دیروز محمودخان، امروز سلطان

مرجع خبری پرسپولیس : علی پروین، پرافتخارترین پرسپولیس تاریخ فوتبال ماست. او از سال 49 که به پرسپولیس آمد تا تابستان 1366 در کنار پرسپولیس ماند و همیشه مهمترین و موثرترین بازیکن تیمش بود.

 

به گزارش اختصاصی مرجع خبری از “پرسپولیس”؛ پروین متولد سوم مهر سال 1325 در کوچه غریبان بازار تهران، پسر حاج احمد کله پز است. علی پروین فوتبال را از سال 1342 با تیم البرز، تیم دوم کیان آغاز کرد. علی الهی، اولین مربی او در تیم البرز بود.

 

الهی بچه میدان خراسان بود و تا 6 -7 سال قبل هنوز فروشگاه کوچک لوازم ورزشی خود را در میدان خراسان حفظ کرده بود. او یک کیانی سابق و دوست صمیمی مرحوم امیر آصفی بود که بعدها لباس قضاوت را پوشید و یک داور بزرگ شد!

 

پروین در تیم البرز آنقدر خوب کار کرد که به تیم اول کیان رسید و همبازی پرویز قلیچ خانی، گودرز حبیبی، فرامرز ظلی، حسین همیشه جوان، امیرحاج رضایی، عزت الله جان ملکی و … شد. علی پروین تا سال 1347 در تیم کیان ماند.

 

او عاشق حفظ پیراهنش بود اما چه سود که کیان در سال 47 به همراه دارایی و ایرانجوان و پشت سر شاهین منحل شد و پروین توسط نادر لطیفی به پیکان رفت و اولین پول درشت زندگی ورزشی اش را از پیکان گرفت.

 

پروین به پیکان هم تعصب خاصی داشت، اما پیکان در سال 49 منحل شد و او همراه یاران پیکان که از پرسپولیس به این تیم آمده بودند، به پرسپولیس پیوست. سال 49 بهترین سال زندگی ورزشی علی پروین بود. او که در سال 48 و در 23 سالگی بازیکن تیم ملی جوانان شده بود (!) در سال 49 توسط محمد بیاتی به تیم ملی دعوت شد و شهریور ماه همان سال مقابل تیم ملی پاکستان، اولین بار پیراهن ملی را به تن کرد.

 

او در جریان پیروزی 7 بر صفر تیم ملی در آن مسابقه ، یک گل وارد دروازه پاکستان کرد. در سال 49 پروین به پرسپولیس آمد و روز 27 شهریور ماه برای نخستین بار مقابل تیم عقاب پیراهن سرخ پرسپولیس را به تن کرد.

 

علی پروین به خط میانی پرسپولیس اضافه شد و در سمت راست خط هافبک به همراه فریدون معینی و ادیبی، یک مثلث مرگبار را ساختند. بعدها ایرج سلیمانی، اسماعیل حاج رحیمی پور، علیرضا عزیزی، محمد مایلی کهن، حمید درخشان و محمد صادقی در خط میانی با او همبازی شدند.

 

بعد از انقلاب، پروین مدتی در دفاع آخر و سپس پشت دو مهاجم اصلی به بازی گرفته شد. پروین در آخرین سال های دوران بازیگری هم دو بار آقای گل فوتبال تهران شد و مجموعا در طول دوران حضورش در پرسپولیس 95 گل رسمی برای سرخپوشان به ثمر رساند.

 

پروین در دوران بازیگری با پیراهن پرسپولیس؛ قهرمان لیگ دوم منطقه ای، لیگ اول تخت جمشید، لیگ سوم تخت جمشید و جام شهید مهدی اسپندی شد. او از اسفندماه سال 1360، به عنوان بازیکن – مربی به فعالیت در پرسپولیس ادامه داد.

 

پروین در این دوران قهرمان جام وحدت، قهرمان باشگاه های تهران در سال های 61، 65 و 66، قهرمان جام حذفی تهران در سال های 61 و 66 و قهرمان جام حذفی کشور در سال 66 شد. او همچنین در سال های 61 و 63 آقای گل تهران شده بود.

 

در تیرماه 1366، ستاره پرافتخار پرسپولیس با حضور مقابل دارایی در مسابقات تهران، آخرین بازی رسمی اش را با پیراهن پرسپولیس انجام داد و از سن 41 سالگی دیگر در میادین فوتبال حاضر نشد تنها عنوان سرمربی پرسپولیس را یدک می کشید.

 

پروین که پرسپولیس در سال 67 قهرمان تهران کرده بود، در سال 68 سرمربی تیم ملی شد و هدایت پرسپولیس و تیم ملی ایران را همزمان به عهده گرفت. او که در سال 68 با پرسپولیس بار دیگر عنوان قهرمانی را به دست آورده بود، در کسوت مربیگری تیم ملی هم عنوان قهرمانی بازی های آسیایی 90 پکن را بدست آورد و به نقطه اوج دوران مربیگری اش رسید.

 

پرسپولیس را در سال 69 قهرمان تهران و در سال 70 نخستین بار قهرمان آسیا کرد.  او در سال 71 هم قهرمانی جام حذفی کشور را به افتخاراتش اضافه کرد.  افت تیم ملی موجب برکناری پروین از سرمربیگری این تیم در سال 72 شد. این اتفاق آنقدر از نظر روحی به ضرر سلطان بود که او را 5 سال تمام از این ورزش دور کرد.

 

پروین در سال 77 با انگیزه ای دو چندان روی نیمکت پرسپولیس نشست و همان سال برای نخستین بار به صورت همزمان قهرمان لیگ و جام حذفی کشور شد. او در لیگ 78 یکبار دیگر عنوان قهرمانی را تکرار کرد تا به همگان ثابت کند اسطوره ای بی بدیل در تاریخ فوتبال ایران است.

 

در گیر و دار جنگ سهام، او در سال 80 به مدت 5 ماه مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شد. او در همان سال قهرمانی نخستین دوره مسابقات لیگ برتر و عنوان سومین لیگ آسیا را به کارنامه اش اضافه کرد.

 

علی پروین از شهریور 49 تا 22 اسفند 58، در 52 بازی پیراهن تیم ملی ایران را به تن کرد و 13 گل ملی نیز به ثبت رساند. در آذرماه 53 او نخستین بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بست. علی پروین جزوی از نخستین تیم ملی ایران راه یافته به جام جهانی 1978 آرژانتین بود.

 

دهه 80 دهه خوبی برای علی پروین نبود. پروین با پرسپولیس از مقام سومی در لیگ سوم، به عنوان نهم در لیگ برتر چهارم رسید تا برای همیشه پرسپولیس را رها کند. با تمام این تفاسیر او همچنان پرافتخارترین مرد تاریخ فوتبال ایران است…

 

امانت داری / استفاده از این خبر تنها با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)