پرسپولیس نیوز :  محمد رویانیان و برخی نمایندگان رسانه‌ها در نشستی که امروز با موضوع «اخلاق در رسانه‌های ورزشی» برگزار شد با یکدیگر بحث کردند.

اولین نشست تخصصی اخلاق در رسانه‌های ورزشی امروز (چهارشنبه) از سوی مسئولان باشگاه پرسپولیس در محل ساختمان دانشگاه علمی – کاربردی این باشگاه و با حضور محمد رویانیان، حمیدرضا صدر، حمید استیلی، رحمان رضایی و چند تن از دبیران رسانه‌های ورزشی برگزار شد.

در ابتدای نشست حمیدرضا صدر اظهار کرد: به رغم چالش‌های که فوتبال ما دارد این ورزش هنوز جوانان ما را کنار خودش نگه می دارد و رسانه‌های ورزشی بار زیادی روی دوششان وجود دارد. باید توجه کنیم که رسانه تنها یک ماهیت انتزاعی ندارد و وضعیت جامعه هم خیلی مهم است. خود من تا به حال چهار کتاب جدی در فوتبال نوشته ام. عادل فردوسی‌پور با آن محبوبیت کتاب "فوتبال علیه دشمن" را ترجمه کرد. اما هیچ کدام از این کتاب ها با استقبال مردم روبرو نشد. با این وجود من قبول ندارم که تماشاگران ما نابهنجار عمل می‌کنند. آنقدر که در فوتبال اروپا و در کشورهایی مثل انگلیس، ترکیه، صربستان و … میان هواداران فوتبال زد و خورد می‌شود در ایران چنین چیزی نمی‌بینیم و خشونتی میان آنها وجود ندارد.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم که در این نشست حضور یافته بود، اظهار کرد: به عنوان کسی که تازه به فوتبال آمده است و در کنار کسانی که سال‌ها در فوتبال و ورزش مطالعه داشته‌اند هستم باید بگویم که حضور من در اینجا بالانس نیست. اما شاید صحبت‌های جالبی انجام دهم. چرا وقتی 100 هزار هوادار پرسپولیس بعد از شکست تیم محبوبشان در مسابقه حساسی که به دنبال جبران ناکامی‌های خود بود، دست به هیچ اقدام زشت دسته جمعی نزدند؟ وقتی آقایان صدر و جوادی این موضوع را یک اتفاق بدانند همین برای خودش خطر است. اما من قاطعانه می گویم که این موضوع اتفاق نیست، بلکه تغییر در رفتار تماشاگران پرسپولیس است و همین طور تغییر در نگاه آنها به فوتبال. ما در باشگاه پرسپولیس لیدرهایی داشتیم که کارکردشان منفی بود. بزرگ‌ترین آفت باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس وجود بی‌اعتمادی و فاصله حسی ، عقلی و منطقی بین باشگاه و هواداران بود. یکی از ویژگی‌های یک باشگاه حرفه‌ای این است که با هوادارانش نه تنها ارتباط، بلکه رابطه برقرار کند. بگذارید بی پرده بگویم وقتی در سکوها به مدیریت باشگاه بی اعتمادی وجود داشته باشد هواداران هم خود را از مدیرعامل دور می دانند و فکر می‌کنند که مدیرعامل متعلق به آنها نیست و از سوی دولت تحمیل شده است.

وی ادامه داد: چیزی که باعث شد بین من و هواداران رابطه برقرار شود رسانه بود. پس رسانه می‌تواند فرهنگساز باشد. من کوچک‌ترین مدیر این فوتبال هستم. باعث افتخارم است که دادگان گفت کمی با فوتبال آشنا شدم. اما چرا رسانه‌ها روی مسائلی کار می‌کنند که نه نمک فوتبال است و نه کمکی به فوتبال می‌کند. بعضی از مطالب رسانه‌ها یک قران هم ارزش ندارد. مثلا می‌گویند رویانیان گفته ما از سه بازی بعد 12 امتیاز می‌خواهیم. اما در رسانه خود اشاره نمی‌کنند که چرا این مدیرعامل بعد از ناکامی تیم در قهرمانی از سرمربی خود دفاع می‌کند. یک نفر نگفت که او از اصول خود دفاع کرده است. بنابراین هم رسانه می‌تواند تخریب و هم آباد کند.

رویانیان در ادامه صحبت‌هایش گفت: هیچ اشکالی ندارد که رسانه‌ها شلوغ کاری کنند. حیات رسانه‌ها بستگی به همین نمک‌ها دارد. روزنامه‌ نباید مستقیما کار اخلاقی کند. ما در کشورمان 20 شبکه تلویزیونی داریم، شبکه معارف داریم و شبکه ورزش هم داریم، اما چه کسی گفته است که شبکه ورزش باید درس اخلاق بدهد. من، رسانه‌ها و سایت‌ها و برنامه «90» را 70 درصد تایید می‌کنم و 30 درصد به آنها نقد دارم. وقتی من به عابدینی می گویم پایت لب گور است معلوم است که رسانه آن را بازتاب می‌دهد. این من هستم که نباید چنین حرفی بزنم. به نظر من سه عامل در موضوع اخلاق در رسانه‌ها مهم است. یکی خود مدیران و مسئولان هستند. وقتی من به پرسپولیس آمدم همه گفتند که بیا یک ساختار رسانه ای درست کنیم تا تو را در فوتبال حفظ کنیم، اما من از این که جایی خودم را حفظ کنم متنفرم. عامل دوم خود رسانه‌ها هستند و عامل سوم هم فضای کلی جامعه است که باید اخلاق مدار باشد. سران قوا علیه هم صحبت می‌کنند و بعد ما می گوییم که در ورزش اخلاق وجود ندارد. اتفاقا ورزش باید فضای بازتری داشته باشد. من از معاون فرهنگی باشگاه می‌خواهم که یک مطالعه علمی روی این موضوع داشته باشد و ما قطعا نتیجه‌ آن را به مقام معظم رهبری و رییس جمهور بعدی تقدیم می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: من با فردوسی‌پور صحبت و از او گله کردم که چرا صحبت‌های بازیکن قبلی ما را پخش کرد و حالا باید برخورد شکنجه‌وار یک باشگاه را با یک بازیکن ملی شاهد باشیم. من یک بار برای فتح‌الله‌زاده کری خواندم و هواداران ما کلی حرف به او زدند. بعد هواداران استقلال هم در جواب کلی حرف به من زدند. همین در جامعه ما اثر می‌گذارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)