مرجع خبری پرسپولیس : حسين عبدي مربي پرسپوليس با بررسي فني مسابقه تيم ملي مقابل برزيل مي‌گويد استراتژي كادر فني تيم ايران حفظ و كنترل بازي بوده است. عبدي مي‌گويد اگر نتيجه در اولين رويارويي رسمي فوتبال ايران مقابل برزيل اولويت داشت اين استراتژي درست بود اما اگر قرار بر محك زدن تيم ملي ايران براي جام ملت‌هاست اين استراتژي ايده‌آل نبود.

آقاي عبدي حتما بازي ايران- برزيل را ديده‌ايد. درباره كليت اين مسابقه چه نظري داريد؟
■ به نظر من استراتژي تيم ايران طوري تعيين شده بود تا بازي را حفظ كنند. درست است كه بازيكنان ذخيره تيم برزيل هم در معتبرترين ليگ‌ها و بهترين تيم‌هاي دنيا بازي مي‌كنند اما ممكن است بازي اين نفرات كنار هم آن جذابيتي كه تيم اصلي برزيل و نفرات فيكس‌اش در بازي‌شان به‌وجود مي‌آورند را نداشته باشد. من فكر مي‌كنم تيم ما با آن نفرات و بستن فضاها قصد داشت با گل‌هاي كمتر يا بدون گل خورده بازي را تمام كند و براي كادر فني اين مساله ايده‌آل بود.

حالا اين استراتژي مقابل برزيل خوب بود يا بد؟

 

■ اگر نتيجه را بخواهيم، با توجه به اينكه اولين بازي ما مقابل برزيل بود و مي‌خواستيم گل‌هاي زيادي نخوريم و چند بازيكن حريف غايب بودند، استراتژي بدي نبود اما اگر مي‌خواستيم تيم خودمان را محك بزنيم بايد به‌خصوص در خط هافبك استراتژي ديگري را برمي‌گزيديم. البته اينجا همه چيز به سليقه سرمربي برمي‌گردد. اوست كه تمام جوانب را در نظر مي‌گيرد و بايد به ديدگاهش احترام گذاشت. با اين حال من فكر مي‌كنم بازي تيم ما در 12-10 دقيقه ابتدايي و قبل از دريافت گل اول خيلي روان و خوب بود اما بچه‌هاي ما بعد از گل خواستند خيلي سريع كار را جبران كنند و به همين خاطر توپ‌هاي زيادي را از دست دادند، به‌طوري كه ما فقط در دفاع پر تعداد بوديم و در حمله كم نفر. از طرفي تيم ما چشم به ضربات ايستگاهي و بعضا خلاقيت برخي نفرات‌مان داشت اما در دفاع بايد بهتر فضاها را پوشش مي‌داديم و پاس‌ها راحت‌تر به هم مي‌رسيد. اگر اين دو مساله رعايت مي‌شد، شايد نتيجه بهتري حاصل مي‌شد.

به نظر شما نقاط ضعف تيم ملي ما در اين بازي كجاها بود؟
■ يكي فاصله زياد فورواردهاي ما با خط دفاع‌مان كه اتفاقا در تيم ما (پرسپوليس) هم اتفاق مي‌افتد اما در تيم ملي بيشتر به چشم آمد. يكي هم تكروي‌هاي بي‌موردي بود كه بازيكنان مي‌توانستند كارهاي بهتري انجام دهند. البته احتمالا كادر فني هم در جريان بوده وگرنه چطور بازيكن تيم ملي سرخود كاري مي‌كند. همچنين بعضي بازيكنان ما در حد خودشان نبودند و فشار به چند نفر خاص مي‌آمد. در نوع چينش آن سه هافبك هم مشكل وجود داشت و تداخل وظايف به چشم مي‌خورد. من فكر مي‌كنم با استفاده از بازيكنان خلاقي مثل محمد نوري يا ايمان مبعلي مي‌شد اين شرح وظايف را تعديل كرد. البته نه اينكه بقيه خوب نبودند، من با توجه به استراتژي تيم اين مساله را مطرح مي‌كنم.

بعضي معتقدند مي‌شد مقابل اين تيم برزيل نتيجه بهتري گرفت اما بعضي ديگر حتي قبل از بازي مي‌گفتند بازي مقابل برزيل حتي اگر شش گل هم بخوريم برد است.
■ خب سال‌هاي زيادي بود كه چنين اتفاقي نيفتاده بود اما بايد حركت‌مان در جهتي باشد كه بازي مقابل تيم‌هاي بزرگ براي بازيكنان تيم ملي ما آرزو نشود و آنها راحت‌تر مقابل اينگونه تيم‌ها بازي كنند. شايد مقابل همين برزيل در مراتب دوم يا سوم بهتر بازي كنيم. از طرفي بايد كاري كنيم كه آمدن اين تيم‌ها به ايران آرزويشان شود. اين بازي هم عالي بود اما اگر چنين مسابقاتي در ورزشگاه آزادي خودمان برگزار مي‌شد و سودش به جيب خودمان مي‌رفت نه يك كشور ثالث، هم مردم نفع‌اش را مي‌بردند هم فوتبال‌مان. با اين حال تدارك ديدن اين بازي هم خيلي عالي بود اما اميدوارم بازي‌هاي بعدي در كشور خودمان انجام شود.

اينكه در اين بازي بزرگ، تيم شما (پرسپوليس) هيچ نماينده‌اي نداشت ناراحت‌كننده نبود؟
■ البته اين به سليقه سرمربي تيم ملي برمي‌گردد اما بايد از تمام پتانسيل‌هاي موجود استفاده شود. به نظر من مي‌شد در اين مورد حسن سليقه بيشتري به خرج داد. تصور كنيد رحمتي خداي نكرده آسيب ببيند يا اخراج شود، كجا و كي بايد حقيقي خودش را نشان دهد؟ خط هافبك ما احتياج به بازيكن خلاقي مثل محمد نوري دارد كه در پست خودش بهترين است اما به او هم بازي نمي‌رسد. در كل 90 دقيقه اين بازي يك پاس عمقي سالم داده شد كه آن را هم كريم داد. اگر من هم در اين سنم مي‌توانستم بيشتر بدوم، در عرض بازي مي‌كردم و همين كارها را انجام مي‌دادم اما مهم اين است كه بازيكن در حركت تيم تاثيرگذار باشد. با احترام خاصي كه براي تيم ملي و كادر فني‌اش قائلم اما بايد در اين مساله دقت بيشتري شود. الان سپاهان بيشترين نماينده را در تيم ملي دارد اما پرسپوليس و استقلال كجاي جدولند و سپاهان كجا. به نظر من جاي بازيكنان ما در اين بازي خالي بود و اميدوارم در ديدارهاي بعدي از آنها بيشتر استفاده شود.

درباره خداحافظي كريم باقري چه صحبتي داريد؟
■ خب اين بازي، بازي بزرگي بود. كريم باقري هم بازيكن بزرگي است اما مي‌توانستيم مراسم بهتري براي او در نظر بگيريم. مي‌توانستيم در همين بازي پرسپوليس- استقلال يا بازي‌هاي تيم ملي مقابل كشورهاي بزرگ آسيا مثل ژاپن يا عربستان در ورزشگاه خودمان مراسم بهتري بگيريم. اينطوري هيجانش بيشتر مي شد. اگر در همان ابتدا كريم وارد ميدان مي‌شد و بعد از دقايقي با مراسم خاصي بيرون مي‌رفت خيلي بهتر بود. اينكه نگذاشتند در ابتدا مراسمي براي او گرفته شود خوب نبود. با اين حال انتهاي هر راه براي يك اسطوره مي‌تواند شروع راه ديگري باشد و من مطمئنم كريم مي‌تواند در ابعاد مختلف به فوتبال ايران كمك كند.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)