سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی تأکید کرد تصمیم‌گیری درباره شروع مجدد مسابقات لیگ برتر در حوزه اختیارات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است.

رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی پس از جلسه با مسئولان سازمان لیگ فوتبال گفت: پروتکل ما عیناً مانند بوندس لیگا نیست و این پروتکل خاص کشور خودمان است. بحث بعدی توصیه‌های بهداشتی است که به همه باشگاه‌ها اعلام شده است. در چند روز اخیر باشگاه‌ها کار تست‌گیری را شروع کرده‌اند و در برخی از موارد مانند گل‌گهر هم موارد مثبتی وجود داشته است. باشگاه‌ها جواب تست‌ها را به سازمان لیگ ارسال می‌کنند و ما آن را از سازمان لیگ دریافت می‌کنیم.

وی افزود: کار ما نظارت است تا نمونه‌گیری به درستی انجام شده باشد. بعد از آن هم ما توصیه لازم را می‌کنیم. در مورد اینکه لیگ شروع شود یا خیر باید بگویم کار فدراسیون پزشکی ورزشی، تدوین پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها است. بحث بازگشایی و شروع لیگ چند وجهی و فنی است و به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود. طبیعتا تصمیم قطعی را فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خواهند گرفت و فدراسیون پزشکی دخالتی در این موضوع نمی‌کند. ما فقط توصیه‌های لازم و نظارت بر انجام پروتکل‌های بهداشتی می‌کنیم و سلامت بازیکنان برای ما مهم‌ترین موضوع است. هر جایی هم چالشی به وجود بیاید تذکرات لازم را خواهیم داد.

سعیدی در واکنش به این موضوع که بسیاری از تیم‌ها بودجه لازم برای انجام تست‌های پزشکی را ندارند و اینکه گفته می‌شود فدراسیون پزشکی و ورزشی جزو متمول‌ترین فدراسیون‌ها است و امکان کمک به تیم‌ها را دارد، تصریح کرد: واقعا اینطور نیست. اینکه می‌گویند متمول‌ترین فدراسیون، فدراسیون پزشکی ورزشی است درست نیست. فدراسیون پزشکی و ورزشی از محل دریافت سرانه‌هایی که از آحاد جامعه ورزشی گرفته می‌شود، بودجه‌ای در اختیار دارد که این بودجه را به پرداخت هزینه درمان و ارائه خدمات درمانی مناسب به تمام جامعه ورزشی کشور و نه فقط فوتبال، اختصاص داده است. وظیفه فدراسیون پزشکی و ورزشی فقط ارائه خدمات به فوتبالیست‌ها نیست، اگرچه آنها هم جزو جامعه ورزشکاران ما هستند.

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: باید ۱۰ بار این تست‌ها از هر تیم انجام شود. یعنی به طور میانگین از هر تیم اگر ۲۵ نفر باشد باید ۲۵۰ تست گرفته شود که الان هزینه تست‌ها به صورت آزاد ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است، ولی ما امروز جلسه‌ای داشتیم و قرار شد با وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌ها رایزنی انجام دهیم تا در صورت امکان تیم‌ها با هزینه دولتی و ارزان‌تر مورد ارزیابی‌ قرار بگیرند. می‌دانیم تیم‌ها مشکل مالی دارند. به نظر ما هم در بحث تأمین هزینه‌ها یک وفاق ملی نیاز است. یعنی هم فدراسیون پزشکی ورزشی و هم فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید دست در دست هم بدهند تا به باشگاه‌ها کمک کنند.

سعیدی در مورد اینکه گفته می‌شود در پروتکل‌های بهداشتی انجام پروازهای چارتر و رزرو اتاق‌های تک نفره برای بازیکنان در نظر گرفته شده و این موضوع در توان باشگاه‌های ایرانی نیست، گفت: چنین چیزی در دستورالعمل نبوده و فقط رعایت پروازها بوده که این هم دستورالعمل جهانی است. اصلا بحث پرواز چارتر در پروتکل‌ها وجود ندارد. هتل‌ها هم در حال حاضر خیلی شلوغ نیستند و می‌شود تخفیف خوب از آنها گرفت. باز هم تأکید می‌کنم بسیاری از دستورالعمل‌ها جهانی است. بحث کوید ۱۹ یک بحث جدید است و همه جهان و همچنین کشور ما روز به روز در آن پیش می‌رویم. امروز هم خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی و ورزشی با سهیل مهدی جلسه‌ای داشت و با همفکری یکدیگر تمام چالش‌ها و نقاط ضعیف را مورد بررسی قرار دادند. قرار شد هماهنگی بهتری با باشگا‌ه‌ها،‌ هیئت‌های پزشکی و ورزشی استان‌ها و ادارات کل انجام شود تا ما بتوانیم هماهنگی خوبی در اجرای دستوالعمل‌ها داشته باشیم.

سخنگوی فدراسیون پزشکی و ورزشی یادآور شد: به تیم‌ها اعلام کرده بودیم تست‌ها پس از حضور بازرسان فدراسیون پزشکی و ورزشی انجام شود اما متأسفانه تست‌ها زودتر از این موعد گرفته شده است. قرار شد از این بعد ناظران فدراسیون پزشکی و ورزشی در تست کرونای بازیکنان حضور داشته باشند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)