مرجع خبری پرسپولیس : در اولين دوره ليگ برتر فوتبال در برق شيراز آنقدر خوب كار كرد كه به عنوان پديده مطرح شد و پايان همان فصل در فهرست بازيكنان مورد نظر علي پروين قرار گرفت، اما مهدي شيري با برق شيراز قرارداد داشت و نمي‌توانست آزادانه درباره اين انتقال تصميم بگيرد.

پس از آن در مقاطع مختلف باز هم مورد نظر باشگاه پرسپوليس بود، اما اين باشگاه هرگز در جلب رضايت مسوولان برق شيراز براي دريافت رضايت‌نامه شيري موفق نبود تا اين كه به استقلال اهواز منتقل شد و از آنجا با تصميم 2 باشگاه همنام به طور قرضي به استقلال تهران پيوست.

مهدي شيري پس از استقلال چون با برق شيراز همچنان قرارداد داشت، فصل پيش را در اين تيم سپري كرد و براي ليگ نهم به عنوان بازيكن آزاد در حالي كه با باشگاه استقلال به توافق رسيده و حتي قرارداد داخلي هم امضا كرده بود به دليل مسائلي كه خودش به عنوان سوءتفاهم با مديرعامل استقلال از آن ياد مي‌كند اين قرارداد را به هم زد و به پرسپوليس پيوست تا سرانجام پيراهن تيمي را كه مي‌گويد از كودكي به آن علاقه داشته است، بر تن كند.

او در 30 سالگي اميدوار است پس از يك فصل درخشش در پرسپوليس، علي كريمي ديگري براي تيم ملي فوتبال كشورمان شود. گفتگوي ما با هافبك جديد پرسپوليس را بخوانيد.

در چند فصل اخير بجز زماني كه به استقلال پيوستي اغلب هنگام نقل و انتقالات در فهرست پرسپوليس قرار داشتي. چرا اين امكان تابه حال برايت فراهم نشد؟
در سال‌هاي گذشته شرايطي بود كه نمي‌توانستم خودم به تنهايي تصميم بگيرم، چون با باشگاه برق شيراز قرارداد داشتم. پيشنهاد پرسپوليس هم كه در مقاطع مختلف يعني زمان حضور آقايان پروين، غمخوار و انصاري‌فرد مطرح مي‌شد خيلي با جديت پيگيري نمي‌شد و بيشتر در حد حرف و پيشنهاد باقي مي‌ماند. باشگاه برق هم براحتي رضايت نمي‌داد تا اين كه پرسپوليس را اين فصل به عنوان بازيكن آزاد انتخاب كردم تا به نوعي محبت هواداران اين تيم را كه حتي در زمان حضور در استقلال هم به من لطف داشتند، جبران كنم.

اما پيش از پرسپوليس با استقلال قرارداد داخلي هم بسته بودي؟

بله. اول استقلال با من مذاكره كرد. من هم قرارداد يكساله داخلي بستم، اما پس از آن مشكلاتي به وجود آمد و صحبت‌هايي شد كه به نظرم بيشتر سوءتفاهم بود، من هم با آقاي واعظ آشتياني صحبت كردم و دلايلم را براي فسخ قرارداد مطرح كردم. وي هم ديدگاه خود را گفت و چون قلبا راضي نبودم كه ادامه دهم با توافق، قرارداد را به هم زديم.

تا چند سال پيش انتقال از استقلال به پرسپوليس يا برعكس چندان جا نيفتاده بود. اين موضوع حتي از ديد بيشتر هواداران 2 باشگاه يك گناه نابخشودني تلقي مي‌شد، اما ظاهرا اين مسائل در فوتبال ما حل شده است. درست است؟

دقيقا. به هر حال وقتي مي‌گوييم فوتبال حرفه‌اي بايد اين مسائل طبيعي باشد. قبلا اين حساسيت‌ها بود، اما الان طرفدار هم منطقي فكر مي‌كند. هواداران از تيم خودشان حمايت مي‌كنند و بازيكن‌ها هم جزيي از تيم هستند. بازيكن حق دارد براي پيشرفت خودش تيم را انتخاب كند. اين حساسيت‌ها كم شده است، اما در مورد خودم نه اين كه حالا پرسپوليسي شده‌ام بگويم، بلكه من از همان زمان كه فوتبال را شروع كردم دوست داشتم پيراهن پرسپوليس را بپوشم، اما به هر حال تا امروز قسمت نشده بود.

همان زمان كه از پرسپوليس پيشنهاد جدي داشتي، چند تيم ديگر هم خواهان جذب شما بودند. چرا برق موافقت نمي‌كرد؟

من از سال 79 تا 82 از پرسپوليس پيشنهاد داشتم، يعني در آن مقطع خيلي مورد نظر كادر فني بخصوص آقاي پروين بودم، چون خيلي دلم مي‌خواست به پرسپوليس بروم. براي هيچ پيشنهاد ديگري تمايل نشان نمي‌دادم. به همين علت برق هم چندان مايل به جدايي من نبود تا اين كه به استقلال اهواز رفتم و به خاطر شرايط به استقلال تهران پيوستم.

خيلي‌ها معتقدند براي پيوستن مهدي شيري به پرسپوليس كمي دير شده است. شايد اگر همان زمان به اين تيم مي‌آمدي مسير ورزشي زندگي‌ات تغيير مي‌كرد. با اين نظر موافقي؟

نه. به نظر من ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است. به هر حال من تمام سعي خودم را مي‌كنم كه در پرسپوليس تولد دوباره‌اي داشته باشم. درست است كه 30 سال دارم، اما اگر بخواهم مي‌توانم با يك فصل درخشش در پرسپوليس احيا شوم. مطمئن باشيد آنقدر انگيزه دارم كه قول مي‌دهم در اين مدت، علي كريمي ديگري براي تيم ملي بشوم.

پس به دعوت شدن دوباره به تيم ملي هم اميدواري؟

اصلا يكي از اهدافي كه به پرسپوليس آمدم همين است. مي‌خواهم حقي را كه 2 سال گذشته نتوانستم بگيرم يا بهتر بگويم حقي را كه به من ندادند بگيرم و شك ندارم كه مي‌توانم موفق شوم.

با اين همه اميدواري. حتما از موفقيت پرسپوليس مطمئن هستي، اما اين تيم هنوز كار جدي خود را آغاز نكرده و حتي سرمربي‌اش را هم نمي‌شناسد. وضعيت تيم را چطور مي‌بيني؟

درست است كه ما كمي دير شروع كرديم، اما روز به روز وضعيت بهتر مي‌شود، به تعداد بازيكنان افزوده مي‌شود و آقاي عابدزاده هم تمرين‌هاي خوبي را انجام مي‌دهند. وقتي سرمربي خارجي هم بيايد و كادر فني كامل بشود مشكلي باقي نمي‌ماند. به هر حال بازيكنان هم حرفه‌اي هستند و مي‌دانند ديگر وقتي براي استراحت نيست و بايد 2 برابر تمرين كنند تا جبران روزهاي از دست رفته بشود.

ظاهرا علي كريمي هم با مسوولان باشگاه به توافق رسيده است. با ماندن او فكر نمي‌كني در سايه قرار بگيري؟

زماني كه پرسپوليس را انتخاب كردم، مي‌دانستم بايد براي رقابت آماده باشم. من تجربه بازي در تيم بزرگ استقلال را دارم. ماندن يا نماندن هيچ كس تاثيري در كار من ندارد. من تمرين‌هاي خودم را انجام مي‌دهم و سعي مي‌كنم از هر كسي كه آماده‌تر است چيزي ياد بگيرم. ضمن اين كه بايد سرمربي بيايد و ببينم از چه سيستمي قرار است استفاده شود و هر بازيكن چه وظيفه‌اي دارد.

تجربه نشان مي‌دهد خيلي روي بازي در پست تخصصي‌ات حساس نيستي. مشكلي با جابه‌جايي در ميدان نداري؟

نه. من در طول سال‌هايي كه فوتبال بازي كردم بارها در سه، چهار پست جابه‌جا شدم، مربي هر نظري داشته باشد سعي مي‌كنم آن را پياده كنم و اصراري ندارم كه در پست تخصصي خودم بازي كنم.

تماشاگر از فوتبال تكنيكي لذت مي‌برد و مهدي شيري را هم به عنوان يك بازيكن دريبل زن، تكنيكي و فانتزي مي‌شناسد. اين توقع كارت را در پرسپوليس سخت نمي‌كند؟

هواداران پرسپوليس كه هميشه طرفدار فوتبال هجومي و روبه جلو هستند با اين حركات به وجد مي‌آيند، حتي وقتي در برق بودم و مقابل پرسپوليس از اين حركات به نمايش مي‌گذاشتم توسط آنها تشويق مي‌شدم. طبيعي است دوست دارم آنها را خوشحال كنم، اما رضايت مربيان در اولويت است. تكنيك و حركات فانتزي بايد در چارچوب حركات تيمي باشد. در مجموع ‌عقيده دارم هر وقت طوري باشم كه از فوتبالم لذت ببرم تماشاگر و مربي هم ابراز رضايت مي‌كنند. اميدوارم اين اتفاق در پرسپوليس هم بيفتد.

تجربه بازي دوباره در كنار برادرتان مجتبي اين بار در پرسپوليس؟

ما قبلا در برق كنار هم بازي كرديم. اميدوارم امسال هر دو در پرسپوليس سال خوبي را پشت سر بگذاريم. بالاخره مجتبي براي من يك كاري بكند و توپ‌ها را بفرستد جلو تا بلكه بتوانم خودي نشان بدهم (با خنده)‌.

در مورد سقوط برق هم صحبت كنيم. خيلي‌ها مي‌گفتند از وقتي مهدي شيري مصدوم شد برق ضعيف شد و در نهايت هم نتوانست از سقوط، رهايي پيدا كند؛ برقي كه ابتداي مسابقه‌ها خيلي خوب ظاهر شد و حتي چند هفته صدرنشين بود؟

نمي‌شود گفت چون من خوب بودم يا نبودم برق سقوط كرد. وقتي صدرنشين بوديم و پيروز مي‌شديم همه در اين پيروزي‌ها شريك بوديم، وقتي هم مصدوم بودم من هم در شكست‌ها سهيم بودم، اما بعضي افراد به دنبال اين بودند كه تمام تقصيرها را گردن يك نفر بيندازند كه اين درست نيست. همان‌طور كه نمي‌گوييم هيات مديره و كادر مديريتي مقصرند، آنها هم نبايد بازيكنان را مقصر صددرصد بدانند و حتي جريمه كنند. ما همه مقصر بوديم.

علت افت برق چه بود؟

به نظر من برق از يك نيمكت قوي برخوردار نبود. وقتي بازيكني به هر دليلي از فهرست خارج مي‌شد بازيكن مطمئني جايگزينش نمي‌شد. حميد جعفري، محسن نيكخواه و مهدي كريميان كه مصدوم مي‌شدند كسي نبود جاي آنها را پر كند. ضمن اين كه حمايت‌هاي استاني هم در حد فصل پيش بود. ما با بودجه ليگ هفتم، ششم شديم و در ليگ هشتم با همان بودجه سقوط كرديم. به هر حال بايد تيم را در هر فصل تقويت كرد.

موضوع پيوستن به النصر عربستان و منتفي شدن آن چه بود؟

در قرارداد با برق شيراز آمده بود كه در صورت پيشنهاد خارجي با پرداخت 100 ميليون تومان يكطرفه بازيكن آزاد مي‌شدم. وقتي النصر پيشنهاد كرد من با باشگاه صحبت كردم، اين 100ميليون را پرداختم و اجازه گرفتم، آنها هم ويزا را به سفارت فرستادند و مشكلي نبود تا اين كه به دليل مسائل سياسي غزه دولت عربستان اعلام كرد ويزا نداده است، در حالي كه مدارك در فيفا رسما موجود بود كه حتي تست پزشكي هم انجام داده بودم. به هر حال چون آنها قرارداد را فسخ كرده بودند و طبق قرارداد نمي‌توانستند اين كار را انجام دهند محكوم شدند. من هم وكيل گرفتم كه با پيگيري ايشان از فيفا موفق شديم نامه بگيريم كه طبق آن هر جا بخواهم بتوانم بازي كنم؛‌ البته باشگاه النصر عربستان بايد غرامتي را هم پرداخت كند كه هنوز اين كار را نكرده است. اين كل ماجراي پيوستن من به النصر بود.

پس براي لژيونر شدن خيلي خوش‌شانس نبوديد؟

از اين مسائل در فوتبال پيش مي‌آيد. همان زمان از الشعب امارات هم پيشنهاد داشتم كه النصر را ترجيح دادم. براي لژيونر شدن در پرسپوليس شانس بيشتري دارم. همين كه با پرسپوليس قرارداد بستم از يكي از تيم‌هاي اماراتي پيشنهاد شد كه ترجيح دادم اصلا به آن فكر نكنم، چون دوست دارم در پرسپوليس بازي كنم و اگر پيشنهادي بود بعد تصميم بگيرم.

آرزوي‌ حال حاضرت در فوتبال؟

براي من همين كه با پرسپوليس قهرمان ايران شوم و به تيم ملي برسم هدف فعلي است و اگر محقق شود مي‌توانم به اهداف بزرگتري فكر كنم.

 گفتگو: سارا احمدیان

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)