رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس درباره قبول مدیریت سرخ‌ها، بدهی‌های این باشگاه و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز ستاره‌های این فصل سرخ‌ها صحبت کرد.

 

از کجا این مصاحبه را شروع کنیم آقای درویش؟

از هرجایی که شما دوست دارید، شما مصاحبه می‌کنید و من هم در خدمتم.

(نگاهی به دوست خوبم مصطفی لشگری مدیرروابط عمومی با تجربه و کاربلد پرسپولیس می‌اندازم که او هم می‌گوید) از هر کجا راحتی داداش!

بسیار خوب، رضا درویش در دو، سه سال اخیر بارها اسمش به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس مطرح شد اما به مرحله عمل نمی‌رسید. این بار چه شد که بالاخره این طلسم شکست؟

تقدیر الهی بود. به نوعی من به این مثل اعتقاد دارم که «هرکسی یک روزی دارد و اگر بیشتر بدود، کفش خودش را بیشتر پاره می‌کند.» چند باری این موضوع مطرح شده بود اما به سرانجامی نرسید تا اینکه این بار جلسه‌ای با دکتر حمید سجادی وزیر محترم وزارت ورزش و جوانان داشتیم و در نهایت این مسئولیت به بنده واگذار شد.

پس از این اتفاق با چه کسی یا کسانی برای عهده دار شدن مسئولیت مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس مشورت کردید؟ اگر مشخصا بخواهید یک اسم بیاورید؟

با اغلب پیشکسوتان پرسپولیس و دوستان نزدیک خودم مشورت کردم اما اگر بخواهم یک اسم بیاورم علی آقا پروین است. از دهه ۶۰ کنار پرسپولیس بودم و این تیم را خوب می‌شناختم اما باز هم شما تا زمانی که پشت صندلی مدیریت این باشگاه ننشینید نمی‌توانید مشکلات را درک کنید. وقتی حکم گرفتم کادرفنی و بازیکنان پرسپولیس فقط ۲۰ درصد پول گرفته بودند، مجید صدری سرپرست باشگاه هم بنده خدا برای اداره امور کلی پول از رفقایش قرض گرفته بود و از سال ۱۳۸۱ این باشگاه بدهی انباشته داشت. مشکلات زیاد بود و …

اجازه می‌دهید یک پرانتز میان حرف‌های شما باز کنم؟ (سری به نشانه تأیید تکان می‌دهد) اسکندر مقدونی را گفتند چگونه دنیا را فتح کردی و رمز موفقیت تو چه بود؟ گفت: «هر جایی را فتح کردم علیه حاکمان گذشته آن دیار حرف بدی نزدم و بدگویی نکردم!» ببخشید ولی در فوتبال ایران عادت کرده‌ایم مدیران باشگاهی مسئولیت می‌پذیرند و بعد از نشستن روی صندلی مدیریت در خصوص مشکلات گذشته یا کم‌کاری مدیران قبلی حرف می‌زنند. این کار به نظر شما درست است؟

من علیه کسی حرف نزدم. همه مدیران در گذشته زحمت کشیدند و من به مرور زمان متوجه این مشکلات و بدهی‌های فراوان شدم. شما نمی‌دانید اما از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ پرسپولیس حدود ۲۸۲ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشت! من مدیر از کجا این موضوع را باید می‌دانستم؟ تازه وقتی ورود کردم به مرور فهمیدو بلافاصله به اتفاق وزیر ورزش جلسه‌ای با وزیر اقتصاد و مدیران مالیات و دارایی گذاشتیم و پرسیدم که یک باشگاهی که درآمدی نداشته وکلی هم بدهکار است باید این قدر مالیات بدهد! جالب آن که ۸۰ درصد این مالیات به راحتی و با اظهارنامه به موقع صفر می‌شد.

جداً؟!

بله، شاید گرفتاری‌های مختلف و شلوغی سر مدیران باشگاه در همه این سال‌ها باعث شده بود کسی دنبال این ماجرا نرود. تازه این موضوع را هضم کرده بودیم که از اداره بیمه نامه‌ای رسید مبنی بر اینکه ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این ارگان بدهی داریم! من مدیر از کجا بدانم این بدهی از سال ۱۳۹۰ مانده است؟ سرمان را چرخاندیم یک آقایی حکم ۲۷ میلیارد تومانی علیه باشگاه گرفته بود!

بابت البسه تیم؟

بله، حالا این موارد بدهی‌هایی بود که رو شد و حدود ۴۰ فرد، شرکت و نهاد روی هم رفته حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیارد تومان از باشگاه پرسپولیس طلب داشتند! انگار شما وسط رینگ مانده‌اید و محمد علی کلی هم مرتب از چپ و راست به شما مُشت می‌زند! من مدیر یا هر کس دیگری هم باشد گیج و مبهوت می‌شود. خدا را شکر تیم رفت به بورس و پای شرکت خصوصی‌سازی وسط آمد. حداقل اینکه با یک فراخوان تا حدودی اسامی طلبکاران مشخص شد و حداقل متوجه شدیم باشگاه به چه افراد، شرکت یا نهادهایی بدهکار است. در بحث حرفه‌ای‌سازی ما موظف هستیم که حداقل بدهی به طلبکاران ورزشی را بپردازیم.

مرتضی پورعلی‌گنجی و سروش رفیعی که پرسپولیسی بودند و فکر نمی‌کنم خیلی مذاکره با آنها زمان برده باشد. درست است؟

دقیقا! شاید راحت ترین مذاکره را با این دو داشتیم که عاشق پرسپولیس بوده و هستند. دانیال اسماعیلی‌فر هم که پسر بسیار مأخوذ به حیا و آرامی است. گئورگی گولسیانی هم اگر ایران بود خیلی زود امضا می‌کرد چون با گل‌محمدی صحبت کرده بود.

مشاوری هم برای فصل نقل و انتقالات داشتید که این قدر موفق ظاهر شدید؟

فقط آقا یحیی به عنوان سرمربی مشاور من بود که توانستیم سریع ترین و به نظرم بهترین نقل و انتقالات شاید ۲۰ سال اخیر پرسپولیس را انجام دهیم.

شاید یکی از دلایل محبوب شدن شما همین نقل و انتقالات تابستانی بوده باشد. خیلی زود لقب «فلورنتینو پرس» گرفتید! رئیس باشگاه رئال مادرید که در سال ۲۰۰۰ تیم کهکشانی را با زیدان، فیگو، بکام، رونالدو، اوون و … ساخت.

این صحبت‌ها یک مقدار حاشیه‌ای است. تمام هم و غم ما در نقل و انتقالات تابستانی تقویت تیم به خواست سرمربی پرسپولیس بود. وظیفه من مدیرعامل همین بود و تصمیم گرفتیم بدون کمترین تأثیرپذیری یا دخالت دلالان این تغییرات انجام شود و به نظرم رمز موفقیت ما همین بود. سعی کردیم با بازیکنان مورد نظر حتی داخل دفتر باشگاه قرار نگذاریم تا از دست دلالان در امان باشیم. درواقع تا حد زیادی جلوی شیطنت آنها را گرفتیم و بازیکنانی خریدیم که بتوانند در فصل جاری به تیم کمک کنند.

بحث مجوز حرفه‌ای وسط آمد و شاید پرسش بسیاری از هواداران پرسپولیس این باشد که بالاخره چه زمانی قرار است این تیم پرطرفدار به لیگ قهرمانان آسیا بازگردد؟

من همین جا به هواداران نوید می‌دهم کارگروه خبره‌ای را به همین منظور تشکیل داده‌ایم که شبانه روز تلاش می‌کنند تا با کمک و همراهی وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و تجهیز و فدراسیون فوتبال این تعلیق برداشته شود. آقای تاج به عنوان رئیس فدراسیون بسیار تلاش کرده و می‌کنند و به ما هم گفته‌اند بیش از ۲ ماه فرصت داریم. از ۱۵ آذر تا اواخر اسفند ماه سال جاری فرصت داریم مجدد اسناد و مدارک باشگاه برای بازگشت دوباره به لیگ قهرمانان آسیا، بارگذاری کنیم.

بی تعارف ماجرای حذف پرسپولیس و همین طور استقلال از لیگ قهرمانان آسیا به نظر شما، زیر سر افرادی از داخل کشور بود یا کنفدراسیون فوتبال آسیا؟

متأسفانه در این ماجرا یک مقدار بی‌معرفتی ملی صورت پذیرفت. آن عرق و همیت ملی برای حفظ این دو باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا دیده نشد و سنگ‌اندازی‌هایی شد تا این اتفاق تلخ بیفتد. شاید هم برخی‌ها با رضا درویش مشکل داشتند چون همین چند هفته اخیر هم می‌بینید که چگونه شایعاتی علیه من راه افتاد که فلانی برکنار می‌شود و …؟

شاید یک مقدار هم طبیعی بوده باشد. به هر حال مدیرعامل استقلال برکنار شده بود و خیلی هم این شایعه جدید عجیب به نظر نمی‌رسید اما نکته جالب این بود که اغلب هواداران پرسپولیس از شما حمایت کردند. آن هم در حالی که شما فصل گذشته قهرمانی را به رقیب سنتی استقلال واگذار کرده بودید. دلیل آن چه بود؟ درو کردن ستاره‌ها در فصل نقل و انتقالات؟

شاید! آقا یحیی سرمربی تیم لیستی از بازیکنان مد نظرش به ما داد و ظرف حدوداً ۱۰ روز توانستیم خریدهای خوبی آن هم با وجود سنگ‌اندازی دلالان داشته باشیم.

سنگ اندازی دلالان؟!

(سری به نشانه تأیید تکان می‌دهد) بله، سنگ اندازی دلالان! به طور نمونه با یک بازیکن جوان و پرامید بر سر ۴ میلیارد تومان به توافق رسیدیم اما ناگهان ظرف یکی دو روز زیرش زد! اول گفت ۵ میلیارد می‌خواهم، بعد شد ۶ میلیارد تومان و بعدش هم ۹ میلیارد تومان که در ادامه متوجه شدیم ۱۳ میلیارد تومان با تیم دیگری قرارداد بسته است!

می‌توانید اسم ببرید؟

نه! در حال حاضر او بازیکن تیم دیگری‌ست و بهتر است اسمی نیاورم.

شما در مصاحبه اخیر تلویزیونی خود مدعی شده‌اید که سقف قرارداد ۱۲ میلیارد تومانی را رعایت کرده‌اید درحالی که می‌دانیم به عنوان مثال سعید صادقی پیشنهاد ۲۰ میلیارد تومانی داشته است! باور این ادعا به نظر کمی سخت نیست؟

نه، سعید صادقی من به شما می‌گویم پیشنهاد ۲۵ میلیارد تومانی داشت یا دانیال اسماعیلی‌فر که با پیشنهاد جدیدش می‌توانست ۳ دستگاه آپارتمان جدید بخرد. این بچه‌ها به خاطر عشق و علاقه به پرسپولیس تیم ما را انتخاب کردند.

اما در همان مقطع نیز زمزمه‌هایی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه سعید صادقی به رنگ آبی علاقه دارد؟

این هم شایعه برخی دلالان بود که می‌خواستند بین پرسپولیس و سعید صادقی فاصله بیندازند.

لقب کهکشانی خیلی هم بد نیست. به هر حال تیم بزرگ ستاره بزرگ می‌خواهد و کهکشانی! قبول ندارید؟

(لبخند می‌زند) قواعد آنها فرق می‌کند. رئیس رئال مادرید اراده کند می‌تواند بازیکن ۱۰۰ میلیون یورویی بخرد درحالی که من نوعی باید برای جور کردن پول پاداش بچه‌ها به هر دری بزنم!

اما قبول بفرمایید از شنیدن لقب «پرس» خوشحال می‌شدید؟

بله، از شنیدن لقب پرس خوشحال می‌شدم چون احساس می‌کردم توانسته‌ام رضایت و خوشحالی هواداران پرسپولیس را جلب کنم. من نه برای خودم بلکه برای تیم و هواداران شاد می‌شدم.

بحث دلالی واقعا جای بحث فراوانی دارد. چرا مدیر دیگری غیر از شما در این رابطه افشاگری نمی‌کند یا اینکه شما هم پیگیر این افراد سودجو و فصت طلب نیستید که اغلب فقط دنبال پول بازیکنان هستند و هیچ خدماتی هم ارائه نمی‌دهند. این افراد نه ایجنت هستند و نه مدیربرنامه واقعی اما بیشترین پول فوتبال را بدون زحمت و حتی یک مشاوره خشک و خالی به فوتبالیست‌ها به جیب می‌زنند! در دنیای فوتبال «مینو رایولا»ـی فقید هم بود که زلاتان را با مشاوره‌هایش زلاتان کرد. بیشترین پول‌ها را می‌گرفت اما واقعا به بازیکنانش مشورت درست و حسابی می‌داد اما اینجا…

برخورد با این جریان دلالیسم نیاز به اتحاد و وحدت باشگاه‌ها دارد درحالی که متأسفانه در فوتبال ایران هیچ همدلی دیده نمی‌شود. من رضا درویش یک بازیکن را به دلیل درخواست بالا و غیر معقول نمی‌خرم اما رقیبم ۵ میلیارد تومان یا ۱۰ میلیارد تومان روی پیشنهاد من می‌گذارد و آن بازیکن را از دلالان می‌خرد! چرا دلالی از بین نمی‌رود؟ یک پول هنگفت بدون مالیات وسط است که این آقایان به جیب می‌زنند. دلالی را در ایران سراغ دارم که به یکی از دوستان مشترک پیامک زده بود که سر خرید یورگن لوکادیا، رضا درویش به من ۵۰۰ هزار دلار ضرر زد!

چطور؟

(با طمأنینه ادامه می‌دهد) گفته بود اگر اجازه می‌داد من به لوکادیا وصل شوم ۵۰۰ هزار دلار هم برای خودم می‌گرفتم و…!

آن دلال را معرفی نمی‌کنید؟!

نه آقا جان، بگذریم! مگر یکی دو تا هستند. ما یک مهاجم خارجی می‌خواستیم بخریم. اتفاقا رئیس باشگاهش خلبان بود و بر حسب اتفاق از طریق یک دوست ایرانی با او ارتباط تصویری گرفتیم و بر سر ۵۰۰ هزار دلار رضایتنامه باشگاه و ۴۵۰ هزار دلار هم ۲ ساله برای خود بازیکن به توافق رسیدیم اما … به محض اینکه دلالان ایرانی متوجه شدند رقم بازیکن را بالاتر برده و به او آموختند خانه ویلایی در منطقه زعفرانیه در شمال تهران به علاوه ویزا برای نامزدش تهیه کنیم و درخواست‌های نامعقولی که باعث شد قید طرف را بزنیم!

منظورتان کاسیانوی برزیلی است؟

بله، وقتی هم که ما زیر بار این حرف‌ها نرفتیم همان دلالان از طریق فضای مجازی تلاش کردند ما را تحت فشار بگذارند. ما سریع ترین و بهترین خریدهای تابستانی را داشتیم اما ناگهان سیل هجمه هواداران به سمت رضا درویش سرازیر شد که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دوست ندارد مهاجم خارجی بخرد.

البته یک استپ عجیب هم در نقل و انتقالات پرسپولیس به وجود آمد که خیلی زود شایعه‌ای نیز پیچید مبنی بر اینکه وزارت ورزش و جوانان دستور توقف خریدهای پرسپولیس را داده است؟

(خیلی جدی) به نظر شما آیا معقول است که وزیر ورزش یا حتی وزارت ورزش و جوانان به ما بگوید دیگر بازیکن نخرید؟

شایعات حکایت از آن داشت که با توجه به عدم آغاز خریدهای تابستانی استقلال، وزارت ورزش به عنوان متولی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به شما چنین دستوری داده تا رقیب هم خیلی عقب نیفتد؟

اصلا و ابدا! این خبرکذب و شایعه بی اساسی است. این هم خوراک دلالان به فضای مجازی بود. یک روز رضا درویش آلن دلون می‌شد و روز دیگر کریم شیره ای! من می‌دانم و شما هم می‌دانید یک ادمین شهرستانی و جوان دو پیج و کانال هواداری استقلال و پرسپولیس را تنهایی در دست کنترل دارد و دستش با دلالان در یک کاسه است. او در پیج و کانال استقلالی علیه پرسپولیس می‌نویسد یا برعکس! همین طور هر زمانی دلالان اراده کنند این طرف علیه مدیرعامل، سرمربی یا حتی بازیکنان مطلب می‌نویسد و به نوعی باج خواهی می‌کند!

چرا شکایت یا برخوردی از طریق پلیس فتا انجام ندادید؟

یکسری اقداماتی انجام دادیم اما به هر حال این مسائل وجود دارد و هواداران ما باید خیلی هوشیار باشند.

راستی علیرضا جهانبخش نقشی در پرسپولیسی شدن لوکادیا داشت؟

خیر! متأسفانه این حرف‌ها مطرح می‌شود. شاید یورگن لوکادیا به خاطر همبازی بودن با جهانبخش سئوالاتی پیرامون بازی در لیگ برتر فوتبال ایران از کاپیتان تیم ملی کشورمان داشته و بعد پرسپولیس را انتخاب کرده باشد اما باشگاه و ما هیچ ارتباطی با این بازیکن خوش‌اخلاق نداشتیم.

برگردیم به سال گذشته و حضور شما در رأس باشگاه پرسپولیس. بلافاصله پس از انتخاب شما زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال بازگرداندن علی دایی به این تیم به واسطه رابطه خوب شما مطرح شد. درست است؟

علی دایی برادر من است. رابطه بسیار خوبی چه در زمان سایپا و چه قبل از آن داشتیم همان طور که به علی پروین دوست و برادر هستم. این حرف‌ها اما دروغ محض و برای ایجاد تفرقه و دو دستگی در پرسپولیس بود.

آن زمزمه‌ها به گوش خودتان هم رسید؟

طبیعی بود که برسد اما من آدم کم تجربه‌ای نبودم که وارد این بازی حاشیه‌ای آن هم در بدو ورودم به پرسپولیس شوم.

با یحیی گل محمدی هم صحبتی داشتید؟

بله، خود یحیی گل محمدی گفت می‌دانم که می‌خواهند فضا را خراب کنند. خود سرمربی ما هم می‌دانست علی دایی قصد آمدن به پرسپولیس را ندارد. ضمن اینکه باید به شما بگویم علی دایی آدم بزرگی است و یک رفیق خوب است اما چنین بحثی اصلا در میان نبود.

آیا علی دایی پس از انتخاب شما به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس زنگ زد و تبریک گفت؟

بله، روز معارفه علی دایی لطف کرد، تماس گرفت و تبریک گفت. جمله‌ای هم گفت که هنوز در گوش من زنگ می‌زند!

می‌شود آن را بازگو کنید؟

علی دایی گفت که هر کمکی بتواند برای موفقیت من و پرسپولیس حاضر است انجام دهد غیر از سرمربیگری!

جدا؟!

جالب‌تر می‌شود بدانید به من گفت اگر صلاح می‌دانم با دوست صمیمی‌اش یحیی گل محمدی هم صحبت کند و …

و اگر اشتباه نکنیم دو مرتبه یحیی گل محمدی فصل گذشته استعفا داد و یک بار هم قهر کرد. بی تعارف به فکرتان خطور نکرد که علی دایی یا مربی دیگری را بیاورید؟ به هر حال این صحبت‌ها در آن مقطع مطرح شد؟

به هیچ عنوان چنین قصدی نداشتم. اصلا نمی‌خواستم با یحیی گل محمدی قطع همکاری کنم و خودش هم بهتر از هرکسی می‌داند.

با علی پروین در این رابطه مشورتی نداشتید؟ یک صحبت‌هایی هم به گوش رسید که…

اتفاقا علی آقا به من گفت که اگر بخواهم خودش زنگ بزند و با یحیی صحبت کند استعفایش را پس بگیرد و برگردد!

ناگفته نماند شما پس از نایب قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم از یحیی گل محمدی حمایت کردید. حمایتی که چندی پیش یحیی گل محمدی آن را تلافی کرد و به تعریف از عملکرد شما پس از شایعات برکناری احتمالی مدیرعامل پرسپولیس پرداخت.

حمایت کردم به جهت اینکه از لحاظ آماری تیم یحیی گل محمدی عملکرد بسیار خوبی به جای گذاشته بود. من به شما به جرأت می‌گویم اگر اشتباه عجیب داوری وسط نبود و ما دربی را برده بودیم به احتمال ۹۹ درصد قهرمان لیگ بیست و یکم می‌شدیم. خیلی آن بازی و اشتباه داوری به ما صدمه زد و دیگر هم تیم کر راست نکرد. یحیی گل محمدی واقعا عصبی و ناراحت شده بود که حق داشت. آن بازی، بازی مرگ و زندگی بود و به نظر من باید داور مناسب تری برای قضاوت آن انتخاب می‌شد.

یحیی گل محمدی هم محروم شد و در کنار آن مصدومیت چند بازیکن کلیدی مثل وحید امیری یا پیش از آن عیسی آل کثیر هم به شما لطمه زد. قبول دارید؟

قطعا همین طور است اما بیشترین لطمه را از تساوی دربی خوردیم. هنوز هم همه ما پرسپولیسی‌ها با افسوس و ناراحتی به آن بازی فکر می‌کنیم.

خبرورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)