پرسپولیس نیوز : مدافع تیم فوتبال پرسپولیس پاسخگوی سوالاتی در خصوص وضعیت خودش و تیم فوتبال پرسپولیس شد.

شجاع خلیل‌زاده مدافع پرسپولیس در یکی دو ماه اخیر با مصدومیت از ناحیه گردن روبه‌رو شده اما به دلیل اینکه دست برانکو به خاطر کمبود بازیکن بسته است، خلیل‌زاده هم با درد در تمرینات و بازی‌های تیمش حاضر می‌شود. هرچند که این مصدومیت با فیزیوتراپی رفع خواهد شد تا این بازیکن با سابقه بازهم بتواند بدون درد و مصدومیت برای پرسپولیس بازی کند.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

*  در همین ابتدای مصاحبه از وضعیت مصدومیت و گردن‌دردت صحبت کن و اینکه شرایطت چگون است.

گردن من گرفتگی شدیدی دارد که باید با استراحت مطلق برطرف شود. البته تیم ما شرایط خاصی دارد و در همین شرایط باید کار کنیم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی بگیریم.

*  همین گردن‌درد باعث شد تا شایعه عمل جراحی و دور بودنت از فوتبال را به وجود بیاورد.

من دیسک گردن ندارم، بلکه این یک گرفتگی عضله است که همان‌طور که گفتم با فیزیوتراپی و استراحت رفع خواهد شد. مصدومیت من کهنه نیست و جدیداً در تمرینات این اتفاق برایم رخ داد. ان‌شاءالله هم به زودی این مسئله برطرف خواهد شد.

*  سلامتی از هر چیزی مهم‌تر است اما با این وضعیت چرا بازی می‌کنی؟

پزشکان به من گفته‌اند که این مصدومیت به مرور زمان حل می‌شود. اما به هر حال شرایط پرسپولیس خاص است و باید تلاش کنیم تا تیم نتایج خوبی بگیرد. نباید در بحران بیفتیم و باید این شرایط را طی کنیم. همه تلاش ما این است که بتوانیم در قهرمان هت‌تریک کنیم.

*  به وضعیت پرسپولیس برسیم. چند بازیکن تأثیرگذار از شما جدا شده و بازیکن هم نتوانستید بگیرید اما با همین شرایط در صدر جدول هستید.
همه می‌دانند که ما در نقل و انتقالات وضعیت خوبی نداشتیم چون بازیکنان خیلی خوبی از دست دادیم. بازیکنانی مثل وحید امیری، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و مهدی طارمی از ما جدا شدند که همگی آنها بازیکنان تأثیرگذاری هستند. تیم شرایط خیلی سختی داشت اما با صحبت‌های آقای برانکو همه دست به دست هم دادیم و با همدلی کار را انجام می‌دهیم تا ان‌شاءالله بتوانیم امسال هم نتایج خیلی خوبی بگیریم. ما بدنسازی فشرده و خیلی خوبی انجام دادیم و فصل را خوب شروع کردیم و امیدوارم در ادامه هم نتایج بهتری بگیریم. به قول آقای برانکو باید بیشترین برد را در بازی‌ها به دست بیاوریم و امیدوارم که نتایج ما نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

*  البته با وجود بسته بودن نقل و انتقالات پرسپولیس از رقیبش بهتر یارگیری کرد.

باید بگویم که به هر حال ما تمریناتمان را خیلی زود آغاز کردیم و برخی از تیم‌ها هنوز شرایط ایده‌آلی ندارند. باید بگویم که مهم‌ترین نکته در یک تیم همدلی است و بچه‌ها خیلی یکدل هستند.

*  یعنی سال گذشته این همدلی در پرسپولیس وجود نداشت؟

همیشه در پرسپولیس یکدلی وجود داشته اما به نظرم امسال بازیکنان پرسپولیس نسبت به سال گذشته یکدل‌تر هستند. ما در شرایط سختی قرار داریم و نباید خودمان را گول بزنیم. نیمکت ما خالی است و بازیکن نداریم.

*  شرایط به‌گونه‌ای بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند پرسپولیس فصل فاجعه‌باری خواهد داشت اما تا اینجا که این‌طور نبوده است.
از زمانی که برانکو به پرسپولیس آمده ساختار این تیم به‌گونه‌ای دیگری درست شده به‌طوری که هر بازیکنی از تیم بیرون برود، اسکلت تیم حفظ می‌شود. امیدوارم پنجره نقل و انتقالات باز شود تا بتوانیم بازیکن بگیریم و تیم تقویت شود. در این شرایط کار همه سخت است. چه سرمربی و چه بازیکن؛ چراکه دست سرمربی روی نیمکت خالی است و بازیکن هم وقتی مشکلی داشته باشد و ببیند که در تیم بازیکنی نیست، تلاش می‌کند با همان شرایط سخت تیم نتیجه بگیرد.

*  گفتی سال گذشته همدل بودید اما امسال همدل‌تر شدید. دلیلش آیا بازیکنانی بوده که از این تیم جدا شدند؟

نه چنین چیزی نیست؛ چراکه همه بازیکنانی که در پرسپولیس بازیکن کرده یا می‌کنند برای موفقیت این تیم تلاش خود را انجام می‌دهند. دلیل اینکه امسال همدل‌تر شدیم به این خاطر است که شرایط خیلی سخت‌تری داریم چون یک سال است بازیکنی نگرفته‌ایم و فقط بازیکنان جدا می‌شوند. این مسئله باعث شده تا بازیکنان یکدل‌تر از همیشه پشت هم باشند تا تیم نتیجه بگیرد.

*  زمانی پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم شد و صحبت از جدایی بازیکنان به میان آمد، تو اولین بازیکنی بودی که بدون هیچ جوسازی قراردادت را با این تیم تمدید کردی، اما همین مسئله حاشیه‌هایی را برایت به وجود آورد. برخی‌ها معتقد بودند که تو با این کار قصد خودنمایی داشتی.

بحث این حرف‌ها نیست؛ چراکه من از روز اول گفتم که پرسپولیسی هستم و بحث تمدید قراردادم هم این بود که برای این کار ادا و اطوار درنیاوردم و بازارگرمی نکردم که بگویم فلان باشگاه من را می‌خواهد تا قراردادم را بالا ببرم. در نیم‌فصل بدون سروصدا قراردادم را تمدید کردم و خدا را شکر که همه چیز خوب بود. اینکه می‌گویند برای خودنمایی این کار را انجام دادم حرف درستی نیست؛ چراکه بازیکن ۱۵ یا ۱۸ ساله نیستم که بخواهم خودنمایی کنم بلکه ۲۸، ۲۹ سال سن دارم و دنبال این کارها نیستم.

*  شاید این شایعات برای این بوده که فکر می‌کردی تیم بزرگی به تو پیشنهاد نمی‌دهد و خودت پیش‌دستی کردی تا با پرسپولیس تمدید کنی.
اصلاً چنین چیزی نیست. تیم ما قهرمان ایران است و در آسیا بین ۴ تیم برتر آسیا رفته است. در این شرایط کدام بازیکن پرسپولیس پیشنهاد ندارد؟ هر کسی می‌گوید بازیکنان پرسپولیس پیشنهاد ندارند دروغ می‌گوید. بازیکنان پرسپولیس بدون شک از تیم‌های مختلف پیشنهاد دارند و امکان ندارد این موضوع صحت داشته باشد. تیمی که قهرمان است و بهترین خط دفاع و بهترین خط حمله را دارد و در آسیا هم موفق است مگر می‌شود پیشنهاد نداشته باشد؟ من می‌توانستم به جای نیم‌فصل در آخر فصل قراردادم را تمدید کنم تا مبلغ قراردادم را بالاتر ببرم و بگویم که ۱۰ پیشنهاد مختلف دارم اما بازیکنی که بخواهد بماند، می‌ماند و بازیکنی که بخواهد برود، هر کاری هم انجام بدهید می‌رود.

*  رک و راست بگو که آیا از شرایط مالی‌ات در پرسپولیس راضی هستی؟

نمی‌شود بگویم راضی هستم یا نه؛ چراکه در حال حاضر وضعیت خوبی وجود ندارد. هنوز پول فصل گذشته تسویه نشده و تا اینجا هم هیچ پولی بابت امسال نگرفته‌ایم.

*  شاید باید همیشه در پرسپولیس و حتی استقلال منتظر بحران‌های مالی باشیم. در این شرایط شاید هر لحظه احتمال اعتصاب بازیکنان هم وجود داشته باشد!

ببینید همیشه مشکلات مالی وجود دارد اما با شرایط اقتصادی جامعه همه تیم‌ها دچار مشکلاتی هستند و پرسپولیس هم مثل بقیه تیم‌ها مشکلات خاص خودش را دارد. امیدوارم که این مشکلات زودتر حل شود هرچند که آقای گرشاسبی تلاش‌های خاص خودش را انجام می‌دهد و تا اینجا زحمات زیادی کشیده و امیدوارم با این بحث‌های بازنشستگی او از پرسپولیس نرود و در تیم ما باقی بماند.

*  باید بگوییم که بازیکنان پرسپولیس در حال رایگان بازی کردن هستند؟
نمی‌شود گفت که رایگان بازی می‌کنیم؛ چراکه ما با تیم قرارداد داریم و در هر صورت پول خودمان را خواهیم گرفت، اما به هر حال وضعیت اقتصادی این‌گونه است و نمی‌توانیم به خاطر مسائل مالی جو تیم را خراب کنیم. به هر حال مهم پرسپولیس است.

*  در چند سال اخیر با حضور سیدجلال حسینی بازیکنان پرسپولیس اعتصاب نکرده‌اند.

به هر حال تیم ما بزرگتر دارد و با حضور آقای حسینی این مسائل رخ نمی‌دهد. آقا سید بالا سر همه ماست و همه چیز را به خوبی می‌بیند. هر تصمیمی که سیدجلال حسینی بگیرد ما انجام می‌دهیم چراکه او بزرگ تیم ماست. فکر نمی‌کنم در تیم پرسپولیس دیگر اعتصابی رخ بدهد.

*  شرایط به‌گونه‌ای است که اگر سیدجلال حسینی در زمین نباشد هواداران نگران پرسپولیس می‌شوند!

به هر حال آقا سید بازیکن باتجربه و بزرگی است و سابقه بسیار زیادی در فوتبال دارد. او سال‌ها ملی‌پوش بوده و بیشتر از ۱۱۰ بازی ملی در کارنامه دارد که کار هر کسی نیست. او کمک بسیار خوبی برای پرسپولیس است و همواره تجربه خود را به بازیکنان جوان‌تر منتقل می‌کند. امیدواریم که او پیر نشود!

*  البته خود تو با سیدجلال در زمین حتی جروبحث هم داشته‌ای.
به هر حال بحث کردن در زمین خوراک است! ما با هم دعوا نمی‌کنیم اما رابطه من و آقا سید خیلی به هم نزدیک است و او مرا زیاد دوست دارد. البته در زمین گاهی صحبت‌هایی می‌کند و من هم می‌گویم اشکالی ندارد بگو تو بزرگ مایی! (می‌خندد)

*  فکر نمی‌کنی کمی دیر به پرسپولیس آمدی؟ به هر حال تو زودتر از اینها می‌توانستی به این تیم بیایی.

ببینید! بازی کردن در پرسپولیس خیلی سخت است. شاید بازیکنی که بیرون از پرسپولیس بازی می‌کند بگوید که پرسپولیس چقدر زیباست و بگویند که برویم آنجا بازی کنیم اما وقتی بازیکنی می‌آید می‌فهمد پرسپولیس چقدر جای سختی است و بازی کردن در این تیم واقعاً مشکل است. البته کسی از حضور در پرسپولیس پشیمان نمی‌شود؛ چراکه این تیم باشگاه بسیار بزرگی است اما به هر حال کار کردن در این تیم واقعاً سخت است. وقتی بازیکنی به پرسپولیس می‌آید تازه می‌فهمد که چقدر کار کردن در این باشگاه سخت است.

*  شاید الان با حضور فضای مجازی کار حتی برای فوتبالیست‌ها سخت‌تر هم شده باشد.

سؤال خوبی پرسیدید. کسی که در فضای مجازی کار می‌کند باید استفاده از آن را هم بلد باشد. شرایط به‌گونه‌ای است که هر کسی یک صفحه اینستاگرام درست می‌کند و فقط فحاشی انجام می‌دهد.

*  البته شرایط به‌گونه‌ای است که حضور در فضای مجازی برای بازیکنان خیلی ملاک شده است.
به هر حال کری‌خوانی یک بحث جداست و کسی با کری‌خوانی مشکلی ندارد اما اینکه برخی‌ها به جای کری‌خواند فحاشی می‌کنند این اصلاً خوب نیست. خود فوتبالیست‌ها هم کری‌خوانی را دوست دارند اما کسی فحاشی را نمی‌پسندد. به خانواده بازیکنان چکار دارید؟ چه اشکالی دارد که با احترام برای هم کری بخوانیم؟ چرا باید خانواده فوتبالیست‌ها فحش بخورد؟ به هر حال در فوتبال هر اتفاقی رخ می‌دهد و بعد تمام می‌شود. الان تیم‌های بزرگ دنیا هم فوتبال بازی می‌کنند اما بعد از بازی همه چیز تمام می‌شود. آیا هواداران تیم‌های خارجی هم در اینستاگرام بازیکنان فحش‌های رکیک می‌دهند؟

*  اما باید قبول کنید که فوتبالیست‌های خارجی استفاده دیگری از اینستاگرام انجام می‌دهند و معمولاً عکس‌های خانوادگی آنجا منتشر می‌کنند.

به نظر شما آیا می‌شود اینجا بازیکنی عکسی از خانواده‌اش منتشر کند؟ اگر کسی از خانواده‌اش عکس منتشر کند کلی فحش‌های خانوادگی می‌خورد! اینجا اگر کسی عکسی از خواهر یا مادرش در فضای مجازی بگذارد کلی فحش می‌خورد چراکه برخی‌ها متأسفانه فرهنگ استفاده از این فضای مجازی را ندارد.

*  تو خودت یکی از بازیکنانی هستی که در فضای مجازی فعالی و برای آن وقت می‌گذاری. آیا تبعات حضور در این فضای مجازی و حاشیه‌های آن را پذیرفته‌ای؟

به هر حال کسی که فحاشی می‌کند خودش را جای آن بازیکن بگذارد. همه فکر می‌کنند که فوتبالیست‌ها به صورت گل و بلبل در حال زندگی هستند اما زندگی کردن ما خیلی سخت‌تر از مردم عادی است. خیلی‌ها فکر می‌کنند که فوتبالیست‌ها پول‌های میلیاردی می‌گیرند اما شما حساب کنید که ما چه پولی می‌گیریم؟ نمی‌گوییم پول نمی‌گیریم اما برخی می‌گویند یک میلیارد تومان قرار می‌بندد. الان این یک میلیارد تومان چقدر می‌ارزد؟ با یک میلیارد تومان شما نمی‌توانید یک ماشین خیلی خوب بخرید. در شرایط فعلی یک میلیارد تومان مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌شود و این پول نسبت به پول بازیکنان خارجی و کسانی که از ایران می‌روند تا در خارج از کشور فوتبال بازی کنند پولی نیست. خیلی‌ها جوی را راه انداخته‌اند که فوتبالیست‌ها پول زیادی می‌گیرند اما شما حساب کنید که یک فوتبالیست باید مالیات بپردازد. یک کفش فوتبالی ۳ میلیون تومان قیمت دارد. شاید در طول فصل شما مجبور باشید ۱۰ کفش فوتبالی بخرید. باید اجاره خانه بپردازیم و هزینه‌های خاص خودمان را داریم. باید تغذیه خوبی داشته باشیم؛ چراکه تمرینات سنگینی انجام می‌دهیم و باید تغذیه مناسبی هم داشته باشیم. با همه این شرایط آیا فوتبالیست‌ها پولشان را کامل می‌گیرند؟ هیچ فوتبالیستی پول کامل نمی‌گیرد.

*  طبعاً زندگی فوتبالیست‌ها و افراد مشهور سختی‌های خاص خود را دارد. با این سختی‌ها چطور کنار می‌آیی؟
ما اینجا باید مراقب همه چیز باشیم و حواسمان باشد که چطور زندگی می‌کنیم. شاید یک جوانی یک فوتبالیست را الگوی خودش قرار دهد. سال گذشته من در زمین زیاد بحث می‌کردم اما پدرم به من گفت که شاید یک جوان یا نوجوان تو را الگوی خودش قرار داده و این دعواها روی او اثر می‌گذارد. با توصیه پدرم بحث و دعوا کردن در زمین را خیلی کم کردم، هرچند که در زمین بازی کمی عصبی هستم.

*  پس مشورت‌پذیر هم هستی!

بله حتماً. من به توصیه پدرم گوش کردم و کمتر در زمین جروبحث می‌کنم. من قبل از اینکه به پرسپولیس بیایم در تیم‌های دیگر عصبانی‌تر بازی می‌کردم و کارت زرد و قرمز زیادی می‌گرفتم اما امسال تصمیم گرفتم نسبت به فصل گذشته هم آرام‌تر باشم.

*  در اواخر حضورت در سپاهان روزهای سختی را سپری کردی؛ چراکه خیلی‌ها استناد به آن بازی پرسپولیس – سپاهان می‌کردند و فشار زیادی برای حضورت در پرسپولیس وجود داشت.

آن روزها سخت‌ترین روزهای زندگی من بود. من هم از سمت پرسپولیسی‌ها و هم از سمت سپاهانی‌ها تحت فشار بودم اما مردم باید بدانند هر فوتبالیستی در هر تیمی که بازی می‌کند به پیراهن آن تیم تعصب دارد و با همه وجود بازی می‌کند. همین بحث در مورد سروش رفیعی و فولاد هم پیش آمد. من گفتم مگر می‌شود سروش رفیعی در فولاد بازی کند اما مقابل پرسپولیس کم‌کاری کند؟ اتفاقاً سروش می‌خواست خودش را مقابل پرسپولیس نشان دهد. افکار عمومی اشتباه فکر می‌کند؛ چراکه هیچ بازیکنی کم‌کاری نمی‌کند. در آن بازی پرسپولیس و سپاهان وقتی توپی سانتر شد دروازه‌بان برزیلی ما فریاد زد منم و وقتی یک دروازه‌بان این کلمه را به کار می‌برد، بازیکنان مدافع توپ را رها می‌کنند تا دروازه‌بان آن توپ را بگیرد. وقتی او فریاد زد منم من هم سرم را پایین آوردم تا او توپ را بگیرد اما همان توپ تبدیل به گل شد که در همان لحظه با خودم گفتم یا حسین! الان همه من را نابود می‌کنند! همان جا گفتم که همه فکر می‌کنند خبری است و نابودم می‌کنند.

*  بعد از بازی عبدالله ویسی سرمربی وقت سپاهان به تو حرفی زد؟
من با آقای ویسی رابطه خیلی خوبی داشتم و او هیچ صحبتی با من نکرد. او مربی خوب و بزرگتر من است و هرچه بگوید می‌پذیرم.

*  اما به هر حال هواداران سپاهان تو را رها نکرند.

من مردم اصفهان و هواداران سپاهان را دوست دارم و برای من زحمت کشیدند و من هم برایشان فوتبال بازی کردم. من بدی از اصفهانی‌ها ندیدم.

*  قبول داری که گاهی خط‌دهی‌هایی از سوی خود اهالی فوتبال انجام می‌شود؟

دقیقاً همین‌طور است. به هر حال از ماست که بر ماست. به هر حال همه اتفاقاتی که رخ می‌دهد هم از سوی رسانه‌ها و هم از سوی خود بازیکنان است. وقتی بازی پرسپولیس و استقلال فرا می‌رسد آنقدر جو درست می‌کنند که بازیکن شب قبل از بازی نمی‌تواند بخوابد. در صورتی که این بازی هم ۳ امتیاز دارد. وقتی رئال و بارسا با هم بازی می‌کنند و یک تیم به هر حال بازنده می‌شود، این همه مشکل پیش نمی‌آید اما در فوتبال ایران هر اتفاقی که بیفتد عده‌ای فقط فحاشی می‌کنند.

*  شاید به این دلیل که بازیکنان خارجی و حتی هوادارانشان حرفه‌ای هستند. قبول داری که هواداران فوتبال خیلی هنوز حرفه‌ای نشده‌اند؟

همین‌طور است. یک بازیکن باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد و هوادار هم باید حرفه‌ای رفتار کند. یک بازیکن در خواب و خوراک و حتی رفتارش در خیابان باید حرفه‌ای رفتار کند. حتی لباس پوشیدن یک فوتبالیست شاید توسط یک جوان تقلید شود و به همین دلیل بازیکنان باید خیلی حواسشان را نسبت به همه چیز جمع کنند.

*  خودت به این مسائل فکر می‌کنی؟

صد درصد فکر می‌کنم.

*  البته در پرسپولیس در سال‌های اخیر شاید این مسئله خیلی رعایت نشد و برخی بازیکنان لباس‌های آن‌چنانی یا مدل موهای عجیب و غریب داشتند.

واقعاً حتی مدل موی فوتبالیست‌ها هم شاید توسط چند کودک تقلید شود و به همین دلیل باید خیلی مراقب بود. چند بازیکن تیم ما مدل موهای خاصی داشتند اما یک روز که چند کودک به تمرین ما آمده بودند می‌گفتند که می‌خواهیم مدل موهایمان را شبیه شما کنیم و این نشان می‌دهد که ما باید مراقب همه چیز باشیم.

*  تا به حال شده که برانکو نسبت به این مسائل حساس باشد یا حتی تذکر بدهد؟
برانکو اصلاً به این مسائل ورود نمی‌کند و معتقد است که این مسائل، شخصی است اما او همیشه به بازیکنان می‌گوید برای من مهم است که شما در زمین چطور بازی می‌کنید. برانکو می‌گوید بیرون از زمین برای خودتان اما داخل زمین باید تمام توان خود را بگذارید.

*  با همه دغدغه‌هایی که وجود دارد چقدر توان می‌گذارید تا مثل یک الگو در جامعه زندگی کنی؟

به هر حال هر کسی طرز تفکر خودش را دارد. شاید کسی بخواهد پیراهنش را داخل شلوار کند و یک طرف آن را بیرون بیندازد و به همین دلیل است که می‌گویم هر کسی برای خودش طرز تفکری دارد. ما باید همیشه به‌گونه‌ای لباس بپوشیم که مردم از دیدن ما لذت ببرند و درباره ما مثبت فکر کنند.

*  تا اینجا چقدر در این زمینه موفق بودی؟

تا به حال یادم نمی‌آید که لباس غیرمتعارف پوشیده باشم. شاید فقط همان‌طور که گفتم در زمین کمی عصبانی هستم که البته الان نسبت به گذشته خیلی خیلی بهتر شده‌ام. من در مس کرمان در یک فصل دو، سه کارت قرمز و بیش از ۱۲ کارت زرد گرفتم اما فصل گذشته نهایتاً ۶ کارت زرد گرفتم و دعوایی هم نکردم. سعی می‌کنم که امسال عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشم.

*  استارت خیلی خوبی هم در پرسپولیس داشتی و در اولین بازی در سوپرجام به نفت تهران گل زدی.

سال گذشته با اینکه سال اول حضور من در پرسپولیس بود اما خیلی سال خوبی را سپری کردم و این در حالی است که بازی کردن در این تیم واقعاً کار سختی است. آشنا شدن با جو پرسپولیس و خو گرفتن با هواداران زمان می‌برد اما خدا را شکر در سال اول حضورم عملکرد نسبتاً خوبی داشتم و امیدوارم امسال شرایط بهتری نسبت به فصل گذشته سپری کنم.

*  برانکو هم خیلی تو را دوست دارد و حتی قبل از اینکه به این تیم بیایی همواره منتظر حضور تو و سروش رفیعی در پرسپولیس بود.

این نظر لطف برانکو است اما او همه بازیکنان را به یک چشم می‌بیند و بازیکنی برایش فرق ندارد. هر بازیکنی که در پرسپولیس حضور دارد برای برانکو فرقی نمی‌کند.

*  برخی‌ها می‌گویند محسن ربیع‌خواه پسر برانکو است و برخی‌ها هم تو را پسر او می‌دانند!

این‌طور نیست؛ چراکه همه بازیکنان بچه‌های برانکو هستند. او آنقدر مربی بزرگ و دوست‌داشتنی است که همه با جان و دل برای او بازی می‌کنیم.

*  درباره برانکو می‌گویند او خیلی با ستاره‌ها کنار نمی‌آیند. این موضوع را تأیید می‌کنی؟
اصلاً این‌طور نیست؛ چراکه پرسپولیس پر از ستاره است.

*  البته منظور ما ستاره‌هایی مثل مهدی طارمی و محسن مسلمان بودند که از این تیم رفتند.

باور کنید چنین مسئله‌ای صحت ندارد؛ چراکه همان‌طور که گفتم آقای برانکو همیشه می‌گوید بیرون از زمین برای خودتان هستید اما وقتی به زمین بازی می‌آیید باید همه توانتان را برای تیم بگذارید. من نمی‌دانم این بحث‌هایی که می‌گویید چیست اما اینکه چه اتفاقاتی رخ داده به ما مربوط نمی‌شود.

*  تو بارها گفتی که برانکو به بیرون از زمین بازیکنان کاری ندارد اما این مسئله قابل باور نیست که او نسبت به زندگی شخصی بازیکنان بی‌تفاوت باشد.

وقتی یک بازیکنی به پرسپولیس می‌آید مراقب همه چیز باید باشد. اجازه بدهید برای شما یک مثال بزنم. وقتی در تیم‌های دیگر بودم و نزدیک بازی با پرسپولیس می‌شدیم یک هفته ساعت ۱۱ شب می‌خوابیدیم تا مقابل پرسپولیس در بازی پخش زنده بهترین عملکرد را داشته باشیم. وقتی بازیکنی در پرسپولیس هست باید سالم زندگی کند و زندگی حرفه‌ای داشته باشد؛ چراکه یک اشتباه در پرسپولیس باعث می‌شود همه خوبی‌های شما فراموش شود. در پرسپولیس باید همیشه با همه توان بازی کنید؛ چراکه هواداران انتظار زیادی از این تیم دارند. خود من همیشه مسیرم از خانه به محل تمرین و از محل تمرین به خانه است و خیلی کم پیش می‌آید که جایی بروم.

*  با فشار زیادی که روی تو و بازیکنانی امثال تو هست چطور کنار می‌آیی؟

در اوایل کار نتوانستم با فشارهای حضور در پرسپولیس کنار بیایم چون واقعاً سخت بود اما الان با جو تیم آشناتر شدم.

*  به پرسپولیس برگردیم. شما امسال فرصت خوبی برای قهرمانی در آسیا دارید اما نگرانی‌هایی درباره کمبود بازیکن وجود دارد. فکر می‌کنی امسال یک معجزه فوتبالی برای شما رخ می‌دهد؟
درباره معجزه صحبتی ندارم اما تیم ما تیم خوبی است. چرا می‌گویید تیم خوبی نداریم؟ اگر منظور شما بحث نیمکت ماست من هم قبول دارم نیمکت باتجربه‌ای ندارم، اما بازیکنان باتجربه و خوبی داریم که آنها هم می‌توانند به ما کمک کنند. به نظر من امسال عملکردی بهتر از سال‌های قبل می‌توانیم داشته باشیم و امیدوارم نتایج خیلی خوبی بگیریم.

*  حتماً می‌دانی که احتمال دربی آسیایی وجود دارد.

چراکه نه؟ ما آماده رویارویی با هر تیمی هستیم اما در کل هم برای پرسپولیس و هم برای استقلال آرزوی موفقیت می‌کنم؛ چراکه موفقیت آنها باعث سربلندی فوتبال ایران است.

*  یعنی می‌توان امیدوار بود که پرسپولیس قهرمان آسیا شود؟

چراکه نه؟ چرا نتوانیم قهرمان شویم؟ ما همیشه روبه‌جلو حرکت می‌کنیم.

*  به هر حال قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا کار تمام‌نشده برانکو و پرسپولیس است.

با قهرمانی در آسیا کار نیمه تمام را تمام خواهیم کرد. شاید دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

*  چقدر احتمال می‌دهید که پرسپولیس بتواند در قهرمانی لیگ برتر هت‌تریک کند؟
ما برای قهرمانی و جنگیدن وارد لیگ می‌شویم. امیدوارم که امسال بتوانیم با همت کل مجموعه پرسپولیس قهرمان لیگ شویم.

*  این روزها برخی از هواداران تیم‌های دیگر به وزیر ورزش می‌تازند و او را پرسپولیسی می‌دانند. تو به عنوان یکی از بازیکنان پرسپولیس آیا کمک خاصی از وزیر ورزش به پرسپولیس دیده‌ای؟

من برای شما مثال می‌زنم. یک سال است که نتوانستیم بازیک بگیریم و در عوض چند بازیکن هم از ما جدا شدند. این در حالی است که با همه احترامی که برای تیم استقلال قائل هستم اما ما بازیکنی نگرفتیم هرچند که استقلال چند بازیکن گرفت. درست است که از تیم استقلال هم چند بازیکن جدا شدند اما واقعاً نمی‌توان بازیکنی که می‌خواهد جدا شود را به زور نگه داری. بازیکن وقتی جدا می‌شود به دنبال پیشرفت است اما بازیکنان پرسپولیس که ماندند با جان و دلشان ماندند. وزیر ورزش که از بازیکنان پرسپولیس نخواست در این تیم بمانند! هر بازیکنی که قرار بود از پرسپولیس جدا شود، رفت و هر کس بخواهد برود، می‌رود اما آنهایی که بخواهند بمانند با جان و دل می‌مانند. استقلال حدود ۱۱ بازیکن جذب کرده اما پرسپولیس چند بازیکن گرفته است؟

*   استقلال چند بازیکن مصدوم هم جذب کرد.

جذب بازیکن مصدوم که مشکل وزیر نیست! درست است که هواداران همیشه حق دارند؛ چراکه آنها هواداران چه قرمز و چه آبی نگران تمیشان هستیم.

*  با این همه خیلی‌ها شعار وزیر پرسپولیسی را سر دادند.

آنهایی که می‌گویند وزیر پرسپولیسی است به این قضیه فکر کرده‌اند که ما حتی یک بازیکن هم جذب نکردیم؟ این در حالی است که استقلال حدود ۱۱ بازیکن جذب کرده و آیا در این شرایط باید بگویم وزیر استقلالی است؟ این مسائل درست نیست. اتفاقاً ما خوشحال می‌شویم که استقلال تیم خوبی شود؛ چراکه در این صورت لیگ خوبی خواهیم داشت. ما که دوست نداریم استقلال تیم ضعیفی باشد، بلکه دوست داریم این تیم بهترین نتایج را بگیرد.

*  حضور شفر در استقلال می‌تواند به بهتر شدن این تیم کمک کند؟
من که با شفر کار نکردم که بدانم او چطور مربی‌ای است!

*  منظور ما این بود که حضور او در بهتر شدن استقلال و رقابت با پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنی.

چه شفر در استقلال باشد چه نباشد، رقابت بین پرسپولیس و استقلال همیشه وجود دارد. به هر حال دربی همیشه بازی حساسی است و از زمان قدیم این بازی سخت و حساس بوده است. به نظر من دربی با کل بازی‌ها فرق دارد.

*  در آخرین دربی که انجام شد بعد از گلی که غفوری به پرسپولیس زد عکس جالبی از تو گرفته شد که همین عکس زمینه‌ساز کری‌های زیادی بر علیه تو بود. واکنش خودت به آن عکس چه بود؟

در آن لحظه می‌خواستم از جایم بلند شوم اما یک عکاس مرا شکار کرد و به هر حال شکار لحظه‌ها صورت گرفت! واکنش خود من به آن عکس فقط خنده بود و هر بار آن را می‌بینم می‌خندم.

*  اما به هر حال همان عکس کری زیادی به سود استقلال به راه انداخت.

اگر به کری‌خوانی باشد که هواداران پرسپولیس بارها توی همان عکس کری خواندند که البته نمی‌توانم آنها را اینجا بگویم! با همان عکس ۱۰ کری برای استقلالی‌ها خوانده شد اما به هر حال سن و سالی از من گذشته و دیگر کری نمی‌خوانم! متأسفانه بازیکنی اگر کری بخواند فحش‌های بسیار بدی داده می‌شود.

*  به نظر خودت فضای مجازی تأثیر مثبتی روی فوتبال ایران گذاشته یا تأثیر منفی داشته است؟
به نظر من تأثیر فضای مجازی روی بازیکنان فوتبال اثر منفی دارد.

*  پس چرا با این تأثیرات منفی و حاشیه‌هایی که به وجود آمده باز هم بازیکنان علاقه‌مند هستند که در فضای مجازی کار کنند؟

به هر حال بازیکنان اوقات فراغت دارند و اوقات بیکاری خود را این‌گونه پشت سر می‌گذارند.

*  در چند ماه اخیر بازیکنان پرسپولیس قراردادهای خود را تمدید کردند تا شاکله اصلی این تیم حفظ شود.

کجا برویم بهتر از پرسپولیس؟ چه از نظر جایگاه تیم و چه از نظر هواداران هیچ جایی بهتر از فوتبالیست‌ها بهتر از پرسپولیس نیست. در این شرایط بازیکن کجا برود بهتر از پرسپولیس؟ حتی شاید تیم‌های دیگر پیشنهاد‌های بیشتری هم بدهند اما بازیکنان حضور در پرسپولیس را ترجیح می‌دهند. از سیدجلال گرفته تا بقیه بازیکنان با دلشان در این تیم مانده‌اند.

*  خیلی پر حرف و حدیث و با جنجال از سپاهان به پرسپولیس آمدی؟
من با سپاهان قرارداد داشتم و اولین نفر در تمرینات حاضر شدم اما برخی از هواداران می‌گفتند که تو دلت با پرسپولیس است و به سپاهان توجه نمی‌کنی. همین مسئله باعث شد تا بخواهم مردانگی کنم و قراردادم را تا پایان فصل تمدید کردم.

*  به این سؤال جواب ندادی که آیا دیر به پرسپولیس نیامدی؟

به نظر خودم دیر به پرسپولیس آمدم. من زمان آقای رویانیان با پرسپولیس داخلی بستم اما هم‌پستی‌های من در پرسپولیس همگی ملی‌پوش بودند. بحث من بحث ترس نبود اما باید آینده فوتبالی‌‌ام را هم در نظر می‌گرفتم. رفتم کار کردم و وقتی قوی‌تر شدم به پرسپولیس برگشتم. من به تراکتور و سپاهان رفتم و بعد به پرسپولیس آمدم. شاید اگر همان زمان به پرسپولیس می‌آمدم به درد این تیم نمی‌خوردم.

*  شاید اگر زودتر به پرسپولیس می‌آمدی حضور باثبات‌تری در تیم ملی هم داشتی.

من در مس کرمان هم که بودم به تیم ملی دعوت می‌شدم اما به هر حال اتفاقاتی رخ داد که دیگر به تیم ملی دعوت نشدم.

*  نمی‌خواهی بگویی که چه اتفاقاتی رخ داد؟

من آن زمان بچه‌تر بودم و به خاطر برخی اطرافیان مصاحبه‌ای کردم که شاید اگر الان بودم این کار را انجام نمی‌دادم، اما به هر حال همه چیز تمام شد و رفت. به هر حال جوانی است و هزار دردسر.

*  هنوز امید داری که بتوانی برای تیم ملی در جام جهانی قطر بازی کنی؟
من که سنی ندارم و چرا امیدوار نباشم؟

*  محجوب‌ترین بازیکن پرسپولیس کیست؟

همه بازیکنان ما محجوب هستند اما محمد انصاری یک چیز دیگر است. البته ظاهر او این‌گونه است و خودش را به محجوبیت می‌زند! (می‌خندد)

*  خشن‌ترین بازیکن پرسپولیس کیست؟

به قیافه من که نمی‌خورد خشن باشد اما کمال کامیابی‌نیا خشن‌ترین است.

*  با مزه‌ترین بازیکن پرسپولیس کیست؟

بازیکن بامزه زیاد داریم. البته سیامک نعمتی خیلی می‌خواهد بگوید که بامزه است اما نیست! (می‌خندد). البته منشا هم بامزه است.

*  با علیرضا بیرانوند چه می‌کنید؟!
به هر حال علی به جام جهانی رفته و اخلاقش عوض شده است! او یک ساعت قبل از تمرین می‌آید و حرفه‌ای شده است.

*  تو با بیرانوند راحت‌تری یا دوست داری بوژیدار بازی کند؟

همه بازیکنان را به یک چشم می‌بینم. هم علی و هم بوژیدار همبازی ما هستند و به ما ارتباطی ندارد که چه کسی بازی می‌کند، بلکه ما وظیفه داریم که هر کسی که به زمین رفت حمایت کاملی از او انجام دهیم. سرمربی تیم تصمیم می‌گیرد که چه کسی بازی کند. ما چه بازی بکنیم و چه بازی نکنیم هدفمان موفقیت پرسپولیس است.

*  این روزها صحبت از جدایی بیرانوند از پرسپولیس به گوش می‌رسد. این انتقال چه تأثیری در پرسپولیس خواهد گذاشت؟

بیرانوند در جام جهانی جزو بهترین‌ها بود و امیدوارم که بهترین‌ها برایش رقم بخورد اما ما به او نیاز داریم.

*  رابطه‌ات با هواداران پرسپولیس چگونه است؟
هواداران از راه دور می‌آیند و وظیفه ماست که به آنها احترام بگذاریم؛ چراکه به هر حال ما جزئی از این هواداران هستیم و حتی اگر لازم باشد دو ساعت هم می‌مانم تا هواداران عکس بگیرند.

*  درمورد تیم الدحیل هم صحبت کن که بازی بسیار سختی برای شما خواهد بود.

بله، این بازی کاملاً سخت است؛ چراکه الدحیل از تیم قطر هم قوی‌تر است و می‌توانم بگویم این تیم درحال حاضر بهترین تیم آسیاست هرچند که باید در نظر بگیرید که ما هم پرسپولیس هستیم و حمایت هوادارانمان در آسیا زبانزد است. ما بهترین مربی آسیا را در اختیار داریم و امیدوار هستیم که نتایج خوبی بگیریم.

*  در چالش بین برانکو و کی‌روش تو از برانکو حمایت کردی.

به هر حال حرف آقای برانکو درست بود و من از حرف حق دفاع کردم.

فارس

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)