پرسپولیس نیوز : سرمربي سابق تيم فوتبال پرسپوليس تهران به مناسبت برگزاري مسابقه هاي جام جهاني فوتبال جوانان در تركيه به بيان ديدگاه خود در باره اين رشته ورزشي و نقش آن در بين ملت ها پرداخت.

تركيه در روزهاي اخير ميزبان مسابقات جام جهاني فوتبال جوانان زير ۲۰ است و مصطفي دنيزلي مربي با سابقه اين كشور نيز از بينندگان اين مسابقات است.
سايت رسمي فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) در خصوص برگزاري اين مسابقات به سراغ سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال تركيه رفته است و در خصوص برگزاري اين رقابت ها با او به گفت و گو پرداخته است كه در پي آمده است:

* در حالي كه به پايان رقابت ‌هاي جام جهاني زير ۲۰ سال جهان در تركيه نزديك مي ‌شويم، چه چيزي توجه شما را جلب كرد؟
غيبت تيم هاي آرژانتين و برزيل در اين مسابقات همه را متعجب كرده بود اما به هر حال بازي هاي زيبايي را مشاهده كرديم و فكر مي كنم كيفيت مسابقات فوق العاده بود.

* فرانسه و اروگوئه در فينال به مصاف هم مي‌ روند، شما فكر مي‌ كنيد كدام تيم قهرمان مي‌ شود؟
به نظر من، فرانسه مدعي اصلي قهرماني است. فرانسه تيم سازمان يافته‌اي است كه از لحاظ فردي بازيكنان آنها توانايي بيشتري دارند.

* اين اولين باري است كه تركيه ميزبان تورنمنت فوتبالي به اين بزرگي بوده است. شما فكر مي‌كنيد اين مساله چه تاثيري روي توانايي ‌هاي كشورتان براي ميزباني تورنمنتي مشابه در آينده داشته باشد؟
تجربه‌اي كه به دست آمد، به ميزباني رقابت ‌هاي آينده كمك مي‌كند. يادم مي‌آيد زماني كه ميزبان رقابت ‌هاي قهرماني نوجوانان تركيه در سال ۱۹۶۷ بوديم، در تيم ملي تركيه حضور داشتم و مي‌ توانم بگويم كه تركيه ۲۰۱۳ بسيار سازمان‌ يافته تر از آن تيم بود.

* ما اين فرصت را داشتيم كه شاهد سبك‌ هاي فوتبالي متنوعي از قاره ‌هاي مختلف باشيم. شما فكر مي‌ كنيد فوتبال تركيه از اين تجربه چه چيزي را به دست آورده است؟
فكر نمي‌ كنم ما ديگر به اين تورنمنت ‌ها براي كشف فرهنگ‌ هاي فوتبالي مختلف در سراسر دنيا نياز داشته باشيم و اين به خاطر آن است كه همه ما مي‌ توانيم امروز فوتبال تمام دنيا را از طريق تلويزيون تماشا كنيم.

* به عنوان كسي كه در ايران، كشوري در همسايگي عراق مربيگري كرده، آيا عملكرد تيم جوانان عراق شما را تعجب ‌زده نكرد؟
نه تعجبي برايم نداشت. زيرا هنگامي كه در ايران مربيگري مي‌ كردم، بازيكنان عراقي زيادي در تيمم داشتم. در باره كشوري صحبت مي‌كنيم كه در سال ۲۰۰۷ توانست قهرمان آسيا شود. عراق يك بار ديگر نشان داد بازيكنان با استعداد زيادي دارد و آنها نشان داده‌اند كه «فوتبال ستاره ‌ها را متولد مي‌كند.»

* به عنوان يك مربي كهنه‌كار چگونه فلسفه فوتبالي خود را تعريف مي‌كنيد؟ بازي براي شما چه معنايي دارد؟
فوتبال براي من معناي عشق، رقابت، احساسات، آرزو و اشتياق براي پيروزي مي‌دهد. همه ما با هم تفاوت داريم و گاهي ديدگاه ‌هايمان در باره فوتبال مقابل يكديگر قرار مي‌گيرد، مثل وقتي كه مردم مختلف يك نمايش را از صحنه تئاتر مي‌بينند.
فوتبال گستره وسيعي دارد كه مردمي از تمام كشورهاي دنيا و در تمام سنين مي‌توانند ديدگاه‌هايشان را در باره بازي‌ها با يكديگر سهيم شوند.
وقتي دخترم فقط ۴ سال داشت از من مي‌ پرسيد چرا برخي بازيكنان را از تركيب اصلي خارج كردم. فوتبال مردم را به هم نزديك مي‌كند.

* ديديم كه شباهت‌ هايي در شيوه بازي تيم هاي اسپانيا، اروگوئه، فرانسه، پرتغال و كره جنوبي در اين بازي‌ها وجود داشت اما چگونه يك كشور مي‌تواند هويت فوتبالي خاص خود را داشته باشد؟
من با اين حرف موافق نيستم. فوتبال هميشه در حال تغيير است اما تيم ملي مي‌تواند در فاصله چهار سال كاملا تغيير كند كه به معناي آن است فلسفه و سبك بازي آنها دائم در حال تغيير است.
بازيكنان و مربيان بايد هميشه پذيراي تغييرات باشند؛ همان طور كه فوتبال در طول زمان تكامل مي‌يابد. بارسلونا مثال خوبي است. در دو سال گذشته تيم‌هايي شيوه‌هاي خود براي مهار آنها را گسترش دادند. وقتي سيستم موفقي مي‌سازيد، تمام حريفانتان آن را تحليل مي‌كنند و به دنبال راهي براي مقابله با آن برمي‌آيند. باشگاه‌ها و مربيان بايد هميشه براي موفق شدن يا موقف ماندن پذيراي تغييرات باشند.

* آيا پيغامي داريد كه بخواهيد به هواداران فوتبال كه اين گفت ‌و ‌گو را مي‌خوانند، برسانيد؟
فوتبال فقط برد و باخت نيست؛ به نظر من انگليس و آلمان دو كشوري هستند كه بهتر از همه به اين گفته باور دارند. هواداران آنجا بازي‌هاي باشگاه خانگي‌شان را در هر جاي دنيا دنبال مي‌كنند تا از تيمشان حمايت كنند.

همچنين سايت رسمي فيفا اطلاعات كاملي از مصطفي دنيزلي قرار داده است كه به شرح زير است:
مصطفي دنيزلي در سال ۱۹۴۹ در شهر ازمير تركيه متولد شده و اكثر دوران فوتبالي خود را در باشگاه آلتاي ازمير گذراند، وي در بيش از ۱۸ سالي كه در آنجا سپري كرد، لقب «مصطفي بزرگ» را دريافت كرد.
آلتاي يكي از قدرتمندترين تيم‌هاي تركيه در زمان دنيزلي بود. به هر حال مهم‌ترين دستاورد وي در بازي‌ها هنوز به دست نيامده بود. دنيزلي پس از روي آوردن به مربيگري فقط مربي بود كه با هر سه تيم گالاتاسراي، فنرباغچه و بشيكتاش توانست قهرمان ليگ تركيه شود. دنيزلي همچنين در آلمان و ايران هم مربيگري كرد و توانست فرهنگ‌ هاي مختلف فوتبال را بياموزد.
سرمربي تيم ملي فوتبال بزرگسالان تركيه در سال ۸۸ – ۱۹۸۷ و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ توانست با تيمش به مرحله يك‌ چهارم نهايي رقابت ‌هاي يورو ۲۰۰۰ راه يابد و در آخرين تجربه مربيگري ‌اش در فصل گذشته توانست رايزسپور را به مسابقه هاي ليگ برتر فوتبال تركيه برساند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)