پرسپولیس نیوز: اکبر غمخوار مدیر سابق پرسپولیس از وضعیت این تیم شاکی است و عقیده دارد دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را باید به شرکت های صنعتی واگذار شوند.
 
اکبر غمخوار مدیر عامل سابق پرسپولیس از شرایط به وجود آمده برای دو تیم پر طرفدار استقلال و پرسپولیس شاکی است و می گوید با باخت این دو تیم جامعه غمگین می شود.او در مصاحبه با خبرآنلاین از شرایط برای بهبود این دو تیم گفت.غمخوار که روزگاری سخت را در پرسپولیس گذراند ، سال قبل توانست در صبا مدیریت عالی در نقش رئیس هیات مدیره داشته باشد.
 
چرا پرسپولیس این سال ها با مشکل عدم ثبات مدیریت و مربی رو به رو است؟
 
مشکل اصلی این است که تفکرات مختلفی درباره دو تیم محبوب پایتخت وجود دارد. عده ای معتقد هستند این باشگاه ها باید دولتی باشند و تابع حکومت.عده ای هم معتقد هستند باید خصوصی بشوند.این دو باشگاه پنجاه میلیون طرفدار دارند و با برد و باخت این تیم خوشحال و ناراحت می شوند.
 
شما فکر نمی کنید عدم نتیجه گیری این دو تیم در جامعه هم تاثیر می گذارد؟
 
دقیقا همین طور است. آمار جالبی یکی از دوستان به ما داده بود و می گفت هر وقت پرسپولیس می برد نمرات امتحان فردای دانش آموران بهتر می شود.با پیروزی یک تیم نشاط اجتماعی بیشتر می شود.شما چه کاری را سراغ دارید که بتواند در یک لحظه 20 میلیون جوان را خوشحال کند؟
 
یعنی شما معتقد هستید این دو تیم می توانند نشاط را به جامعه برگردانند؟
 
صد در صد. بعد از اتفاقاتی که در عربستان برای زائر ایرانی افتاده بود در ورزشگاه آزادی طارمی یک گل چیپ به عربستان زد.به نظر شما این گل چقدر ارزش دارد؟یک گل به حریف همه ایران را خوشحال کرد.به نظر من این بهترین جواب برای عربستانی ها بود.
 
نظر شما درباره خصوصی سازی این دوباشگاه چیست؟
 
به نظر من نظام و دولت باید تصمیم بگیرد.یک مثال از قدیم هست و می گویند شتر سواری دولا دولا نمی شود.اگر می خواهند دولتی باشد باید در بودجه سالانه برای این دو تیم مبلغی را در نظر بگیرند و تمام هزینه های باشگاه را یپردازند.برای جمهوری اسلامی که هزاران میلیارد بودجه در سال دارد پرداخت سالی 100 میلیارد اصلا عددی نیست.اگر می خواهند این دو باشگاه خصوصی شوند چرا هر بار یک ایرادی به شرکت های خصوصی می گیرند که فلانی صلاحیت ندارد و فلانی اهلیت.جالب این جاست همین افراد موقع پول دادن مشکلی ندارند اما موقع خرید با هزار تا مشکل روبرو هستند.
 
پس شما خیلی موافق خصوصی سازی نیستید!
 
درست است.من خیلی موافق خصوصی سازی این دوباشگاه نیستم.به نظر من دولت باید این دوباشگاه را تامین کند.باشگاه های خوب ایران مثل سپاهان،ذوب آهن، فولاد به کارخانجات صنعتی متصل هستند.پرسپولیس استقلال را هم باید به کارخانجات صنعتی واگدار کنند تا مشکل مالی نداشته باشند.به نظر من دولت با تامین هزینه این دو باشگاه می تواند جوان ها را از ناهنجاری های جامعه دور کند.
 
به نظر شما دولت با تامین مخارح این دو باشگاه می تواند کار فرهنگی کند؟ 
 
 چرا که نه.ما سالیانه میلیارد ها هزینه کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی می کنیم.بهترین راه برای فرهنگ سازی استفاده از ورزش است.در جلسه ای که با مدیران مبارزه با مواد مخدر داشتیم به آنها گفتم سه روز در هفته را ما کار فرهنگی می کنیم و چهار روزش با شما.وقتی جوان فکرش با تیمش و فوتبال باشد یک روز قبل بازی درگیر ارنج تیم و حواشی قبل بازی است.یک روز هم که خود بازی و تماشای آن است که یک روز وقت آنها را می گیرد.روز دیگر هم مسائل بعد بازی و کری هایی که برای هم می خوانند.با این طریق می توانیم سه روز جوان ها را از مواد مخدر دور کنیم و برای شان تفریح و نشاط فراهم کنیم.
 
فوتبال در همه جا درآمد زا است اما در ایران این طور نیست به نظر شما چه باید کرد؟
 
متاسفانه حق فوتبال را نمی دهند. 60 درصد درآمد باشگاه ها و فوتبال از حق پخش تلویزیونی تامین می شود.بخشی از تبلیغات و بخشی هم از اسپانسر روی لباس و محصولات فروشگاه های باشگاه ها است.در کشور ما چند درصد این امکانات در اختیار باشگاه ها قرار گرفته است؟حق پخش را به فدراسیون و باشگاه ها می دهند؟
 
در ایران حتی باشگاه ها حق بلیط فروشی راهم ندارند!
 
در همه جای دنیا امکانات زیر بنایی را در اختیار باشگاه ها قرار می دهند و همه هزینه ها با باشگاه است.حق پخش و فورش بلیط حق یک تیم پرطرفدار است. شما می توانید تعداد تماشاگر بارسلونا را با یک تیم نه چندان معروف مثل مالاگا را باهم مقایسه کنید؟یکی از مواردی که باشگاه های پرطرفدار جهان از آن هزینه هایشان را تامین می کنند بلیط فروشی است.به خاطر همین است که این تیم ها جزو ثروتمند ترین تیم های جهان هستند.
 
متاسفانه مدیرانی که برای این دوباشگاه انتخاب می کنند نمی توانند هزینه های این باشگاه ها را تامین کنند!
 
متاسفانه ما نه باشگاه را تامین می کنیم نه می گذاریم تا خصوصی شود.مدیری که انتخاب می شود از روز اول تا روزی که در راس کار هست باید به دنبال تامین پول باشد.مدیر باشگاه نباید دغدغه اسپانسر داشته باشد نباید هر روز به فکر پول باشد.پس چه زمانی تیم را مدیریت کند و به مسائل دیگر بپردازد.الان مدیر باشگاه سپاهان یا فولاد دغدغه مالی ندارد.سالانه بودجه مشخصی دارند و بر اساس آن هزینه های تیم را پرداخت می کنند.وقتی بازیکن تیم دغدغه پول نداشته باشد بهترین بازی را انجام می دهد.به نظر من دولت باید به اسپانسر های قوی و کارخانجات دولتی واگذار کند یا اینکه وزارت ورزش سالانه بودجه ای برای این دوباشگاه در نظر بگیرد و خودش تیم داری کند.
 
منتقدان وزارت ورزش می گویند ،بعد از روی کار آمدن دولت جدید وزارت ورزش اصلا نگاهی به فوتبال ندارد. با این حرف موافقید؟
 
من چند وقت پیش در کمیسیون ورزش مجلس گفتم این اشتباه دولت بود که کار بزرگ را به افراد کوچک سپرد.کسی که در کشتی بوده و هیچ اطلاعی از فوتبال ندارد برای پرسپولیس و استقلال تصمیم می گیرد.کشتی گیر هیچ وقت نمی تواند ابعاد پرسپولیس و استقلال را بفهمد.حالا این افراد قرار است برای این دو باشگاه تصمیم گیری کنند اما از پیشکسوتان این رشته هیچ مشورتی نمی گیرند وضعیت فوتبال همین می شود.به نظر من این افراد فوتبال را دوست ندارند.
 
یعنی نسبت به فوتبالیست ها حس حسادت دارند؟
 
وقتی که طرف قهرمان المپیک می شوند و می بیند فلان فوتبالیست از او شناخته تر است و وضعیت مالیش هم بهتره یک حس هایی به وجود می آید.گرچه به نظر من این رفتار از روی عمد و قصد نیست ولی در حال حاضر افرادی که در راس کار قرار دارند هیچ علاقه ای به فوتبال ندارند. 
 
بحثی که این روز ها در فوتبال رایج است قرارداد میلیاردی بازیکنان و مربیان است.نظر شما در این باره چیست؟
 
ما از سازمان لیگ آمار دقیق گرفتیم و کل هزینه ای که در لیگ برتر می شود 400 میلیارد تومان است.این رقم برابر قرارداد یک بازیکن بارسلونا است.پس این قرارداد ها در همه جای دنیا است و قرارداد بازیکنان ایرانی در مقابل فوتبال جهان چیزی نیست.
 
خیلی ها می گویند یک فوتبالیست سالی یک میلیارد تومان پول می گیرد.اما این را در نظر نمی گیرند که یک بازیکن چند سال می تواند در اوج باشد و یک میلیار بگیرد.اصلا ما در لیگ برتر چند بازیکن میلیاردی داریم.متوسط دریافتی بازیکنان لیگ برتر 250 میلیون است.یک بازیکن 7 سال می تواند در اوج باشد.ما در پرسپولیس یک بازیکن داشتیم که قراردادش 2 میلیون تومان بود که بعد ها به امارات رفت و توانست قرارداد یک میلیاری ببندد.اما شما مشاغل دیگر را نگاه کنید هر سال وضعیتشان همین است.پزشک ها یا صراف ها و ….. چرا همه فقط به فوتبال نگاه می کنند.متاسفانه فوتبال را سیبل کرده اند و می خواهند نابودش کنند.
 
 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)