پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: کارمان برای صعود به جام جهانی بسیار سخت است و باید منتظر اتفاقات عجیب و غریب باشیم.

خداداد عزیزی با تشریح سه مسابقه تیم ملی فوتبال در مسابقات مقدماتی جام جهانی حضور تیم ملی در این رقابت ها را بسیار سخت دانست. خداداد عزیزی در مورد وضعیت خودش و تیم ملی صحبت های زیر را مطرح کرده است:

تیم ملی سه بازی حساس از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی پیش رو دارد. به نظرتان این بار می‌توانیم به جام جهانی صعود کنیم؟

کارمان بسیار سخت است باید با قطر در دوحه بازی کنیم و با کره جنوبی در سئول و تنها بازی آسان ما اینجا مقابل لبنان است.در کل دو بازی سخت و یک بازی نسبتا آسان را پیش رو داریم، باید ببینیم چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد.

شما این شرایط حساس را در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه تجربه کردید و پیروز از آن بیرون آمدید، این احتمال را می‌دهید تیم ملی در این دوره هم موفق عمل کند؟

بله اگر کار دست خودمان بود آن وقت حرف شما درست است اما این موضوع را در نظر بگیرید که الان اختیار دست خودمان نیست چون دقیقا ازبکستان بالای ما است و کره هم در صدر جدول قرار دارد. در این بین ما با ازبکستان بازی رودررو نداریم و اگر ازبکستان بتواند بازی‌های باقی مانده اش را ببرد و ما هم سه بازی آینده را پیروز شویم باز هم ازبکستان به جام جهانی صعود می‌کند. یک زمان است ما دو بازی رودررو مقابل ازبکستان پیش رو داریم و اگر در مجموع این دو مسابقه پیروز شویم به جام جهانی صعود می‌کنیم ولی ما الان با ازبکستان بازی نداریم.

یعنی شانس صعود ما به جام جهانی ضعیف است؟

باید با واقعیت‌ها پیش برویم حضور ما در جام جهانی سخت است مگر اینکه اتفاقات عجیب و غریب رخ دهد، ما کره را در سئول ببریم و اتفاقاتی مشابه این رخ بدهد تا به جام جهانی برویم.

در خصوص بازیکنانی مانند مهدی رحمتی و هادی عقیلی که کی‌روش گفته دیگر جایی در تیم ملی ندارند چه نظری دارید؟

این مسئله یک موضوع شخصی است ولی من فکر می‌کنم تیم ملی از نبود این دو بازیکن ضرر می‌کند.

 

واقعا تیم ملی از نبود رحمتی و عقیلی ضرر می‌کند؟

صد درصد ضرر می‌کند، در نبود مهدی رحمتی فوتبال ما ضرر خواهد کرد. این سه تا بازی، سه مسابقه حیاتی است. حالا ایرادی هم ندارد در برخورد با رحمتی و عقیلی یک مقدار کوتاه بیایید. در عین حال که مهدی رحمتی هم خودش پذیرفت اشتباه کرده است و در رسانه ملی اعلام می‌کند که موضوع آن طور که در رسانه‌ها مطرح شده ،نبوده است و عذر خواهی می‌کند، می‌شد او را بخشید.

شما هم در مقطعی که بلاژوویچ سرمربی تیم ملی بود با او به مشکل برخوردی و از اردوی تیم ملی خارج شدید، حالا مشابه این حرکت در مورد رحمتی و عقیلی اتفاق افتاده است،چه نظری دارید؟

من حاضر نشدم قبول کنم اشتباه کردم چون در مورد ما اتفاقی نیفتاده بود اما مهدی رحمتی پذیرفت که اشتباه کرده و دوست دارد به تیم ملی کمک کند.

در مقطعی هم برانکو ایوانکوویچ با وجود اصرار رسانه ها شما را به تیم ملی دعوت نمی کرد؟

آخر هم مجبور شد دعوت کند،آنقدر مردم فشار آوردند و رسانه ها نوشتند آخر به اردوی تیم ملی دعوتم کرد.

کارلوس کی‌روش از زمان ورود به ایران مورد حمایت شما بود اما این اواخر در مورد برخی از رفتارهای او انتقاداتی داشتید؟

100در 100 کی‌روش مورد تایید ما بود، مورد تایید همه بود ولی فکر می‌کنم در مورد اینکه ما همه اختیارات فوتبالمان را به او بدهیم مخالف هستم. او از لحاظ فنی یک مربی کارنامه داری است و کارنامه‌اش از نظر همه مورد قبول است ولی اینکه ما تمام اختیارات فوتبالمان را به دست ایشان دادیم به نظرم خیلی غیر منطقی است، اینکه لیگ و جام حذفیمان را و حتی مسئله پیرامون آبدارچی تیم ملی را به دست او بدهیم غیر منطقی است.

آقای عزیزی شما مسابقات لیگ برتر در فصل گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لیگ چون جذابیت فنی ندارد، دیگر لیگ نیست ،فوتبال ما وقتی فوتبال نیست لیگمان هم لیگ نیست.

بسیاری از مربیان لیگ برتر به دلیل تعطیلات پی در پی که در جریان مسابقات پیش می‌آمد اعتراض می‌‌کردند و این مسئله را به ضرر فوتبال کشور می‌دانستند، نظر شما چیست؟ 

برنامه‌ریزی لیگ‌مان غلط است، در فوتبالمان همه چیزش غلط است، پایه‌هایمان غلط است، همین است که فوتبال ما به این روز افتاده است، من فکر می‌کنم که اگر فوتبالمان درست باشد، نتیجه هم درست می‌شود، اما در فوتبال ما همه چیز با هم غلط است.

یا در اصطلاح همه چیزمان به همه چیز می‌خورد؟

بله، دقیقا همین طور است.

البته در هفته گذشته حرکت خوب کمیته انضباطی در برخورد با افرادی که درمسابقات دسته اول دچار تخلفاتی از جمله تبانی شده بودند، قابل تقدیر است.

به نظر من برخوردشان قاطع نبود  و در حکمی که اعلام کردند جای امیدواری در آن ندیدم. یا ثابت شده این آقایان تبانی کردند و یا ثابت نشده است. اگر تبانی آنها ثابت شده است همه این آقایان را بالای 10 سال محروم می‌کردند اما این محرومیت‌‌های 6 ماهه و دو میلیون تومان، پنج میلیون یا شش میلیون برای چه است؟ آن طرف مثلا تبانی کرده و 100 میلیون پول گرفته است، آن وقت دو میلیون آن را جریمه می‌کنند و یا شش ماه محروم می‌شود! اگر اثبات شده طرف تبانی کرده باید بالای 10-15سال  محروم شود، تا دیگر از این کارها نکنند. من نمی‌دانم شش ماه مثلا محرومیت برای آقایی که تخلف کرده چه جریمه‌ای می‌تواند محسوب شود؟ الان بازی‌ها شش ماه تعطیل خواهد بود و آن کسی که شش ماه محروم شده می رود در منزلش می‌خوابد و بعد از شش ماه دوباره می‌آید تبانی می‌کند، اتفاقی نمی‌افتد.

عنی باید برخورد قاطع تری انجام می‌‌شد؟

اگر تبانی محرز شده، بله باید برخورد قاطع تری شود، اما این برخوردهای سطحی فایده‌ای ندارد، مانند برخورد با دلال ها که یک مدت اینها را گرفتند، حتی اسمشان را بردند، شلوغ کردند، یکی دو ماهی هم این دلال ها غائب بودند، اما بعد از آن دوباره با قدرت بیشتر آمدند و اکنون هم کارشان را انجام می‌دهند، الان آن ها با یک عظمت و قدرتی به کار دلالی در فوتبال می‌پردازند.

به هر حال باید به یک نوعی با ناهنجاری‌ها برخورد کنیم تا فوتبالمان راه سالمی پیدا کند، به نظر شما باید چه کار کنیم تا این فوتبال راه سالمی پیدا کند؟

باید این فوتبال را آتش زد.

 

اگر فوتبال را آتش بزنیم همه چیز درست می‌شود؟

بله اگر فوتبال را آتش بزنیم همه چیز درست می‌شود، فوتبال آلان چی دارد ما به آن افتخار کنیم؟ تیم ملی ما نتیجه می‌گیرد؟ بازیکنان‌های سوپر استار داریم؟ مدیران سوپر استار داریم؟ یک سوپر استار در فوتبال به من نشان بدهید برای آن به فوتبال افتخار کنیم. فوتبالمان هیچ ندارد، فقط هر روز درون آن زشتی، دعوا،زیرآب زنی، تبانی، حق خوری و فحاشی اتفاق می‌افتد.

به خاطر همین است شما از فوتبال دور هستید؟

در فوتبالی که در آن کثیفی وجود دارد، دور باشم بهتر است، من آدمی نیستم که این طور چیزها را ببینم و به راحتی از آن بگذرم و بی خیال باشم، چشمم را هنگامی که دارند حق همدیگر را می‌خورند، ببندم. چرا آدم بداخلاقی هستم ولی در مورد یک سری مسائلی که حق کسی ضایع شود نمی‌توانم کوتاه بیایم.به خاطر همین است خداداد به عنوان یک فرد جنجالی در جامعه فوتبال به حساب می‌آید.

حالا اینکه یک نفر در مقابل حق خوری‌ها، بایستد بد اخلاقی محسوب می‌شود اما تبانی‌ها و حق خوری‌ها بد اخلاقی محسوب نمی‌شود. به خاطر همین است که من نمی‌توانم با این مدیران و دلال ها و وزرا کار کنم. اما از شرایط فعلی‌ام راضی هستم.

اما بحث حضور شما در یکی از تیم‌های شرق آسیا مطرح بود اما گویا رفتنتان به آن تیم لغو شده است؟

از لحاظ مالی به توافق نرسیدیم.

در مورد خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی چه نظری دارید؟

این دو تا از فوتبالیست‌های بزرگ ما بودند، خداحافظی مهدی مهدوی کیا مثل بقیه بود، من قبلا هم گفتم مهدی نباید از نوع خداحافظی‌اش ناراحت باشد. چون با چه کسی درست رفتار کردند که با مهدی این کار را کنند؟ علی دایی مگر بازی خداحافظی داشت؟ کریم باقری مگر خداحافظی با شکوهی داشت؟ ماها مگر بازی خداحافظی داشتیم، فوتبال ما همین است، حالا علی کریمی به طور رسمی خداحافظی نکرده است ولی برای علی کریمی هم فکر نمی‌کنم مراسمی بگیرند.

علی کریمی اعلام کرده از فوتبال خداحافظی می‌کنم.

فوتبال همین است از این به بعد ستاره های جدید می‌بینیم. دو ستاره مانده بود یکی علی کریمی و یکی هم مهدی مهدوی‌کیا که این دو هم رفتند. از این به بعد باید شاهد ستاره‌های دنباله دار باشیم. آنقدر شمع و فانوس بیایند به فوتبال ما که خودمان سیر شویم چرا که دیگر ستاره ها رفتند و الان فقط شمع و فانوس می‌آیند.

با این شرایط به نظر باید خودتان به میادین بازگردید؟

حوصله‌ بازگشت به فوتبال را ندارم.

اگر پیشنهادی برای مربیگری در لیگ برتر داشته باشید می‌پذیرید؟

من برای کار کردن شرایط خاص خودم را دارم و تحت هر شرایطی حاضر نیستم کار کنم. اگر پیشنهاد شود شرایطم را می‌گویم و اگر توانستم با من کنار بیایند کار می‌کنم و اگر هم پیشنهاد نباشد از زندگی فعلی ام راضی هستم.

تاکنون پیشنهادی از تیم‌های لیگ برتری ارائه شده است؟

من با تیمی صحبت نکردم.

خیلی عجیب است شما یکی از اسطوره‌های فوتبال ما محسوب می‌شوید، اما از یک تیم لیگ برتری هم برای مربیگری پیشنهاد ندارید؟

باید این مسائل را رها کنید، این واقعیت فوتبال کشور ما است.

در لیگ برتر یکسری مربیان زنجیر وار در طول فصل چند تیم را عوض می‌کنند و سال بعد مجددا همین مربیان در راس کار هستند.

فوتبال ما همین است خود شما هم می‌دانید در فوتبال ما چه خبر است اما دائما از ما سوال می‌کنید.فوتبال ما مانند یک سینی است یکسری از مربیان هرسال داخل این سینی از این تیم به آن تیم می روند و آنهایی که بیرون سینی هستند دائما بیرون گود می مانند.

نباید تلاش کنیم این رویه را تغییر دهیم؟

بی خیال شوید،تلاش نکن،نمی توانی کاری کنی. ما از شرایطی که داریم راضی هستیم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)