در حالی سروش رفیعی از پرسپولیس جدا شد و مهدی طارمی به دنبال لژیونر شدن هست که با مقایسه سه تیم دیگر خاورمیانه در لیگ قهرمانان آسیا و هزینه‌های نجومی آنها برای بستن تیم قدرتمند به نکات جالب توجهی برمی‌خوریم.

در روزهایی که مسابقات باشگاهی فوتبال کشورمان تعطیل است، تیم‌ها از این فرصت استفاده کرده و وارد بازار نقل و انتقالات می‌شوند تا با تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف خود فصل فوتبالی خوبی را در پیش داشته باشند. در این بین برخی از باشگاه‌ها هزینه‌های آنچنانی کرده و به اصطلاح تیم‌شان را کهکشانی می‌بندند اما برخی از تیم‌های دیگر روش‌های مورد نظر خودشان را در این دوره پیاده می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا تیم‌های پرهوادار با ورود قدرتمند به نقل وانتقالات هم برای رقبا خط و نشان کشیده و هم پیش هواداران‌شان سر خود را بالا بگیرند و به عملکرد خود بنازند.

پرسپولیس اما امسال سیاست منطقی‌تری را نسبت به گذشته در پیش گرفت و سعی بر این داشت تا با حفظ داشته‌های خود شاکله اصلی تیم قهرمان را حفظ کند و در این بین با جذب بازیکنان مدنظر کادر فنی به پوشش نقاط ضعف خود بپردازند. در همین راستا به جز سروش رفیعی که در اندیشه‌های برانکو نقش مهمی را ایفا می‌کرد سایر بازیکنان جدا شده از این تیم یا نیمکت‌نشینان محض و یا سکونشینان بدون استفاده بودند. در این بین حالا یک معمای بزرگ برای پرسپولیس و هوادارانش به وجود آمده و آن این است که تکلیف مهدی طارمی که یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد، چه خواهد شد؟ این در حالی است که تیم‌هایی مثل استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن، سایپا و … چندین مهاجم کلاسیک در تیم خود دارند اما در صورت جدایی طارمی از پرسپولیس این تیم فقط منشا و علی علیپور را به عنوان مهاجم تخصصی در اختیار خواهد داشت آنهم در حالی پرسپولیس باید ۴،۵ جام داخلی و بین‌المللی شرکت کند.

آقای گل ۲ فصل اخیر فوتبال کشورمان همانند تابستان سال گذشته هوس لژیونر شدن به سرش زده و قصد دارد با این کار در فوتبال پیشرفت مناسبی داشته باشد آنهم در سال منتهی به جام جهانی سال ۲۰۱۸٫ طارمی با برانکو و مسئولان باشگاه صحبت‌هایی انجام داده و به دنبال این است تا تجربه خوبی از حضور در فوتبال اروپا به دست بیاورد. او حتی قبل از بازی با لخویا در جلسه‌ای با برانکو درباره آینده‌اش صحبت کرد و سرمربی کروات پرسپولیس اعلام کرد که مانع پیشرفت او نخواهد شد.

در ادامه اما مسئولان باشگاه مبلغ رضایتنامه طارمی را برای تیم‌های خواهان او یک میلیون یورو اعلام کردند و شاید خیلی‌ها این موضوع را سنگ بزرگ مدیران باشگاه برای جلوگیری از جدایی مهاجم ملی‌پوش خود عنوان داشتند اما هر چه که بود فعلا همه چیز مبهم است و شاید در هفته پیش رو تکلیف طارمی و پرسپولیس به صورت قطعی مشخص شود.

موضوع پرسپولیس اما متفاوت است. ۳ تیم دیگر غرب آسیا در لیگ قهرمانان آسیاست. پرسپولیس به عنوان نماینده ایران به جمع ۸ تیم برتر آسیا رسیده و طبعا باید برای موفقیت در این بازی‌ها تقویت شود و داشته‌های ارزشمند خود را هم حفظ کند اما سروش رفیعی که قرارداد نیم‌فصل داشت با اتمام آن به تیم الخور قطر رفت و حالا طارمی هم سودای جدا شدن دارد. این در حالی است که با یک جستجوی ساده متوجه می‌شویم که سه تیم غرب آسیا که به جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان صعود کرده‌اند نه تنها تضعیف نشده‌اند بلکه خود را قوی‌تر از قبل کرده‌اند.

تیم الاهلی عربستان حریف مستقیم پرسپولیس در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حتی به تقویت کادر فنی خود هم مشغول شد. آنها در ابتدا کریستین گروس سرمربی سوئیسی خود را برکنار کرده و به جای او سرخی روبروف سرمربی سرشناس دیناموکیف اوکراین را به مبلغ ۲ ونیم میلیون یورو به تیم‌شان آوردند. آنها همچنین احمد الزین بازیکن جوان تیم عربستان که در تیم التعاون بازی می‌کرد را با مبلغ ۸ و نیم میلیارد تومان جذب کردند. از طرف دیگر و از آنجایی که طبق قانون جدید لیگ عربستان قرار شده هر تیم ۶ لژیونر داشته باشند مسئولان باشگاه الاهلی به دنبال جذب یک هافبک طراح و یک مدافع مرکزی هستند. در این خصوص آنها قصد جذب پابلو هرناندز مغز متفکر تیم ملی شیلی و سلتاویگو اسپانیا هستند. همچنین برای پست مدافع احمد حجازی مدافع تیم ملی مصر و باشگاه الاهلی مصر مدنظر آنها قرار دارد.

تیم العین امارات هم که با شکست سنگینی استقلال ایران را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد، قدرتمندانه وارد بازار نقل و انتقالات شد. آنها در ابتدا تسوکاسا شیوتانی مدافع ملی‌پوش تیم ملی ژاپن را جذب کردند. همچنین مارکوس برگ مهاجم تیم ملی سوئد و باشگاه پاناتیناییکوس یونان را جذب کردند که فصل گذشته آقای گل سوپرلیگ این کشور شد.

تیم الهلال عربستان هم در ابتدا قرارداد رامون دیاز سرمربی آرژانتینی خود را برای یک سال دیگر تمدید کردند. این اقدام از آن جهت قابل توجه بود که دیاز گزینه هدایت تیم ملی آرژانتین بود اما او قید هدایت تیم ملی کشورش را زد تا در الهلال بماند. آنها همچنین قرارداد عمر الخربین مهاجم سوریه‌ای خود را که به صورت قرضی به این تیم آمده بود را دائمی کردند. این قرارداد حدود ۱۷ میلیارد تومان معادل ۲۰ میلیون ریال عربستان برای الهلالی‌ها آب خورد تا بتوانند قرارداد این مهاجم سوریه‌ای را تا سال ۲۰۲۱ ببندند. الهلالی‌ها همچنین محمد کنو بازیکن تیم ملی عربستان و الاتفاق این کشور را هم جذب کردند و به دنبال جذب یک دروازه‌بان خارجی هم هستند.

با بررسی ساده تیم‌های آسیایی به این نتیجه می‌توان رسید که تیم‌ها برای تقویت خودشان چه برنامه‌هایی دارند اما تیمی مثل پرسپولیس با وجود جذب چند بازیکن سرشناس اما در حال از دست دادن مهره مؤثری همچون مهدی طارمی است. شاید بازیکنانی نظیر طارمی که حتی با پرسپولیس قرارداد دارند باید در برخی تصمیمات خود تجدید نظر کرده و به فرداهای بهتر بیندیشد. درست است که با لژیونر شدن، بازیکنان شرایط بهتری برای پیشرفت خواهند داشت اما این اتفاق شاید بعد از حضور ایران در جام جهانی با وضعیت بهتری رخ دهد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)