسي سنگ انداختند؟ سانديس زدند؟ كاري كردند؟

 


با توجه به اينكه بالاخره استينافي در كار است، اميدوار هستيد اين رأي تغيير كند؟
■ نمي‌دانم. مطمئنا باشگاه به اين رأي اعتراض كرده و پيگيري هم مي‌كند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)