برش هایی از زندگی مشترک استیلی و پرسپولیس

مرجع خبری پرسپولیس : حميد استيلي در دوران بازيگري پسر كم‌حرف و بي‌حاشيه‌اي بود. اما زماني كه او كار مربيگري را شروع كرد داستان حسابي عوض شد.

 

در طول اين هشت سال حميد حاشيه‌هاي ريز و درشت زيادي داشت و با بسياري از اهالي فوتبال مشكل پيدا كرد. تمام اين اتفاق‌ها هم براي يك چيز بود؛ حميد براي اينكه سرمربي پرسپوليس شود عجله داشت!

شاگرد وفادار سلطان!

حميد استيلي با پاس تهران در فوتبال ايران چهره شد. براي اولين‌بار در سال 63 به تيم ملي دعوت شد و برابر شوروي سابق اولين بازي ملي خود را انجام داد. پس از حضور هشت ساله در پاس در ليگ آزادگان 72-71 توسط پروين پرسپوليسي شد. جالب اينكه سلطان پيراهن شماره 7 را كه به خودش تعلق داشت را هم به حميد بخشيد! پس از يكسال بازي براي پرسپوليس با جدايي پروين او هم تيم را ترك كرد و به بهمن كرج رفت. او اما چند سال بعد و با آغاز ليگ آزادگان 78-1377 بار ديگر با سلطان به پرسپوليس برگشت و تا زمان رفتن دوباره پروين قرمزپوش ماند و در سال 1383 و در بازي با سپاهان از فوتبال خداحافظي كرد. در تمام مدتي كه پيراهن پرسپوليس را بر تن داشت شماره 7 مي‌پوشيد. تنها در يك مقطع كه قرار شد به احترام سلطان شماره 7 بايگاني شود استيلي شماره 25 و به عبارت درست‌تر 5+2 را پوشيد!

مزد وفاداري!
حميد همانطور كه توسط علي پروين به تيم ملي و سپس پرسپوليس رفت، مربيگري را هم زيرنظر سلطان آغاز كرد! در سال 84 او زير سايه سلطان و در كنار راينر سوبل آلماني در كادرفني پرسپوليس جاي گرفت و خيلي زود از دوران بازيگري وارد دنياي مربيگري شد. بسياري بر اين باورند كه حميد مزد و پاداش وفاداري به سلطان را گرفت! استيلي در مصاحبه‌هاي خود هم همواره علي پروين و حميد درخشان را الگوي فني خود معرفي مي‌كرد.

از گل قرن تا مشت به صورت نوازي
اتفاقات ويژه و به يادماندني دوران بازيگري حميد استيلي تنها به چند مورد محدود مي‌شود. حميد 16 گل ملي را در كارنامه خود دارد كه مهمترين آن توپي است كه به زيبايي هر چه تمام‌تر با ضربه سر وارد دروازه آمريكا كرد. اين گل آنقدر اهميت داشت و زيبا بود كه فيفا به آن لقب گل قرن را داد. به هر شكل بهار سال 77 تاريخي‌ترين و به يادماندني‌ترين لحظه فوتبالي استيلي شكل گرفت. گل استيلي به آمريكا باعث شد مورد تقدير رهبري هم قرار بگيرد. تصوير اشك ريختن و گريه‌هاي استيلي پس از آن گل هم ديدني و به يادماندني بود. اما حدود دو سال بعد و در داربي رفت سال 79 اتفاقي رخ داد كه آن هم فراموش‌نشدني است. زدوخورد او با محمد نوازي باعث شد در كنار برومند، نوازي و تارتار يك شب در بازداشتگاه بماند! البته در كارنامه استيلي درگيري و زدوخورد شديد با عليرضا منصوريان در تمرين تيم ملي در دهه 7اد هم ديده مي‌شود.

زير سايه شهريار
حميد استيلي در كارنامه ملي خود 82 بازي ملي و 16 گل‌زده را دارد. در جام ملت‌هاي سال 2000 پس از احمدرضا عابدزاده طبق روال بازوبند كاپيتان تيم ملي به او مي‌رسيد اما در اتفاقي عجيب بازوبند به بازوي علي دايي بسته شد و حميد زير سايه شهريار ماند. البته مشخص نشد آن سال در لبنان چه گذشت، اما هرچه كه بود استيلي در رختكن خودش بازوبند را به دستان دايي بست!

كمك همه مربيان قرمز
استيلي در دوران مربيگري تقريبا با تمام سرمربيان پرسپوليس مشكل داشت. تنها علي پروين و آري هان كه عمر حضور اين هلندي هم در پرسپوليس بسيار كم بود، با حميد مشكل پيدا نكردند! در ليگ چهارم حرفه‌اي دل رانير سوبل آلماني از دست حميد و فرزين، داماد سلطان و عضو آن زمان كادر فني خون بود. هر چند اين مربي ترغيب شده بود تا عليه پرسپوليسي‌ها مصاحبه نكند، اما سوبل در برنامه نود عليه دستياران خود دست به افشاگري زد. او مي‌گفت فرزين صحبت‌هايش را به شكل ديگري ترجمه مي‌كرد و به بازيكنان مي‌رساند. در مورد استيلي هم به اين نكته اشاره كرد هر چه به بازيكنان پرسپوليس مي‌گويد، با يك فرياد استيلي عوض مي‌شود و همه‌چيز به‌هم مي‌ريزد! در نهايت هم استيلي ماندني شد و سوبل رفتني.

پس از مربي آلماني نوبت به دنيزلي رسيد. كار اين مربي بزرگ تركيه‌اي با استيلي به جايي رسيد كه سرانجام حكم به اخراج حميد داد! دنيزلي هم اتهاماتي را متوجه دستيار خود مي‌كرد كه پيش از اين سوبل مدعي آنها شده بود. در ليگ هفتم حرفه‌اي با آمدن دوست قديمي و 20 ساله استيلي يعني حبيب كاشاني، او دوباره به عنوان مربي به پرسپوليس برگشت. آنطور كه خود استيلي ادعا و البته كاشاني هم تاييد مي‌كند، قرار بود افشين قطبي دستيار و حميد سرمربي شود. ليست خريد و جمع و جور كردن نفرات و تمرينات آماده‌سازي پيش از فصل هم توسط استيلي صورت گرفت. اما به دلايلي ورق بازي برگشت و قطبي سرمربي و استيلي مربي شد. در طول فصل هم رابطه اين دو نفر بسيار بد و پرتنش بود. در آخر كار هم حميد مدعي شد اين او بود كه پرسپوليس را قهرمان كرد، نه قطبي!

اما با پايان ليگ هفتم حرفه‌اي و با رفتن اجباري كاشاني به واسطه اختلاف با علي‌آبادي رييس وقت سازمان تربيت‌بدني، حميد هم رفتني شد و سه سال تمام از پرسپوليس دور ماند.

باندبازي عليه امپراتور!
در ليگ ششم حرفه‌اي افشين قطبي مدعي بود باندي عليه او شكل گرفته است. باندي كه رييس آن حميد استيلي و شيث رضايي، نيكبخت‌واحدي، عباس آقايي و محمدرضا ماماني اعضاي آن معرفي شدند. از برخي رفتار و گفتار اين نفرات هم مشخص بود كه اصلا رابطه دوستانه‌اي با قطبي ندارند. مثلا عباس آقايي وقتي گل مي‌زد در آغوش استيلي جا مي‌گرفت و به قطبي بي‌محلي مي‌كرد! در پايان ليگ هفتم هم از اين جمع تنها نيكبخت‌واحدي با قطبي ماندني شد و چهار نفر ديگر پرسپوليس را ترك كردند!

 

 * مهدی اسماعیل پور

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)